Tematy kompleksowe:
I. Każde zwierzątko chce zdrowe i radosne powitać po zimie wiosnę.
II. Kolory wokół nas.
IV. Wesołe – smutne miny.
Zadania wychowawcze:
1. Poznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku: nazwa, wygląd sposób poruszania się i odżywiania. Przygotowania zwierząt do zimy.
2. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów podstawowych.
3. Poznawanie podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po ulicach.
4. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych emocji (radość, smutek, złość, strach), wyrażania ich gestem, ruchem, mimiką. Wskazywanie poprzez różne formy aktywności (werbalną, ruchową, muzyczną i plastyczną) sposobów rozładowywania napięć emocjonalnych.
Temat dnia
Cele i formy pracy
Uwagi
„Pożegnanie bociana”
- ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgłoskach dźwiękonaśladowczych kle, kum, rech, naśladują chód bociana i skoki żaby;
- uważnie słuchają wiersza A. Markiewicza pt. „Żabki” (zb. własny), wypowiadają się na jego temat;
- inscenizują ruchem treść wiersza recytowanego przez n-lkę;
- potrafią udzielić odpowiedzi na pytanie „Dlaczego bociany odleciały”;
- zestaw zabaw ruchowych nr III (zeszyt) – ćwiczenie równowagi, czworakowanie z prawidłowym ułożeniem dłoni.
„Kto pomoże głodnym ptakom?”
- słuchają śpiewu ptaków odtwarzanego z CD;
- rozpoznają na obrazkach i nazywają: bociana, jaskółkę, wróbla i sikorkę; klasyfikowanie obrazków: ptaki pozostające zimą w kraju i odlatujące;
- ćwiczą aparat artykulacyjny na zgłoskach ćwir, kle w zabawie ruchowej „Bociany i wróble”;
- słuchają wiersza A. Jędrzejewskiej-Stachury pt. „Wróbel na zimowym balu” (Księga uśmiechu 3-latka);odpowiadają na pytania dot. treści wiersza, powtarzają indywidualnie wybrane fragmenty;
- wydzierają z papieru „ziarenka dla ptaszków” - ćwiczą umiejętność rozdzierania papieru ruchami przeciwstawnymi; układają karmnik z figur geometrycznych wyciętych z papieru i naklejają na kartkę (w karmniku naklejają „ziarenka”), „podpisują” obrazek wklejając karteczkę ze swoim imieniem.
Spacer ulicami osiedla i do ogrodu przedszkolnego w celu sprawdzenia, czy słychać śpiew ptaków i obserwacji wróbli.
„Zapasy Rudej Kitki”
- maszerują parami przy piosence pt. „Już opadły liście”;
- opisują jesienny las przedstawiony na zdjęciu; odczytują globalnie wyraz „las”;
- nazywają zwierzęta leśne: sarna, wiewiórka, jeż, zając, niedźwiedź;
- słuchają piosenki pt. „Wiewióreczka”, ilustrują ruchem jej treść, ćwiczą mięśnie narządów mowy powtarzając występujące w piosence zgłoski i wyrażenia hop-skik, krach-mach, oj, źle, uff -stos ;
- zestaw zabaw ruchowych nr III – ćwiczenie równowagi, czworakowanie z prawidłowym ułożeniem dłoni.
„Kto gromadzi zapasy na zimę?”
- rozpoznają globalnie wyrazy las, dom; kończą rozpoczęte przez n-lkę zdanie „Las to dom....(zwierząt)”;
- śpiewają wspólnie z n-lką I zwrotkę piosenki pt. „Wiewióreczka” (zabawa ilustracyjna przy piosence);
- słuchają wiersza W. Grodzieńskiej pt. „Zapasy na zimę” (Małe formy sceniczne w pracy przedszkola, s. 29), wymieniają występujące w nim postaci, inscenizacja wiersza z wykorzystaniem opasek na głowę z wizerunkami zwierząt;
- kolorują kredkami ołówkowymi rysunek konturowy „Wiewiórka”.
„Kto zimą śpi?”
- recytują indywidualnie i zbiorowo wiersz pt. „Wróbel na zimowym balu”, ilustrują treść ruchem;
- bawią się przy piosence „Wiewióreczka”;
- słuchają opowiadania n-lki pt. „Kosmatek szuka mieszkania” (wg H. Zdzitowieckiej Kosmatek ze starej wierzby); odpowiadają na pytania dotyczące treści;
„Żółty jak słoneczko”
- naśladują ruchy n-lki w zabawie integracyjnej „Dzień dobry” (Księga Uśmiechu 3-latka, s. 48);
- nazywają przedmioty i rysunki przedmiotów pokazywane przez n-lkę, określają ich kolor;
- słuchają wiersza Cz. Janczarskiego pt. „Piękne zwyczaje”, odpowiadają napytania dot. treści - utrwalają zwroty grzecznościowe: dzień dobry, przepraszam, dziękuję, dobranoc
- reagują na sygnał wzrokowy w zabawie „Wschodzące słońce”;
- wypełniają żółtą farbą kontury koła, samodzielnie malują promienie.
„Niebieski jak niebo”
- reagują na przerwę w muzyce podczas zabawy „Powitanie częściami ciała”;
- dokonują syntezy sylab w czasie zabawy „Kogo witam?”;
- uważnie słuchają IV zwrotki wiersza pt. „Kolorowy taniec połamaniec”;
- klasyfikują przedmioty i figury geometryczne wg określonej cechy: koloru; posługują się liczebnikiem „jeden” (żółty patyczek), przeliczają (na miarę swoich możliwości) zebrane przez siebie klocki niebieskie;
- komponują na dywanie obraz „Słoneczko na niebie”, zgodnie współdziałają w zespole.
„Zielony jak trawa”
- realizują prosty ruchowy schemat rytmiczny przy piosence „Zróbmy kółka dwa”;
- reagują na sygnał wzrokowy i hasła w zabawie ruchowej „Żółty czy niebieski”;
- słuchają wiersza A. Rumińskiej pt. „Gra w kolory – zielony”;
- wyszukują w sali przedmioty w kolorze zielonym;
- poznają sposób tworzenia koloru zielonego: przez mieszanie farb w dwóch kolorach;
„Czerwony jak serduszko”
- ćwiczą umiejętność szybkiego reagowania i rozróżniania poznanych kolorów w zabawie „Zapraszam do tańca”;
- ćwiczą sprawność manualną w czasie zabawy rozluźniająco - relaksującej „Deszcz kolorów”;
- poznają określenie „lewa strona ciała” (zabawa „Bijące serduszko”); nazywają poprawnie kolor serduszka z folii samoprzylepnej;
- dostosowują ruch do rytmu i tempa muzyki w czasie zabawy przy piosence „Małe, czerwone jabłuszko”;
„Kolorowy świat”
...
oskaritos