Autonaprawa 2011.04.pdf

(8240 KB) Pobierz
649834695 UNPDF
Auto naprawa
ISSN 1897-3280
MIESIĘCZNIK BRANŻOWY KWIECIEŃ 2011
GOŚCINNIE
NA NASZYCH
ŁAMACH:
BARTOSZ ADAMSKI,
ADRIAN BŁOŃSKI
WARSZTATOWE SYSTEMY
KOMPUTEROWE
GRZEGORZ FEDOROWICZ
DWUMASOWE
KOŁA ZAMACHOWE
MARIOS GEORGIANIES
ZAPŁON GAZU LPG
ANDRZEJ HAJDASZ
FILTRY OLEJU
NAPĘDOWEGO
MARCIN KONIECZNY
ERGONOMIA NARZĘDZI
RĘCZNYCH
MAREK LEMISZEWSKI
TOMASZ TRAWIŃSKI
PAWEŁ WĄS
ANDRZEJ ZIÓŁKOWSKI
SYSTEMY LAKIERNICZE
MAGDALENA WÓJCIK-KLICH
CERAMICZNE
KLOCKI HAMULCOWE
Rekonstrukcje nadwozi potrzebne są zwykle podczas renowacji pojaz-
dów zabytkowych, gdy nie ma możliwości wymiany ich przerdzewiałych
blaszanych wytłoczek na nowe, a stare nie nadają się już do naprawy.
Zgodnie z polskimi regulacjami prawnymi za pojazd zabytkowy można uznać samochód
wyprodukowany co najmniej 25 lat temu i posiadający co najmniej 75 procent oryginalnych
części, a zwłaszcza oryginalny silnik, zawieszenie i nadwozie. Rygorystyczne potraktowanie
tych wymogów w odniesieniu do elementów blaszanych oznaczałoby jednak w praktyce
konieczność utrzymywania takich zabytków w stanie „trwałej ruiny”.  str. 32
649834695.017.png
OD REDAKCJI | 3
Uwiąd
W trakcie kampanii wyborczych odbywających się w Polsce po 1989 roku zawsze oskarżano poprzednie rządy
o brak aktywności w walce z bezrobociem. Zawsze też były to oskarżenia podwójnie niesłuszne. Po pierwsze,
wszystkie dotychczasowe rządy z bezrobociem walczyły, a po drugie, właśnie o to należy mieć do nich preten-
sje, gdyż więcej sprawiały w ten sposób szkody niż pożytku. Fakt, że nie miały przy tym do dyspozycji odpo-
wiednich narzędzi, jest okolicznością obciążającą, a nie łagodzącą. W każdej przecież działalności obowiązuje
zasada: nie masz czym robić, nie rób w ogóle, bo tylko zepsujesz!
Czym bowiem może posłużyć się państwo (nie tylko polskie) w swych próbach rozwiązania problemu?
Dotacjami dla nierentownych przedsiębiorstw, sztucznie podtrzymującymi ich nieracjonalnie wysoki poziom
zatrudnienia? Skracaniem ustawowego czasu pracy i posyłaniem produktywnych ludzi na wcześniejsze emery-
tury? Państwowymi służbami pośrednictwa pracy, które faktycznie stwarzają możliwość zarobkowania jedynie
własnym pracownikom, a na zewnątrz zajmują się niemal wyłącznie dystrybucją zasiłków?
Sam zasiłek dla bezrobotnych w polskim wydaniu to zjawisko raczej z pogranicza rozrywki i drobnego hazar-
du niż z poważnie traktowanej ekonomii. Wynosi on obecnie 742,10 zł, lecz tylko przez pierwsze trzy miesiące
(potem 582,70 zł), i przysługuje osobom niemającym innych dochodów oprócz (tu ciekawostka!)... przychodów
uzyskanych z tytułu odsetek od rachunków bankowych. To już wystarcza, by z pobierania i wypłacania zasiłków
stworzyć masową zabawę w „kłamców i blagierów”, w której rolę tych pierwszych grają bezrobotni udający,
iż żyją za niecałe sześć stówek miesięcznie, a drugich – państwowi funkcjonariusze przycinający wypłacane
kwoty dla rzekomego przyspieszenia poszukiwań pracy i uzależniający okres ich wypłacania od stopy bezrobocia
w danym powiecie dla jakiejś absurdalnej sprawiedliwości.
W sumie nie ma to wszystko większego znaczenia. Zasiłek trzeba wykorzystać, skoro jest okazja, i dorobić
„na czarno”, jeśli odsetki z lokaty bankowej okażą się niewystarczające, a potem rzeczywiście szukać pracy,
choć szanse są ostatnio niewielkie. Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy w końcu stycznia
2011 r. wyniosła 2,105 mln. osób i była wyższa niż w grudniu 2010 o 150,3 tys. Co gorsza, rośnie w tej grupie
udział ludzi młodych, czyli absolwentów różnych szkół. Aktualna stopa bezrobocia oceniana jest przez GUS na
13%, ale statystyki nie obejmują bezrobotnych z różnych powodów niezarejestrowanych, ani tym bardziej osób
zmuszonych krajowym bezrobociem do doraźnej emigracji zarobkowej.
Z tymi problemami, mimo ich pozornie państwowej skali, uporać się mogą wyłącznie prywatni przedsiębior-
cy, każdy w obrębie swej własnej irmy, podobnie jak to było w przypadku ostatniego kryzysu (rządy, majstrując
przy tej sprawie, zmarnowały tylko pieniądze podatników). Nie chodzi tu bynajmniej o jakieś charytatywne ak-
cje, lecz o chłodną kalkulację w dłuższej czasowej perspektywie. Po prostu trzeba tworzyć nowe miejsca pracy,
zatrudniać na nich młodych ludzi, by dochować się w pełni sprawnych zastępców i następców dla obecnego
personelu. Bez tego nasze, dziś dobrze prosperujące przedsiębiorstwa, przeminą wraz z nami, w najlepszym
wypadku przez uwiąd starczy.
Marian Kozłowski
Auto naprawa
www.e-autonaprawa.pl
Sekretarz redakcji:
Bogusława Krzczanowicz
tel. 71 712 57 95
b.krzczanowicz@technotransfer.pl
Marketing i reklama:
Marta Napiórkowska-Trzeciak
tel. 71 712 57 97
m.trzeciak@technotransfer.pl
Aneta Sadłowska
tel. 71 733 67 56
a.sadlowska@technotransfer.pl
Wydawca:
Wydawnictwo Technotransfer
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Przedruk materia łów wyłącznie za zgo-
dą redakcji. Materiałów nie zamówio-
nych redakcja nie zwraca. Zastrze gamy
sobie prawo do skrótów i redakcyjnego
opracowania tekstów przyjętych do dru-
ku. Redakcja nie bierze odpowiedzial-
ności za treść reklam i ogłoszeń.
Adres redakcji:
pl. Nowy Targ 28/16, 50-141 Wrocław
faks 71 343 35 41
autonaprawa@technotransfer.pl
www.technotransfer.pl
Redakcja:
tel. 71 722 02 26
Stanisław Bortkiewicz
s.bortkiewicz@technotransfer.pl
Szymon Ciach
s.ciach@technotransfer.pl
Prenumerata:
tel. 71 712 57 95
prenumerata@technotransfer.pl
Druk i oprawa:
Delta Wrocław
Redaktor naczelny:
Marian Kozłowski
m.kozlowski@technotransfer.pl
Stali współpracownicy:
Andrzej Kowalewski, Zenon Majkut,
Leszek A. Stricker, Toni Seidel, KrzaQ
Opracowanie graiczne i skład:
Taurus CD
tel. 71 712 57 98
Zdjęcia na okładce:
motorwriter.wordpress.com,
autorestoration101
AUTONAPRAWA | KWIECIEŃ 2011
649834695.018.png 649834695.019.png 649834695.020.png 649834695.001.png 649834695.002.png
4 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
WYDARZENIA | AKTUALNOŚCI | 5
Spis treści
Wydarzenia
Więcej na stronie:
www.e-autonaprawa.pl
Diamenty TRW
AKTUALNOŚCI:
Wydarzenia................................................4
Nowości.rynkowe......................................46
„TRW-Diamonds”. to. program.
lojalnościowy.irmy.TRW.Auto-
motive. Aftermarket,. dostępny.
już.w Austrii,.Belgii,.Francji,.
Hiszpanii,. Holandii,. Niem-
czech,.Polsce,.Portugalii,.Wiel-
kiej. Brytanii. i  Włoszech..
Uczestnictwo.w nim.jest.proste..
Po. rejestracji. na. stronie:..
www.TRWdiamonds.com ..otrzy-
muje.się.pakiet.powitalny,.za-
Orlen Oil w silnikach Yamaha
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
Czy.polecać.klientom.ceramiczne.klocki?.......8
wierający. unikatowe. nalepki.
na.koperty,.które.umożliwiają.
identyikację.uczestnika..
W tak.oznaczonych.koper-
tach.uczestnik.wysyła.etykie-
ty. zakupionych. produktów.
TRW,.za.które.dopisywane.są.
na.jego.koncie.odpowiednie.
liczby.„diamentów”,.a te.
można.następnie.wymie-
nić.na.osobiste.prezenty.
lub.nagrody.biznesowe,.
w tym.szkolenia..Aktu-
alny.stan.konta.potwier-
dzany.jest.każdo.razowo.
pocztą.e-mail...
W ofercie.Orlen.Oil.znajdu-
ją.się.oleje.przeznaczone.do.
motocykli,.skuterów.i quadów..
Platinum.Moto.2T.oraz.Plati-
num.Moto.4T.Semisynthetic.
to. oleje. silnikowe.. Pierwszy.
z nich.to.produkt.syntetyczny.
przeznaczony. do. mieszan-
kowego. lub. dozownikowego.
smarowania.dwusuwów..Drugi.
nadaje.się.do.motocyklowych.
silników. czterosuwowych..
Specjalnie. dla. miłośników.
sportów. wyczynowych. opra-
cowano.syntetyczny.Platinum.
Moto.4T.10W-50.
MOTORYZACJA WCZORAJ, DZIŚ,
JUTRO
Targi.GasShow.2011:
W.stronę.CNG?.........................................10
PRAKTYKA WARSZTATOWA
Lakiernictwo.renowacyjne.(cz..III):
Najnowsze.systemy.lakiernicze...................12
Podręcznik.mechaniki.pojazdowej.(cz..XXIV):
Diagnostyka.części.rozrządu.......................26
Kontrola.geometrii.kół.i.osi.(cz..III)..............28
Rekonstrukcje.elementów.nadwozi..............32
WYPOSAŻENIE WARSZTATU
Ergonomia.narzędzi.ręcznych.....................20
Yamaha.Motor.Middle.Europe.
B.V..oddział.w Polsce.oicjalnie.
zarekomendowała. oleje. Orlen.
Platinum.jako.produkty.do.po-
jazdów.produkowanych.przez.
tę.japońską.irmę.
FORUM PROFESJONALISTÓW
Warsztatowe.programy.komputerowe...........22
KONSTRUKCJE
Filtracja.oleju.napędowego.........................24
Ulepszony.system.EMD.start/stop...............36
Dlaczego.DKZ?.........................................44
Setny punkt Premio
Więcej.informacji.na:.
www.TRWdiamonds.com
Sieć.Premio.ma.już.100.serwi-
sów.w Polsce,.najnowszy.otwo-
rzono.w Kościerzynie..Wszyst-
kie.od.początku.swojego.istnie-
nia.związane.są.z Goodyearem..
Dlatego. w  sieciowych. serwi-
sach. oferowane. są. przede.
wszystkim.opony.należące.do.
tego. amerykańskiego. koncer-
nu..Pierwszym.polskim.punk-
tem.był.serwis.Ring.w Gdań-
sku,.działający.od.2006.roku..
Obecnie.Premio.jest.największą.
spośród. około. 20. sieci. typu..
fast-it.funkcjonujących.w na-
szym.kraju..
TECHNICZNE PODSTAWY ZAWODU
Zapłon.w.silnikach.LPG.............................30
Silniki.mogą.starzeć.się.wolniej...................38
ZENNOWACJE
42.aktualne.kryteria..................................42
Od.redakcji...............................................50
SPIS REKLAM
KYB...........................................................2
Actia.Polska................................................5
Launch.Polska............................................5
Tenneco.....................................................7
Asmet........................................................9
TMD.Friction.(Textar).................................11
Dayco......................................................13
BASF.Coatings.Services.............................15.
Gates.......................................................17.
Inter.Cars.................................................19.
Orlen.Oil......................................21,.23,.31
MTP........................................................25
Robert.Bosch......................................27,.41.
Texa........................................................29
MotoNostalgia..........................................35
GG.Proits................................................37.
Schaeller.Polska.......................................39
Magneti.Marelli.........................................43
Delphi.....................................................45
ZF.Trading................................................45
CTS.........................................................46
Continental.Aftermarket.............................47
Kärcher....................................................49
Castrol.....................................................51
TRW........................................................52
AkzoNobel w Formule 1
Alfred Franke
w zarządzie
FIGIEFA
Prezes.polskiego.Stowarzysze-
nia.Dystrybutorów.i Producen-
tów. Części. Motoryzacyjnych.
(SDCM),.Alfred.Franke,.wszedł.
do.Zarządu.Międzynarodowej.
Federacji. Niezależnych. Dys-
trybutorów. Motoryzacyjnych.
(FIGIEFA)..
Organizacja.ta.skupia.dys-
trybutorów. działających. na.
rynku. części,. serwisowania.
i napraw.pojazdów.w 23.kra-
jach..Działa.na.rzecz.ochrony.
wolnej. konkurencji. na. po-
ziomie.europejskim.i global-
nym.
AkzoNobel.i zespół.F1.Vodafo-
ne.McLaren.Mercedes.rozsze-
rzyły. współpracę. w  nowym.
sezonie.. Zgodnie. z  postano-
wieniami.zawartego.w lutym,.
w Berlinie,.czteroletniego.kon-
traktu.irma.AkzoNobel.stała.
się.jednym.z partnerów.tech-
nologicznych.tego.teamu...Za.
kierownicami.nowych.bolidów.
MP4-26,. pokrytych. super-
nowoczesnym. lakierem. Sik-
kens. o  wyjątkowo. wysokim.
połysku,.zasiądą.byli.mistrzo-
wie.świata.–.Jenson.Button.
i Lewis.Hamilton.
AUTONAPRAWA | KWIECIEŃ 2011
AUTONAPRAWA | KWIECIEŃ 2011
649834695.003.png 649834695.004.png 649834695.005.png 649834695.006.png 649834695.007.png
6 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
Zaprosili nas
Kampania firmy Hella
Firma Oponiarska Dębica SA oraz Grupa
Goodyear Polska – na prezentację nowej
opony letniej marki Dębica (Warszawa,
14 marca)
NEO Petroeltech Rally Team – na konfe-
rencję prasową, podczas której zaprezen-
towano skład osobowy oraz nowy samo-
chód zespołu Citroën DS3 (Warszawa,
18 marca)
Trwa obecnie kampania promo-
cyjna dla serwisów samocho-
dowych przygotowana przez
Dział Wyposażenia Warsztato-
wego irmy Hella. W związku
z tym przy zakupie nowego do-
wolnego urządzenia Hella Gut-
mann warsztat uzyskuje prawo
wyboru jednego z trzech atrak-
cyjnych pakietów. Np. nabyw-
ca licencji Call 30 może otrzy-
mać dostęp do infolinii Hella
Gutmann z  rabatem 50%,
albo 90 dni darmowego korzy-
stania z technicznej bazy da-
nych HGS Data i diodową lam-
pę inspekcyjną z wysięgnikiem
za 1 zł netto, bądź darmowe
szkolenie dla dwóch kolejnych
osób w przeciągu 3 miesięcy
od daty zakupu.
Konkurs dla młodych rzemieślników
Związek Rzemiosła Polskiego
oraz Główny Inspektor Pracy
organizują konkurs znajomości
zasad bezpiecznej pracy. Jego
celem jest propagowanie wśród
uczniów z zakładów rzemieślni-
czych wiedzy na temat prawnej
ochrony pracy oraz zasad bhp.
Rywalizacja przebiegać
będzie w  dwóch etapach.
W pierwszym, Izby Rzemieśl-
nicze wspól nie z Okręgowymi
Inspektoratami Pracy i Kura-
toriami Oświaty zorganizują,
do 11 kwiet nia, regionalne
eliminacje konkursowe. Zwy-
cięzcy przejdą do drugiego,
ogólnokrajowego etapu, który
odbędzie się 17 maja w siedzi-
bie ZRP w Warszawie.
Szczegółowe informacje na
temat konkursu odnaleźć moż-
na na stronach internetowych
ZRP i PIP: www.zrp.pl
Eliminacje do organizowanego już po raz dziewiąty przez irmę
Fota SA konkursu na najlepszego Mechanika Roku rozpoczęły
się 1 marca i trwać będą do końca maja bieżącego roku. TEGOROCZNA NAGRODA GŁÓWNA
Partnerami konkursu Mechanik
Roku 2011 oraz sponsorami
tegorocznych nagród o łącznej
wartości ponad 300 tys. zł są
znani producenci samocho-
dowych części zamiennych
i materiałów eksploatacyjnych,
czyli irmy: Castrol, Bosch, ATE,
Febi, Mann-Filter, Kager, Phi-
lips oraz Ruville.
Zgodnie z tradycją tej imprezy
zdobywca pierwszego miejsca
odjedzie samochodem. W tym
roku będzie to mitsubishi ASX.
Pozostali uczestnicy walczyć
będą o  sprzęt warsztatowy,
bilet na Euro 2012 oraz wy-
cieczkę na Kubę.
Udział w konkursie wyma-
ga zarejestrowania się i wypeł-
nienia formularza zgłoszenio-
wego na stronie www.fota.pl .
Następnie każdy uczestnik
otrzyma login i hasło do kon-
ta, na którym gromadził będzie
punkty zgodnie z regulaminem
dostępnym na tej samej stro-
nie internetowej. W ten sposób
wyłonionych zostanie 100 pół-
inalistów.
Rozgrywki półinałowe i i-
nałowe odbędą się w czerwcu
podczas trzydniowego pobytu
w jednym z ekskluzywnych nad-
bałtyckich hoteli, któremu towa-
rzyszyć będzie atrakcyjny pro-
gram rekreacyjno-rozrywkowy.
Więcej informacji na ten
temat w następnym numerze
„Autonaprawy”.
PÓŁFINAŁOWE TESTY PISEMNE
W FINALE ZADANIA PRAKTYCZNE
AUTONAPRAWA | KWIECIEŃ 2011
649834695.008.png 649834695.009.png 649834695.010.png 649834695.011.png 649834695.012.png
8 | EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING | 9
Czy polecać klientom
ceramiczne klocki?
MAGDALENA WÓJCIK-KLICH
OPIEKUN RYNKU POLSKA
DLA CONTINENTAL AFTERMARKET GMBH
Gdy nie wiadomo, o co chodzi...
... chodzi o pieniądze. Dostępne są już na
rynku (również polskim) klocki ceramiczne
ATE do prawie wszystkich modeli samo­
chodów użytkowanych obecnie w Europie
z  wyjątkiem tych bezwzględnie najtań­
szych. Ich potencjalni nabywcy z zasady
więc przy wyborze części zamiennych nie
kierują się wyłącznie ceną. Klient tej grupy
do większego wydatku da się przekonać
już pierwszym, najbardziej spektakular­
nym argumentem. Otóż hamulce z ce­
ramicznymi okładzinami nie powodują
osiadania trudnych do usunięcia osadów
na dekoracyjnych aluminiowych felgach.
Poza tym działają ciszej, chronią środo­
wisko naturalne przed nietoksycznym
wprawdzie, lecz uciążliwym zapyleniem
i wbrew pozorom obniżają ogólne koszty
eksploatacji pojazdu.
Klient za wymienione klocki zapła­
ci drożej, a warsztat tym samym uzyska
wyższą handlową marżę, ale nie ma istot­
nego powodu, by więcej policzyć sobie za
samą usługę. Ceramiczne klocki ATE nie
wymagają żadnych przeróbek samochodu
przed ich montażem. Po prostu wstawia
się je zamiast dotychczas używanych.
Rzecz w tym jednak, iż od tego momentu
ponowne wymiany okładzin potrzebne już
będą znacznie rzadziej. To samo dotyczy
tarcz hamulcowych, które we współpracy
z ceramicznymi klockami stają się o wiele
mniej podatne na ścierne zużycie, korozję
(także tę powodowaną przez chemiczne
środki zimowego utrzymania dróg) i ter­
miczne deformacje powodujące ich po­
przeczne bicie.
TEN ARGUMENT NAJŁATWIEJ PRZEKONUJE KLIENTÓW
DBAJĄCYCH O ESTETYKĘ SWEGO SAMOCHODU –
MÓWI WILHELM BEER, HEAD OF ENGINEERING ATE
ZEWNĘTRZNIE KLOCKI CERAMICZNE
RÓŻNIĄ SIĘ OD TRADYCYJNYCH TYLKO
OZNACZENIEM
POMIAR TEMPERATURY HAMULCÓW
PODCZAS PRÓB TERENOWYCH NA TORZE
FIRMY CONTINENTAL
DLA PRZECIĘTNEGO UŻYTKOWNIKA SAMOCHODU
TE INNOWACYJNE PRODUKTY RÓŻNIĄ SIĘ OD
STANDARDOWYCH TYLKO FIRMOWYM SYMBOLEM,
NP. ATE 510 FG, I NIECO WYŻSZĄ CENĄ. INNE RÓŻ-
NICE UJAWNIAJĄ SIĘ DOPIERO W EKSPLOATACJI
zwłaszcza ich pracy w wysokich tempe­
raturach, a tych w żadnych hamulcach
nie da się uniknąć. Układ hamulcowy
pojazdu przekształca bowiem energię ki­
netyczną w ciepło za pomocą tarcia. Przy
intensywnym hamowaniu szybko wzrasta
temperatura wszystkich ciernie współ­
pracujących części hamulca, a to z kolei
zmniejsza ich odporność na zużycie. O ile
w tradycyjnych okładzinach przekroczenie
temperatury 150°C wyraźnie przyspiesza
procesy erozyjne, o tyle klocki ceramiczne
nawet powyżej 200°C nie powodują emi­
sji widocznych zanieczyszczeń.
Jest to zasługą nie tylko samej masy
ceramicznej, lecz także zbrojącej ją we­
wnątrz specjalnej włókniny, która w trak­
cie nieznacznego ścierania wytwarza
cienką powłokę ochronną zarówno na
okładzinie, jak i na współpracującej z nią
tarczy. To jest ta wspomniana wcześniej
ochrona antykorozyjna. Skoro zaś nie ma
ognisk korozji ani tym bardziej korozyj­
nych wżerów – cała powierzchnia tarczy
równomiernie odprowadza ciepło, bez
deformujących ją lokalnie przegrzewa­
nych stref. Gładkość powierzchni tarczy
to równo cześnie mniejsze zużycie klocka
i brak hałaśliwych wibracji.
Ceramiczne klocki hamulcowe ATE zostały
zaprezentowane przez koncern Continental
po raz pierwszy na zeszłorocznych targach
Automechanika we Frankfurcie nad Me­
nem. W tym roku w marcu stały się głów­
nym tematem międzynarodowej konferen­
cji zorganizowanej dla specjalistycznych
mediów przez ich producenta. Przedsta­
wione w jej trakcie zalety tego nowego roz­
wiązania technologicznego każdy z uczest­
ników miał możliwość zweryikować pod czas
prób na irmowym torze doświadczalnym.
Końcowe wnioski były jednoznaczne: nowe
okładziny cierne są pod każdym względem
lepsze od dotychczas stosowanych. Od­
powiedź na postawione w tytule pytanie nie
jest już jednak tak prosta, gdyż klient szyb­
ko doceni ich zalety, lecz z punktu widzenia
samochodowego warsztatu lub serwisu ra­
chunek korzyści trochę się komplikuje.
DWUDNIOWA KONFERENCJA FIRMY CONTI­
NENTAL POŚWIĘCONA BYŁA W ZNACZNEJ
CZĘŚCI KLOCKOM CERAMICZNYM ATE
Polecać więc czy nie?
To prawda, że większość technicznych
cech klocków ceramicznych przynosi i­
nansowe korzyści i mniej wymierne sa­
tysfakcje raczej klientowi niż obsługujące­
mu go warsztatowi. Ten prosty rachunek
zakłóca jednak fakt istnienia konkurencji
na usługowym rynku. Decydującym czyn­
nikiem jest tu zadowolenie klienta. Klient
zadowolony z ceramicznych klocków ATE
będzie rzadziej zlecał ich wymianę, ale
chętniej też korzystał z innych oferowa­
nych mu usług. Klienta niezadowolonego
z jakości sprzedawanych mu produktów
traci się na długo. n
Techniczne sekrety
Felgi samochodu długo pozostają czyste
i  lśniące, ponieważ ceramiczne klocki
hamulcowe ATE w porównaniu z trady­
cyjnymi znacznie wolniej ulegają ścier­
nemu zużyciu, czyli trudniej zamieniają
się w drobne cząsteczki pyłu. Dotyczy to
AUTONAPRAWA | KWIECIEŃ 2011
AUTONAPRAWA | KWIECIEŃ 2011
649834695.013.png 649834695.014.png 649834695.015.png 649834695.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin