PLAN PRACY NA MIESIĄC CZERWIEC GRUPA IA, MOTYLKI
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Mieszkam w Polsce”
· kierowanie uwagi dzieci na godło i barwy narodowe,
· znajomość nazwy kraju i stolicy,
· znajomość swojego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania,
· zapoznanie z pojęciem „ mapa” – oglądanie mapy Polski.
Temat dnia
Działania dzieci
„ Kto ty jesteś?”
Nauka wiersza St. Bełzy „ kto ty jesteś?”. Uświadomienie dzieciom przynależności narodowej – jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, stolicą jest Warszawa. Słuchanie hymnu narodowego.
„ Mój kraj”
Zapoznanie z mapą. Wytłumaczenie dzieciom pojęcia „ mapa”, do czego służy, dlaczego bez mapy byłoby trudniej. Próby wyodrębnienia na mapie położenia gór, morza, krainy jezior, głównych rzek.
„ Co to za znak?”
Rozmowa z dziećmi n/t „ jak rozpoznajemy nasz kraj?”. Pokazanie dzieciom godła Polski, przybliżenie legendy dotyczącej wyboru godła i powstania naszego kraju. Praca plastyczna „ Godło” – malowanie farbami.
„ Nasza stolica”
Słuchanie baśni „ Wars i Sawa” – powstanie miasta Warszawa. Oglądanie ilustracji naszego miasta, herbu stolicy – syrenki, gdzie znajduje się jej pomnik. Składanie obrazka syrenki z części.
„ Barwy ojczyste”
Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „ Barwy ojczyste”. Co to jest flaga, jakie są kolory na naszej fladze, wyszukiwanie naszej flagi wśród innych. Utrwalenie koloru czerwony – biały. Kolorowanie flagi – praca plastyczna, wydzieranka.
Literatura:
· H. Kruk „ Wybór literatury…”
TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Żegnamy przedszkole na miły, letni czas”
· wyrażanie swoich myśli w samorzutnych wypowiedziach na dany temat,
· utrwalanie znajomości figur geometrycznych,
· rozpoznawanie i nazywanie prostych znaków drogowych,
· rozumienie konieczności ochrony przed nadmiernym słońcem.
„ Jedziemy na wakacje”
Zapoznanie z treścią wiersza Cz. Janczarskiego „ Jedziemy na wakacje”. Wyrabianie umiejętności słuchania, wypowiadania się na określony temat, wzbogacenie wiadomości o własnym kraju. Wypowiedzi dzieci, gdzie chciałyby spędzić wakacje. Zabawy słuchowe: rozpoznawanie i nazywanie odgłosów.
„ Krajobraz wokół przedszkola”
Opowiadanie dzieci na podstawie własnych doświadczeń „ Moja droga do przedszkola”. Próby samorzutnego wyrażania myśli, doświadczeń i spostrzegawczości w mowie potocznej. Spacer wokół przedszkola w celu obserwacji najciekawszych miejsc, obiektów, okazów przyrodniczych. Zwrócenie uwagi na bogactwo drzew i krzewów wokół przedszkola.
„ Podróż zaczarowanych figur”
Utrwalanie znajomości figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt w czasie zabaw mozaiką geometryczną. Układanie dowolnych wzorów z figur. Wyszukiwanie i nazywanie konkretnych figur, określanie ich koloru i wielkości. Wspólne ułożenie pociągu, którym dzieci pojadą na wakacje. „ Kraina figur” – odrysowywanie figur oraz wypełnianie farbą na dużym arkuszu papieru, doskonalenie sprawności ręki.
„ Żegnajcie zabawki”
Rozmowa kierowana n/t historii zabawek w przedszkolu, omówienie z dziećmi co należy zrobić z zabawkami pozostającymi w przedszkolu na wakacje. Wspólny przegląd zabawek.
„ Niech żyją wakacje!”
Oglądanie kolorowych czasopism oraz pocztówek przedstawiających różne miejsca, w których można spędzić wakacje, odpocząć. Rysowanie kredkami n/t dowolny zainspirowane oglądaniem ilustracji. Doskonalenie dziecięcej wyobraźni, zachęcenie do wykorzystania różnych barw i całej powierzchni kartki.
„ Jestem bezpieczny na wakacjach”
Rozmowa n/t bezpiecznego spędzania wakacji nad morzem, w górach, w lesie. Przypomnienie prostych znaków drogowych. Rozumienie konieczności ochrony przed nadmiernym słońcem, umiejętne korzystanie z kąpieli wodnych pod okiem dorosłych.
· zeszyt roboczy nauczycielki,
· H. Kruk „ Z ludźmi i przyrodą”
Zabawy ruchowe:
· orientacyjno- porządkowa „ Piłka parzy”,
· z elementem równowagi „ Samoloty”
Opracowała
Małgorzata Cacko
roza297