kl3 2010 mój test 2 wg mac.docx

(294 KB) Pobierz

SPRAWDZIAN ZINTEGROWANY  nr 2 KLASA 3

Na podstawie Testu MAC

Imię i nazwisko …………………………………………………………………………………..       Data ……………………

Czytanie ze zrozumieniem

1. Uważnie przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania.

„Prosimy – ciszej”

Mała sarenka leży pod krzaczkiem i drży ze strachu. Matka kazała jej czekać na swój powrót i odezwać się dopiero na wołanie. Ale sarenka na próżno wytęża słuch, czy nie doleci głos matki. Jesienią mama przygotowuje wiele przetworów.

Cały las rozbrzmiewa głosami i hałasem, który zagłusza śpiew ptaków, pukanie dzięcioła, szum sosen i wody sączącej się do strumyka. Te głosy są obce, nieznane, budzą we wszystkich zwierzętach niepokój i przerażenie.
    - Gdzie jesteś, córeczko? – woła zaniepokojona mama.
Nagle spostrzega swoje dziecko pod obwisłą gałęzią.
    - Nareszcie jesteś, mamo! Tak się bałam tych krzyków!

Sarna ostrożnie wyprowadza swą małą z tej części lasu, w której grasuje gromada rozkrzyczanych dzieci, ludzkich dzieci. Chce być z dala od tych, którzy nie umieją uszanować praw panujących w lesie, nie umieją zachować ciszy i spokoju, potrzebnego wszystkim mieszkańcom lasu.

Hanna Zdzitowiecka

A. Dlaczego sarenka leży pod krzaczkiem ?

………………………………………………………………………………………….

B. Co niepokoi leśne zwierzęta ?

………………………………………………………………………………………….

C. Co jest potrzebne mieszkańcom lasu ?

………………………………………………………………………………………….

D. Jaki jest tytuł opowiadania?

………………………………………………………………………………………….

E. Kto jest autorem opowiadania?

………………………………………………………………………………………….

2. W tekście znajduje się jedno zdanie zupełnie niepasujące do treści. Podkreśl je zieloną kredką.

 

3. Uporządkuj zdania zgodnie z kolejnością zdarzeń. Ponumeruj je.

...... Spotkanie z matką.

...... Niepokój zwierząt.

...... Oddalenie się od gromady rozkrzyczanych dzieci.

...... Dziwne hałasy w lesie.

...... Oczekiwanie sarenki na głos matki.

4. Które zdanie możemy napisać jako wstęp do opowiadania?

A. Pewnego słonecznego jesiennego dnia nasza klasa wybrała się do parku.

B. Jest piękny, jesienny dzień.

C. Gdy byliśmy już na miejscu, naszym oczom ukazał się przepiękny widok.

5. Zaznacz pytanie pasujące do tekstu.

A. Co dzieci zobaczyły w parku?

B. Jak wyglądał park w jesiennej szacie?

C. Co kazała robić sarence jej mama?

D. Co robiły dzieci podczas wycieczki?

6. Ułóż pytanie do każdego zdania.

Mała sarenka leży pod krzaczkiem.

............................................................ ............................................................. .......

W lesie grasuje gromada rozkrzyczanych dzieci.

............................................................. ............................................................. ....

7. Zamaluj zdania, które pasują do dzieci przebywających w lesie.

a)

Krzyczały, hałasowały i biegały po lesie.

 

b)

Potrafiły dostrzec piękno przyrody.

 

c)

Były wrażliwe i spostrzegawcze.

 

d)

Płoszyły zwierzęta.

 

Gramatyka

8. Z tekstu „Prosimy – ciszej” wypisz 3 rzeczowniki, 3 czasowniki                               i 3 przymiotniki.

Rzeczowniki: …………………………………………………………………………

Czasowniki: …………………………………………………………………………

Przymiotniki: …………………………………………………………………………

9. Wypisz z tekstu przymiotniki określające podane rzeczowniki

sarenka ………………………………..

mama ………………………………….

głosy ………………………………….

dzieci …………………………………

10. Do każdego wyrazu dopisz czasownik z tekstu

mama  ………………………………..

głosy ………………………………….

sarenka ……………………………….

las …………………………………

11. Określ rodzaj podanych wyrazów. U dołu napisz jaka to część mowy.

 

polował

………….

dziecko

………….

biała

………….

 

schwytała

………….

słońce

………….

mieszany

………….

 

obserwowała

………….

chmura

………….

pożółkły

………….

 

skradał się

………….

parasol

………….

sprytna

………….

 

leżało

………….

tęcza

………….

czerwona

………….

To są:

………………………….

……….………………

….…………………………

Ortografia

12. Uzupełnij wyrazy właściwymi literami:

u lub ó – r…..żne,  wzg….rze,  dł…..żej,  rz…..ciła, ści…..łka

ż lub rz – po…..ądny, …..aden, …..eczy, te….., w…..osy, chy….a,

ź lub zi - …..ródło, gwia…..dzisty, gałą….., gałę…..e, ……eleń,

13. Dokończ zdania:

Piszemy ó, gdy wymienia się na: …………………

Nazwy państw, rzek, gór, miast, imiona i nazwiska piszemy …………………….

Redagowanie wypowiedzi

14. Gdyby zwierzęta umiały pisać, napisałyby do dzieci kartkę. Skreśl zdania, które nie pasują do treści.

Kochane Dzieci !

Bardzo Was prosimy o zachowanie ciszy w lesie. Lubimy głośną muzykę. Boimy się, gdy krzyczycie i hałasujecie. Las jest naszym domem. Pamiętajcie, że jesteście naszymi gośćmi i uszanujcie prawa panujące w lesie. Wolno Wam kaleczyć drzewa i rozpalać ognisko. Pozostawcie po sobie dużo śmieci.

Zwierzęta

15. Napisz plan opisu grzyba.

…….………………………………………………………………………………………….

…….………………………………………………………………………………………….

…….………………………………………………………………………………………….

…….………………………………………………………………………………………….

…….………………………………………………………………………………………….

…….………………………………………………………………………………………….

…….………………………………………………………………………………………….

16. Opisz jesień korzystając z danych z tabeli.

Data rozpoczęcia kalendarzowej pory roku

Długość dnia i nocy w dniu  rozpoczęcia danej pory roku w Polsce

Wysokość Słońca nad Ziemią   w danej porze roku w Polsce

Temperatura powietrza w danej porze roku w Polsce

Jesień – 23 IX

Zrównanie dnia z nocą

Średnia

Niezbyt wysoka, przeważnie nie przekracza 15 ºC

…….………………………………………………………………………………………….

…….………………………………………………………………………………………….

…….………………………………………………………………………………………….

…….………………………………………………………………………………………….

…….………………………………………………………………………………………….

Przyroda

17. Napisz, jaki to typ lasu:

Rosną w nim świerki, jodły, sosny. To las ..........................................

Rosną w nim dęby, jesiony, buki. To las ............................................

Rosną w nim sosny, świerki, brzozy,  To las .............................................

wiewiórka, buk, dąb, ślimak, mech, sarna, sosna, padalec, zięba, dzik, jarzębina, malina, poziomka, mrówka, leszczyna, drozd, jagoda, lis



18.Napisz jak nazywają się kolejne warstwy lasu. Podane nazwy roślin i zwierząt z ramki wpisz obok odpowiednich warstw.

                                   

rośliny

zwierzęta

……………………….

……………………….

……………………….

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin