11 pow baraniewski 7.3.2008.pdf
(
2174 KB
)
Pobierz
10753274 UNPDF
SZTUKA WOBEC TOTALITARYZMU
- konfrontacja artysty, jego pozycji, sztuki,
postulatów z polityką lat 30tych (totalitaryzmy
w: Rosja, Niemcy, Włochy, Hiszpania)
- czasy Wielkiego Kryzysu > artysta znalazł się
w pustce społecznej (>>>
surrealizm
)
- podważenie wszystkich wzorców i układów
społecznych > pytania: czemu ma służyć sztuka
nowoczesna, jakie programy itd.
- artysta poddawany przez totalitaryzmy
pokusie, by stworzyć totalna interpretacje świata
WŁOCHY
TULLIO CRALI
(1910-2000)
Tullio Crali | Pikując w miasto | 1933:
- Włochy:
futuryzm
– wiodąca grupa artystyczna
(
aeropittura
) > idee dynamizmu podstawą
nowych zasad nowego porządku społecznego
sformułowanego przez
Mussoliniego
- harmonia pomiędzy
futuryzmem
a retoryką
Mussoliniego
o odbudowie, odnowie Włoch –
jednocześnie
Mussolini
nie formułuje żadnych
kategorycznych oczekiwań wobec artystów,
żadnego programu nowej sztuki >
Marinetti
:
futuryzm
=
faszyzm
(staje się członkiem
Akademii Sztuk)
-
Giuseppe Botai
, minister edukacji: sztuka
faszystowska powinna wykorzystywać elementy
futurystyczne przy większym zracjonalizowaniu,
uporządkowaniu sfery anarchistycznej
>>> futuryści zachowują więc dość duży
pluralizm, różnorodność postaw – ale
jednocześnie idea Włoch faszystowskich to
także idea państwa korporacyjnego, więc
wytwarza się organ kontrolny państwa
(
„Federacja...”
)
- na początku lat 20tych:
Colombo, Costa,
Prampolini
tworzą drugie pokolenie
futuryzmu
(symultanizm widzenia, dynamizm doznania
przestrzennego,
aeropittura
) współistnieje z
faszyzmem
- jednocześnie inne środowiska artystyczne
formułują swoje programy: m.in.
Mario Sironi
(ex-futurysta)
„Novocento Italiano”
-
problematyka sztuki monumentalnej, zwrócenie
się w kierunku
klasycyzmu
- lotnicza kompozycja:
aeropittura
MARIO SIRONI
(1885-1961)
Mario Sironi | Praca | 1930:
- brutalność form + tradycja klasyczna +
sielskość życia
Mario Sironi | Pasterz | 1932:
- sielskie życie na łonie natury (krajobraz)
- sklasycyzowana stylistka + monumentalizacja
poprzez wysunięcie na pierwszy plan pasterza
Mario Sironi | L'Italia Corporativa - karton |
1936:
- karton do wielkiej mozaiki
- od 1932: mozaiki, grafiki, freski
- zmiany przepisów prawa budowlanego: 2%
trzeba przeznaczyć na artystyczne wykończenie
budynku > monumentalizacja sztuki
[BARANIEWSKI POKAZAL SLAJD
ODWROTNIE]
WYSTAWA REWOLUCJI FASZYSTOWSKIEJ
plakat „Wystawy Rewolucji Faszystowskiej” |
1932:
= Mostra della Rivoluzione Fascista
- nowy sposób posługiwania się nowoczesnym
językiem plastycznym to organizowane od 1932
„Wystawy
Rewolucji Faszystowskiej”
(wzorem
wystawy krajowe w innych krajach) w Palazzo
delle Esposizioni: pierwsza w 1932 w Rzymie
(10. rocznica) – gloryfikacja osiągnięć rewolucji
faszystowskiej
- kompozycja plakatu odwołuje się do
rzymskiego, klasycznego wizerunku (
Duce
) +
futurystyczne zabiegi (
„Słowa na wolności”
Marinettiego
) = tłum skanduje
„Duce”
Giuseppe Terragni | ekspozycja | 1932:
- opracował ekspozycję wykorzystując
fotografie z elementami dekoracji (język
plastyczny od futurystów) > styl nowoczesny
Giuseppe Terragni | ekspozycja | 1932:
- efekty świetlne
CARLO CARRÀ
(1881-1966)
Carlo Carrà | Córka Lota | 1919:
- jednocześnie w latach 20tych: zwrot artystów
w kierunku sklasycyzowania
Carlo Carrà | Przewoźnik | 1930:
- od 1931: rzymskie
Quattriennale Sztuki
[w Europie 1925-1930: słabnięcie formuł
późnokubistycznych, przechodzenie sztuki w
stronę stylizacji
Art Deco
, a następnie w
kierunku uspokojonych sklasycyzowanych
formuł np.
Picasso, Majol, Bourdel
– wyjątek:
Breton
i surrealiści]
GIORGIO DE CHIRICO
(1888-1978)
Giorgio de Chirico | Gladiatorzy | 1931:
- formuła sztuki metafizycznej – bliskie
nastrojom
surrealizmu
, ale bardziej realistyczne
(spotęgowany
realizm
) – dosłowność
Giorgio de Chirico | Autoportret | 1935:
- sklasycyzowanie, tradycja antyczna
BALTASARE LONGONI ???
Baltasare Longoni
| Złote pola Italii | 1940:
- 1939: zmiana polityki – polityka represyjna
wobec sztuki > doroczny konkurs
„Premio
cremona”
: wzorcowa sztuka faszystowska
- sielskość życia na prowincji
GIUSEPPE TERRAGNI
(1904-1943)
Giuseppe Terragni | Siedziba Partii
Faszystowkiej | Como | 1932-1936:
=
Casa del Fascio
- podobnie w architekturze:
architektura
racjonalistyczna
= prosta formuła architektury
mondrianowskiej
Plik z chomika:
Atena2803
Inne pliki z tego folderu:
Free.zip
(169621 KB)
wszystko.doc
(68224 KB)
6 21.12.2007 baraniewski polska D.pdf
(36530 KB)
2 - opracowanie Śląsk sztuka barok dzień drugi.ppt
(8102 KB)
4 - opracowanie Śląsk sztuka barok dzień czwarty.ppt
(6845 KB)
Inne foldery tego chomika:
Architektura
Dokumenty
Historia Świata
Historia sztuki
książka moda przedwojenna sieradzka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin