WYKŁAD III.doc

(112 KB) Pobierz
WYKŁAD III

WYKŁAD III

Zakłócenia procesów poznawczych

 

 

è   SENSOPATIE – ZABURZENIA ODBIORU WRAŻEŃ

 

wrażenie – doświadczenie lub recepcja prostych właściwości bodźców, takich jak na przykład jasność, kolor, głośność czy siła dotyku (Falkowski, 2000). Jego podstawę stanowi wrodzony mechanizm przetwarzania sensorycznego.

 

spostrzeżenie – doświadczenie złożonej charakterystyki bodźców, na przykład konkretnych przedmiotów w otaczającym środowisku, łatwo rozpoznawanych i nazywanych (Falkowski, 2000). Jest związany z posiadanym doświadczeniem wytworzonym w procesie uczenia się.

 

NADWRAŻLIWOŚĆ

(HIPERESTEZJA)

ZMNIEJSZENIE WRAZLIWOŚCI

(HIPOESTEZJA)

CENESTOPATIE

nadmierna reaktywność na wszystkie, nawet najsłabsze bodźce

zmniejszenie intensywności odbieranych bodźców

doznania płynące ze skóry lub narządów wewnętrznych o zmiennej lokalizacji pod postacią mrowienia, kłucia, pieczenia, drętwienia lub ucisków

 

è    ZABURZENIA SPOSTRZEGANIA

 

1.     ZŁUDZENIA (ILUZJE)

 

         zniekształcone spostrzeżenia istniejącego przedmiotu lub zjawiska (nieprawidłowa klasyfikacja prawidłowo odebranego bodźca)

         mogą być wynikiem emocji (np. strach), zakłóconych warunków spostrzegania (zmrok), budowy oka (złudzenia fizjologiczne)

         mają znaczenie psychopatologiczne, gdy nie są korygowane po przedstawieniu dowodów błędności lub po ustąpieniu czynników pogarszających warunki spostrzegania

 

pareidolie – spostrzeganie w kształtach obłoków, wzorach tapet, nieregularnych plam - konkretnych postaci lub obrazów

 

http://fizjlk.fic.uni.lodz.pl/mse/galeria/norm_res/kolaone/kolaone1.gif    http://fizjlk.fic.uni.lodz.pl/mse/galeria/norm_res/kolaone/kolaone2.gif złudzenie Sendera

http://fizjlk.fic.uni.lodz.pl/mse/galeria/norm_res/zollner/zollnerthree.gif    http://fizjlk.fic.uni.lodz.pl/mse/galeria/norm_res/zollner/zollnerone.gif   złudzenieZöllnera

 

Złudzenie Sandera - wielkość sąsiadująca z drugą znacznie od niej większą wydaje nam się mniejsza niż inna, równa jej, ale posiadająca mniejsze wielkości wokół siebie. Złudzenie to ma podłoże psychologiczne. Dodatkowe elementy skłaniają nas do porównywania całych figur i narzucają nam sąd o całych figurach. My jednak odnosimy go do części składowych, które mieliśmy oceniać, ale z osobna wziąć je pod uwagę było bardzo trudno. W tym złudzeniu zachodzi pomyłka co do sądu przedmiotu, który poprzez sąsiedztwo i dodatki uzyskał zupełnie osobliwy wygląd.
Zasadzie tej ulegają odcinki prostych, pola okręgów, podstawy prostokątów, kąty.

Złudzenie Zöllnera związane jest z oceną wielkości kątów. Na ogół jesteśmy skłonni kąty ostre przeceniać, a kątów rozwartych niedoceniać. Czyli zarówno kąty ostre jak i rozwarte uważamy za bardziej proste, niż są w rzeczywistości.
Rys. 4 przedstawia szereg długich równoległych linii, przekreślonych systemem nachylonych pionowych i poziomych odcinków. Obecność tego systemu sprawia, że równoległość prostych znika i wydają się one nachylone względem siebie raz w jedną, raz w drugą stronę.
Przyczyną złudzenia jest wspomniane zjawisko prostowania kątów - kąty między liniami zasadniczymi a przekreślającymi skłonni jesteśmy brać za bardziej proste, a przez to całość pojmować jako system nachylonych do siebie drabinek.

 

 

2.     OMAMY (HALUCYNACJE)

spostrzeganie przedmiotów i zjawisk, które nie znajdują się w otoczeniu lub w ogóle nie istnieją

 

Ø     omamy to spostrzeżenia (wrażenia) powstające bez bodźców działających z zewnątrz

Ø     są rzutowane na zewnątrz

Ø     towarzyszy im przekonanie o rzeczywistym istnieniu przedmiotów i zjawisk (poczucie realności – sąd realizujący)

 

Ø     omamy to przeżycia zmysłowe, a nie myślowo-wyobrażeniowe, posiadające wartość realnych spostrzeżeń, niezależnych od woli chorego

Ø     brak przedmiotu lub zjawiska powinien być stwierdzony przez badającego

Ø     objaw powinien być powtarzalny

Ø     należy uwzględnić jedynie jednoznaczne plastyczne i wielokrotne wypowiedzi chorych

(K. Schneider)

 

KRYTERIUM

STRUKTURA

PROJEKCJA ZMYSŁOWA

FORMA

KATEGORIE

PROSTE (elementarne)

błyski, trzaski

ZŁOŻONE

(synestetyczne)
sytuacje, sceny

SŁUCHOWE, WZROKOWE, WĘCHOWE, SMAKOWE, CZUCIOWE (DOTYKOWE, CZUCIA USTROJOWEGO)

IMPERATYWNE (nakazy, zakazy, polecenia)

UWAGI

q      

- mogą występować łącznie

- omamy odróżnić od doznań „hakowych” (padaczka) i flashbacków (PTSD)

- rzadko objaw sobowtóra!

- podejmowanie czynów przeciwko otoczeniu lub groźnych dla siebie

 

omamy rzekome / pseudohalucynacje spostrzeżenia (lub myśli) powstające bez bodźców z zewnątrz, nie mają cech obiektywnej rzeczywistości, lecz cechy wyobrażeń zlokalizowanych w przestrzeni wewnętrznej i odczuwane jako obce, narzucone z zewnątrz doznania (np. „głosy w głowie”)

 

Ø      Chory potrafi odróżnić je od rzeczywistości

Ø      Rzutowanie na wewnętrzną przestrzeń zmysłową

Ø      Rozróżnienie omamów prawdziwych i rzekomych może być trudne w psychozach u dzieci i młodzieży

( podział przyjęty w krajach europejskich, nie obowiązuje w USA)

 

 

è    ZABURZENIA PSYCHOSENSORYCZNE

 

zaburzenia syntezy zmysłowej (najczęściej patologia płatów skroniowych mózgu)

 

ZABURZENIA PROCESU CZASU

ZABURZENIA SPOSTRZEGANIA PRZESTRZENI

ZABURZENIA SCHEMATU CIAŁA

Nieprawidłowa ocena upływającego czasu (zwolnienie lub przyspieszenie upływu czasu) - dyschronognozja

Zmiana odległości, wielkości, kształtu i perspektywy przedmiotów
i otaczającej ich przestrzeni

Zniekształcenie, zmiana wielkości
i proporcji ciała 

ðNIE dysmorfofobia

 

è   
ZABURZENIA MYŚLENIA

 

1.     zakłócenia toku myślenia

 

ZABURZENIA PROCESU CZASU

ZABURZENIA SPOSTRZEGANIA PRZESTRZENI

ZABURZENIA SCHEMATU CIAŁA

Nieprawidłowa ocena upływającego czasu (zwolnienie lub przyspieszenie upływu czasu) - dyschronognozja

Zmiana odległości, wielkości, kształtu i perspektywy przedmiotów
i otaczającej ich przestrzeni

Zniekształcenie, zmiana wielkości
i proporcji ciała 

ðNIE dysmorfofobia

 

2.     zakłócenia treści myślenia

 

IDEE

NADWARTOŚCIOWE

NATRĘCTWA MYŚLOWE (OBSESJE)

UROJENIA

Przekonania, które człowiek uważa za szczególnie ważne, słuszne, z którymi jest silnie związany emocjonalnie

Uporczywe, powtarzające się myśli narzucające się z uczuciem subiektywnego przymusu

Przekonania, które stanowią błędną interpretację faktów; kłócą się z doświadczeniem jednostki i otoczenia

Silnie związane z

n      cechami osobowości

n      przywiązaniem do celów i ich realizacji

n      motywowaniem działania i jego scalaniem

n      izolacja od innych przeżyć psychicznych

n      sprzeczność treści w stosunku do przekonań i wartości chorego (obce, niedorzeczne, chorobliwe)

n      tym silniejsze, im bardziej unikane

n      nie podlegają korekcie

n      subiektywnie oczywiste

n      subiektywnie ważne

n      podział ze względu na formę i treść

 

3.     urojenia

 


ze względu na treść

        Prześladowcze

        Somatyczne (np. hipochondryczne)

        Grzeszności i winy

        Poniżenia, upośledzenia, zubożenia, nicości

        Urojenia wielkościowe

        Urojenia owładnięcia

        Urojenia oddziaływania

        Urojenia odnoszące


ze względu na formę

        Paranoiczne (usystematyzowane)

        Paranoidalne (nieusystematyzowane)

        Urojenia niespójne (inkoherentne)


 

è   
ZABURZENIA PAMIĘCI

 

1.     zaburzenia ilościowe

zakłócenia utrwalania danych, ich przechowywania i odtwarzania

 

HIPERMNEZJA

HIPOMNEZJA

AMNEZJA

Nadczynność pamięci polegająca na zapamiętywaniu i odtwarzaniu zbyt wielu danych

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin