PEJZAŻ.pdf

(141 KB) Pobierz
291401818 UNPDF
PEJZAŻ
Gatunek malarstwa, który traktuje żywą naturę jako główny lub jedyny temat
obrazu. Obejmuje zarówno przedstawienia realistyczne konkretnego wycinka
natury, jak i stylizowane, albo wręcz fantastyczne.
Krajobrazy miejskie określane są terminem weduta , krajobrazy morskie -
marina .
Zadaniem malarza jest tu ukazanie przestrzennej rozległości, oddanie światła i
powietrza, charakterystycznej atmosfery danej okolicy czy pory roku lub doby.
Czasem w realistycznie przedstawionym pejzażu malarz stara się przekazać
nam inne treści, np. doskonałość twórczej pracy Boga, jak w malarstwie
niderlandzkim XV w., a czasem całą naturę traktuje panteistycznie jako
objawienie boskości, np. malarstwo pejzażowe niemieckich romantyków u
progu XIX w., a szczególnie -.> C.D. Friedricha.
W malarstwie europejskim do XVII w. krajobraz występował niemal wyłącznie
jako tło scen figuralnych. Stopniowo jednak uwalniał się od zależności wobec
innych gatunków malarstwa. Już wcześniej zdarzały się wyjątki, np. freski P.
Lorenzettiego w ratuszu sieneńskim z panoramą miasta z połowy XIV w. albo
iluminacje braci Limburg w „Godzinkach” księcia de Berry z początków XV w.
Albrecht Durer malował akwarele pejzażowe na początku XVI w. W tym też
czasie niezwykłym zjawiskiem jest twórczość tzw. szkoły naddunajskiej: NP.
Albrecht Altdorfer, -malowali pierwsze samodzielne pejzaże w sztuce
Zachodu. W Niderlandach XVI w. u Pietera Bruegela . wykształcił się tzw.
pejzaż kosmiczny lub przeglądowy , stanowiący montaż różnych zjawisk
pejzażowych widzianych panoramicznie. W malarstwie holenderskim XVII w.
pejzaż rozwijał się już jako samodzielny gatunek np. Jacoba van Ruisdael’a
Wśród bardzo licznych wówczas malarzy pejzażu wykształciła się
specjalizacja, są malarze krajobrazów morskich, leśnych, zimowych, w świetle
księżyca itp.
Francuscy malarze działający we Włoszech w XVII w. ograniczali sztafaż
figuralny do minimum, malując pejzaże heroiczne, np. N. Poussin , albo
idylliczne, np. Claude Lorraine.
W Wenecji w XVIII w. rozwijało się malarstwo wedut: A. Canale, F. Guardi,
Realistyczne pejzaże Anglicy rozpoczęli malować w końcu XVIII w., np. T.
Gainsborough, J. Constable ,
. We Francji w drugiej ćwierci XIX w. robili to C. Corot oraz SZKOŁA
Barbizon; COURBET.
W Polsce od drugiej połowy XIX w. malarstwo pejzażowe rozwijali bracia
Maksymilian i Aleksander Gierymscy, W. Gerson - pejzaże Tatr, Józef
Chełmoński, J. Szermentowski, Leon Wyczółkowski, J. Stanisławski, J.
Pankiewicz , a potem jego uczniowie z kręgu kapistów.
291401818.001.png
Przemysłowa produkcja farb w II połowie XIX w. umożliwiła wprowadzenie malarstwa
plenerowego, gdy obraz powstawał nie w pracowni, a w bezpośrednim kontakcie
artysty z naturą.
Do doskonałości doprowadzili malarstwo pejzażowe francuscy impresjoniści, których
wpływ widoczny był w wielu krajach. U progu XX w. stała bardzo indywidualna wizja
Francuscy fowiści i niemieccy ekspresjoniści posunęli się daleko w deformacji
pejzażu, swobodnie traktując formy natury jako nośniki subiektywnych emocji. W
ostatnich dziesięcioleciach pejzaż jakby odzyskuje swoje znaczenie w różnych
prądach neorealistycznych
DODATEK-SZKÓŁĄ BARBIZON
W rozwoju malarstwa pejzażowego dużą rolę odegrała mała wioska niedaleko
Paryża, Barbizon,w której tworzyli malarze nazwani od jej nazwy barbizończykami.
To właśnie tutaj narodził się nowy typ pejzażu. Artyści przybywali do Barbizon od lat
30. XIX wieku; byli to przede wszystkim Theodore Rousseau - będący ideowym
przywódcą grupy i jego przyjaciel Jean Francois Millet oraz malarze tacy jak: Jules
Dupre,Charles Francois Daubigny. Barbizończycy malowali naturę,chętnie utrwalali
na płótnach widoki okolic lasku Fontainbleau,przy którym leży Brabizon malując je w
bardzo urokliwych chwilach - przesycone pięknym,często tajemniczym, wibrującym
światłem - głównie w czasie wschodów i zachodów słońca, przedstawiali zamglone
poranki czy też pejzaż przed burzą. Czerpiąc przykład z Constable'a odświeżyli
paletę : zamiast brunatnych "sosów monachijskich" i szarości stosowali
"trawiastą",soczystą zieleń dla pokazania roślinności oraz jasne,czyste błękity przy
malowaniu nieba i tonów wody. Należy wspomnieć,że malowane przez nich płótna
zwykle były niewielkich rozmiarów. Coraz większe znaczenie miała praca w plenerze.
Mimo,że większość barbizończyków tworzyła swe obrazy w pracowni, to podstawą
do nich były studia i obserwacje plenerowe "zanotowane na żywo".
To zwrócenie się ku przeżywaniu przyrody- "wczuwanie" się w nastrój pejzażu-
spowodowało,że nie przywiązywano już tak dużej wagi do starannego wykańczania
obrazu. Po 1850 roku sztuka ta cieszyła się dużym zainteresowaniem artystów z
innych krajów,którzy przyjeżdżali do Barbizon (np. polski malarz Józef
Szermentowski
291401818.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin