4 23.11.2007 baraniewski powzechna.pdf

(1904 KB) Pobierz
10744501 UNPDF
EKSPRESJONIZM
WASSILY KANDINSKY
( 1866-1944)
- studia prawnicze, wykształcenie muzyczne,
znawca sztuki z pozycji konesera sztuki sta si
łę
artyst ą
- „Stogi siana” Moneta (wystawa w
Moskwie): wpływ na niego duży! =
subiektywność (zafascynowała go), która
sprawi a e nie rozpozna przemiot a jedynie
łż ł
obraz + pytanie: „czy przedmiot na obrazie jest
potrzebny?”
- wyje dza na studia do Monachium:
ż Arnold
Böcklin, Franz von Stuck (negacja malarstwa
historycznego i pejzażu) > czyli przede
wszystkim monachijska secesja
Franz von Stuck | Willa własna | ~1900:
- monachijska secesja
- wnętrze: Gesamtkunstwerk
- dekoracje odwo uj si do willi
łąę
ń
- jednocześnie kreacja artystyczna: forma
zbudowana na postawie antyhistorycznej
formu uj cej has a klimatu ornamentu, falistej
łą ł
linii, biologiczno ci
ś
Franz von Stuck | Pallas Atena | 1897:
- Monachium było jednym ze środowisk
kształtowania się nowej estetyki. To właśnie
twórczość von Stucka przyciągała artystów z
całego świata.
- ornament, płaskość, archaiczne i techniczne
złocenia, inkrustacje
- późny symbolizm: problematyka linearności -
sztuka zbudowana na prymacie linii > linia
staje się głównym środkiem wyrazu
[* Brandt , Walecki , Gierymscy : malarstwo
historyczne, pejzaż]
pompeja skich
10744501.022.png 10744501.023.png 10744501.024.png 10744501.025.png 10744501.001.png
Franz von Stuck | Plakat wystawy | 1897:
- wystawa secesji monachijskiej ( VII
Internationale Kunstausstellung ): bardzo
ważna
Wassily Kandinsky | Plakat wystawy Falangi |
1901:
- grupa Phalanx = Falanga : kabaret
artystyczny > szturmują zachowawczą twierdzę
sztuki, realizuje się w walce z mieszczańskimi
konwencjami – na rzecz wypracowania nowego
języka artystycznego
Wassily Kandinsky | Pożeganie | 1903:
- wywiódł z doświadczeń w pracowni von
Stucka > płaskość, linearność nowej sztuki –
wpływ drzeworytu
Wassily Kandinsky | Ptaki | 1906:
- wpływ Beardsleya: formuła linearna
Wassily Kandinsky | Jeździec o zmierzchu |
1902 :
- wokół problematyki płaskości, linii > ruch,
dynamizm
- 1. raz elementy takie jak złoto i wyraźne
rozdzielanie jednolitych plam barwnych
konturem
- motyw jeźdźca = symbol przemian sztuki
10744501.002.png 10744501.003.png 10744501.004.png 10744501.005.png 10744501.006.png
1905:
- Michaił Wrubel: główny malarz rosyjskiego
symbolizmu – linearna technika + wpływ
secesji monachijskiej (linearne kształty) +
rosyjska baśniowość
- okres podróży artystycznych 1902-1903:
wokół niego skupia się grupa młodych
malarzy: Gabriele Münter, Marianne von
Werefkin = żyją we wspólnocie w Murnau
(Monachium): dla nich ważny kolor, linia, i
próba przełamania perspektywy zbieżnej
ą :
- „Kolor jest klawiszem, dusza jest
fortepianem, artysta jest ręką, która za pomocą
klawisza wprawia duszę w wibracje.“ > idea
syntezy sztuk = skoro muzyka wywołuje pewne
stany emocjonalne, to sztuka może
oddziaływać podobnie na człowieka: wibracje
psychiczne, kolor – stworzyć z malarstwa
sztukę, która będzie czysta jak muzyka = czysta
wrażeniowość
- bardziej świadome, głębokie zaplecze
intelektualne
- koncepcje, pomysły: zapiski: „Przedmioty
szkodzą mojemu malarstwu .”
> kwestie abstrakcji
> sztuka gotycka: skłonność ludzi północy
> teozoficzne teksty Bławackiej
Wassily Kandinsky | Monachium-Schwabing
z widokiem na kościół św. Urszuli | 1908:
- dwuwymiarowość, płaskość, linearyzm
- pejzaż i scena, ale jednocześnie takie formy,
które trudno bliżej określić
- widać, że zna fowistów
ęść
Wassily Kandinsky | Rosyjska pi kno |
Wassily Kandinsky | Gabriele Münter
maluj ca w Kallmünz | 1903
10744501.007.png 10744501.008.png 10744501.009.png 10744501.010.png 10744501.011.png
Wassily Kandinsky | Improwizacja 2 | 1908:
- plamy barwne zaczynają przybierać charakter
autonomiczny, są elementem pejzażu –
jednocześnie takie formy trudno określić jako
formy przedmiotowe (założone płasko)
Wassily Kandinsky | Murnau - Widok z
pociągiem | 1909:
- jeszcze pojawia się przedmiot
> sztuka ornamentu: sztuka staje się
ornamentem, już nie przedstawia przedmioty
- pytanie: „Co zrobić, aby autonomiczne
układy dźwięków, tonów, itd. przedstawiały
stan ducha?” > Nie chodzi o odbicie
rzeczywistości, a o stany ducha.
Wassily Kandinsky | Improwizacja 6 | 1909
Wassily Kandinsky | studium do Kompozycji
II | 1910:
- autonomiczne układy linii
10744501.012.png 10744501.013.png 10744501.014.png 10744501.015.png 10744501.016.png 10744501.017.png
Wassily Kandinsky | Improwizacja 9 | 1910:
- formy oderwane prawie całkowicie, te formy
zatracają swoje kształty przedmiotowe
- studia plam barwnych obwiedzionych
konturem
Wassily Kandinsky | Improwizacja 7 | 1910:
- buduje ten obraz bardzo precyzyjnie, z
pewnych akordów muzycznych rozłożonych na
poszczególne elementy
Wassily Kandinsky | Improwizacja 10 | 1910:
- przedmiotowość rozpada się
- niesłychanie precyzyjna kompozycja
10744501.018.png 10744501.019.png 10744501.020.png 10744501.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin