PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC LUTY
1. BAWIMY SIĘ NA BALU
2. ZIMOWE ZABAWY I SPORTY
3. JEST ZIMA, UBIERAMY SIĘ CIEPŁO
4. POJAZDY LĄDOWE, WODNE I POWIETRZNE
BAWIMY SIĘ NA BALU
Poniedziałek BALONY I BALONIKI
- balony – ćwiczenia oddechowe
- „Przygotowania do balu” – historyjka obrazkowa; układanie w prawidłowej kolejności obrazków, przewidywanie zakończenia historyjki
- taniec z balonami – zabawy z balonami przy muzyce
- balon- malowanie temperami, wymyślanie wzorów
- kolorowe balony – ozdabianie sali wyciętymi balonami
Wtorek W KARNAWALE SAME BALE
- bal zabawek – zabawa ruchowa
- słuchanie wiersza M. Brykczyńkiego „Karnawał”- wyjaśnienie pojęcia karnawał
- opowiadanie za kogo dzieci się przebiorą na balik karnawałowy w przedszkolu
- kolorowanie ilustracji przedstawiających różne stroje karnawałowe
- zabawy ruchowe przy muzyce
- ćwiczenia słuchowe – doskonalenie słuchu fonematycznego, spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo- ruchowej
Środa BAL MASKOWY
- bal – praca z obrazkiem; wyszukiwanie i wskazywanie na obrazku rzeczy i osób, których nazwy rozpoczynają się i kończą określoną głoską
- słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Bal maskowy” – wyjaśnienie nowego pojęcia
- maska – malowanie farbami, ozdabianie brokatem i konfetti
- czapki na bal – ćwiczenia graficzne; rysowanie linii nieregularnych i wzorów złożonych z linii prostych
Czwartek ZABAWY Z BALONAMI
- Który balon zniknął? – zabawa dydaktyczna
- porządkujemy balony – zabawa dydaktyczna; porządkowanie balonów według koloru, kształtu, wielkości
- posługiwanie się określeniami mniej, więcej, tyle samo
- wypychanie balonów – dopasowywanie ich do odpowiednich okienek i układanie na planszy
- taniec z balonami – zabawa taneczna
Piątek KOPCIUSZEK NA BALU
- postacie z bajek – układanie obrazków z sześciennych klocków obrazkowych; doskonalenie spostrzegawczości
- „Kopciuszek” – słuchanie bajki połączone z malowaniem ilustracji do utworu
- układanie prac według kolejności zdarzeń
- rozwiązywanie zagadki Marcina Przewoźniaka „Kopciuszek”
- porównywanie wyglądu Kopciuszka przed przebraniem i po nim
- znam te cyfry – kolorowanie cyfr, liczenie i obrysowywanie kółek w kolejnych rzędach
ZIMOWE ZABAWY I SPORTY
Poniedziałek ZIMOWE ZABAWY
- Czy śnieg jest czysty? – rozmowa połączona z działaniem. Obserwowanie jak topnieje śnieg, po to by sprawdzić czy jest czysty
- określanie jaka woda powstaje z roztopionego śniegu
- zimowe zabawy – praca z obrazkiem; poszerzenie wiadomości na temat zimy, zimowych zabaw i ich bezpieczeństwa
- słuchanie wiersza T. Śliwiaka „Śnieżki” połączone z zabawą naśladowczą „Zimowe zabawy”
- „Zimowe zabawy” – wycinanka z białego papieru; umiejętne planowanie i komponowanie pracy na kartce
Wtorek NASZE ZABAWY SĄ WESOŁE I BEZPIECZNE
- prawda- fałsz – zabawa dydaktyczna
- słuchanie opowiadania J. Wasilewskiej „Nowe łyżwy Adama”, próba sformułowania myśli przewodniej opowiadania
- rysowanie ilustracji do opowiadania; odzwierciedlenie zapamiętanych treści utworu w formie plastycznej
- „Na górce” – opowiadanie obrazka sytuacyjnego; nadawanie imion postaciom na obrazku
Środa ŚNIEGOWY BAŁWANEK
- śniegowe kule – ćwiczenia oddechowe
- „Lepimy bałwana” – historyjka obrazkowa; opowiadanie co dzieje się na obrazkach, przewidywanie zakończenia historyjki
- Bałwanek –rysowanie, wyklejanie watą, doklejanie guzików, określanie ich liczby za pomocą liczebnika
- lepimy bałwana – zabawy w ogrodzie przedszkolnym
Czwartek ZIMO, BAW SIĘ Z NAMI
- gwiazdki śniegowe – rysowanie flamastrami linii poziomych, pionowych, ukośnych
- słuchanie wiersza A. Łady- Grodzickiej „Dziewięć bałwanków”, przeliczanie sylwet bałwanków umieszczonych w szeregu na tablicy, omawianie ich wyglądu
- narty, łyżwy, sanki – rozwiązywanie zagadek obrazkowych
- karta pracy – kolorowanie nart według podanego kodu
- zimowy sprzęt sportowy – składanie obrazka z części, klorowanie obrazków
Piątek SPORTY ZIMOWE
- gwiazdki śniegowe – wycinanie, próby wycinania przez dzieci śniegowych gwiazdek z cienkich papierowych serwetek
- słuchanie wiersza J. Kiersta „Łyżwiarka”; odpowiadanie na pytania dotyczące treści
- sporty zimowe – dzieci wymieniają sporty zimowe, dobierają sprzęt do dyscypliny sportowej
- liczymy gwiazdki – zabawa dydaktyczna; utrwalenie znajomości cyfr od 1-9
- zabawy ruchowe na śniegu
JEST ZIMA, UBIERAMY SIĘ CIEPŁO
Poniedziałek JAK UBIERAMY SIĘ ZIMĄ?
- Jak dojść do celu?- zabawa dydaktyczna; utrwalenie pojęć dotyczących położenia przedmiotów względem siebie
- wiem jak się ubrać – wypowiedzi przy obrazkach; określanie jaka jest pora roku oraz czy dzieci są ubrane odpowiednio do pogody
- kolorowa czapka – malowanie farbami wzorów na czapkach
- słuchanie wiersza M. Platy „Szalik”; określanie kolorów i wzorów szalików, porównywanie ich długości i szerokości
- zapoznanie z prawidłowym sposobem zakładania szalika; zrozumienie dlaczego jest to ważne dla naszego zdrowia
- śniegowe gwiazdki – ćwiczenia graficzne
Wtorek UBRANIA ZIMOWE I LETNIE
- dobieramy buty do pary – zabawa dydaktyczna
- słuchanie wiersza T. Śliwiaka „Taniec z termometrem”
- oglądanie różnych termometrów, omawianie ich wyglądu i określenie, kiedy są używane
- porządkowanie ubrań – zabawa dydaktyczna; segregowanie ubrań na zimowe i letnie, ubrania w jednakowym kolorze, różne rodzaje ubrań (czapki, szaliki, kurtki…), tworzenie kompletów
- ubieramy się – zabawa naśladowcza
Środa W ZIMOWYCH UBRANIACH
- zapraszam do…- zabawa ruchowa
- „Wszyscy ciepło ubrani”- opowiadanie obrazka sytuacyjnego
- Ubranka dla Poli – wycinanie, naklejanie; wyodrębnienie spośród różnorodnych materiałów tych, które utrzymują ciepło. Wycinanie z nich ubrań i naklejanie ich na sylwetce dziewczynki na kartonie
- zabawy na śniegu
Czwartek ZIMOWE UBRANIA
- „Moje opowiadanie” – próby wymyślania opowiadania na podstawie obrazka
- rozwiązywanie zagadek dotyczących ubrań połączone z ćwiczeniami graficznymi- rysowanie ściągaczy, ozdabianie kurtki wzorami według własnego pomysłu
- dobieranie rękawiczek w pary – zabawa dydaktyczna
- prawa, lewa rękawiczka - odrysowywanie, kolorowanie; nazywanie kolejnych palców ręki
- pajac – składanie obrazka z części
Piątek JAK UBIERAMY SIĘ ZIMĄ?
- Co zostało zmienione? – odtwarzanie pierwotnego ułożenia ubrań
- „Lekkomyślny Patryk” – opowiadanie historyjki obrazkowej; nadawanie imion postaciom, opowiadanie, co się dzieje na kolejnych obrazkach, przewidywanie zakończenia historyjki
- Na jaką pogodę te buty?” – oglądanie różnych rodzajów butów, wypowiadanie się na temat ich wyglądu i przeznaczenia
- nasze stopy – odrysowywanie własnych stóp, przyklejanie podpisów prawa, lewa
POJAZDY LĄDOWE, WODNE I POWIETRZNE
Poniedziałek POJAZDY
- podróżujemy – opowieść ruchowa; ilustrowanie ruchem jazdy samochodem, pociągiem, kształcenie szybkiej reakcji na sygnały słowne
- słuchanie wiersza M. Buczkówny „O czym chłopcy rozmawiali”- przyporządkowanie do pojazdów osób nimi kierujących
- pojazdy – składanie obrazka z 6-8 części; staranne i estetyczne wykonanie pracy
- „Na stacji benzynowej”- opowiadanie treści obrazka
- Rysowanie linii w ograniczonej przestrzeni
Wtorek POJAZDY PORUSZAJĄ SIĘ Z RÓŻNĄ PRĘDKOŚCIĄ
- Co to za samochód? – zabawa dydaktyczna; omawianie i porównywanie wyglądu różnych samochodów, określanie ich przydatności i nazwy
- porządkowanie pojazdów od najszybszego do najwolniejszego
- liczenie pojazdów, określanie ich liczby za pomocą liczebnika
- Jaki to pojazd? – rozróżnianie odgłosów pociągu, statku, samolotu, samochodu, itd.
- pojazdy – wykonanie aut z pudełek, obklejanie kolorowym papierem, doklejanie kół
Środa POJAZDY LĄDOWE, WODNE I POWIETRZNE
- kolejka elektryczna – omawianie jej wyglądu, konstruowanie torów
- Gdzie porusza się ten pojazd? – segregowanie pojazdów na lądowe, powietrzne, wodne, określanie do czego służą
- Karta pracy – rysowanie słoneczka nad pojazdami poruszającymi się w powietrzu, wody pod pływającymi, a ziemi pod lądowymi
- „Na dworcu kolejowym” – oglądanie obrazka, omawianie planu dworca; zwracanie uwagi na znaki informacyjne
- „Jadą pociągi” – zabawa ruchowa
- Kolorowy pociąg – wycinanie z kolorowego papieru figur geometrycznych i układanie z nich pociągów
Czwartek KOSMOS
- ćwiczenia mięśni warg i języka
- „W kosmosie” – praca z obrazkiem; wzbogacenie słownika dzieci o wyrazy związane z kosmosem
- dzień i noc na kuli ziemskiej – doświadczenie z globusem
- znaki zodiaku – rozmowa na podstawie obrazków
- mój znak zodiaku – malowanie farbami swojego znaku zodiaku
Piątek RAKIETA I RAKIETKI
- rakiety – zabawy z balonikami; nadmuchiwanie i wypuszczanie balonów bez zawiązywania
- rakieta i rakietki – opowiadanie obrazka sytuacyjnego, rozumienie wieloznaczności wyrazu rakieta
- jadą pojazdy – zabawa ortofoniczna; ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach buu, szsz, czuf, uu
- rakieta – składanie z elementów i przyklejanie na kartce
marczeszka