Tabela potrzeb.pdf

(104 KB) Pobierz
10643073 UNPDF
Tabela potrzeb
realizacja, pseudorealizacja i hierarchia
Tabelka niniejsza jest wyprodukowana na podstawie teorii Maslowa
(czyt, Masloła - bo to anglosas) - znawcy psychiki młodzieży. Jego
poglądy zgadzają się w dużej mierze z podziałem etycznym dokonanym
przez filozofa Maxa Schellera oraz z nauka społeczną Jana Pawła II.
W tabelce tej istotne są dwie sprawy. Kolejność - od najniższej,
najbardziej oczywistej, naj... do najwyższych, najbardziej trudnych do
uświadomienia i naj... Potrzebę zaspokojenia głodu ma każdy od
najwcześniejszych lat życia stanu embrionalnego, potrzeby od 3 w górę
rozwijają się (bądź nie) w wieku dojrzewania czyli 13-17 lat. Istotne jest
jednak, że uczymy się ich jeszcze w wieku niemowlęcia. (Czym
skorupka za młodu...). Jest to tzw. wynoszenie z domu. Dziecko, które
doznało mając 3,4 lata zrozumienia w wieku 15 lat zacznie czuć jego
potrzebę.
Jednakże większość młodych ludzi będąc w wieku "buntu" odnajduje się
w tzw, pseudorealizacji. Dzięki temu można łatwo poznać jakie ktoś ma
potrzeby. Np. paradoksalnie osoba wulgarna i hałaśliwa ma
najprawdopodobniej silną potrzebę piękna. itp. Należy tu zauważyć, że
lepiej dla instruktora pracować z osobą, która ma już jakąś potrzebę lecz
pseudorealizuje ją niż z kimś obojętnym któremu tą potrzebę dopiero
należy uświadomić.
Podam tutaj jeden przykład. W 1991 roku na obozie był chłopak w wieku
chyba 16 lat. Był to trudny "przypadek". Samotnik o dość buntowniczej -
anarchistycznej naturze, wszystko negujący, miał duże problemy z
zaakceptowaniem faktu, że jest w ogóle jakis sens życia. Ja wtedy nie
znałem tej tabelki, nie bardzo wiedziałem jak do niego trafić. Potem
wyjechalem z Polski. Miał jednak szczęście i poradził sobie sam. Dzisiaj
kończy ASP. Jest dumny ze swoich zainteresowań i pracy świetnego
rysownika. Jemu się udało, ilu jednak nigdy nie dostrzeże że błądzi, a
przeciez tak łatwo im pomóc.
Na podstawie książki Andrzeja Glasa "Wielka przygoda życia"
1
 
POTRZEBA REALIZACJA ROZNICE PSEUDOREALIZACJA
2
10643073.002.png 10643073.003.png
wznioslości
dążenie do dobra
Boga,
szlachetności
przeżyć
duchowych
sekciarstwo
antyklerykalizm
wulgarność
hałas
zarozumialstwo
nihilizm
anarchia
samotnikowannie
realizm
liberalizm
władza absolutna
przemoc
terror
podporządkowywanie
sadyzm
samowola
pijaństwo
brawura
chojractwo
sprośność
potęga
cynizm
-dorosły
-uświadamian
e
na końcu
-słabiej
odczuwane
-wpływają na
osobowość
-trudniejsze
do
zaspokojenia
piękna
przeżycia
estetyczne
piękno życia
wiedzy i prawdy
mądrości
sensu życia
służba
doświadczenie
mądrość
samodzielności
twórczości i
odpowiedzialności
zamiłowania
rozwijanie
zdolności
ciekawa praca
/ \
/ I \
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
\ I /
\ /
nadziei
marzenia
perspektywy
plany
samoakceptacji
szacunku
własna godność
uznanie
akceptacja siebie
poczucie że
jest się
kochanym
posiadanie
przyjaciół
miłości
wolności w
działaniu
przyjemności
radości
spędzanie
wolnego
czasu, rozrywki
ryzyko
kontakt z
przyrodą
hedonizm
obżarstwo
seksualizm
chciwość
bezpieczeństwa
i uczciwości
posiadanie
jakiegokolwiek
systemu wartości
i spokojnego
sumienia
-dziecko
-uświadamian
e najpierw
-odczuwane s
ilniej
-dają ulgę
-najłatwiejsze
jedzenie
picie
sen
ubranie
mieszkanie
fizjologiczne
3
10643073.004.png
Encyklopedia Zjawisk XXIw "OKIEM"
© Marcin Niewalda 2002
4
10643073.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin