zasady_wynagradzania.pdf
(
254 KB
)
Pobierz
E:\cennik\cena5.qxd (Page 3)
Ogólnopolska Rada Konserwatorów Dzie³ Sztuki
ZPAP
ZASADY WYNAGRADZANIA
ARTYSTÓW PLASTYKÓW
KONSERWATORÓW-RESTAURATORÓW
DÓBR KULTURY
listopad 2000
PREAMBU£A
Celem opracowania „Zasad wynagradzania” by³o stworzenie p³aszczyzny porozumienia pomiêdzy inwestorem i wykonawc¹ oraz wypracowanie jednolitych
kryteriów budowy kosztorysów ofertowych.
Formê i zakres „Zasad wynagradzania” bêd¹ weryfikowa³y wnioski wynikaj¹ce z jego stosowania w praktyce.
KOMENTARZ
1.
Tabele wynagrodzeñ za wykonanie lub wykorzystanie dzie³a konserwatorskiego okreœlaj¹ wysokoœæ wynagrodzeñ autorskich w procencie od podstawy
naliczania (stawka podstawowa), jak¹ jest orientacyjnie wysokoœæ przeciêtnego wynagrodzenia miesiêcznego w gospodarce narodowej og³aszanego przez
Prezesa G³ównego Urzêdu Statystycznego, co kwarta³ w Monitorze Polskim.
W tabelach uwzglêdniono wycenê za opracowanie 1dm
2
obiektu zabytkowego, przy 1. stopniu rewaloryzacji.
Pozycje i tabele okreœlaj¹ wynagrodzenie za dzie³o konserwatorskie wyra¿one w procencie stawki podstawowej (sp). Stawkê podstawow¹ ustala wykonawca
w oparciu o indywidualn¹ ocenê mo¿liwoœci realizacji zadania. Aby uzyskaæ kwotê wyra¿on¹ w z³otych nale¿y pomno¿yæ wartoœæ procentow¹ z tabeli przez
przyjêt¹ stawkê podstawow¹.
2.
Stopieñ rewaloryzacji odzwierciedla niezbêdne nak³ady zwi¹zane z konserwacj¹ i restauracj¹ oraz uwzglêdnia stopieñ zniszczenia obiektu. Podane wyceny
obowi¹zuj¹ przy 1. stopniu rewaloryzacji, wy¿szy stopieñ rewaloryzacji powoduje mno¿enie wyceny przez wartoœæ rewaloryzacji wyznaczony
w 10-ciostopniowej skali.
3.
Wide³ki w wycenie za opracowanie 1 dm
2
uwzglêdniaj¹: stopieñ trudnoœci zabiegów, odpowiedzialnoœæ z tytu³u wartoœci dzie³a, ró¿nice w materiale,
technice, sposobie opracowania zabytku nie ujête w tabelach, a maj¹ce wp³yw na przebieg prac.
4.
Przy budowaniu wyceny w pierwszej kolejnoœci nale¿y uwzglêdniæ sk³adniki merytoryczne – stopieñ rewaloryzacji i wide³ki. Sk³adnikiem finansowym
decyduj¹cym o wartoœci wyceny jest przyjêta wysokoœæ stawki podstawowej. W obiektach wieloelementowych ka¿dy element podlega indywidualnej
wycenie (stopieñ rewaloryzacji, wide³ki, stawka podstawowa).
5.
Wynagrodzenie nie obejmuje:
a) monta¿u, demonta¿u, dzier¿awy rusztowañ,
b) demonta¿u i transportu obiektów,
c) kosztów ubezpieczenia obiektu w czasie konserwacji,
d) ochrony obiektów przy wykonywaniu prac w miejscu wskazanym przez zamawiaj¹cego,
e) kosztu przechowywania obiektów, przy których przerwano prace z przyczyn le¿¹cych po stronie zamawiaj¹cego.
Czêœæ powy¿szych dzia³añ mo¿na wyceniæ na podstawie KNR do prac w obiektach zabytkowych.
6.
Dodatkowo realizacja dzie³a konserwatorskiego w uci¹¿liwych warunkach powoduje wzrost wynagrodzenia:
a) za prace na sklepieniach i stropach o 80%,
b) za pracê na elewacjach o 25%,
c) za pracê w nietypowych porach i przerwy w pracy ze wzglêdu na wymagania zamawiaj¹cego o 25%,
d) za prace z materia³em zagrzybionym i zakaŸnym 50%,
e) za inne warunki utrudniaj¹ce realizacjê do 40%,
f) za prace na du¿ej wysokoœci po 10% powy¿ej ka¿dych 10 m.
Zasady Wynagradzania Artystów Plastyków Konserwatorów-Restauratorów Dóbr Kultury
117
1
MALARSTWO SZTALUGOWE
1. A
NA POD£O¯U P£ÓCIENNYM
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Obraz poni¿ej 25 dm
2
Obraz 25 - 250 dm
2
Obraz powy¿ej 250 dm
2
1. A - 1
technika temperowa
0,78
%
- 5,84
%
0,62
%
- 4,67
%
0,81
%
- 5,41
%
1. A - 2
technika olejna
0,65
%
- 5,44
%
0,52
%
- 4,35
%
0,72
%
- 6,90
%
1. A - 3
technika klejowa
1,00
%
- 6,40
%
0,81
%
- 5,41
%
1,10
%
- 6,07
%
1. A - 4
techniki mieszane, nietypowe, wspó³czesne
0,63
%
- 7,25
%
0,50
%
- 5,80
%
0,70
%
- 6,25
%
1. B
NA POD£O¯U SZTYWNYM (drewnianym, drewnopochodnym, z tworzyw sztucznych)
Tabela 1.
Obraz poni¿ej 150 dm
2
Obraz powy¿ej 150 dm
2
1. B - 1
technika temperowa
- œredniowiecze do XVI w. w³¹cznie
0,84
%
- 5,90
%
1,08
%
- 6,10
%
1. B - 2
technika temperowa od XVII w. w³¹cznie
0,75
%
- 5,70
%
1,00
%
- 5,95
%
1. B - 3
technika olejna
0,70
%
- 5,44
%
0,81
%
- 5,83
%
1. B - 4
technika klejowa
0,81
%
- 6,00
%
0,95
%
- 6,25
%
1. B - 5
techniki mieszane, nietypowe, wspó³czesne
0,54
%
- 5,83
%
0,67
%
- 6,05
%
1. C
NA POD£O¯U METALOWYM
1. C - 1
¿elaznym
2,59
%
- 6,45
%
1. C - 2
ze stopów cyny i o³owiu
1,77
%
- 5,08
%
1. C - 3
z miedzi i jej stopów
0,95
%
- 3,77
%
1. C - 4
srebrnym
0,95
%
- 3,77
%
1. D
OBRAZY DWUSTRONNE
wycena dla danej techniki,
ka¿da strona liczona odrêbnie + 20% za niedostêpnoœæ pod³o¿a
2
MINIATURA
2. A
obraz niezale¿nie od techniki i pod³o¿a
40,00
%
- 156,00
%
do150 cm
3
MALARSTWO ŒCIENNE
3. A
SPOIWA ORGANICZNE
3. A - 1
techniki klejowe
0,33
%
- 2,51
%
3. A - 2
techniki temperowe
0,30
%
- 2,24
%
3. A - 3
techniki olejne
0,25
%
- 1,69
%
3. A - 4
techniki oparte na klejach syntetycznych
0,26
%
- 1,97
%
3. B
SPOIWA MINERALNE
3. B - 1
technika wapienna na pobiale
0,33
%
- 2,51
%
3. B - 2
fresk
0,26
%
- 1,97
%
3. B - 3
technika krzemianowa
0,22
%
- 1,42
%
3. C
TECHNIKI MIESZANE
nietypowe, wspó³czesne
0,43
%
- 2,84
%
118
Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzie³ Sztuki
Vol. 12 No 1 (44) 2001
Tabela 2.
4
SGRAFFITO
4. A
klasyczne (dwubarwne)
0,33
%
- 2,51
%
4. B
modyfikowane i wielobarwne
0,43
%
- 2,84
%
5
MOZAIKA
5. A
Z KOSTEK KAMIENNYCH
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Kostki do 0,5 cm
2
Kostki 0,5 cm2 - 1,5 cm
2
Kostki powy¿ej 1,5 cm
2
5. A - 1
o powierzchni naturalnej
0,33
%
- 1,26
%
0,30
%
- 1,09
%
0,26
%
- 0,98
%
5. A - 2
o powierzchni szlifowanej, polerowanej
0,75
%
- 1,97
%
0,66
%
- 1,80
%
0,52
%
- 1,59
%
5. A - 3
o powierzchni z³oconej, srebrzonej
0,75
%
- 2,47
%
0,66
%
- 2,30
%
0,52
%
- 2,09
%
5. B
Z KOSTEK SZKLANYCH
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Kostki do 0,5 cm
2
Kostki 0,5 cm2 - 1,5 cm
2
Kostki powy¿ej 1,5 cm
2
5. B - 1
o powierzchni naturalnej
0,26
%
-0,98
%
0,23
%
-0,87
%
0,23
%
- 0,71
%
5. B - 2
o powierzchni szlifowanej, polerowanej
0,52
%
-1,59
%
0,49
%
-1,53
%
0,33
%
- 1,26
%
5. B - 3
o powierzchni z³oconej, srebrzonej
0,52
%
- 2,09
%
0,49
%
- 2,03
%
0,33
%
- 1,76
%
5. C
Z KOSTEK CERAMICZNYCH
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Kostki do 0,5 cm
2
Kostki 0,5 cm2 - 1,5 cm
2
Kostki powy¿ej 1,5 cm
2
5. C - 1
o powierzchni naturalnej
0,13
%
- 0,49
%
0,10
%
- 0,38
%
0,07
%
- 0,27
%
5. C - 2
o powierzchni szlifowanej, polerowanej
0,23
%
- 0,87
%
0,23
%
- 0,71
%
0,13
%
- 0,49
%
5. C - 3
o powierzchni z³oconej, srebrzonej
0,23
%
- 1,37
%
0,23
%
- 1,21
%
0,13
%
- 0,99
%
6
TRANSFER OBIEKTÓW
ujêtych w dzia³ach: 1, 3, 4, 5
(dotyczy samego zabiegu przeniesienia bez restauracji, nie obowi¹zuje stopieñ rewaloryzacji)
6. A
przeniesienie na nowe pod³o¿e
1,98
%
- 7,53
%
6. B
rozdzielenie 2 warstw z przeniesieniem
na nowe pod³o¿e
4,52
%
- 10,38
%
7
WITRA¯
(ka¿da strona liczona wg odrêbnej wyceny)
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Malowane na gor¹co (wypalane)
Malowane na zimno
Nie malowane
7. A
œredniowieczne, nowo¿ytne
0,49
%
- 1,86
%
0,89
%
- 2,57
%
0,33
%
-1,09
%
7. B
XIX i XX w.
0,39
%
- 1,37
%
0,39
%
- 1,48
%
0,20
%
- 0,77
%
7. C
szklenie witra¿owe
0,23
%
- 0,55
%
Zasady Wynagradzania Artystów Plastyków Konserwatorów-Restauratorów Dóbr Kultury
119
8
RZEBA I ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
8. A
DREWNIANE, RAMY, MEBLE
Relief p³ytki
Relief g³êboki, rzeŸba pe³na
Tabela 2.
8. A - 1
polichromowane
0,41 %- 3,12
%
0,74
%
- 4,26
%
8. A - 2
z³ocone, srebrzone
0,81 %- 4,48
%
1,15
%
- 5,58
%
8. A - 3
marmoryzowane, mazerowane
0,30
%
- 2,36
%
0,54
%
- 3,36
%
8. A - 4
niepolichromowane (surowe)
0,20
%
- 1,59
%
0,33
%
- 2,46
%
8. A - 5
inkrustowane
1,22
%
- 5,80
%
8. A - 6
fornirowane
0,30
%
- 2,13
%
8. A - 7
intarsjowane
0,94
%
- 4,92
%
8. A - 8
zdobione markieteriami Boulle’a
1,22
%
- 5,80
%
8. A - 9
pokryte lak¹
0,54
%
- 3,61
%
8. A - 10 elementy p³askie i konstrukcyjne
0,17
%
- 1,26
%
8. A - 11 drewno archeologiczne
0,17
%
- 1,26
%
8. B
Z KAMIENIA NATURALNEGO I SZTUCZNEGO
8. B - 1
PIASKOWCE, WAPIENIE MIÊKKIE, WAPIEÑ JU
RAJSK
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Surowe
Polichromowane
Z³ocone, srebrzone
8. B - 1. a rzeŸba
0,43
%
- 1,42
%
0,69
%
- 1,86
%
0,95
%
- 2,35 %
8. B - 1. b p³askorzeŸba
0,33
%
- 1,26
%
0,59
%
- 1,69
%
0,85
%
- 2,13 %
8. B - 1. c detal architektoniczny skomplikowany
0,30
%
- 1,09
%
0,52
%
- 1,59
%
0,82
%
- 2,08
%
8. B - 1. d detal architektoniczny prosty
0,26
%
- 0,98
%
0,49
%
- 1,53
%
0,75 %- 1,97
%
8. B - 1. e w¹tki kamienne i ok³adziny proste
0,20
%
- 0,77
%
0,26
%
- 0,98
%
8. B - 2
MARMURY I WAPIENIE ZBITE, POLEROWANE
(poza jurajskim)
Tabela 1.
Tabela 2.
Surowe
Z³ocone, srebrzone
8. B - 2. a rzeŸba
0,89 % - 2,57 %
1,71
%
- 3,88
%
8. B - 2. b p³askorzeŸba
0,72 % - 2,30 %
1,44
%
- 3,50
%
8. B - 2. c detal architektoniczny skomplikowany
0,66 % - 2,13 %
1,38
%
- 3,34
%
8. B - 2. d detal architektoniczny prosty
0,49 % - 1,86
%
1,28
%
- 3,23
%
8. B - 2. e w¹tki kamienne i ok³adziny proste
0,37 % - 1,26
%
8. B - 3
SKA£Y MAGMOWE
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Niepolerowane
Polerowane
Z³ocone, srebrzone
8. B - 3. a rzeŸba
0,23
%
- 0,87
%
0,46
%
- 1,74
%
0,69
%
- 1,86
%
8. B - 3. b p³askorzeŸba
0,23
%
- 0,71
%
0,46
%
- 1,42
%
0,66
%
- 1,80
%
8. B - 3. c detal architektoniczny skomplikowany
0,16
%
- 0,60
%
0,32
%
- 1,20
%
0,59
%
- 1,69
%
8. B - 3. d detal architektoniczny prosty
0,13
%
- 0,49
%
0,26
%
- 0,98
%
0,52
%
- 1,59
%
8. B - 3. e w¹tki kamienne i ok³adziny proste
0,07
%
- 0,22
%
0,14
%
- 0,44
%
8. B - 4
ALABASTER I INNE KAMIENIE PÓ£SZLACHET
NE (powy¿ej 1,5 m
2
)
Tabela 1.
Tabela 2.
Surowe
Z³ocone, srebrzone
8. B - 4. a rzeŸba
0,70
%
- 2,33
%
1,10
%
- 3,23
%
8. B - 4. b p³askorzeŸba
0,50
%
- 2,13
%
0,90
%
- 3,00
%
8. B - 4. c ok³adzina
0,40
%
- 1,80
%
0,70
%
- 2,80
%
8. B - 5
ELEMENTY I STANOWISKA ARCHEOLOGICZNE
Tabela 1.
Tabela 2.
Surowe
Z³ocone, srebrzone
0,23
%
- 0,87
%
0,46
%
- 1,74
%
120
Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzie³ Sztuki
Vol. 12 No 1 (44) 2001
Tabela 1.
8. C
Z CEG£Y I CERAMIKI BUDOWLANEJ
8. C - 1
RZEBA I ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Surowe
Polichromowane
Z³ocone, srebrzone
8. C - 1. a relief g³êboki, rzeŸba pe³na
0,30
%
- 0,85
%
0,44
%
- 1,27
%
0,59
%
- 1,69
%
8. C - 1. b relief p³ytki
0,17
%
- 0,63
%
0,25
%
- 0,95
%
0,33
%
- 1,26
%
8. C - 2 W¥TKI CEGLANE
8. C - 2. a w¹tki ceglane
0,13
%
- 0,25
%
0,19
%
- 0,38
%
0,25
%
- 0,50
%
8. C - 2. b w¹tki ceglane zdobione szkliwem
0,26
%
- 0,98
%
8. C - 3 PIEC KAFLOWY
8. C - 3. a relief g³êboki
0,47
%
- 1,54
%
8. C - 3. b relief p³ytki
0,75
%
- 1,82
%
8. D
WYKONANE W NARZUCIE, ODLEWAMI O SPOIWIE MINERALNYM,
STIUKOLUSTRO, SZTUKATERIA
8. D - 1
RZEBA I ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Surowe
Polichromowane
Z³ocone, srebrzone
8. D - 1. a relief p³ytki
0,18
%
- 1,26
%
0,29 %-2,04 %
0,42 %-2,53 %
8. D - 1. b relief g³êboki, rzeŸba pe³na
0,32
%
- 1,69
%
0,52 %-2,26 %
0,64 %-3,30 %
8. D - 2
STIUKOLUSTRO
1,08
%
- 2,24
%
2,20 %-4,40 %
8. D - 3 LASTRIKO
8. D - 3 a lastriko wielobarwne
0,30
%
- 1,50
%
8. D - 3 b lastriko jednobarwne
0,10
%
- 1,00
%
8. E
WYPRAWY ZABYTKOWE
8. E - 1
tynk
0,03
%
- 0,10
%
8. E - 2
tynk z pobia³ami
0,04
%
- 0,30
%
8. E - 3
sztablatury
0,05
%
- 0,40
%
8. E - 4
tynk barwiony w masie
0,15
%
- 0,60
%
8. F
METALOWE
8. F - 1 RZEBA, P£ASKORZEBA
8. F - 1. a ¿elazo, ¿eliwo
0,27
%
- 1,00
%
8. F - 1. b cyna,cynk
0,37
%
- 1,50
%
8. F - 1. c miedŸ, mosi¹dz, br¹z
0,21
%
- 1,00
%
8. F - 1. d kruszce szlachetne
0,54
%
- 1,50
%
8. F - 1. e inne zdobione w ró¿nych technikach
0,54
%
- 1,00
%
8. F - 2
ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
8. F - 2. a ¿elazo, ¿eliwo
0,13
%
- 0,30
%
8. F - 2. b cyna,cynk
0,16
%
- 0,38
%
8. F - 2. c miedŸ, mosi¹dz, br¹z, o³ów
0,12
%
- 0,26
%
8. F - 3 METAL ARCHEOLOGICZNY
8. F - 3. a formy proste
0,16
%
- 0,33
%
8. F - 3. b formy z³o¿one
0,22
%
- 0,43
%
8. G
Z TWORZYW SZTUCZNYCH
0,33
%
- 1,26
%
8. H
WYKONANE TECHNIKAMI NIETYPOWYMI I MIESZANYMI
0,59
%
- 1,69
%
Zasady Wynagradzania Artystów Plastyków Konserwatorów-Restauratorów Dóbr Kultury
121
Plik z chomika:
kir2010
Inne pliki z tego folderu:
zniszczenia kurdybanów.zip
(28610 KB)
Krawczyk Janusz, Teoria Cesare Brandiego jako przedmiot refleksji.zip
(26370 KB)
pytania krawczyk.zip
(9490 KB)
karta oceny.zip
(4660 KB)
krawczyk pytania.zip
(1674 KB)
Inne foldery tego chomika:
I rok
II rok
III rok
książki, artykuły itp
Playlisty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin