Do jakich zadań Pan Bóg powołał proroków.doc

(34 KB) Pobierz
a10

Do jakich zadań Pan Bóg powołał proroków?

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         przypomnieć sobie, kogo nazywamy prorokiem;

·         wymienić zadania, jakie przed prorokami stawiał Pan Bóg;

·         wskazać cechy charakteryzujące misję proroka;

·         być gotowym do działania na rzecz bliźnich.

 

Metody:

metoda słowna: zebranie promieniste, pogadanka, praca z podręcznikiem, zapis tabelaryczny

 

Środki dydaktyczne:

zeszyty lub kartki A4, podręcznik ucznia. Pismo Święte

 

Przebieg lekcji

 

1. W pierwszym etapie katechezy uświadamiamy uczniom postawę (zachowanie) osoby, która zauważa niewłaściwe działanie kogoś, na kim jej bardzo zależy. W tym celu uczestnicy spotkania indywidualnie lub w parach pracują techniką zebrania promienistego. Zadanie polega na zapisaniu jak największej ilości odpowiedzi na pytanie:

·         Jak zachowuje się (co robi) człowiek, któremu zależy na mnie, a widzi, że postępuję niewłaściwie?

Każdą odpowiedź w postaci krótkiego hasła uczniowie zapisują na odrębnym promieniu. Na wykonanie powyższego zadania przeznaczamy około 5-7 minut. Następnie chętna osoba czyta swoje odpowiedzi, które zapisujemy na tablicy (możemy to zrobić również w postaci zebrania promienistego). Kolejne osoby podają tylko nowe, niewymienione jeszcze twierdzenia. Dopisujemy je do Już istniejących. W ten sposób powstanie bardzo szeroka i dokładna lista odpowiedzi.

 

2. Wśród zamieszczonych twierdzeń mogą się znaleźć:

·         zwrócenie uwagi;

·         ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem;

·         groźba;

·         upominanie;

·         wskazanie skutków niewłaściwego postępowania;

·         pomoc w powrocie na właściwą drogę;

·         dawanie dobrych rad;

·         wspieranie w trudnościach.

 

3. W podsumowaniu stwierdzamy, że człowiek, któremu zależy na nas, widząc nasze niewłaściwe zachowanie, przychodzi nam z pomocą. Może się to wyrażać w różny sposób: poprzez ostrzeżenia, dawanie dobrych rad, wspieranie w powrocie na właściwą drogę.

 

4. Wskazujemy, że podobne zadanie mieli do spełnienia prorocy, o których mówiliśmy już w klasie czwartej.

 

5. Przypominając znane uczniom wiadomości, pytamy:

·         Kogo nazywamy prorokiem?

·         Jakie zadania mieli do spełnienia prorocy?

·         Do czego nawoływali ludzi?

 

6. W swoich odpowiedziach uczniowie powinni zwrócić uwagę na następujące treści:

- prorocy są osobami powołanymi przez Pana Boga do głoszenia Jego słowa i objaśniania Jego woli;

- prorocy wzywali do nawrócenia i wierności przykazaniom Bożym;

- przygotowywali naród izraelski na przyjście Mesjasza;

- tłumaczyli wydarzenia historii zbawienia;

- przewodzili Izraelitom w trudnych momentach dziejów.

 

7. W celu pogłębienia i poszerzenia wiadomości dotyczących proroków i ich zadań uczniowie indywidualnie odczytują teksty z Pisma Świętego zamieszczone w podręczniku ucznia w bloku biblijnym oraz komentarz z bloku interpretacyjnego. Przygotowujemy na tablicy tabelkę, którą wspólnie uzupełniamy. W jednej części wypisujemy cechy proroka, a w drugiej zadania, jakie miał do spełnienia.

 

8. Podsumowując, uwypuklamy cechy, jakimi powinien odznaczać się prorok. Zwracamy uwagę, że prorocy byli gotowi wykonać tak ważne i odpowiedzialne zadania, ponieważ cechowało ich ogromne umiłowanie Pana Boga i zaufanie do Niego,

 

9. Wspólnie kartkujemy Biblię - szukając imion proroków i ich ksiąg. Wskazujemy, że wśród ksiąg Pisma Świętego znajdują się księgi prorockie napisane przez 16 autorów. Ze względu na objętość pism dzielimy ich na tak zwanych proroków większych i proroków mniejszych. Z linii czasu odczytujemy ich imiona oraz przedział czasu, w którym prowadzili swoją działalność (imiona proroków większych zostały pogrubione).

 

10. Rozmawiamy z uczniami na temat zadań, do jakich Pan Bóg wzywa młodych ludzi będących w ich wieku, oraz o tym, jakie cechy charakteru powinniśmy rozwijać, by tak jak prorocy z gotowością podjąć wyznaczoną misję.

 

11. Katechezę kończymy modlitwą zamieszczoną w podręczniku ucznia w bloku refleksyjnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin