Poradnik opony zimowe.pdf

(5904 KB) Pobierz
375141808 UNPDF
375141808.004.png
Słowo wstępu – o czym jest e-book ?
Okres jesienno-zimowy należy do najtrudniejszych z punktu widzenia kierowcy. Gorsze
warunki atmosferyczne - wcześniej zapadający zmrok, częstsze opady deszczu czy
śniegu, gołoledź, przymrozki - powodują, że kierując samochodem musimy
wykazywać się dużo większą ostrożnością. Niewątpliwie ważnym elementem, którego
nie można pominąć, przed miesiącami jesiennymi i zimowymi jest odpowiednie
przygotowanie naszego auta. Nawet najlepsze bowiem umiejętności kierowcy mogą
się okazać za słabe, kiedy przyjdzie mu się zmierzyć z ekstremalnymi warunkami na
drodze.
Spis treści :
Dlatego też kierowca może, a właściwie powinien się posłużyć bronią, jaką są opony
zimowe . Odpowiednia mieszanka, rzeźba bieżnika sprawiają, iż w zimowych
warunkach najlepsza letnia opona nie ma szans z oponą zimową, nawet teoretycznie
gorszej jakości.
•Dlaczego zimowe?
•A może uniwersalne?
•Czas na zmianę
•Czy jeszcze dobre?
•Dobieramy odpowiednie
opony
•A może używane opony?
•Gdzie kupować?
•Montaż opon
•Jak przechowywać
opony?
•Eksploatacja opon zimą
•Nowości 2009
Niniejszy poradnik jest takim krótkim repetytorium o oponach zimowych . Jeśli jeszcze
nie jesteś przekonany do ich stosowania w okresie, gdy za oknem pada śnieg, a
temperatury spadają poniżej bądź oscylują wokół zera, my postaramy się Ciebie do
nich przekonać. Powiemy Ci, kiedy jest najwłaściwszy czas na ich zmianę, jak
sprawdzić, czy posiadana już kilkuletnia opona może nam posłużyć na kolejny sezon i
wreszcie jak, a może właściwie gdzie należy dokonać wymiany opon i o czym przy tej
czynności należy pamiętać.
A dla tych, którzy nie mają opon zimowych i stoją przed koniecznością zakupu
kompletu nowych (a może używanych) zimówek postaramy się podpowiedzieć, gdzie
najlepiej dokonać takiego zakupu i jakie aktualnie nowości pojawiły się na rynku.
Strona 1. www.mojeauto.pl ● E-book dla zarejestrowanych użytkowników portalu ● Zmień opony na zimę ● Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright by Internet Service S.A. 2009
375141808.005.png 375141808.006.png
Dlaczego zimowe?
Miękka mieszanka zapewnia
większą elastyczność opony,
dzięki czemu lepiej zachowuje
się ona - ma lepszą
przyczepność, lepiej hamuje,
lepiej prowadzi się auto - na
ośnieżonej nawierzchni.
Mimo iż z roku na rok zwiększa się udział kierowców, którzy przed zimą dokonują
wymiany ogumienia w swoim samochodzie na zimowe, to wciąż jest jeszcze pewna
grupa kierowców, którzy mają wątpliwości przed ich stosowaniem. Czy są to osoby
całkowicie nie obeznane z podstawowymi zasadami fizyki, ryzykujące przy okazji
swoje, jak i swoich pasażerów zdrowie, a nawet życie? Czy opony zimowe
rzeczywiście są konieczne, by bezpiecznie poruszać się po naszych drogach w
zimowe miesiące, kiedy za oknem panują ujemne temperatury?
Opony zimowe to
najlepsza broń do „walki”
z niesprzyjającymi
warunkami pogodowymi
w okresie jesienno-
zimowym.
Aby odpowiedzieć jak najbardziej fachowo na tak postawione pytanie, należy
przyjrzeć się dokładniej budowie samej opony. Letniej jak i zimowej. Choć w obu
przypadkach mamy do czynienia z mieszanką gumy, to jednak w przypadku zimówek
jest ona bardziej miękka. Gdybyśmy poruszali się z takimi oponami w letnie, upalnie
dni, gdy temperatura przy samej nawierzchni nierzadko sięga 70-80 st. C ., bardzo
szybko by się ona zużyła. Natomiast o wiele lepiej sprawuje się ona przy niskich
temperaturach. Miękka mieszanka zapewnia większą elastyczność opony, dzięki
czemu lepiej zachowuje się ona - ma lepszą przyczepność, lepiej hamuje, lepiej
prowadzi się auto - na ośnieżonej nawierzchni.
Odpowiednie nacięcia
lamelkowe i specjalnie
ukierunkowane opon zimowych
zapewniają lepsze
odprowadzanie większej ilości
wody, śniegu, czy błota
pośniegowego, dzięki czemu
tego typu opony są też dużo
bardziej odporne na zjawisko
aquaplaningu niż letnie
ogumienie.
To jednak nie jedyna zaleta zimówek w porównaniu do opon letnich. Bardzo ważna
jest także sama rzeźba bieżnika, w przypadku zimówek jest on bardziej "ordynarny".
Specjalna rzeźba takiej opony zimowej, głębsza, wyposażona w szerokie rowki i duże
kostki, z odpowiednim układem oraz sporą ilością lamelek gwarantują nieporównalnie
bezpieczniejszą jazdę w warunkach zimowych. Znacznie lepsza jest wówczas trakcja
pojazdu, zdecydowanie poprawia się droga hamowania, a samochód lepiej
przyspiesza bez charakterystycznego buksowania podczas ruszania z miejsca.
Odpowiednie nacięcia lamelkowe , specjalnie ukierunkowane, zapewniają ponadto
lepsze odprowadzanie większej ilości wody, śniegu, czy błota pośniegowego, dzięki
czemu tego typu opony są też dużo bardziej odporne na zjawisko aquaplaningu niż
letnie ogumienie.
Konieczność zmiany opon letnich na zimowe wzrasta w przypadku, gdy w okresie
letnim użytkujemy opony przystosowane do dużych prędkości (tzw . high performance ,
czyli o symbolach prędkości od H wzwyż). Takie opony mają jeszcze bardziej sztywną
mieszankę, które tracą swoje właściwości znacznie prędzej od typowego letniego
ogumienia. Z pewnością jazda powyżej 200 km/h, a do takich maksymalnych
prędkości stosowane są tego typu opony, w zimowych warunkach staje się jeszcze
bardziej ryzykowna.
Jeśli zwykła teoria, choćby nie wiadomo jak mądra, nie do końca Cię przekonywała,
mamy kilka danych empirycznych. Jak wykazują różne badania auto z oponami
zimowymi zatrzymuje się na ośnieżonej drodze o połowę szybciej niż gdyby poruszało
się na ogumieniu letnim. Zimówki są w stanie ponadto przenieść na koła 5 razy większy
moment obrotowy niż opona letnia .
Strona 2. www.mojeauto.pl ● E-book dla zarejestrowanych użytkowników portalu ● Zmień opony na zimę ● Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright by Internet Service S.A. 2009
375141808.007.png
A może uniwersalne?
Jeżeli przekonaliśmy Cię do stosowania opon zimowych w czasie jesienno-zimowych
miesięcy, bądź też już byłeś ich zadeklarowanym zwolennikiem, to ten rozdział
możesz sobie odpuścić. Powiemy w nim bowiem nieco o tzw. oponach uniwersalnych,
nazywanych też całorocznymi bądź wielosezonowymi, czyli takich, które powinny
sprawdzać się zarówno latem, jak i zimą.
Opony sezonowe, a
więc zarówno
zimowe, jak i letnie,
są zaprojektowane
do odpowiednich
warunków
pogodowych
Opony sezonowe, a więc
zarówno zimowe, jak i letnie,
są zaprojektowane do
odpowiednich warunków
pogodowych
Powiedzenie "jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego" w tym przypadku
sprawdza się, choć w pewnych warunkach można spróbować je delikatnie
podważyć. Opony wielosezonowe łączą bowiem cechy opon zimowych i letnich , co
oznacza, iż powinny zapewnić minimum odpowiednich właściwości i przy wysokiej, i
przy ujemnej temperaturze. I to minimum zapewniają, jednak nie da się ukryć, że siłą
rzeczy są one gorsze od opon zimowych zimą, i od opon letnich latem.
Jest jednak jeden ważny aspekt, o którym należy tu wspomnieć. Opony sezonowe , a
więc zarówno zimowe, jak i letnie, są zaprojektowane do odpowiednich warunków
pogodowych. Jeśli pogoda jest typowa dla danej pory roku i mamy założone
odpowiednie ogumienie, wówczas wszystko powinno być ok. Co jednak w sytuacji
anomalii pogodowych, które, jak widać, pojawiają się coraz częściej? Stosunkowo
wysokie temperatury zimą nie należą już do jakichś niespotykanych sytuacji. Mrozów
latem jeszcze nie doświadczamy, ale wiosną, kiedy już dawno koła naszego auta
noszą letnie ogumienie, i takie dni też się zdarzają. To są argumenty zwolenników
całorocznych opon. Teoretycznie mają oni częściowo rację, ale umówmy się, takie
anomalie nie pojawiają się u nas zbyt często.
Dlatego też opony uniwersalne są w zasadzie akceptowalnym wyborem, jeśli jeździmy
mało i głównie po mieście. Przy ekstremalnych zimowych warunkach najlepiej
pozostawić nasze auto koło domu, bądź być bardzo czujnym i przede wszystkim
dostosować (czyt. zmniejszyć) naszą prędkość. Jak wiadomo służby odpowiedzialne
za odśnieżanie miast działają może niezbyt rychliwie, ale po jakimś tam czasie
doprowadzą jednak nasze ulicy do jako takiego stanu używalności. Każdorazowy
wyjazd poza miasto, tam gdzie może leżeć jeszcze śnieg, bądź dopiero oczekiwane są
opady białego puchu z nieba, powinien być przez nas traktowany jako podróż
podwyższonego ryzyka. I nie chodzi tu tylko o śnieg, również marznący deszcz,
oblodzona nawierzchnia, czy leżące błoto pośniegowe są trudniejsze do pokonania,
jeśli posiadamy tylko opony całoroczne.
Reasumując, opony całoroczne są rozwiązaniem, które w żadnym wypadku nie jest
idealne. Naraża nas na ryzyko w momencie ataku prawdziwej zimy. A teoretyczne
oszczędności mogą szybko obrócić się w dodatkowe koszta, jakie będziemy musieli
ponieść w razie różnych nieprzyjemnych zdarzeń drogowych. Są one lepsze tylko od
jednej sytuacji. Gdybyśmy chcieli okres zimowy pokonać obuci w letnie opony.
Strona 3. www.mojeauto.pl ● E-book dla zarejestrowanych użytkowników portalu ● Zmień opony na zimę ● Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright by Internet Service S.A. 2009
375141808.001.png 375141808.002.png
Czas na zmianę
Moment, w którym powinno się dokonać wymiany opon z letnich na zimowe, bądź też
odwrotnie jest stosunkowo trudny do jednoznacznego sprecyzowania. Potocznie
przyjęło się, że na zimówkach jeździmy od świąt do świąt, czyli od Wszystkich Świętych
do Świąt Wielkanocnych. Z początkiem listopada coraz częściej mamy bowiem do
czynienia z przymrozkami, czy nawet już atakami prawdziwej zimy, zaś w kwietniu
(kiedy to najczęściej przypada Wielkanoc).
Generalnie
producenci rekomendują
wymianę opon, jeśli
temperatury w ciągu dnia
spadają poniżej 7 st. C .
Potocznie przyjęło się, że na
“zimówkach” jeździmy “od świąt
do świąt”, czyli od Wszystkich
Świętych do Świąt
Wielkanocnych.
Generalnie producenci rekomendują wymianę opon, jeśli temperatury w ciągu dnia
spadają poniżej 7 st. C . To granica, powyżej której lepiej sprawują się opony letnie, zaś
poniżej jej już zimówki. Sztywne trzymanie się tej reguły nie jest jednak możliwe.
Minusowe temperatury na początku listopada, nie oznaczają jednak, że już do wiosny
temperatura nie urośnie powyżej 10 stopni na plusie. Dodatkowo dochodzą do tego
wahania temperatur w ciągu doby. W nocy, nad ranem i wieczorem mogą
występować już przymrozki, a w ciągu dnia temperatura może wzrosnąć nawet do
kilkunastu stopni.
Dlatego ważną kwestią jest to, kiedy poruszamy się naszym samochodem. Jeśli często
wyruszamy w trasę nad ranem, jeździmy nocą, wówczas ważne dla nas powinny być
temperatury z tych godzin dnia i nocy, co w efekcie może spowodować założenie
zimówek nieco wcześniej niż inni kierowcy. Jeśli z kolei jeździmy głównie w ciągu dnia,
to z wymianą ogumienia możemy się teoretycznie wstrzymać nieco dłużej.
Podsumowując ten wątek, lepiej pospieszyć się z wymianą opon na zimowe, niż
uczynić to za szybko. W tym pierwszym przypadku możemy się narazić głównie na
nieco szybsze zużycie się bieżnika opony, dlatego skutecznym środkiem będzie tu
nieco ostrożniejsza jazda. W drugim przypadku jesteśmy już narażeni na ryzyko utraty
przyczepności, co może skutkować bardzo nieprzyjemnymi następstwami.
Strona 4. www.mojeauto.pl ● E-book dla zarejestrowanych użytkowników portalu ● Zmień opony na zimę ● Wszystkie prawa zastrzeżone. Copyright by Internet Service S.A. 2009
375141808.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin