Anioły Opis.pdf

(65 KB) Pobierz
331866144 UNPDF
Anioły w Starym Testamencie
Samo kreślenia “anioł” pochodzi od greckiego słowa
angelos, łacińskiego angelus, będących odpowiednikiem
hebrajskiego male’ak. To słowo pochodzenia hebrajskiego
oznaczało pierwotnie czynność posyłania kogoś, a z czasem
konkretną istotę posłaną (posłańca, posła, zwiastuna,
nuncjusza). Chodzi tutaj o istotę duchową, w hierarchii
bytów zajmującą miejsce między Bogiem a ludźmi. Nazwa
anioł oznacza nie naturę, lecz funkcję aniołów jako
wysłanników lub posłańców Boga (por. Hbr 1, 14). W
teologii istnieje również specjalny dział poświęcony
zagadnieniu aniołów zwany angelologią. Ogólnie
“aniołami” były nazywane nie tylko istoty niebieskie, lecz
także prorocy, kapłani (Ml 2, 7), królowie (2 Sm 14, 17.20);
Jan Chrzciciel (Mt 11, 10; J 1, 6), człowiek w ogóle (1 Sm
29, 9; J 3, 34) - każdy jest posłany do człowieka - a nawet i
Chrystus jako posłany od Ojca do ludzkości (J 5, 38; 6, 29;
7, 29). Kiedy jednak mówimy o “aniele” w kontekście
religijnym, to chodzi o znaczenie wąskie: o istotę duchową,
posyłaną przez Boga z nieba na świat. Uczestniczy on
czynnie w Bożym dziele stwarzania i zbawiania.
Wprawdzie już najstarsze warstwy Starego Testamentu
zawierają wyobrażenia o aniołach, ale trudno uważać je za
ustalone pojęcia teologiczne. Z nielicznych najstarszych
tekstów wynika, że anioły mają udział w realizacji planów
Bożych wobec człowieka, a stosownie do poszczególnych
ich etapów spełniają misje pomyślne (Wj 23, 20a. czuwa
nad Izraelem) lub niepomyślne dla człowieka (Wj 12, 23 -
"anioł zagłady", por. Ps 78, 49). W konkretnych opisach
aniołów Stary Testament nawiązuje do religijnych tradycji
wielkich kultur mezopotamskich, oczyszczając je i
dostosowując do ścisłego monoteizmu. Tradycje te
przedstawiały Jahwe jako potężnego władcę, który posiada
dwór niebieski, obejmujący różne kategorie sług - aniołów,
a nawet całe ich zastępy lub armie (1 Krl 22, 19; Iz 6, 2-3;
Ps 148, 2; Job 1, 6-12; 2, 1-6). Charakterystyczne, że wśród
otoczenia Bożego występują nie tylko aniołowie, ale i
szatan (anioł upadły). Odpowiednio do zróżnicowania
funkcji spełnianych przez anioły Stary Testament zawiera
wiele nazw i imion poszczególnych aniołów (imiona
własne jednak wymienia dopiero Księga Daniela i księgi
późniejsze). Rdz 28, 12 mówi o aniołach Bożych
utrzymujących więź między niebem a ziemią, w Księdze
Joba aniołowie nazwani są "synami Bożymi" (1, 6; 2, 1;
por. Ps 29, 1; 89, 7); Joz 5, 14 przedstawia anioły jako
"wojsko niebieskie"; Job 4, 18 jako "sługi"; Job 5, 1; Ps 89,
6; Dn 4, 10 jako "świętych". Bliżej określone funkcje
przypisuje Stary testament cherubinom, podtrzymującym
tron Boży (Ps 99, 1), unoszącym rydwan Jahwe (Ez 10; por.
Ps 18, 11) lub stojącym na straży suwerennej posiadłości
Bożej (Rdz 3, 24), a także serafinom ("płonącym"),
głoszącym chwałę Jahwe i oczyszczającym stworzenia
zbliżające się do Boga (Iz 6, 2-3.7). Sposób przedstawienia
aniołów w starszych księgach jest różny: Rdz 18, 2 i 19,
10.12 ukazuje ich jako mężczyzn; cherubiny i serafiny mają
natomiast wygląd uskrzydlonych stworzeń o twarzach bądź
to ludzkich, bądź też zwierzęcych (por. Wj 25, 18-20.22; 1
Krl- 6, 23-28; Iz 6, 2-3.6), inne wreszcie teksty w ogóle nie
mówią o wyglądzie aniołów (np. Rdz 32, 25-30).
Wśród postaci aniołów wyróżnia się anioł Jahwe (hebr.
male'ak Jahwe), przez którego Bóg objawia się w specjalny
sposób ludziom (Rdz 16, 7, 9; Wj 3, 2; Lb 22, 22-35; Sdz
13, 13). Pierwotnie była to zapewne jedna z wielu form
teofanii, a więc anioł Jahwe przedstawiał samego Boga
(Rdz 16, 13; Wj 3, 2). Wraz z rozwojem teologicznej
koncepcji transcendencji Bożej i z rosnącym
przeświadczeniem o niemożliwości bezpośredniego
kontaktu z Bogiem (por. Wj 33, 20), w postaci a. Jahwe
dopatrywano się wysłannika Bożego, pozostającego z nim
w ścisłej łączności. W tym też sensie odczytano dawne
teksty, nie zmieniając treści przekazów (Rdz 24, 7 i Wj 33,
2 odróżniają jednak Jahwe od aniołów Jahwe).
Właściwy rozwój starotestamentalnej angelologii przypada
na okres po niewoli babilońskiej i pozostaje w związku z
rozkwitem eschatologii i apokaliptyki. Pogłębiająca się
świadomość dystansu między Bogiem a człowiekiem
wysunęła na pierwszy plan anioły jako pośredników
między Jahwe a jego narodem. Nie bez znaczenia dla tego
nowego ujęcia roli a. były dalsze kontakty ze środowiskiem
mezopotamskim i irańskim. Izraelska refleksja teologiczna
konsekwentnie zwalczała wszelkie formy synkretyzmu,
wprowadzając jednocześnie pojęcia nowe, powstałe w
wyniku kontrowersji. Aniołowie otrzymali teraz wyraźne
cechy etyczne, dawniej występujące jedynie sporadycznie;
pogłębił się przedział między aniołami dobrymi a złymi i
wytworzyła się atmosfera walki.
Spekulacje nad istotą i zadaniami aniołów, wyczuwalne już
w Księgach Joba, Tobiasza i Daniela, osiągnęły punkt
szczytowy w apokryficznej literaturze
międzytestamentalnej i w piśmiennictwie
późnożydowskim. Obok przekazywania ludziom
zbawczych zleceń udzielonych aniołom przez Boga zaczęto
przypisywać im zasadniczy wpływ na życie moralne
człowieka. Siły dobra i zła, nurtujące w sercu ludzkim,
ulegały często personifikacji, jako duchy lub wręcz jako
aniołowie dobrzy i źli. W ten sposób człowiek i świat stał
się widownią zmagań nie tylko własnych sił duchowych,
ale i bytów transcendentnych.
Widoczny jest rozwój tradycyjnych określeń aniołów. Obok
nich pojawiły się w literaturze międzytestamentalnej
zupełnie nowe: wojsko anielskie, synowie nieba, wieczne
wojsko, święte duchy lub święci, duchy wiedzy.
Rozszerzeniu uległ także zasięg działalności aniołów i ich
funkcji: występują oni jako "czujni" (Dn 4, 10), "stale
czuwający", "książęta”. Rozpoczął się proces grupowania
aniołów i dzielenia na aniołów oblicza, dalej na siedmiu,
sześciu albo czterech, książąt anielskich lub archaniołów.
Niektóre pisma dzielą aniołów na siedem lub dziesięć
stopni (w późniejszej teologii chrześcijańskiej "chórów"),
wliczając herubiny i serafiny. Mnożą się także imiona
poszczególnych aniołów: Michał (Dn 10, 13; 12, 1);
Gabriel (Dn 8, 16; 9, 21); Rafał ('Tb 17; 5, 4; 9, 1. 5; 12, 15;
oraz nie wymienieni w Starym Testamencie: Uriel i Sariel).
Warto może w tym miejscu wspomnieć, iż w Henochu
etiopskim w Liber vigilantium z 200 r. przed Chrystusem,
są podane imiona 18 “wodzów anielskich”, zapewne owych
“gigantów” i “mocarzy” z Rdz 6, 4: Semejaza,
Urakibaramel, Akibabel, Tamiel, Ramuel, Daniel, Ezechiel,
Suraqial, Azael, Armers, Batraal, Ananiasz, Zaqebe,
Samsawell, Sartael, Turel, Jomiael, Arazezejal.
Znacznie słabiej rozwinęło oznaczenie aniołów
przewrotnych, chociaż i tu występują takie imiona jak:
Asmodeusz, Azazel, Belial (Beliar), Mastema i inni.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin