PLAN MAJ.doc

(85 KB) Pobierz
WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

 

 

 

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC MAJ 2008 DLA DZIECI

 

5 - 6 LETNICH

 

 

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      JA I ZWIERZĘTA W ZOO...– od 05.05. – do 16.05 2008 r.

 

2.      CAŁA ŁĄKA DLA MAMY...– od 19.05. – do 30.05. 2008 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA :

 


JA I ZWIERZĘTA W ZOO

 

CEL GŁÓWNY: Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania..

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania zwierząt egzotycznych, poznawanie zasad zachowania się ludzi w ZOO, rozumienie potrzeby powstawania takich ogrodów i konieczności opiekowania się znajdującymi się tam zwierzętami. Kształcenie pozytywnego myślenia o sobie, wyrabianie poczucia wartości własnej osoby.

 

OBSZARY EDUKACYJNE:

I.EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA:

2.       Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 1, 21 str. 20-21.

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.1, 2,6,9, str. 23-24.

III. EDUKACJA RUCHOWA:

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy dydaktyczne. str. 41

2.       doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne. str. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA;

4.       Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie wiosny; poziom IV p. 1,3,  str. 62.

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA:

1.       Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny; poziom IV p. 1 str. 74.

2.       Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć; poziom IV p. 8,9,10,11,13,16 str. 78

3.       Mam zawsze kontakt z książką; poziom IV p. 1,7,9,11,14,16, treści rozszerzające:  p. 2,3 str. 82

4.       Poznaję literaturę i bawię się w teatr; poziom IV p. 2,3,5,6,8,10 str. 84

5.       Doskonalę swoją wymowę; poziom IV p. 5,9

VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA:

1.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową; poziom IV p. 7, 15 str. 98

3.              Przygotowuje się do pisania; poziom IV p. 5,24 str. 104 – 105

4.              Przygotowuję się do czytania i czytam; poziom IV p. 10, 17,19,27 treści rozszerzające; 1,2 str. 109 –111.

VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNEJ

2.       Poznaje sztukę plastyczną i sam jestem twórcą; poziom IV p.2,4,5,9,12 str. 136

IX.               EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia; poziom IV p.5  treści rozszerzające p.1 str. 140

3.               Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce; poziom IV p.2,3,5 treści rozszerzające p.1 str. 144

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

&    „ZOO” - recytacja wierszy J. Brzechwy – dzieci powinny: recytować krótkie wiersze, dostosować do nich odpowiedni ruch, podjąć próbę odegrania roli tego zwierzęcia, żywo reagować na komizm w utworach;

&    „Zwierzyniec” – zagadki literackie W. Rawy, wprowadzenie litery „Z,z” na wyrazie podstawowym „zebra” oraz elementy MDS – dzieci powinny: zestawić rysunki zwierząt z zagadkami, zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby i wyrazy.

       „Zabawkowe zoo” – śpiewanie piosenki dzieci powinny: zaśpiewać piosenkę z akompaniamentów instrumentów perkusyjnych, rozwijać poczucie rytmu;

!     „Słoń” – malowanie farbą plakatową – dzieci powinny: wykazać się inwencją twórczą, w formie plastycznej; I gr.

* „Zwierzęta w zoo” – lepienie z plasteliny” II gr – dzieci powinny: usprawniać sprawności manualne przez nagniatanie, rozgniatanie plasteliny;

I      „ Zadania – zagadki”– zab. dyd.– zapisywanie czynności matematycznych – liczenie i układanie działań arytmetycznych.

"    „Papierowe zoo” – wycinanka - dzieci powinny:  wycinać po linii zaokrąglonej, prostej i łamanej; (I gr)  - collage – dzieci powinny: wycinać z kolorowych czasopism fragmentów zwierząt, naklejać je na kartkę oraz dorysować brakujące elementy, rozwijać wyobraźnię twórczą (II gr)

&    „Bezkrwawe łowy, czyli przedszkolne safari” blok integralny – dzieci powinny: znać wybrane gatunki zwierząt, rozumieć, że należy chronić przyrodę, naśladować ciałem sposób poruszania się zwierząt, rozwiązywać zagadki słowne i muzyczne, składa obrazki z kilku części;

&    „Mój autoportret”- rozmowa w oparciu o ilustrację w książce, wprowadzenie litery „F,f” na wyrazie podstawowym „farby” oraz elementy MDS – dzieci powinny: wypowiadać się w mowie wiązanej nt. ilustracji oraz własnych doświadczeń; zapoznać się z symbolem graficznym głoski, doskonalić analizę i syntezę słuchowo- wzrokową, kształcić motywacje do samodzielnego czytania, czytać sylaby, wyrazy i zdania.

       „Śmieszny portret” – improwizacja  muzyczna – dzieci powinny: zaśpiewać piosenkę zbiorowo lub indywidualnie, przedstawić treść w formie pracy plastycznej, wesoło bawić się przy piosence;

       Rytmika – zajęcia prowadzone przez instruktora

!     „Autoportret” – rysowanie kredkami lub flamastrami – dzieci powinny: starannie wykonać pracę, wykorzystać całą paletę barw, odczuwać radość z dobrze wykonanej pracy;

I      „Wyścigi żab” – gra. dyd.– zapisywanie czynności matematycznych grafami i kreskami- konstruowanie gry

"    „Cudaczek - wyśmiewaczek” – konstruowanie z różnorodnego materiału – dzieci powinny: stosować różne sposoby łączenia, wykazać się pomysłowością podczas wykonywania cudaczka z balonu, mąki, gumki;

X        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17 –– dzieci powinny: dbać o zachowanie prawidłowej sylwetki ciała, zachowywać bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych . ( „Wesołe przedszkole …” przewodnik cz 4 s. 5)

X              Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:

- biegu pt. „Myszki i kot.” – wyrabianie szybkości;  

- równowagi pt. „Przejdźcie przez strumyk.” – doskonalenie chodu w utrudnionych warunkach.

 

I i III CZĘŚĆ DNIA:

F      „Zabawkowe zoo” – słuchanie recytacji – dzieci powinny: odpowiedzieć na pytanie:, Jakie zwierzęta występowały w zabawkowym zoo?

F      „Zabawkowe zoo”- zabawa tematyczna – dzieci powinny zgodnie bawić się z kolegami w zoo pluszowych zabawek;

F      „W zoo” – etiudki pantomimiczne – dzieci powinny: gestem, głosem i ruchem przedstawić wybrane zwierzę.

F      „Co to za zwierzę?’ – ćwiczenia słownikowe – dzieci powinny: nazwać zwierzę narysowane na kartce, ułożyć podpis z ruchomego alfabetu;

F      „Album przedszkolny” – prace społ. użyteczne – dzieci powinny: opowiadać o przyniesionym przez siebie zdjęciu, wykonać album zgodnie ze słowną instrukcją nauczyciela;

F      „Kto to?” – układanie i rozwiązywanie zagadek – dzieci powinny: ułożyć zagadkę o kolegach uwzględniając wygląd.

F      „Ogródek mamy” – słuchanie tekstu E. Skarżyńskiej – dzieci powinny: rozwijać podstawowe procesy myślowe podczas analizy treści, wypowiadać się w sposób komunikatywny nt. opowiadania, wypowiedzieć się nt. „Jak będę wyglądał kiedy będę dorosły?”;

F      „Zły humorek” – zabawa w oparciu o wiersz D. Gellner – dzieci powinny: mimiką twarzy wyrazić uczucia: radości, złości, smutku, spokoju.

F      „Dobre i złe maniery” – gra planszowa – dzieci powinny przestrzegać ustalonych zasad gry;

F      „Dobre maniery” – zabawa dramowa – dzieci powinny: rozwijać inwencję twórczą i pomysłowość, współpracować w zespole;

F      „Mycie zębów” – opowiadanie historyjki obrazkowej. – dzieci powinny: umiejętnie ułożyć obrazki historyjki we właściwej kolejności i opowiedzieć jej treść;

F      „Zdrowy posiłek” – wycinanka – dzieci powinny wycinać po linii prostej, komponować zdrowe posiłki;

F      Spacery i wycieczki do parku lub lasu – dzieci powinny: obserwować zmiany w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku

F      „Bezpieczne zabawy w ogrodzie przedszkolnym” – rozmowy w małych zespołach – dzieci powinny: uwrażliwić się na zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw w terenie

F      „Bal zwierzątek” – zab. relaksacyjna –dzieci powinny: wyciszyć i wygłuszyć własny organizm

F      Zabawy ruchowo – muzyczne „Kangury” „Czujne lwy” „Zegar” „Lustro” „Huśtawka”, „Polowanie na błędy” – dzieci powinny: rozwijać sprawności ruchowe oraz poczucie rytmu

F      Praca z książką „Wesoła ...” cz 5, s. 3 –29; – dokładne wykonywanie poleceń nauczycielki, doskonalenie techniki czytania oraz sprawności rachunkowych; wypowiadanie się rozwiniętymi zdaniami, układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej i literowej;

-   ćw. w mówieniu;

-   ćw. grafomotoryczne;

-   ćw. w czytaniu

-   ćw. rachunkowe

-   ćw. w klasyfikowaniu przedmiotów

-   ćw. słuchowo –gramatyczne

F      - „Kolorowy świat liter” – Właściwa faza literowa  – analiza i synteza sylab otwartych i wyrazów o sylabach otwartych, układanki sylabowe, alfabet ruchomy, loteryjki obrazkowo – wyrazowe, tworzenie liter drukowanych z plasteliny, miękkiego drutu oraz wypełnianie konturów narysowanych liter kredką, flamastrem, farbą, odczytywanie rebusów literowo – obrazkowych i sylabowo – obrazkowych oraz wyrazowych


              CAŁA ŁĄKA DLA MAMY             

 

CEL OGÓLNY: Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie uczucia przywiązania i szacunku dla rodziców;

Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich uczuć w ekspresji słowno – ruchowej.

Budzenie zainteresowań bogactwem i pięknem wiosennej przyrody na łące, kształcenie spostrzegawczości podczas obserwowania życia na łące.

 

OBSZARY EDUKACYJNE:

I.              EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA:

1.              Poznaje zasady życia w rodzinie; poziom IV p. 2, 9,10 str. 16

2.              Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 7,11 str. 20-21.

2.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.5, 7,9, str. 23-24.

III. EDUKACJA RUCHOWA:

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy dydaktyczne. str. 41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne. str. 47

IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA;

3.       Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie wiosny; poziom IV p. 4,9,  str. 62.

V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA:

1.              Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny; poziom IV p. 1 b), str. 74.

2.              Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć; poziom IV p. 3,8,10,11 treści rozszerzające p.3 str. 78

3.       Mam zawsze kontakt z książką; poziom IV p. 1, 2,  treści rozszerzające:  p. 2, str. 82

4.       Poznaję literaturę i bawię się w teatr; poziom IV p. 1,6,8,9,12 str. 84

5.       Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych; poziom IV p. 1, 6, 10 e),  str. 87

6.              Doskonalę swoją wymowę; poziom IV p. 8,9 str.91

VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA:

1.              Doskonalę spostrzegawczość wzrokową; poziom IV p. 13 str. 98

3.              Przygotowuje się do pisania; poziom IV p. 3, 16,30,38 str. 104 – 105

4.       Przygotowuję się do czytania i czytam; poziom IV p. 3,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin