dwie_prawdy_o_mlodziezy.pdf

(1821 KB) Pobierz
dwie prawdy.indd
DWIE PRAWDY O AKTYWNOŚCI
1
213341025.001.png
2
 
Biuro Młodzieży MENiS
Ośrodek Badań Młodzieży ISNS UW
Zakład Badań Naukowych PTS
DWIE PRAWDY O AKTYWNOŚCI
Uwarunkowania i możliwości działania młodzieży
w środowisku lokalnym w perspektywie
polityki młodzieżowej Rady Europy.
Raport z badań
pod redakcją Barbary Fatygi
Warszawa 2005
3
 
Autorzy:
prof. UW dr hab. Barbara Fatyga OBM-ISNS UW
mgr Iwona Oliwińska OBM-ISNS UW
dr Marcin Sińczuch OBM-ISNS UW
mgr Przemysław Zieliński KNSiA PW
ISBN 83-60077-09-6
© Copyright by MEN, Warszawa 2005
Realizacja:
Składnica Harcerska 4 Żywioły Sp. z o.o.
HBW Horyzonty
ul. Marii Konopnickiej 6
00-491 Warszawa
horyzonty@4zywioly.pl
www.4zywioly.pl
Druk:
PPGK S.A. Drukarnia KART
ul. Pstrowskiego 10, Warszawa
4
 
Spis treści
Wprowadzenie.................................................................................................................................... 7
Uzasadnienie wyboru problematyki – krótka charakterystyka dotychczasowych badań...................................... 7
Cele badań........................................................................................................................................................... 10
Główne założenia badawcze ............................................................................................................................... 10
Opis projektu badawczego – metodologia badań .............................................................................................. 11
Charakterystyka celowej próby powiatów wg danych GUS ................................................................................ 13
Charakterystyka źródeł danych oraz prób uczniów i osób dorosłych ................................................................ 18
Metody badawcze ................................................................................................................................................ 19
Rozdział I
Kapitał społeczny i infrastruktura kulturalno--oświatowa: środowisko lokalne w opiniach
młodzieży i dorosłych ..................................................................................................................... 21
Postrzeganie problemów i trudności życia w powiatach i gminach przez dorosłych i młodzież....................... 22
Postrzeganie problemów młodzieży w badanych środowiskach lokalnych ....................................................... 25
Aneks danych jakościowych dotyczących postrzegania przez młodzież i dorosłych problemów
miejscowości oraz problemów młodzieży ......................................................................................................... 29
Postrzeganie możliwości rozwiązywania problemów przez dorosłych i młodzież............................................. 33
Aneks danych jakościowych: o możliwościach rozwiązywania problemów w powiatach i gminach ................. 37
Podstawowa infrastruktura kulturalno-oświatowa i wychowawcza w wypowiedziach uczniów, dorosłych
i w świetle analizy dokumentów ......................................................................................................................... 42
Infrastruktura sportowa ...................................................................................................................................... 44
Aneks danych jakościowych o wiedzy na temat infrastruktury wg powiatów .................................................... 50
Dyskurs międzygeneracyjny, czyli o czym, jak i na jakiej podstawie młodzież i dorośli mogą i powinni
ze sobą rozmawiać .............................................................................................................................................. 56
Rozdział II
Aktywność młodzieży w ramach oferty przygotowanej dla niej przez dorosłych ............................ 67
Analiza oferty instytucji i organizacji kierowanej do młodzieży w środowiskach lokalnych.............................. 67
Diagnoza aktywności młodzieży – stopień wykorzystania lokalnej infrastruktury ............................................ 71
Aneks danych jakościowych dotyczących wykorzystania istniejącej infrastruktury ............................................ 76
Co młodzież najbardziej chciałaby robić, gdyby miała dużo wolnego czasu? .................................................... 88
Jak byś mógł(mogła) wziąć udział w zajęciach poza szkołą, to czego chciał(a)byś się nauczyć lub
dowiedzieć? ......................................................................................................................................................... 90
Aneks danych jakościowych o potrzebach młodzieży w czasie wolnym ............................................................ 91
Co powinien zrobić młody człowiek, żeby znaleźć pracę? ................................................................................. 93
Aktywność młodzieży oceniana przez dorosłych – idealna młodzież i trochę resentymentu ............................ 94
Aktywność młodzieży na podstawie deklaracji młodych ludzi – typ realnie możliwy do zrekonstruowania .... 97
Potrzeby: opieki i pomocy oraz relacje młodzieży z dorosłymi........................................................................ 100
Aneks danych jakościowych – pomoc dla młodzieży od władz lokalnych........................................................ 101
Co przeszkadza młodzieży w kontaktach z nauczycielami i innymi dorosłymi ................................................ 103
Co przeszkadza w kontaktach z dorosłymi w ogóle? ........................................................................................ 104
Rozdział III
Młodzież w kontakcie z instytucjami i organizacjami ................................................................... 105
Tezy o miejscu instytucji i organizacji w świecie społecznym młodych ludzi .................................................. 105
Charakterystyka uczestnictwa badanej młodzieży w organizacjach.................................................................. 106
Charakterystyka programów dla młodzieży ...................................................................................................... 110
Pomoc stypendialna dla uczniów...................................................................................................................... 112
Odbiór działań na rzecz młodzieży w jej opiniach i opiniach dorosłych ......................................................... 114
„Ambasadorowie młodzieży” w środowisku lokalnym i ich misja.................................................................... 123
Rozdział IV
Diagnoza stanu informacji kierowanej do młodzieży w świetle jej potrzeb, postulatów
dotyczących rozwiązywania problemów i sposobów realizacji polityk sektorowych..................... 127
Uwagi wstępne .................................................................................................................................................. 127
Polityka informacyjna skierowana do młodzieży. Cel czy środek? .................................................................... 128
Partycypacja i doświadczenie. Młodzież a dostęp do informacji ...................................................................... 132
Podsumowanie i rekomendacje praktyczne................................................................................... 143
Uwagi ogólne o istocie przedstawionego w raporcie problemu i roli jego badaczy........................................ 143
O wspólnym świecie młodzieży i dorosłych rysującym się na podstawie badań i o SMUTKU
oświeceniowego mitu ....................................................................................................................................... 145
O możliwościach przywrócenia RADOŚCI mitowi Oświecenia ........................................................................ 145
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin