polityka_szkoleniowa[1].pdf

(84 KB) Pobierz
Microsoft Word - Polityka szkoleniowa PP.doc
Polityka szkoleniowa
Piotr Piasecki
Artykuþ zostaþ opublikowany w Puls Biznesu dodatek áedukacja menedŇeraÑ styczeı 2006 r.
1. Czym jest polityka szkoleniowa i jakie ma znaczenie w firmie lub w
pracy menedŇera?
Zacznijmy od tego, Ňe w codziennej praktyce biznesowej nie moŇna mylię polityki
szkoleniowej ze strategiĢ szkoleniowĢ czy systemem szkoleı. Polityka szkoleniowa
powinna byę pojmowana zawsze oglnie, bardziej jako sposb podejĻcia. W zasadzie
zawsze jakaĻ polityka jest, nawet jeŇeli oznacza brak jakichkolwiek szkoleı
realizowanych z inicjatywy organizacji.
MoŇe wþaĻnie fakt, Ňe zbyt czħsto posþugujemy siħ pojħciem polityka szkoleniowa
sprawia, Ňe czħĻę menedŇerw nie kojarzy jej z czymĻ dobrym Î to oczywiĻcie Ňart a
na powaŇnie Î pamiħtajmy, Ňe menedŇerowie realizujĢ zadania z ludŅmi i dziħki nim.
StĢd waŇne sĢ kompetencje, ktre ci ludzie posiadajĢ. Odpowiednia polityka
szkoleniowa pozwala na Ļwiadome i celowe wpþywanie na wiedzħ, zachowania i
postawy pracownikw. NaleŇy rwnieŇ pamiħtaę, Ňe rozwj osobisty i zawodowy sĢ
silnymi czynnikami motywujĢcymi. JeŇeli firma ma i realizuje politykħ szkoleı to moŇe
pozytywnie motywowaę swoich pracownikw. Polityka szkoleı moŇe rwnieŇ Î
niejako przy okazji - zwiħkszaę atrakcyjnoĻę firmy jako pracodawcy i w skutek tego
przyciĢgaę do siebie bardziej wartoĻciowych pracownikw.
2. Jak wyglĢda praktyka - czy polityka szkoleniowa traktowana jest/
powinna byę jako dziaþalnoĻę priorytetowa w polityce kadrowej firmy?
Szkolenia tylko w niektrych firmach traktowane sĢ priorytetowo i to z powodw
czysto pragmatycznych. NajczħĻciej zarzĢdy bĢdŅ wþaĻciciele tych firm majĢ wysokĢ
ĻwiadomoĻę korzyĻci jakie dajĢ szkolenia a w wielu przypadkach juŇ kupowaþy
szkolenia w przeszþoĻci i przekonaþy siħ o ich wartoĻci w praktyce. To, jakĢ politykħ
szkoleniowĢ realizuje firma czħsto uwidacznia siħ w momencie pozyskiwania do
wspþpracy zewnħtrznej firmy szkoleniowej.
SĢdzħ, Ňe przyczyn rŇnego podejĻcia do roli szkoleı jest kilka. Po pierwsze wiedza i
poziom ĻwiadomoĻci kadry menedŇerskiej. Po drugie poziom kompetencji
umoŇliwiajĢcych samodzielne zdiagnozowanie potrzeb szkoleniowych i wreszcie po
trzecie samo zarzĢdzanie szkoleniami. W wielu przypadkach czynniki te uzaleŇnione
sĢ bezpoĻrednio od moŇliwoĻci finansowych firmy.
OczywiĻcie mogĢ wystħpowaę bardziej prozaiczne powody marginalnego traktowania
szkoleı, np. zþe doĻwiadczenia z przeszþoĻci. Firma moŇe nie chcieę realizowaę
szkoleı zraŇona niskĢ jakoĻciĢ usþug firmy szkoleniowej. Znacznie wiħkszym
www.businessdoctors.pl
1
53313580.001.png
problemem jest jednak to, Ňe menedŇerowie nie wiedzĢ jak powiĢzaę strategiħ firmy
z systemem szkoleı, jak sprawię aby szkolenia traktowane byþy jak inwestycja.
3. Jakie powinny zaistnieę warunki w firmie aby kadra zarzĢdzajĢcĢ
zaczħþa braę pod uwagħ koniecznoĻę zaprojektowania polityki
szkoleniowej (czyli kiedy/ na jakim etapie rozwoju firmy naleŇy
projektowaę politykħ szkoleniowĢ)?
NieŇyjĢcy juŇ Peter Drucker Î ojciec wspþczesnych metod zarzĢdzania - twierdziþ, Ňe
prawdziwy zysk firmy tkwi na zewnĢtrz niej samej a rezultaty osiĢga siħ poprzez
wykorzystanie okazji, szans ktre moŇna przeksztaþcię na korzyĻci. StĢd wniosek, Ňe
wiħkszoĻę siþ firmy powinno zmierzaę do utrzymywania stanu gotowoĻci do
wychwytywania kaŇdej nadarzajĢcej siħ szansy. Taka filozofia przekþada siħ w
codziennej praktyce biznesowej np. na sþaþy rozwj kompetencji organizacji czyli jej
uczenie siħ. W tym wypadku strategia firmy wymusza rwnieŇ tworzenie i realizacjħ
strategii szkoleı. Klasycznym przykþadem Î ktry moŇna tutaj przytoczyę - jest
proces intensywnej zmiany w organizacji, kiedy istnieje koniecznoĻę dostosowania siħ
pracownikw do nowej sytuacji, oczekiwaı i rl, ktre bħdĢ za moment peþnię. Takim
szczeglnie wdziħcznym przypadkiem jest gwaþtowny rozwj. Dochodzi wtedy do
wzrostu zatrudnienia, intensywnych przeobraŇeı wewnĢtrz firmy, np. w obszarze
struktury, procesw, sposobw zarzĢdzania, sprzedaŇy i wielu innych a to naturalnie
pociĢga koniecznoĻę zwiħkszania kompetencji menedŇerw i pracownikw.
MwiĢc skrtowo Î waŇne aby menedŇerowie zawsze zastanawiali siħ czy planowana
przez nich strategia dziaþania wiĢŇe siħ z okreĻlonĢ zmianĢ wiedzy, umiejħtnoĻci lub
postaw pracownikw firmy - czyli w sensie zasobw - z posiadaniem przez firmħ
okreĻlonych kompetencji. JeŇeli odpowiedŅ jest twierdzĢca, i wyŇej wymienione
kompetencje nie mogĢ, nie bħdĢ pozyskane z zewnĢtrz organizacji np. poprzez
zatrudnienie odpowiednich osb, jest to znak, iŇ naleŇy uwzglħdnię szkolenia w
oglne strategii.
4. Jak zabraę siħ do projektowania polityki szkoleniowej firmie/ od kogo
moŇna uzyskaę pomoc i w jakim zakresie? W jakich etapach winno
przebiegaę projektowanie polityki szkoleniowej firmy (co wchodzi w
poszczeglne etapy)?
Bardzo waŇna kwestia. Polityka szkoleniowa musi "pasowaę" do caþoĻci czyli do
filozofii caþej firmy. EmanacjĢ tej filozofii jest wizja i misja firmy oraz jej kultura
organizacyjna. Dla wielu menedŇerw sĢ to pojħcia abstrakcyjne i maþo konkretne
wiħc wolĢ widzieę, w jaki sposb dane szkolenie zmieni zachowania pracownikw.
Jednak warto pamiħtaę o tym, Ňe najwiħkszym bþħdem - zresztĢ popeþnianym bardzo
czħsto - jest dziaþanie tylko na poziomie samych zachowaı, bez uwzglħdniania
specyfiki firmy. GdybyĻmy porwnali specyfikħ firmy do gry lodowej pþynĢcej po
oceanie to zachowania ludzi w organizacji stanowiĢ tĢ czħĻę nad powierzchniĢ wody,
www.businessdoctors.pl
2
53313580.002.png
ktrĢ widzimy. Natomiast to czego nie widzimy, a stanowi zasadniczĢ czħĻę gry, to
wþaĻnie zwyczaje, wartoĻci, przekonania i wymienione wczeĻniej: wizja i misja.
Projektowanie polityki szkoleniowej zawsze rozpoczynam od szczegþowego opisania
specyfiki firmy. Nastħpnie przekþadam cele strategiczne i operacyjne na jħzyk
kompetencji, czyli co pracownicy muszĢ wiedzieę i umieę, jak muszĢ siħ zachowywaę
aby osiĢgnĢę postawione przed nimi cele. Jakie umiejħtnoĻci, np. menedŇerw lub
przyszþych menedŇerw sĢ potrzebne aktualnie a jakie bħdĢ potrzebne w przyszþoĻci
(bliŇszej lub dalszej). SĢ to kompetencje specyficzne. Wreszcie odpowiadam na
pytanie czy zachodzi koniecznoĻę uruchomienia procesu oglnego rozwoju
pracownikw i czy pozwolię na okreĻlanie oddolne przez samych pracownikw i
realizacjħ ich potrzeb rozwojowych. Na koniec okreĻlam w jaki sposb bħdħ
komunikowaþ politykħ szkoleı i oczywiĻcie jak jĢ realizowaþ. To jest wþaĻnie
wyznaczanie celw strategicznych i operacyjnych dla szkoleı. Po tej fazie pozostaje
opracowanie planu dziaþania.
JeŇeli natomiast chodzi o moŇliwĢ pomoc z zewnħtrz warto rozwaŇyę wspþpracħ z
firmĢ szkoleniowo-doradczĢ lub osobno z firmĢ szkoleniowĢ i z konsultantem.
Konsultant pomaga w zaplanowaniu i realizacji caþego procesu okreĻlenia polityki
szkoleniowej i opracowania strategii szkoleı. Firmom czħsto potrzebna jest pomoc w
zakresie niezbħdnych metod i narzħdzi. Nie bez znaczenia jest rwnieŇ to, Ňe
konsultant bħdzie widziaþ firmħ niejako z zewnĢtrz. W proces naleŇy wþĢczyę wiele
osb z organizacji wiħc konsultant moŇe peþnię rwnieŇ rolħ katalizatora i animatora
procesu. Pomoc firmy szkoleniowej moŇe polegaę na odpowiedzi na pytanie jak cele
biznesowe przeþoŇyę na odpowiednie szkolenie czyli na cele szkoleniowe, jak wdroŇyę
w firmie efekty szkolenia i jak je zmierzyę. Zawsze pozostaje pytanie czy opieraę siħ
na jednym dostawcy szkoleı czy nie, ale to juŇ odrħbny temat.
www.businessdoctors.pl
3
53313580.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin