Trabant_mechanika-naprawa.pdf

(1041 KB) Pobierz
Zrob to sam
PLAN SMAROWANIA
Przerywacze, wkładka filcowa i punkty obrotu co każde 5 000 km lub co
roku.
Odśrodkowy regulator momentu zapłonu co każde 30 000 km.
Przekładnia kierownicza co każde 5 000 km, lub co roku.
Cięgła hamulca ręcznego co każde 1 500 km, lub co roku.
Zwrotnica kł przednich co każde 5 000 km, lub co roku.
Po trzech latach, lub 30 000 km zmiana smaru.
Przeguby napędowe płosi, zewnętrzne co każde 5 000 km, lub co roku.
Po trzech latach, lub 30 000 km zmiana smaru.
Przeguby napędowe płosi, wewnętrzne co każde 20 000 km, lub po trzech
latach, lub 30 000 km zmiana smaru.
Środki smarne:
A - SWC 423
B - Olej specjalny do przerywaczy B2
1
76488910.013.png 76488910.014.png 76488910.015.png 76488910.016.png 76488910.001.png 76488910.002.png 76488910.003.png 76488910.004.png
Pompa hamulcowa - jak ją
wymontować, rozłożyć na części
pierwsze i zamontować.
Wymontowanie pompy hamulcowej należy
przeprowadzić w sposb następujący:
- Wyciągnąć zawleczkę i wybić sworzeń z widełek popychacza przy pompie hamulcowej.
- Wyjąć popychacz.
- Rozłączyć złącza wtykowe włącznika świateł STOP.
- Odkręcić przewody sztywne od końcwki
rozdzielającej.
- Odkręcić nakrętki mocowania pompy hamulcowej do
przegrody czołowej i wyjąc pompę hamulcową do
przodu.
Zakładanie odbywa się w kolejności odwrotnej do
wyjmowania.
Po wmontowaniu napełnić układ płynem i
odpowietrzyć.
Elementy pompy hamulcowej:
1 -- Włącznik świateł STOP, 2 -- Końcwka rozdzielająca, 3 -- Końcwka zamykająca, 4 -- Gniazdo zaworka, 5 -- Zaworek
kapturkowy, 6 -- Sprężyna, 7 -- Uszczelka, 8 -- Tłok, 9 -- Uszczelka pierścieniowa, 10 --
Kadłub pompy,
Demontaż:
Demontaż pompy hamulcowej, po jej wymontowaniu z
samochodu, należy przeprowadzić w następujący sposb:
1. W miarę potrzeby odkręcić pokrywę zbiornika płynu i oprżnić
pojemnik.
2
76488910.005.png 76488910.006.png 76488910.007.png 76488910.008.png
2. Wykręcić końcwkę zamykająca pompy hamulcowej wraz z końcwką rozdzielającą i
włącznikiem światła STOP
3. Pod wpływem niewielkiego nacisku można wysunąć do przodu tłok z uszczelką, srężyne,
zaworek kapturkowy i gniazdo zaworka
4. Wyjąć z kadłuba pompy pierścień osadczy.
5. Posługując się kluczem nasadowym odkręcić plastikowy zbiorniczek płynu hamulcowego
od kadłuba pompy.
Składanie:
Przed składaniem należy umyć wszystkie części metalowe w
benzynie do mycia. Części gumowe i plastikowe należy jedynie
wytrzeć szmatką, względnie wymienić na nowe jeżeli wykazują
ślady zużycia.
Następnie należy przeprowadzić składanie pompy w odwrotnej
kolejności do rozbierania.
1. Przed przykręceniem plastikowego zbiorniczka płynu
hamulcowego należy miedzy kadłub pompy i zbiorniczek założyć
nową uszczelkę. Pomiędzy zbiorniczkiem i śrubą przelotową musi
znajdować się podkładka.
2. Założyc tłok, uszczelkę, sprężynę, zaworek kapturkowy i
gniazdo zaworka w prawidłowej kolejności do wewnątrz kadłuba
pompy i włożyć z tyłu do kadłuba pierścień osadczy.
3. Przed wkręceniem końcwki zamykajacej z końcwką
rozdzielającą i włącznikiem światła STOP należy między kadłub i końcwkę zamykającą
założyć podkładkę z miękkiej blachy.
Po założeniu pompy hamulcowej do pojazdu, należy najpierw odpowietrzyć końcwkę
rozdzielającą, a następnie koła w normalnie stosowanej kolejności.
1 - Śruba mocowania krzywki;
2 - Kondensator;
3 - Poduszka filcowa krzywki;
4 - Przerywacz cylindra #1;
5 - Przerywacz cylindra #2;
6 - Plytka przerywaczy;
7 - Wkręt regulacji odstępu stykw;
8 - Wkręty mocowania płytki przerywaczy;
9 - Wkręt regulacyjny płytki przerywaczy;
10 - Wkręt regulacyjny płytki przerywacza
cylindra #2
Kontrola i regulacja według znakw na
kole pasowym powinna przebiegać w
następujący sposb:
3
76488910.009.png 76488910.010.png
zdjąć końcwki wysokiego napięcia ze świec zapłonowych;
wykręcić świece;
zdjąć pokrywę obudowy przerywaczy;
założyć na krzywkę przyrząd do rozchylania ciężarkw regulatora
całkowicie rozchylamy ciężarki regulatora i je unieruchamiamy przy pomocy
przyrządu, jeśli takiego nie mamy, wszelkie pomiary przeprowadzamy przy
rozchylonych ciężarkach regulatora
ustawić kolejno obydwa tłoki w zwrocie zewnętrznym (ZZ) i przy tym położeniu
tłokw oraz przy rozchylonych ciężarkach regulatora ustawić przerwę między stykami
przerywaczy na 0,35...0,45mm; do pomiaru przerwy użyć szczelinomierza;
włączyćlampkę kontrolną między młoteczek pierwszego przerywacza a masę;
włączyć zapłon;
obracać wał korbowy silnika ręką przez wentylator dmuchawy lub pasek klinowy w
prawo (w kierunku normalnych obrotw silnika) aż do pokrycia się kreski
pojedynczej) na kole pasowym z płaszczyzną podziału skrzyni korbowej z lewej
strony osi wału; w tym położeniu lampka kontrolna powinna się zaświecić;
jeżeli lampka zaświeci się przed lub poza właściwym położeniem należy poluzować
(bardzo lekko) śruby mocujące podstawę przerywaczy, ustawić koło pasowe tak, aby
jego kreska pokrywała się z płaszczyzną styku połwek skrzyni korbowej, obrcić
podstawę do oporu w prawo i następnie powoli obracać w lewo aż do chwili
zaświecenia się lampki kontrolnej; odkręcić śruby mocujące podstawę i sprawdzić
regulację zapłonu obracając wał korbowy silnika ręką;
rozłączyć lampkę kontrolną i włączyć ją między styki przerywacza drugiego drugiego
cylindra; ustawić tłok drugiego cylindra w ZZ;
sprawdzić wyprzedzenie zapłonu drugiego cylindra, w tym celu odszukać na kole
pasowym naciętą podwjną kreskę (po przeciwnej stronie pojedynczej kreski)
oznaczającą punkt zapłonu dla drugiego cylindra;
w miarę potrzeby, ustawić wyprzedzenie zapłonu dla drugiego cylindra za pomocą
płytki regulacyjnej drugiego przerywacza.
Kontrola i regulacja za pomocą czujnika w swej
początkowj fazie (pierwszych siedem czynności)
przebiega tak samo, jak kontrola wg znakw na kole
pasowym.
Pozostałe czynności są następujące:
wkręcić prowadnicę z trzpieniem i czujnikiem w
otwr na świecę;
obracać wałem korbowym silnika i zanotować
maksymalne wychylenie wskazwki czujnika;
nastawić punkt zerowy tarczy czujnika w
położenie maksymalnego wychylenia wskazwki;
obracać silnikiem w prawo do chwili zaświecenia się lampki kontrolnej;
zanotować wskazania czujnika w położeniu zaświecenia lampki kontrolnej (czujnik
powinien wskazywać 3,6...4,4 mm przed ZZ);
jeżeli wyprzedzenie zapłonu jest zbyt duże lub zbyt małe, należy ustawić tłok 4,0 mm
przed ZZ, poluzować śruby mocujące podstawę przerywaczy, obrcić podstawę w
prawo do oporu, a następnie powoli przekręcać ją w lewo do chwili zaświecenia się
lampki kontrolnej;
4
76488910.011.png
sprawdzić wyprzedzenie zapłonu drugiego cylindra, w razie potrzeby ustawić
wyprzedzenie dla tego cylindra za pomocą płytki regulacyjnej drugiego cylindra.
Kontrola i regulacja za pomocą lampy stroboskopowej powinna przebiegać w następującej
kolejności:
włączyć końcwki lampy stroboskowpowej pomiędzy przewd wysokiego napięcia
pierwszej świecy i masę;
uruchomić silnik;
obserwować pojedynczy znak na kole pasowym, zwiększać obroty silnika aż do
przesunięcia się znaku na kole pasowym do stałej pozycji w kierunku przeciwnym do
obrotw silnika (w lewo)
jeżeli znak na kole pasowym przesunięty jest w lewo w stosunku do płaszczyzny styku
połwek skrzyni korbowej, zapłon należy opźnić przy użyciu lampy stroboskopowej
jako lampy kontrolnej; jeżeli znak jest przesunięty w prawo, zapłon należy
przyspieszyć;
wyłączyć zapłon, rozłączyć lampę stroboskopową i włączyć w obwd wysokiego
napięcia drugiego cylindra;
obserwować podwjny znak na kole pasowym (podobnie jak do pierwszego cylindra);
ewentualną regulację wyprzedzenia zapłonu drugiego cylindra przeprowadzić za
pomocą płytki regulacyjnej drugiego przerywacza.
Kontrola i regulacja za pomocą miernika kąta wyprzedzenia powinna być przeprowadzana
na stanowisku diagnostycznym w sposb podobny do opisanego dla lampy stroboskopowej.
Wartość kąta wyprzedzenia zapłonu odczytuje się na wskażniku (zamiast pokrywania się
znakw).
Kontrola i regulacja kąta zwarcia stykw przerywaczy powinna być przeprowadzona na
stanowisku diagnostycznym. Polega ona na obserwacji wykresu oscyloskopowego i
porwnania długości wykresu ze skalą przyrządu.
Prawidłowy kąt zwarcia stykw powinien wynosić:
- na biegu jałowym - 127...137 stopni;
- przy 4500 obr/min - 122...132 stopni
Regulacja kąta zwarcia stykw polega na zmianie wielkości przerwy przerywacza.
Zwiększenie przerwy powoduje zmniejszenie kąta zwarcia, zmniejszenie przerwy -
powiększenie kąta zwarcia stykw.
Niemożność osiągnięcia przepisanej wielkości kąta świadczy o nadmiernym zużyciu krzywki
i konieczności jej wymiany.
Na sam koniec jeszcze male przypomnienie o iskrze:
5
76488910.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin