zasady_wynagradzania.pdf

(254 KB) Pobierz
E:\cennik\cena5.qxd (Page 3)
Ogólnopolska Rada Konserwatorów Dzie³ Sztuki
ZPAP
ZASADY WYNAGRADZANIA
ARTYSTÓW PLASTYKÓW
KONSERWATORÓW-RESTAURATORÓW
DÓBR KULTURY
listopad 2000
PREAMBU£A
Celem opracowania „Zasad wynagradzania” by³o stworzenie p³aszczyzny porozumienia pomiêdzy inwestorem i wykonawc¹ oraz wypracowanie jednolitych
kryteriów budowy kosztorysów ofertowych.
Formê i zakres „Zasad wynagradzania” bêd¹ weryfikowa³y wnioski wynikaj¹ce z jego stosowania w praktyce.
KOMENTARZ
1. Tabele wynagrodzeñ za wykonanie lub wykorzystanie dzie³a konserwatorskiego okreœlaj¹ wysokoœæ wynagrodzeñ autorskich w procencie od podstawy
naliczania (stawka podstawowa), jak¹ jest orientacyjnie wysokoœæ przeciêtnego wynagrodzenia miesiêcznego w gospodarce narodowej og³aszanego przez
Prezesa G³ównego Urzêdu Statystycznego, co kwarta³ w Monitorze Polskim.
W tabelach uwzglêdniono wycenê za opracowanie 1dm 2 obiektu zabytkowego, przy 1. stopniu rewaloryzacji.
Pozycje i tabele okreœlaj¹ wynagrodzenie za dzie³o konserwatorskie wyra¿one w procencie stawki podstawowej (sp). Stawkê podstawow¹ ustala wykonawca
w oparciu o indywidualn¹ ocenê mo¿liwoœci realizacji zadania. Aby uzyskaæ kwotê wyra¿on¹ w z³otych nale¿y pomno¿yæ wartoœæ procentow¹ z tabeli przez
przyjêt¹ stawkê podstawow¹.
2. Stopieñ rewaloryzacji odzwierciedla niezbêdne nak³ady zwi¹zane z konserwacj¹ i restauracj¹ oraz uwzglêdnia stopieñ zniszczenia obiektu. Podane wyceny
obowi¹zuj¹ przy 1. stopniu rewaloryzacji, wy¿szy stopieñ rewaloryzacji powoduje mno¿enie wyceny przez wartoœæ rewaloryzacji wyznaczony
w 10-ciostopniowej skali.
3. Wide³ki w wycenie za opracowanie 1 dm 2 uwzglêdniaj¹: stopieñ trudnoœci zabiegów, odpowiedzialnoœæ z tytu³u wartoœci dzie³a, ró¿nice w materiale,
technice, sposobie opracowania zabytku nie ujête w tabelach, a maj¹ce wp³yw na przebieg prac.
4. Przy budowaniu wyceny w pierwszej kolejnoœci nale¿y uwzglêdniæ sk³adniki merytoryczne – stopieñ rewaloryzacji i wide³ki. Sk³adnikiem finansowym
decyduj¹cym o wartoœci wyceny jest przyjêta wysokoœæ stawki podstawowej. W obiektach wieloelementowych ka¿dy element podlega indywidualnej
wycenie (stopieñ rewaloryzacji, wide³ki, stawka podstawowa).
5. Wynagrodzenie nie obejmuje:
a) monta¿u, demonta¿u, dzier¿awy rusztowañ,
b) demonta¿u i transportu obiektów,
c) kosztów ubezpieczenia obiektu w czasie konserwacji,
d) ochrony obiektów przy wykonywaniu prac w miejscu wskazanym przez zamawiaj¹cego,
e) kosztu przechowywania obiektów, przy których przerwano prace z przyczyn le¿¹cych po stronie zamawiaj¹cego.
Czêœæ powy¿szych dzia³añ mo¿na wyceniæ na podstawie KNR do prac w obiektach zabytkowych.
6. Dodatkowo realizacja dzie³a konserwatorskiego w uci¹¿liwych warunkach powoduje wzrost wynagrodzenia:
a) za prace na sklepieniach i stropach o 80%,
b) za pracê na elewacjach o 25%,
c) za pracê w nietypowych porach i przerwy w pracy ze wzglêdu na wymagania zamawiaj¹cego o 25%,
d) za prace z materia³em zagrzybionym i zakaŸnym 50%,
e) za inne warunki utrudniaj¹ce realizacjê do 40%,
f) za prace na du¿ej wysokoœci po 10% powy¿ej ka¿dych 10 m.
Zasady Wynagradzania Artystów Plastyków Konserwatorów-Restauratorów Dóbr Kultury
117
1
MALARSTWO SZTALUGOWE
1. A
NA POD£O¯U P£ÓCIENNYM
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Obraz poni¿ej 25 dm 2
Obraz 25 - 250 dm 2
Obraz powy¿ej 250 dm 2
1. A - 1
technika temperowa
0,78 % - 5,84 %
0,62 % - 4,67 %
0,81 % - 5,41 %
1. A - 2
technika olejna
0,65 % - 5,44 %
0,52 % - 4,35 %
0,72 % - 6,90 %
1. A - 3
technika klejowa
1,00 % - 6,40 %
0,81 % - 5,41 %
1,10 % - 6,07 %
1. A - 4
techniki mieszane, nietypowe, wspó³czesne
0,63 % - 7,25 %
0,50 % - 5,80 %
0,70 % - 6,25 %
1. B
NA POD£O¯U SZTYWNYM (drewnianym, drewnopochodnym, z tworzyw sztucznych)
Tabela 1.
Obraz poni¿ej 150 dm 2
Obraz powy¿ej 150 dm 2
1. B - 1
technika temperowa
- œredniowiecze do XVI w. w³¹cznie
0,84 % - 5,90 %
1,08 % - 6,10 %
1. B - 2
technika temperowa od XVII w. w³¹cznie
0,75 % - 5,70 %
1,00 % - 5,95 %
1. B - 3
technika olejna
0,70 % - 5,44 %
0,81 % - 5,83 %
1. B - 4
technika klejowa
0,81 % - 6,00 %
0,95 % - 6,25 %
1. B - 5
techniki mieszane, nietypowe, wspó³czesne
0,54 % - 5,83 %
0,67 % - 6,05 %
1. C
NA POD£O¯U METALOWYM
1. C - 1
¿elaznym
2,59 % - 6,45 %
1. C - 2
ze stopów cyny i o³owiu
1,77 % - 5,08 %
1. C - 3
z miedzi i jej stopów
0,95 % - 3,77 %
1. C - 4
srebrnym
0,95 % - 3,77 %
1. D
OBRAZY DWUSTRONNE
wycena dla danej techniki,
ka¿da strona liczona odrêbnie + 20% za niedostêpnoœæ pod³o¿a
2
MINIATURA
2. A
obraz niezale¿nie od techniki i pod³o¿a
40,00 % - 156,00 %
do150 cm
3
MALARSTWO ŒCIENNE
3. A
SPOIWA ORGANICZNE
3. A - 1
techniki klejowe
0,33 % - 2,51 %
3. A - 2
techniki temperowe
0,30 % - 2,24 %
3. A - 3
techniki olejne
0,25 % - 1,69 %
3. A - 4
techniki oparte na klejach syntetycznych
0,26 % - 1,97 %
3. B
SPOIWA MINERALNE
3. B - 1
technika wapienna na pobiale
0,33 % - 2,51 %
3. B - 2
fresk
0,26 % - 1,97 %
3. B - 3
technika krzemianowa
0,22 % - 1,42 %
3. C
TECHNIKI MIESZANE
nietypowe, wspó³czesne
0,43 % - 2,84 %
118
Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzie³ Sztuki Vol. 12 No 1 (44) 2001
Tabela 2.
280533827.002.png
4
SGRAFFITO
4. A
klasyczne (dwubarwne)
0,33 % - 2,51 %
4. B
modyfikowane i wielobarwne
0,43 % - 2,84 %
5
MOZAIKA
5. A
Z KOSTEK KAMIENNYCH
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Kostki do 0,5 cm 2
Kostki 0,5 cm2 - 1,5 cm 2
Kostki powy¿ej 1,5 cm 2
5. A - 1
o powierzchni naturalnej
0,33 % - 1,26 %
0,30 % - 1,09 %
0,26 % - 0,98 %
5. A - 2
o powierzchni szlifowanej, polerowanej
0,75 % - 1,97 %
0,66 % - 1,80 %
0,52 % - 1,59 %
5. A - 3
o powierzchni z³oconej, srebrzonej
0,75 % - 2,47 %
0,66 % - 2,30 %
0,52 % - 2,09 %
5. B
Z KOSTEK SZKLANYCH
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Kostki do 0,5 cm 2
Kostki 0,5 cm2 - 1,5 cm 2
Kostki powy¿ej 1,5 cm 2
5. B - 1
o powierzchni naturalnej
0,26 % -0,98 %
0,23 % -0,87 %
0,23 % - 0,71 %
5. B - 2
o powierzchni szlifowanej, polerowanej
0,52 % -1,59 %
0,49 % -1,53 %
0,33 % - 1,26 %
5. B - 3
o powierzchni z³oconej, srebrzonej
0,52 % - 2,09 %
0,49 % - 2,03 %
0,33 % - 1,76 %
5. C
Z KOSTEK CERAMICZNYCH
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Kostki do 0,5 cm 2
Kostki 0,5 cm2 - 1,5 cm 2
Kostki powy¿ej 1,5 cm 2
5. C - 1
o powierzchni naturalnej
0,13 % - 0,49 %
0,10 % - 0,38 %
0,07 % - 0,27 %
5. C - 2
o powierzchni szlifowanej, polerowanej
0,23 % - 0,87 %
0,23 % - 0,71 %
0,13 % - 0,49 %
5. C - 3
o powierzchni z³oconej, srebrzonej
0,23 % - 1,37 %
0,23 % - 1,21 %
0,13 % - 0,99 %
6
TRANSFER OBIEKTÓW
ujêtych w dzia³ach: 1, 3, 4, 5
(dotyczy samego zabiegu przeniesienia bez restauracji, nie obowi¹zuje stopieñ rewaloryzacji)
6. A
przeniesienie na nowe pod³o¿e
1,98 % - 7,53 %
6. B
rozdzielenie 2 warstw z przeniesieniem
na nowe pod³o¿e
4,52 % - 10,38 %
7
WITRA¯
(ka¿da strona liczona wg odrêbnej wyceny)
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Malowane na gor¹co (wypalane)
Malowane na zimno
Nie malowane
7. A
œredniowieczne, nowo¿ytne
0,49 % - 1,86 %
0,89 % - 2,57 %
0,33 % -1,09 %
7. B
XIX i XX w.
0,39 % - 1,37 %
0,39 % - 1,48 %
0,20 % - 0,77 %
7. C
szklenie witra¿owe
0,23 % - 0,55 %
Zasady Wynagradzania Artystów Plastyków Konserwatorów-Restauratorów Dóbr Kultury
119
280533827.003.png
8
RZEBA I ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
8. A
DREWNIANE, RAMY, MEBLE
Relief p³ytki
Relief g³êboki, rzeŸba pe³na
Tabela 2.
8. A - 1
polichromowane
0,41 %- 3,12 %
0,74 % - 4,26 %
8. A - 2
z³ocone, srebrzone
0,81 %- 4,48 %
1,15 % - 5,58 %
8. A - 3
marmoryzowane, mazerowane
0,30 % - 2,36 %
0,54 % - 3,36 %
8. A - 4
niepolichromowane (surowe)
0,20 % - 1,59 %
0,33 % - 2,46 %
8. A - 5
inkrustowane
1,22 % - 5,80 %
8. A - 6
fornirowane
0,30 % - 2,13 %
8. A - 7
intarsjowane
0,94 % - 4,92 %
8. A - 8
zdobione markieteriami Boulle’a
1,22 % - 5,80 %
8. A - 9
pokryte lak¹
0,54 % - 3,61 %
8. A - 10 elementy p³askie i konstrukcyjne
0,17 % - 1,26 %
8. A - 11 drewno archeologiczne
0,17 % - 1,26 %
8. B
Z KAMIENIA NATURALNEGO I SZTUCZNEGO
8. B - 1
PIASKOWCE, WAPIENIE MIÊKKIE, WAPIEÑ JU RAJSK Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Surowe
Polichromowane
Z³ocone, srebrzone
8. B - 1. a rzeŸba
0,43 % - 1,42 %
0,69 % - 1,86 %
0,95 % - 2,35 %
8. B - 1. b p³askorzeŸba
0,33 % - 1,26 %
0,59 % - 1,69 %
0,85 % - 2,13 %
8. B - 1. c detal architektoniczny skomplikowany
0,30 % - 1,09 %
0,52 % - 1,59 %
0,82 % - 2,08 %
8. B - 1. d detal architektoniczny prosty
0,26 % - 0,98 %
0,49 % - 1,53 %
0,75 %- 1,97 %
8. B - 1. e w¹tki kamienne i ok³adziny proste
0,20 % - 0,77 %
0,26 % - 0,98 %
8. B - 2
MARMURY I WAPIENIE ZBITE, POLEROWANE (poza jurajskim)
Tabela 1.
Tabela 2.
Surowe
Z³ocone, srebrzone
8. B - 2. a rzeŸba
0,89 % - 2,57 %
1,71 % - 3,88 %
8. B - 2. b p³askorzeŸba
0,72 % - 2,30 %
1,44 % - 3,50 %
8. B - 2. c detal architektoniczny skomplikowany
0,66 % - 2,13 %
1,38 % - 3,34 %
8. B - 2. d detal architektoniczny prosty
0,49 % - 1,86 %
1,28 % - 3,23 %
8. B - 2. e w¹tki kamienne i ok³adziny proste
0,37 % - 1,26 %
8. B - 3
SKA£Y MAGMOWE
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Niepolerowane
Polerowane
Z³ocone, srebrzone
8. B - 3. a rzeŸba
0,23 % - 0,87 %
0,46 % - 1,74 %
0,69 % - 1,86 %
8. B - 3. b p³askorzeŸba
0,23 % - 0,71 %
0,46 % - 1,42 %
0,66 % - 1,80 %
8. B - 3. c detal architektoniczny skomplikowany
0,16 % - 0,60 %
0,32 % - 1,20 %
0,59 % - 1,69 %
8. B - 3. d detal architektoniczny prosty
0,13 % - 0,49 %
0,26 % - 0,98 %
0,52 % - 1,59 %
8. B - 3. e w¹tki kamienne i ok³adziny proste
0,07 % - 0,22 %
0,14 % - 0,44 %
8. B - 4
ALABASTER I INNE KAMIENIE PÓ£SZLACHET NE (powy¿ej 1,5 m 2 )
Tabela 1.
Tabela 2.
Surowe
Z³ocone, srebrzone
8. B - 4. a rzeŸba
0,70 % - 2,33 %
1,10 % - 3,23 %
8. B - 4. b p³askorzeŸba
0,50 % - 2,13 %
0,90 % - 3,00 %
8. B - 4. c ok³adzina
0,40 % - 1,80 %
0,70 % - 2,80 %
8. B - 5
ELEMENTY I STANOWISKA ARCHEOLOGICZNE
Tabela 1.
Tabela 2.
Surowe
Z³ocone, srebrzone
0,23 % - 0,87 %
0,46 % - 1,74 %
120
Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzie³ Sztuki Vol. 12 No 1 (44) 2001
Tabela 1.
280533827.004.png 280533827.005.png
8. C
Z CEG£Y I CERAMIKI BUDOWLANEJ
8. C - 1
RZEBA I ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Surowe
Polichromowane
Z³ocone, srebrzone
8. C - 1. a relief g³êboki, rzeŸba pe³na
0,30 % - 0,85 %
0,44 % - 1,27 %
0,59 % - 1,69 %
8. C - 1. b relief p³ytki
0,17 % - 0,63 %
0,25 % - 0,95 %
0,33 % - 1,26 %
8. C - 2 W¥TKI CEGLANE
8. C - 2. a w¹tki ceglane
0,13 % - 0,25 %
0,19 % - 0,38 %
0,25 % - 0,50 %
8. C - 2. b w¹tki ceglane zdobione szkliwem
0,26 % - 0,98 %
8. C - 3 PIEC KAFLOWY
8. C - 3. a relief g³êboki
0,47 % - 1,54 %
8. C - 3. b relief p³ytki
0,75 % - 1,82 %
8. D
WYKONANE W NARZUCIE, ODLEWAMI O SPOIWIE MINERALNYM,
STIUKOLUSTRO, SZTUKATERIA
8. D - 1
RZEBA I ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
Tabela 1.
Tabela 2.
Tabela 3.
Surowe
Polichromowane
Z³ocone, srebrzone
8. D - 1. a relief p³ytki
0,18 % - 1,26 %
0,29 %-2,04 %
0,42 %-2,53 %
8. D - 1. b relief g³êboki, rzeŸba pe³na
0,32 % - 1,69 %
0,52 %-2,26 %
0,64 %-3,30 %
8. D - 2
STIUKOLUSTRO
1,08 % - 2,24 %
2,20 %-4,40 %
8. D - 3 LASTRIKO
8. D - 3 a lastriko wielobarwne
0,30 % - 1,50 %
8. D - 3 b lastriko jednobarwne
0,10 % - 1,00 %
8. E
WYPRAWY ZABYTKOWE
8. E - 1
tynk
0,03 % - 0,10 %
8. E - 2
tynk z pobia³ami
0,04 % - 0,30 %
8. E - 3
sztablatury
0,05 % - 0,40 %
8. E - 4
tynk barwiony w masie
0,15 % - 0,60 %
8. F
METALOWE
8. F - 1 RZEBA, P£ASKORZEBA
8. F - 1. a ¿elazo, ¿eliwo
0,27 % - 1,00 %
8. F - 1. b cyna,cynk
0,37 % - 1,50 %
8. F - 1. c miedŸ, mosi¹dz, br¹z
0,21 % - 1,00 %
8. F - 1. d kruszce szlachetne
0,54 % - 1,50 %
8. F - 1. e inne zdobione w ró¿nych technikach
0,54 % - 1,00 %
8. F - 2 ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
8. F - 2. a ¿elazo, ¿eliwo
0,13 % - 0,30 %
8. F - 2. b cyna,cynk
0,16 % - 0,38 %
8. F - 2. c miedŸ, mosi¹dz, br¹z, o³ów
0,12 % - 0,26 %
8. F - 3 METAL ARCHEOLOGICZNY
8. F - 3. a formy proste
0,16 % - 0,33 %
8. F - 3. b formy z³o¿one
0,22 % - 0,43 %
8. G
Z TWORZYW SZTUCZNYCH
0,33 % - 1,26 %
8. H
WYKONANE TECHNIKAMI NIETYPOWYMI I MIESZANYMI
0,59 % - 1,69 %
Zasady Wynagradzania Artystów Plastyków Konserwatorów-Restauratorów Dóbr Kultury
121
280533827.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin