11 pow baraniewski 7.3.2008.pdf

(2174 KB) Pobierz
10753274 UNPDF
SZTUKA WOBEC TOTALITARYZMU
- konfrontacja artysty, jego pozycji, sztuki,
postulatów z polityką lat 30tych (totalitaryzmy
w: Rosja, Niemcy, Włochy, Hiszpania)
- czasy Wielkiego Kryzysu > artysta znalazł się
w pustce społecznej (>>> surrealizm )
- podważenie wszystkich wzorców i układów
społecznych > pytania: czemu ma służyć sztuka
nowoczesna, jakie programy itd.
- artysta poddawany przez totalitaryzmy
pokusie, by stworzyć totalna interpretacje świata
WŁOCHY
TULLIO CRALI
(1910-2000)
Tullio Crali | Pikując w miasto | 1933:
- Włochy: futuryzm – wiodąca grupa artystyczna
( aeropittura ) > idee dynamizmu podstawą
nowych zasad nowego porządku społecznego
sformułowanego przez Mussoliniego
- harmonia pomiędzy futuryzmem a retoryką
Mussoliniego o odbudowie, odnowie Włoch –
jednocześnie Mussolini nie formułuje żadnych
kategorycznych oczekiwań wobec artystów,
żadnego programu nowej sztuki > Marinetti :
futuryzm = faszyzm (staje się członkiem
Akademii Sztuk)
- Giuseppe Botai , minister edukacji: sztuka
faszystowska powinna wykorzystywać elementy
futurystyczne przy większym zracjonalizowaniu,
uporządkowaniu sfery anarchistycznej
>>> futuryści zachowują więc dość duży
pluralizm, różnorodność postaw – ale
jednocześnie idea Włoch faszystowskich to
także idea państwa korporacyjnego, więc
wytwarza się organ kontrolny państwa
( „Federacja...” )
- na początku lat 20tych: Colombo, Costa,
Prampolini tworzą drugie pokolenie futuryzmu
(symultanizm widzenia, dynamizm doznania
przestrzennego, aeropittura ) współistnieje z
faszyzmem
- jednocześnie inne środowiska artystyczne
formułują swoje programy: m.in. Mario Sironi
(ex-futurysta) „Novocento Italiano” -
problematyka sztuki monumentalnej, zwrócenie
się w kierunku klasycyzmu
- lotnicza kompozycja: aeropittura
MARIO SIRONI
(1885-1961)
Mario Sironi | Praca | 1930:
- brutalność form + tradycja klasyczna +
sielskość życia
Mario Sironi | Pasterz | 1932:
- sielskie życie na łonie natury (krajobraz)
- sklasycyzowana stylistka + monumentalizacja
poprzez wysunięcie na pierwszy plan pasterza
Mario Sironi | L'Italia Corporativa - karton |
1936:
- karton do wielkiej mozaiki
- od 1932: mozaiki, grafiki, freski
- zmiany przepisów prawa budowlanego: 2%
trzeba przeznaczyć na artystyczne wykończenie
budynku > monumentalizacja sztuki
[BARANIEWSKI POKAZAL SLAJD
ODWROTNIE]
WYSTAWA REWOLUCJI FASZYSTOWSKIEJ
plakat „Wystawy Rewolucji Faszystowskiej” |
1932:
= Mostra della Rivoluzione Fascista
- nowy sposób posługiwania się nowoczesnym
językiem plastycznym to organizowane od 1932
„Wystawy Rewolucji Faszystowskiej” (wzorem
wystawy krajowe w innych krajach) w Palazzo
delle Esposizioni: pierwsza w 1932 w Rzymie
(10. rocznica) – gloryfikacja osiągnięć rewolucji
faszystowskiej
- kompozycja plakatu odwołuje się do
rzymskiego, klasycznego wizerunku ( Duce ) +
futurystyczne zabiegi ( „Słowa na wolności”
Marinettiego ) = tłum skanduje „Duce”
Giuseppe Terragni | ekspozycja | 1932:
- opracował ekspozycję wykorzystując
fotografie z elementami dekoracji (język
plastyczny od futurystów) > styl nowoczesny
Giuseppe Terragni | ekspozycja | 1932:
- efekty świetlne
CARLO CARRÀ
(1881-1966)
Carlo Carrà | Córka Lota | 1919:
- jednocześnie w latach 20tych: zwrot artystów
w kierunku sklasycyzowania
Carlo Carrà | Przewoźnik | 1930:
- od 1931: rzymskie Quattriennale Sztuki
[w Europie 1925-1930: słabnięcie formuł
późnokubistycznych, przechodzenie sztuki w
stronę stylizacji Art Deco , a następnie w
kierunku uspokojonych sklasycyzowanych
formuł np. Picasso, Majol, Bourdel – wyjątek:
Breton i surrealiści]
GIORGIO DE CHIRICO
(1888-1978)
Giorgio de Chirico | Gladiatorzy | 1931:
- formuła sztuki metafizycznej – bliskie
nastrojom surrealizmu , ale bardziej realistyczne
(spotęgowany realizm ) – dosłowność
Giorgio de Chirico | Autoportret | 1935:
- sklasycyzowanie, tradycja antyczna
BALTASARE LONGONI ???
Baltasare Longoni | Złote pola Italii | 1940:
- 1939: zmiana polityki – polityka represyjna
wobec sztuki > doroczny konkurs „Premio
cremona” : wzorcowa sztuka faszystowska
- sielskość życia na prowincji
GIUSEPPE TERRAGNI
(1904-1943)
Giuseppe Terragni | Siedziba Partii
Faszystowkiej | Como | 1932-1936:
= Casa del Fascio
- podobnie w architekturze: architektura
racjonalistyczna = prosta formuła architektury
mondrianowskiej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin