PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2009 r.
Grupa dzieci: 2,5-3- letnich
Tematyka kompleksowa:
· Książeczki z przedszkolnej półeczki
· Pisanki – jaka malowane
· Na zakupach
· Zwierzęta z wiejskiego podwórka
· Tańczą motyle na łące
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Dziecko:
· poprawnie wypowiada się na temat przedstawianych obrazków,
· wie jak należy obchodzić się z książką,
· wie co to jest Wielkanoc,
· potrafi liczyć w zakresie 3,
· gra rytmicznie na kołatce,
· potrafi ozdobić pisankę,
· stara się mówić wyraźnie,
· wie jak wygląda sklep i na czym polega praca ekspedientki,
· zna nazwy niektórych rodzajów sklepów,
· potrafi lepić z plasteliny,
· wie jak zwierzęta żyją na wsi,
· wie kiedy melodia grana jest wysoko a kiedy nisko,
· używa słów: duży, mały,
· wie jak wygląda motyl.
Treści programowe
Temat kompleksowy
Metody pracy, przewidziane efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej
Środki dydaktyczne
1. Rozbudzanie zainteresowania książką z obrazkami, zachęcanie do wypowiadania się na temat treści obrazków, zadawania pytań
2. Kształtowanie emocjonalnego stosunku do książki, jako źródła przeżyć i doświadczeń.
3. Wyrabianie nawyku kulturalnego obchodzenia się z książką, szanowania książek i odkładania ich na wyznaczone miejsce
Książeczki z przedszkolnej półeczki
1. Rozmowa na temat ulubionych książek dzieci. Słuchanie wiersza I. Salach „Moje książki”. Dowolne wybieranie książek z przedszkolnej półki. Swobodne wypowiedzi na temat obrazków zamieszczonych w danej książeczce.
Wiersz „Moje książki”, książeczki z przedszkolnych półek.
2. Zainteresowanie dzieci światem przyrody poprzez ciekawostki związane z życiem i rozwojem żaby z wykorzystaniem albumów przyrodniczych. Zwrócenie uwagi na ochronę przyrody.
Album przyrodniczy.
3. Słuchanie opowiadania „Zniszczona książka’. Przypomnienie zasad właściwego obchodzenia się z książką – porównywanie książki nowej i zniszczonej. Układanie książek na półkach według wielkości i kształtu.
Opowiadanie
„Zniszczona książka”.
1. Zapoznanie dzieci z charakterem świąt wielkanocnych.
2. Utrwalenie umiejętności liczenia w zakresie 3.
3. Rozwijanie poczucia rytmu.
4. Rozwijanie inwencji twórczej.
5. Stymulowanie rozwoju mowy.
Pisanki – jajka malowane
1. Słuchanie wiersza H. Matery „Wielkanoc”. Wskazywanie obrazków związanych tematycznie z Wielkanocą. Ćwiczenia graficzno – ruchowe.
Wiersz „Wielkanoc”, obrazki związane z Wielkanocą.
2. Słuchanie opowiadania ‘Świąteczne porządki”. Rozmowa na temat porządków w domku krasnali, o których była mowa w opowiadaniu. Liczenie sylwet krasnali, kubeczków, talerzyków i łyżek. Zabawa relaksacyjna „Zmęczone krasnale”.
Opowiadanie „Świąteczne porządki”, sylwety krasnali, talerzyków, łyżek, CD z muzyką relaksacyjną.
3. Zabawa „Kolorowe pisanki”.
Praca plastyczna- ozdabianie sylwet pisanek kredkami świecowymi.
Zabawy rytmiczno - ruchowe
Sylwety pisanek, kredki świecowe.
4. Słuchanie piosenki „Kurczątka”. Zagadki słuchowe „Co tak gra?”. Zabawa muzyczna „Wesoła orkiestra”. Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie głosu kury i kurczątka.
Magnetofon, płyta CD z piosenką. Instrumenty.
5. Ćwiczenia logopedyczne „Ptaki” – pobudka, ćwierkanie, zabawy ptaszków, turlanie jajeczek, układanie się do snu.
1. Zapoznanie dzieci z wyglądem sklepu.
2. Zapoznanie z niektórymi rodzajami sklepów oraz charakterystycznymi dla nich towarami.
3. Rozwijanie sprawności manualnych.
4. Rozwijanie mowy dzieci.
Na zakupach
1. Zorganizowanie w sali kącika sklepowego. Umieszczenie zabawek, wagi, kasy, towarów na sprzedaż. Zabawy tematyczne w kąciku sklepowym.
Rzeczy potrzebne do urządzenia kącika sklepowego.
2. Słuchanie opowiadania J. Janczarskiego „Gdzie się co kupuje”. Omówienie treści utworu, Przypomnienie jak nazywa się miś z oklapniętym uszkiem. Zabawa „moja ulubiona zabawka”.
Opowiadanie „gdzie się co kupuje”, sylweta Misia Uszatka.
3. Zabawa matematyczna „Segregujemy zakupy”. Pokazanie naturalnych artykułów chleba i bułeczek. Zwrócenie uwagi na kształt i zapach
Praca plastyczna – lepienie chleba i bułeczek z plasteliny..
Naturalne artykuły chleba i bułeczek, plastelina.
4. Ćwiczenia logopedyczne „Zakupy” – powitanie, wprawki, stragany, spożywanie, pomidor.
1. Zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na wsi.
2. Uwrażliwianie na zmiany wysokości dźwięków.
3. Rozróżnianie wielkości przedmiotów.
4. Rozwijanie sprawności manualnych.
Zwierzęta z wiejskiego podwórka
1. Oglądanie obrazka „Wiejskie podwórko”. Nazywanie przestawionych na nim zwierząt. Rozwiązywanie zagadek. Ćwiczenia ortofoniczne.
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie.
Obrazek ‘Wiejskie podwórko”, obrazki zwierząt.
2. Dobieranie właściwego rytmu do słyszanego akompaniamentu. Słuchanie piosenki „Gąsiątka”, rozmowa na temat treści piosenki. Zabawa „Idziemy gęsiego”.
Magnetofon, płyta CD z piosenką.
3. Słuchanie wiersza J. Sztaudyngera „Na gospodarstwie”. Rozmowa na temat wiersza. Ćwiczenia ortofoniczne: naśladowanie głosów dużego kota i małego kotka.
Wiersz „Na gospodarstwie”.
4. Przypomnienie wiadomości o zwierzętach żyjących na wiejskim podwórku.
Praca plastyczna - Naklejenie na kartkę sylwety krowy, chmurek i trawy.
Sylwety krowy, chmurek i trawy.
5. Ćwiczenia logopedyczne: pt. „Konik””- poranne biegi, śniadanie, opowiadanie (o konikach), różne koniki, odpoczynek.
1. Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyl).
2. Podziwianie piękna otaczającego nas świata przyrody, dbanie o czystość najbliższego otoczenia, przestrzeganie zasady „nie niszczymy przyrody”.
BiTS