Człowiek powołany do istnienia.doc

(31 KB) Pobierz
18

 

Człowiek powołany do istnienia

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         wiedzieć, że Bóg wyróżnił człowieka spośród innych stworzeń;

·         rozumieć, co znaczą pojęcia: proch ziemi i tchnienie Boga;

·         umieć wyjaśnić, na czym polega podobieństwo człowieka do Pana Boga.

 

Metody

pokaz, praca z tekstem

 

Środki dydaktyczne

podręcznik, rysunki wykonane przez dzieci

 

Przebieg lekcji

 

1. Na wstępie spotkania rozwieszamy w klasie prace dzieci przedstawiające ich autoportrety.

 

2. Następnie prosimy uczniów, by odgadli, kogo przed- stawiają poszczególne rysunki. Odgadywanie powinno mieć następujący przebieg - pytamy:

·         Kogo przedstawia ta ilustracja?

Dzieci mogą udzielić następujących odpowiedzi (przykładowo):

a - To jest Marysia.

b - To jest portret Marysi.

bądź też nie rozpoznać narysowanej osoby. W przypadku odpowiedzi „a" pytamy Marysię:

·         Marysiu, czy to jesteś ty?

Po twierdzącej odpowiedzi dziwimy się, że są w klasie dwie Marysie. Wspólnie z dziećmi odkrywamy, że to jest jedynie rysunek, obraz przedstawiający Marysię, a nie ona sama.

 

3. Na zakończenie zabawy zwracamy uwagę na to, że przy niektórych rysunkach mieliśmy trudności z rozpoznaniem osoby. Wynika to z tego, że obraz człowieka różni się od niego samego. Portret jest jedynie podobny do przedstawionej na nim osoby.

 

4. W tym punkcie lekcji stawiamy główne pytanie, na które będziemy szukać odpowiedzi:

·         Do kogo podobny jest człowiek?

 

5. Prosimy dzieci, aby przeczytały fragment Rdz 1,26- 27 i odpowiedziały na pytanie:

·         Jakie są różnice w opisie powołania do istnienia człowieka i świata?

Odpowiedzi uczniów zapisujemy na tablicy. Powinny to być słowa: „uczyńmy", „na obraz Boga", „niech panuje".

Wyjaśniamy, że używając zwrotu „uczyńmy" zamiast „niech się stanie", Bóg wyróżnia człowieka spośród innych stworzeń. Powołuje go do istnienia w sposób odmienny, specjalny, bo człowiek nie jest rzeczą tak jak otaczający świat, lecz jest osobą.

 

6. Prosimy dzieci, aby na podstawie przeczytanego tekstu powiedziały:

·         Do kogo podobny jest człowiek?

·         Co powierzył mu Bóg?

·         W czym człowiek podobny jest do Boga?

W odpowiedzi na ostatnie pytanie może pomóc tekst Ps 8, 6-9.

7. Podsumowując, stwierdzamy, że Pan Bóg stworzył człowieka, to znaczy, że za sprawą Boga człowiek pojawił się na ziemi. Bóg powołał go do istnienia, do życia. Uczynił podobnym do siebie, bo obdarował człowieka zdolnością do panowania, władania tym światem. W ten sposób Bóg wywyższył, wyróżnił go spośród wszystkich stworzeń.

 

8. Czytamy tekst Rdz 2, 4b.7.

 

9. Wskazujemy, że również ten tekst mówi o szczególnym wyróżnieniu człowieka spośród innych istot żywych. Człowiek otrzymał od Pana Boga Jego tchnienie, Jego życic. Otrzymał życic Boże, czyli duszę nieśmiertelną. To również czyni go podobnym do Boga.

 

10. Prosimy, by uczniowie przeczytali tekst zawarty w bloku refleksyjnym.

 

11. Modlitwa - podziękowanie za to, co w nas jest dobrem.

 

Zadanie domowe

 

1. Podziękuj rodzicom za przekazane Tobie życie.

 

2. Dla chętnych: Ułóż wiersz diamentowy zatytułowany „Człowiek"". Postaraj się napisać w nim, co możesz powiedzieć o człowieku na podstawie dzisiejszej katechezy.

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin