Jak dostąpić zbawienia_.pdf

(325 KB) Pobierz
Jak dostąpić zbawienia?
Jak dostąpić zbawienia?
http://www.blachnicki.oaza.pl/conf/agape/rnz1.html
Każdy z nas - ja i Ty, i my wszyscy - nosimy w sobie pytanie: Jak dostąpić
zbawienia? To jest najważniejsze, a może i jedyne, pytanie naszego życia.
Tym się różnimy od wszystkich innych istot żyjących, że ciągle czegoś
szukamy, ciągle o coś pytamy. Jesteśmy istotami szukającymi, pytającymi.
Dlaczego? Dlatego, że nosimy w sobie pragnienie życia i szczęścia. Chcemy
być szczęśliwi. Chcemy żyć pełnią życia. A tymczasem to życie i to szczęście
ciągle jest zagrożone, ciągle nam czegoś brak i dlatego ciągle szukamy
zbawienia. W rozlicznych codziennych kłopotach, w różnych sytuacjach,
możemy sami siebie wybawić od jakiegoś braku, od jakiegoś zła - przy
pomocy naszych zdolności, przy pomocy wysiłku własnego, przy pomocy
posiadanych środków. Ale stajemy, prędzej czy później, w obliczu pytania nie
o zbawienie jakieś cząstkowe, chwilowe, ale o zbawienie pełne, ostateczne i
pytamy: co to znaczy ostatecznie być zbawionym? Chodzi w końcu zawsze o
to, aby być wybawionym od poczucia bezsensu naszego życia albo od braku
sensu życia. Życie zaś wtedy jest pozbawione sensu, kiedy kończy się
śmiercią. Śmierć czyni nasze życie bezsensownym.
Zbawić człowieka oznacza więc ostatecznie: wybawić go od śmierci.
Zbawienie znaczy wiec tyle, co życie wieczne, życie pełne, życie nie
zagrożone śmiercią. Wszystko, co prowadzi do takiego życia, nadaje naszemu
życiu sens, natomiast wszystko, co staje na drodze do takiego życia, co jest
przeszkodą, to wszystko pozbawia życie sensu.
Otóż z takiego pojęcia zbawienia w znaczeniu jakimś pełnym, ostatecznym,
wynika, że zbawić człowieka może tylko Bóg, bo tylko Bóg jest źródłem życia.
Człowiek nie ma w sobie źródła życia. Człowiek zawdzięcza swoje życie Bogu.
Człowiek żyje dzięki Bogu. I dlatego tylko Bóg może wybawić człowieka od
śmierci i dać mu życie po śmierci, dać mu życie wieczne, czyli zbawienie.
1 z 8
2008-09-01 18:41
19785990.003.png 19785990.004.png
Jak dostąpić zbawienia?
http://www.blachnicki.oaza.pl/conf/agape/rnz1.html
Nieszczęściem natomiast człowieka jest to, co go oddziela od Boga, źródła
życia. To, co oddziela człowieka od Boga, zrywa łączność człowieka z Bogiem,
to nazywa się grzechem. Grzech powoduje śmierć, bo odrywa człowieka od
Boga, źródła życia. Dlatego zbawienie polega ostatecznie na wybawieniu
człowieka od grzechu i śmierci.
Tylko Bóg jest więc Zbawicielem w prawdziwym i ostatecznym znaczeniu tego
słowa, bo tylko On może wybawić człowieka od grzechu i śmierci i dlatego
tylko On może nam dać poczucie sensu wszystkich wydarzeń oraz pełnię
życia, radości i szczęścia. On tylko może dać człowiekowi wypełnienie tych
wszystkich dobrych pragnień i dążeń, które w języku wszystkich religii nazywa
się Niebem.
Bóg rzeczywiście zbawia człowieka. Świadczy o tym Biblia, księga, pewien
zbiór ksiąg, zawierających historię zbawienia, Boży plan zbawienia i jego
realizację w kolejnych etapach zbawienia. A Biblia szczególnie mówi o
ostatecznej realizacji Bożego planu zbawienia, świadczącego o Jego miłości
względem człowieka.
Dokonało się to przez zesłanie na ziemię drugiej Osoby Bożej,
Jednorodzonego Syna Bożego, Słowa Przedwiecznego, dla zbawienia
człowieka. Jak mówi święty Paweł w Liście do Galatów: ,,Gdy jednak nadeszła
pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z niewiasty, zrodzonego
pod Prawem, aby wykupił tych, którzy podlegali Prawu'' (Ga 4, 4-5a). Albo jak
mówi święty Jan: ,,Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego
Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie
wieczne'' (J 3, 16). Ten Syn Boży, stawszy się człowiekiem dla nas ludzi i dla
naszego zbawienia, przyjął imię Jezus, to znaczy: Bóg Zbawia. Tak mówi
Anioł do Józefa: Maryja ,,porodzi Syna, któremu nadasz imię Jezus, on
bowiem zbawi swój lud od jego grzechów'' (Mt 1, 21). Nazywa się on także
Emmanuel, to znaczy: Bóg z nami (Iz 7, 14; Mt 1, 23).
On przyszedł po to, aby owce miały życie i miały je obficie (J 10, 10). On
przyniósł ludziom odpuszczenie grzechów i żywot wieczny, On przyszedł
rozwiązać wszystkie problemy, dręczące człowieka, i On woła: ,,PRZYJDŹCIE
DO MNIE WSZYSCY, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was
2 z 8
2008-09-01 18:41
19785990.005.png
Jak dostąpić zbawienia?
http://www.blachnicki.oaza.pl/conf/agape/rnz1.html
pokrzepię'' (Mt 11, 28). Albo też w innym miejscu: ,,Jeśli ktoś jest spragniony,
a wierzy we Mnie - NIECH PRZYJDZIE DO MNIE i pije!'' (J 7, 37b) ,,Jam jest
chleb życia. KTO DO MNIE PRZYCHODZI, nie będzie łaknął'' (J 6, 35a).
Jezus - jedyny Zbawiciel świata.
Odtąd za świętym Piotrem musimy powtarzać: ,,Panie! Do kogóż pójdziemy?
Ty masz słowa życia wiecznego!'' (J 6, 68) Odtąd ,,nie ma w żadnym innym
zbawienia, bo nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, w
którym moglibyśmy być zbawieni'' (Dz 4, 12). Skoro nie ma w żadnym innym
zbawienia, powstaje dla nas nowe, odtąd jedyne i najważniejsze pytanie: W
jaki sposób możemy przyjąć to zbawienie i stać się jego uczestnikami? Święty
Jan mówi: Kto ma Syna, ten ma życie (por. 1 J 5, 12). Co to jednak znaczy
mieć Syna? W jaki sposób możemy mieć życie, zbawienie, przez to, że mamy
Jezusa?
Jest rzeczą oczywistą, że tylko On sam - Jezus - może określić sposób, w jaki
możemy Go mieć. On jest bowiem Bogiem. On nie może być przez nas wzięty
w posiadanie na sposób rzeczy, przedmiotu, tylko poprzez odpowiednie
działania, podjęte z naszej strony. On tylko może nam dać siebie. Dlatego, że
On sam chce w sposób wolny [dać nam siebie], On tylko może określić, w jaki
sposób możemy to Jego danie nam siebie przyjąć. Otóż Pismo Święte w
sposób jednoznaczny, nie pozostawiający żadnej wątpliwości, wielokrotnie
określa, w jaki sposób możemy mieć Jezusa, aby mieć zbawienie i życie.
Wielokrotnie sformułowane jest prawo: Kto wierzy, będzie zbawiony. Żydzi w
Kafarnaum pytają Jezusa: ,,Cóż mamy czynić, abyśmy wykonywali dzieła
Boże?'' (J 6, 28) Jezus odpowiada: ,,Na tym polega dzieło zamierzone przez
Boga, abyście uwierzyli w Tego, którego On posłał'' (J 6, 29). Wiele razy
zapewnia Chrystus uroczyście: ,,Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam, kto we
mnie wierzy, ma życie wieczne'' (J 6, 47). Do Marty, siostry Łazarza, która się
skarży: ,,Panie, gdybyś tu był, nie umarłby mój brat'' (J 11, 21b), mówi Jezus:
,,Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem, kto we mnie wierzy, choćby i umarł,
żyć będzie. Każdy, kto żyje i wierzy we mnie, nie umrze na wieki. Wierzysz w
to?'' (J 11, 25-26). Tym, którzy wierzą, przynosi Chrystus uzdrowienie i
odpuszczenie grzechów, i życie wieczne.
3 z 8
2008-09-01 18:41
19785990.006.png
Jak dostąpić zbawienia?
http://www.blachnicki.oaza.pl/conf/agape/rnz1.html
Na podstawie tych wszystkich wypowiedzi może św. Paweł nauczać
zdecydowanie w liście do Rzymian: ,,Ale teraz jawną się stała sprawiedliwość
Boża niezależna od Prawa, poświadczona przez Prawo i Proroków. Jest to
sprawiedliwość Boża przez wiarę w Jezusa Chrystusa dla wszystkich, którzy
wierzą. Bo nie ma tu różnicy: wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są
chwały Bożej, a dostępują usprawiedliwienia darmo, z Jego łaski, przez
odkupienie które jest w Chrystusie Jezusie. Jego to ustanowił Bóg narzędziem
przebłagania przez wiarę mocą Jego krwi. Gdzież więc podstawa do
chlubienia się? Została uchylona! Przez jakie prawo? Czy przez prawo
uczynków? Nie, przez prawo wiary. Sądzimy bowiem, że człowiek osiąga
usprawiedliwienie przez wiarę, niezależnie od pełnienia nakazów Prawa''. (Rz
3, 21-25; 27-28)
Jasno więc dowiadujemy się z Pisma Świętego, że aby dostąpić zbawienia
trzeba uwierzyć w Jezusa, jedynego Zbawiciela. Ale jeszcze musimy
dokładniej powiedzieć, w co mamy uwierzyć. W to, że jest On Synem Bożym,
który przyszedł na ziemię, aby nas zbawić, aby umrzeć za nasze grzechy na
krzyżu, aby zadośćuczynić za nasze grzechy, aby dać nam odpuszczenie
grzechów i życie wieczne: jako dar, niezasłużony przez nas, wypływający
jedynie z miłosierdzia Bożego, dar będący dla nas absolutną łaską, czymś
darmo danym, co musimy tylko przyjąć przez wiarę. A więc właściwym
przedmiotem wiary, wg Ewangelii, jest zbawienie jako dzieło, dokonane przez
Boga w Jezusie Chrystusie, ofiarowane nam jako łaska, którą przyjmujemy
wiarą.
Jest to sprawa niesłychanie ważna, aby to zrozumieć, bo, niestety, bardzo
rozpowszechnione jest mniemanie, że zbawienie jest tylko pewną szansą,
daną nam przez Boga, którą możemy wykorzystać: zbawienie może stać się
naszym udziałem, jeżeli spełnimy odpowiednie warunki i zasłużymy na nie. A
więc zbawienie zależy od nas, od naszych uczynków. Stajemy tutaj w obliczu
trudnego problemu, będącego przedmiotem odwiecznych sporów, rodzącego
wiele nieporozumień. Jest to problem: wiara a uczynki. Zbawienie, albo
usprawiedliwienie, przez wiarę czy przez uczynki?
Spór ten szczególnie określa stosunek katolików do protestantów. Przyjmuje
4 z 8
2008-09-01 18:41
19785990.001.png
Jak dostąpić zbawienia?
http://www.blachnicki.oaza.pl/conf/agape/rnz1.html
się ogólnie, że protestanci głoszą zbawienie przez wiarę, niezależnie od
uczynków. Natomiast katolicy głoszą konieczność nie tylko wiary, ale i
uczynków do zbawienia. Popularnie nawet się często upraszcza to
zagadnienie i mówi się tak: katolicy przypisują protestantom tezę: możesz
grzeszyć, ile chcesz, bylebyś wierzył i będziesz zbawiony. Natomiast
protestanci zarzucają katolikom, że oni głoszą, niezgodnie z Pismem Świętym,
zbawienie przez uczynki człowieka.
Jak rozwiązać ten problem? Co mamy czynić, aby się zbawić? Uwierzyć
Chrystusowi i przyjąć zbawienie jako dar czy też zabrać się gorliwie do
pełnienia dobrych uczynków, aby zapewnić sobie zbawienie? Jest to
prawdziwy dylemat i z obu rozwiązaniami łączy się pewien lęk. Katolicy boją
się, że jeżeli zaakceptujemy to pierwsze rozwiązanie, to wtedy może to
doprowadzić do lekceważenia grzechów i zaniechania gorliwości w spełnianiu
dobrych uczynków. Natomiast protestanci boją się, ze przyjęcie drugiego
rozwiązania podważy biblijną prawdę o darmowości łaski, o tym, że zbawienie
jest wyłącznie dziełem Boga, które staje się naszym udziałem przez wiarę.
Otóż powyższy dylemat w gruncie rzeczy jest pozorny, bo wynika z jakiegoś
powierzchownego rozumienia Pisma świętego i wynika z jakiegoś błędnego
rozumienia nauki Kościołów. To znaczy, katolicy błędnie rozumieją naukę
protestantów i odwrotnie. Bo w gruncie rzeczy ani protestanci nie uczą, że
dobre uczynki są niepotrzebne i że można grzeszyć, byleby się miało wiarę.
Ani też z drugiej strony katolicy nie uczą, że uczynki człowieka same z siebie
mają moc zbawczą i mogą usprawiedliwić człowieka przed Bogiem. W jaki
więc właściwy sposób należy pojmować stosunek wiary do uczynków,
płynących z wiary? Aby znaleźć właściwe rozwiązanie problemu, sięgnijmy
jeszcze raz do Ewangelii. Kluczowy tekst, to przypowieść o faryzeuszu i
celniku, modlących się w świątyni.
,,Powiedział też do niektórych, co ufali sobie, że są sprawiedliwi, a innymi
gardzili, tę przypowieść: Dwóch ludzi przyszło do świątyni, żeby się modlić,
jeden faryzeusz a drugi celnik. Faryzeusz stanął i tak w duszy się modlił:
Boże, dziękuję Ci, że nie jestem jak inni ludzie, zdziercy, oszuści,
cudzołożnicy, albo jak i ten celnik. Zachowuję post dwa razy w tygodniu, daję
dziesięcinę ze wszystkiego, co nabywam. Natomiast celnik stał z daleka i nie
5 z 8
2008-09-01 18:41
19785990.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin