O czym należy pamiętać planując spotkanie z rodzicami.doc

(56 KB) Pobierz
O czym należy pamiętać planując spotkanie z rodzicami

O czym należy pamiętać planując spotkanie z rodzicami?

 

Jak zaplanować zebranie z rodzicami?

1.       Określ temat spotkania

2.       Sprecyzuj ogólny cel zebrania (co ważnego chcę rodzicom przedstawić)

3.       Dokonaj jego operacjonalizacji (oczekiwane efekty – co rodzice po zebraniu będą wiedzieć, znać, umieć itp.)

4.       Zaplanuj zadania jakie muszą być podczas zebrania podjęte, aby cele zostały zrealizowane.

5.       Przygotuj materiały potrzebne do realizacji zadań

6.       Określ czas trwania całego spotkania, jak również realizacji poszczególnych zadań

7.       Przygotuj i wyślij zaproszenia do rodziców

 

Propozycje dotyczące spraw organizacyjnych

 

Ø      ustaw ławki w klasie inaczej (aby nie stały w rzędach)

Ø      nie stój centralnie pod tablicą z dziennikiem pod pachą

Ø      nie siadaj za profesorskim stołem

Ø      zejdź z „katedry”

Ø      usiądź w środku półkola

Ø      nie sprawdzaj obecności za pomocą dziennika (złe skojarzenia)

Ø      choć na chwilę odłóż dziennik i nawiąż kontakt wzrokowy z rodzicami

Ø      mów językiem zrozumiałym dla wszystkich rodziców (jeśli nauczyciel mówi zbyt mądrze,  to część rodziców może się wyłączyć)

Ø      szczególne znaczenie pierwszego zebrania dla rodziców uczniów klas pierwszych

Proponowana tematyka zebrań

1.Informujące

Ø      dotyczące ocen, zachowania uczniów

Ø      podejmowanie zadań wychowawczych i edukacyjnych

Ø      informacje przekazywane przez dyrektora

Ø      bieżące sprawy klasowe

2. Wnoszące wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, prawa.

Ø      rozporządzenia ministra

Ø      wybrane akty prawne np. z zakresu praw dziecka

Ø      podstawowe prawidłowości rozwojowe dzieci w określonym wieku

Ø      przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów i sposoby radzenia sobie z nimi

Ø      przyczyny występujących zaburzeń w zachowaniu ( agresja, uzależnienia, anoreksja, nerwice)

Ø      deficyty rozwojowe i radzenie sobie z nimi (dysleksja, dyskalkulia, koordynacja wzrokowo-ruchowa),  patologie społeczne (narkomania, alkoholizm, sekty)

Ø      rozwój seksualny człowieka (jak rozmawiać z własnym dzieckiem)

3. Kształcące umiejętności wspierania rozwoju dziecka

Ø      rozpoznanie potrzeb własnych u dzieci

Ø      poznawanie sposobów ich zaspokajania

Ø      konstruktywne porozumiewanie się z dzieckiem

Ø      kierowanie procesem uczenia się

Ø      radzenie sobie z konfliktami

Ø      rozwiązywanie problemów w twórczy sposób

Ø      planowanie i organizowanie własnej nauki

Ø      rozwijanie zainteresowań dziecka

 

 

 

Przykładowe scenariusze spotkań

 

1.       Poznajemy się – pierwsze zebranie rodziców                              

§         autoprezentacja wychowawcy,

§         prezentacja rodziców, krótka informacja o sobie i dziecku

§         informacja o nauczycielach uczących w klasie

§         zasady prawne, system oceniania, program wychowawczy szkoły

§         zespoły stolikowe przygotowują, po czym prezentują propozycje do klasowego planu wychowawczego

§         dyskusja i zapisanie wspólnych ustaleń

2.       Budowanie programu wychowawczego

§         praca w grupach nt :nasza wizja szkoły, jak ma wyglądać, jakie oczekiwania mają wobec niej rodzice

§         prezentacja plakatów oraz wybór najważniejszych zagadnień

§         porównanie propozycji rodziców z programem wychowawczym szkoły i ustalenie wspólnego stanowiska oraz dyskusja nad sposobami realizacji poszczególnych zagadnień

3.       Ustalenie najistotniejszych problemów wychowawczych

§         nauczyciel przygotowuje plakat nt najczęstszych problemów wychowawczych występujących w szkole, a grupy rodziców – problemów, jakie mają z dziećmi w domu

§         wspólne opracowanie sposobów radzenia sobie z tymi trudnościami

4.       Jak poprawić zachowanie uczniów?

§         przedstawienie problemów z zachowaniem występujących w klasie

-          ucieczki z lekcji

-          spóźnienia i nieusprawiedliwione godziny

-          wulgarne słownictwo

-          agresja

-          konflikty między dziewczynkami a chłopcami...

§         podział rodziców na grupy-każda grupa zajmuje się jednym problemem wypisując propozycje dotyczące rozwiązania danego problemu

§         dyskusja nad propozycjami ( na następnym zebraniu ocena skuteczności podjętych działań)

5.       Motywy uczenia się. Rola kar i nagród w uczeniu się

§         omówienie ankiety nt roli kar i nagród w uczeniu się (ankieta wypełniana przez dzieci)

§         dyskusja o podjęciu skutecznych środków pobudzających motywację do nauki (na podstawie ankiety)

6.       Wpływ telewizji na kształtowanie się osobowości dziecka

§         przedstawienie wyników ankiety o telewizji w życiu dziecka

§         przedstawienie negatywnych skutków oglądania niewłaściwych programów telewizyjnych oraz zbyt długiego przebywania przy telewizorze

§         dyskusja nad sposobem przeciwdziałania niepożądanym skutkom oglądania telewizji

7.       Bezpieczeństwo w szkole i poza nią

§         rodzice oceniają stan bezpieczeństwa swego dziecka w szkole ( na skali 10  stopniowej narysowanej na brystolu przyklejają karteczkę w odpowiednim miejscu)

§         w grupach rodzice odpowiadają na pytanie: Co zagraża mojemu dziecku w szkole i poza nią?

§         rodzice wymieniają zagrożenia, określają jego stopień (niski, średni, wysoki)

§         dyskusja jak zlikwidować lub przynajmniej zmniejszyć zagrożenia

§         wpisanie na parasolu „ochronnym” co mogą zrobić rodzice, a co szkoła, aby zapewnić dzieciom bezpieczeństwo – wspólne ustalenie priorytetów

8.       Szkoła bez uzależnień

§         spotkanie z lekarzem, pielęgniarką szkolną, terapeutą, policjantem, byłym uzależnionym

§         dyskusja oraz ustalenie wspólnych wniosków

-          zapewnienie odpowiedniej atmosfery w domu (negowanie wszelkiego typu uzależnień)

-          sugerowanie alternatywnych rozwiązań (turystyka, sport, kultura, sztuka...)

-          ciągłe uświadamianie szkodliwości wszelkich nałogów (rozmowy, artykuły i książki, filmy)

9.       Rozmawiaj z dzieckiem i słuchaj go

Zajęcia warsztatowe w oparciu o lekturę książek Adele Faber i Elaine Mazlish : „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci”, „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”,  „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole” oraz Thomasa Gordona : „Wychowanie bez porażek”, „Wychowanie bez porażek w praktyce”, : „Wychowanie bez porażek w szkole”

10.   List do rodziców

§         wprowadzenie rodziców w problematykę sukcesów i niepowodzeń szkolnych oraz ich wpływu na dziecko

§         odczytanie listu-przesłania, przygotowanego na lekcji wychowawczej i zawierającego dziecięce postulaty, które nie zawsze przekazują bezpośrednio rodzicom lub nie uzyskują aprobaty matki czy ojca

§         list - przeczytać

11.   Podsumowanie pracy rocznej

§         informacja o osiągnięciach uczniów oraz wynikach na tle szkoły

§         wyróżnienie najlepszych uczniów oraz tych, którzy uzyskali wysokie miejsca w konkursach

§         analiza sukcesów i problemów w uczeniu się poszczególnych przedmiotów, porównanie do poprzedniego roku szkolnego, poprzedniego semestru

§         omówienie efektów realizacji planu wychowawczego

12.   Zebranie pożegnalne w klasie 3

Przy kawie i cieście – podsumowania, podziękowania, pożegnania

13.   Szkolne porażki naszych dzieci

§         wspólne określenie przyczyn porażek tkwiących w szkole, domu...

§         dyskusja i wspólne poszukiwanie sposobów pomocy dzieciom, aby unikały porażek w szkole

 

14.   Dekalog rodzica

§         wspólne wypracowanie dekalogu rodzica

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin