an_10_2011.pdf
(
8116 KB
)
Pobierz
708364989 UNPDF
Auto
naprawa
ISSN 1897-3280
MIESIĘCZNIK BRANŻOWY
PAŹDZIERNIK 2011
GOŚCINNIE
NA NASZYCH
ŁAMACH:
SŁAWOMIR BUGAJSKI
WADY LAKIERNICZE
BORYS CZAJCZYŃSKI
REGENERACJA
CERAMICZNA
BARBARA MASŁOWSKA
CZYNNIK CHŁODNICZY
R1234YF
PIERGIORGIO METELLI
POMPY UKŁADÓW
CHŁODZENIA
MARCIN PERZYNA
TŁUMIENIE DRGAŃ
SKRĘTNYCH
JERZY RAABE
CHEMIA
W WARSZTACIE I AUCIE
MAGDALENA WÓJCIK-KLICH
TARCZE I BĘBNY
Z ŁOŻYSKAMI
TOMASZ WRZESIŃSKI
STACJA SPRĘŻONEGO
POWIETRZA
AGNIESZKA ZAGÓRSKA
KOMPLETNE NAPĘDY
ROZRZĄDU
Imponujące efekty ceramizacji potwierdzają powszechnie znane ekspery
menty, polegające na długotrwałej pracy silników (nawet na dystansie
500 km) przy całkowicie opróżnionym z oleju układzie smarowania.
Ceramizery stosować można nie tylko w celach regeneracyjnych, lecz także
(a może nawet głównie) w proilaktycznych – jako zabezpieczenie silnika przed
szkodliwymi skutkami tarcia, przedłużając jego żywotność i czas bezawaryjnej
pracy. Bardzo ważnym efektem stosowania technologii ceramizacji jest łatwość
zimnego rozruchu silnika, dzięki wyeliminowaniu w znacznym stopniu dominują-
cych wówczas oporów suchego tarcia.
str. 28
OD REDAKCJI
|
3
Profesjonalne wsparcie,
szeroka oferta
Wykształcenie
Są w polskim języku zadziwiające pułapki czyhające na kogoś, kto chciałby sens niektórych powszechnie uży-
wanych słów ustalać na podstawie logicznych skojarzeń. Na przykład termin „wykształcenie” przywodzi na myśl
efekt jakiegoś nadawania kształtu czyjejś wiedzy i umiejętnościom. Tymczasem w praktyce określa on nawet nie
kierunek, lecz tylko stopień ukończonych szkół (podstawowy, średni lub wyższy). Czy więc nie powinno nazywać
się to raczej szkoleniem albo wyszkoleniem?
Takiej nazwy jednak użyć tu nie można, ponieważ jest ona już przyjęta dla czegoś całkiem innego. Wszyscy
znamy przecież choćby techniczne szkolenia, polegające na przyuczaniu szkolonych do prawidłowego wykorzysty-
wania jakichś konkretnych produktów, na zasadzie: takim, a nie innym narzędziem trzeba wykonać następującą
operację, aby uzyskać określony skutek...
Takie szkolenie, wbrew nazwie, nie przypomina żadnej szkoły, gdyż nie zapewnia ogólnej wiedzy ani uniwer-
salnych umiejętności potrzebnych do samodzielnego rozwiązywania zawodowych problemów. Wykształca jedynie
zespół specyicznych odruchów, które w pewnych sytuacjach okazują się pożyteczne, a w innych wręcz przeciw-
nie. Zatem efektem szkolenia jest w tym wypadku wykształcenie (odruchów).
W ten sposób jednak rozumować nie można, przez wzgląd na językową poprawność i dobre obyczaje. Logicz-
na zamiana pojęć sprawiłaby w konsekwencji, że wykształcony byłby kot trafnie korzystający z kuwety, a człowiek
iście renesansowej mądrości i talentach – najwyżej wyszkolony.
Zostawmy wobec tego (ilo)logiczne łamigłówki. Nie one bowiem są tu sednem sprawy. Ważniejsze wydają
się inne różnice pomiędzy technicznym kształceniem i szkoleniem, jakkolwiek by oba te słowa rozumieć. Szkoły
starają się aktualizować programy nauczania przedmiotów zawodowych, choć wiadomo, że to trud jałowy. Nim
nowe konstrukcje i technologie traią do podręczników, pojawia się co najmniej kilka ich kolejnych generacji. Stąd
przekonanie uczniów, a często też nauczycieli, że szkolna wiedza jest w późniejszej praktyce całkiem nieprzydat-
na. Tak bywa rzeczywiście, jeśli nie wyjaśnia przede wszystkim zagadnień ogólnych i przez to wciąż aktualnych.
Do tej szkolnej wiedzy, nawet w jej elementarnym zakresie, autorzy irmowych szkoleń wolą się nie odwoły-
wać, bo dobrze wiedzą, że nie ma przeważnie do czego. Stosują więc dydaktykę opartą na starych wojskowych
wzorach, w myśl których nie musi rekrut wiedzieć o mechanice i pirotechnice, byle potraił karabin rozebrać na
części, wyczyścić i złożyć nawet po ciemku. Przy wszelkich naprawach samochodów też jest to podejście skutecz-
ne, ale najwyżej w dziewięćdziesięciu procentach, czyli zostaje co najmniej dziesięć procent na kompromitację
wyszkolonego „fachowca” i utrapienie klienta.
Najlepiej opracowany program praktycznego szkolenia i najbardziej inteligentne oprogramowanie komputero-
wego testera nie są w stanie przewidzieć wszystkich możliwych rodzajów usterek, także tych dziecinnie prostych,
dla kogoś, kto rozumie, jak dany system w ogóle działa, a szkoleń potrzebuje tylko jako pomocy w praktycznej
realizacji dobrze znanych zasad.
Marian Kozłowski
Auto
naprawa
www.e-autonaprawa.pl
Redaktor naczelny:
Marian Kozłowski
m.kozlowski@technotransfer.pl
Stali współpracownicy:
Andrzej Kowalewski, Zenon
Majkut, Ewa Rozpędowska,
Leszek A. Stricker, Toni Seidel,
Tomasz Szulc, KrzaQ
Prenumerata:
tel. 71 712 57 95
prenumerata@technotransfer.pl
Druk i oprawa:
Delta Wrocław
Chcesz utrzyma
jako
OE, a nawet j
przewy
szy
? Instaluj
paski Micro-V® XF i napinacze DriveAlign® fi rmy Gates
Adres redakcji:
pl. Nowy Targ 28/16
50-141 Wrocław
faks 71 343 35 41
autonaprawa@technotransfer.pl
www.technotransfer.pl
Sekretarz redakcji:
Bogusława Krzczanowicz
tel. 71 712 57 95
b.krzczanowicz@technotransfer.pl
Opracowanie graiczne i skład:
Taurus CD
tel. 71 712 57 98
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Przedruk materia łów wyłącznie za zgo-
dą redakcji. Materiałów nie zamówio-
nych redakcja nie zwraca. Zastrze gamy
sobie prawo do skrótów i redakcyjnego
opracowania tekstów przyjętych do dru-
ku. Redakcja nie bierze odpowiedzial-
ności za treść reklam i ogłoszeń.
Marketing i reklama:
Marta Napiórkowska-Trzeciak
tel. 71 712 57 97
m.trzeciak@technotransfer.pl
Filip Radziszewski
tel. 71 712 57 96
f.radziszewski@technotransfer.pl
Małgorzata Salamaga-Borysenko
tel. 71 733 67 56
m.salamaga@technotransfer.pl
Wydawca:
Wydawnictwo Technotransfer
Ka
dy układ nap
du paska pomocniczego wymaga stosowania produktów najwy
szej jako
ci.
Paski Micro-V® XF
i
napinacze DriveAlign®
fi rmy Gates zaprojektowano, aby spełniały lub
przewy
szały wymogi stawiane cz
ciom dostarczanym na pierwszy monta
. Elementy układu
nap
du paska pomocniczego fi rmy Gates zapewniaj
�
kompleksowe pokrycie zastosowa
�
parku
samochodowego oraz gwarantuj
�
doskonałe dopasowanie podczas wymiany.
Redakcja:
Stanisław Bortkiewicz
tel. 71 722 02 26
s.bortkiewicz@technotransfer.pl
Adam Rudziński
tel. 71 712 57 96
a.rudzinski@technotransfer.pl
Zdjęcia na okładce:
Toyota, Ceramizer
Nie zadowalaj si† produktami gorszej jako
ci ni
jako
cz†
ci OE. Montuj produkty Gates.
AUTONAPRAWA | PAŹDZIERNIK 2011
www.gates.com/europe - www.gatesautocat.com - inforequest@gates.com
4
|
AKTUALNOŚCI
| WYDARZENIA
WYDARZENIA |
AKTUALNOŚCI
|
5
Spis treści
Wydarzenia
Więcej na stronie:
www.e-autonaprawa.pl
TRW projektuje kierownicę przyszłości
AKTUALNOŚCI:
Wydarzenia................................................4
Nowości.rynkowe......................................44
Firma.TRW.Automotive.przed-
stawiła. pomysł. składanej. kie-
rownicy,. która. jest. chowana.
w desce.rozdzielczej..Taki.ele-
ment.ułatwia.kierowcy.wsiada-
nie. do. pojazdu. i opuszczanie.
samochodu..
Składana. kierownica. po-
mysłu.spółki.TRW.ma.zamiast.
pełnego. koła. dwa. uchwyty,.
które.można.zbliżyć.do.siebie;.
tak.złożony.panel.kierownicy.da.
się.następnie.zamknąć.w de-
sce.rozdzielczej..Gdy.kierowca.
wsiądzie. do. samochodu,. kie-
rownica.powraca.do.normalnej.
pozycji,. zdeiniowanej. wcze-
śniej.przez.użytkownika..Taka.
konstrukcja. może. okazać. się.
przydatna.w małych,.miejskich.
samochodach.–.poprawia.kom-
fort.kierowcy.i pozwala.projek-
tować.nowe,.jeszcze.mniejsze.
modele..Ocenia.się,.że.wpro-
wadzenie.w życie.na.skalę.ma-
sową.tej.idei.byłoby.możliwe.
w ciągu.pięciu.lat.
Ponownie tercet w Lipsku
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
11.Targi.Inter.Cars.SA:
Teraźniejszość.i.przyszłość............................8
125-lecie.irmy.Bosch:
Piaskiem.na.szkle.....................................11
PRAKTYKA WARSZTATOWA
Złote.środki..............................................10
Błędy.i.wady.lakiernicze.(cz..II)..................22
Z.pompą.czy.bez.pompy?...........................24
Ceramiczna.regeneracja.silnika...................28
Tarcze.i.bębny.ATE..
ze.zintegrowanym.łożyskiem......................34
Podręcznik.mechaniki.pojazdowej.(cz..XIX):
Podwójne.sprzęgło.suche...........................32
Koła.pasowe.z.tłumikiem..
drgań.skrętnych........................................36
Pierwsza polska firma na targach w Pekinie
W dniach. 8-10. września.
w stolicy. Chińskiej. Republiki.
Ludowej. po. raz. piąty. odby-
ły. się. Międzynarodowe. Targi..
Części. Samochodowych. CIA-
PE.(
China International Auto
Parts Expo
)..W imprezie.wzięło.
udział.niemal.1400.wystaw-
ców,.których.stoiska.zajęły.łącz-.
nie. powierzchnię. 70. tysięcy.
metrów.kwadratowych..Tam.też..
po.raz.pierwszy.zaprezentowa-
ło.się.przedsiębiorstwo.z Pol-
ski,.czyli.spółka.o intrygującej.
nazwie.Q4Y..Sprzedaje.ona.od.
kilku.miesięcy..pod.marką.Plu-
um. tabletki. do. sporządzania.
płynu. do. spryskiwaczy. i ma..
już.swoją.sieć.sprzedaży.w środ-.
kowej.i wschodniej.Europie..
FORUM PROFESJONALISTÓW
Akumulatory.w.warsztacie..........................12
WYPOSAŻENIE WARSZTATU
Kompaktowa.stacja..
sprężonego.powietrza................................26
Dźwigniki.warsztatowe.(cz..III)...................38
Czy.warto.inwestować.w.R1234YF?............41
KONSTRUKCJE
Pompy.układów.chłodzenia.(cz.I)................30
ZENNOWACJE
Eliminacja.drgań.......................................42
Przyszłoroczne. targi. motory-
zacyjne.w Lipsku.będą.mieć,.
tak. jak. poprzednie,. formułę..
„3.w 1”,.czyli.złożą.się.na.nie:
.salon. samochodowy. AMI.
(2-10.06.2012);
.ekspozycja.części.samo.cho-
dowych.i sprzętu.warsz.tato-
wego.AMITEC.(2-6.06.2012);
.prezentacja. produktów.
słu.żących.do.samochodo-
wej.rekreacji,.komunikacji.
i nawigacji.AMICOM.(2-6..
06.2012).
W stosunku.do.lat.ubiegłych.
zmienił.się termin.tej.imprezy,.
z kwietniowego.na.czerwcowy,.
zdaniem.organizatorów, znacz-
nie.korzystniejszy. Zgodnie.na-.
tomiast. z lipską. tradycją.
szczególnie.mile.widziani.bę-
dą. wystawcy. i zwiedzający.
z krajów. Europy. Środkowej.
i Wschodniej,.zwłaszcza.z Pol-
ski.i Czech..
Z rezerwacją. powierzchni.
wystawowej.warto.się.pospie-
szyć,.ponieważ.jej.dokonanie.
przed.15.grudnia.br..zapew-
nia. podwójną. korzyść:. cenę.
metra. kwadratowego. niższą.
aż.o 10.euro.oraz.możliwość.
wyboru. lokalizacji. stoiska..
Oferta.każdego.wystawcy.zo-
stanie.bezpłatnie.zaprezento-
wana.w katalogu.targowym,.
a także.(nowość!).w elektro-
nicznej. bazie. danych. „Fair.
Face”,.w której.każdy.z wy-
stawców. będzie. miał. możli-
wość.wyboru.jednej.z trzech.
form. prezentacji:. Standard,.
Komfort.i Premium.
Aktualne.informacje.targo-
we.oraz.formularz.zgłoszenio-
wy.dostępne.są.na.stronach:.
www.ami-leipzig.de
www.amitec-leipzig.de
www.amicom-leipzig.de
.
www.twitter.com/amileipzig
www.facebook.com/amileipzig
PSYCHOINSPIRACJE
Jak.nie.dać.sobie.wejść.na.głowę.
–.asertywność,.czyli.co?!.(cz.I)....................49
OD REDAKCJI
Wykształcenie.............................................3
W.najbliższych.wydaniach.........................50
Komiks.z.życia.pewnego.warsztatu..............50
SPIS REKLAM
Gates.........................................................2
Actia.Polska................................................5
Semicon....................................................7
Dayco......................................................13
Integra.Software........................................15
Semi.Elektronik.........................................17
Schaefler.Polska.......................................19
Car-Lift.Service.........................................21
GG.Proits................................................25
Launch.Polska..........................................27
ZF.Services..............................................27
Autosalon.................................................29
PIM.........................................................35
Magneti.Marelli.........................................37
Robert.Bosch............................................45
Continental.Aftermarket.............................47
CTS.........................................................48
Texa.Poland..............................................49
Inter.Cars.................................................51
Johnson.Controls.Akumulatory....................52
Konwencja Motoryzacyjna w Poznaniu
W dniach.26.i 27.paździer-
nika.w Poznaniu.odbędzie.się..
VI.Konwencja.Polskich.Deale-
rów.Samochodów.oraz.VI.Dys-
kusyjne.Forum.Ubezpieczeń.Ko-.
munikacyjnych..Hasłem.spot-.
kania. będzie. „Poprawa. orga-
nizacji.i rentowności.serwisu.
naprawczego”..Jego.organiza-
tor.–.Polska.Izba.Motoryzacji.
–.zamierza.przyczynić.się.do.
osiągnięcia. kompromisu. we.
współpracy.serwisów.i ubez-
pieczycieli.. Więcej. informacji.
na.stronie:
www.kon wen cjadealerow.pl
AUTONAPRAWA | PAŹDZIERNIK 2011
AUTONAPRAWA | PAŹDZIERNIK 2011
6
|
AKTUALNOŚCI
| WYDARZENIA
WYDARZENIA |
AKTUALNOŚCI
|
7
Zaprosili nas
Złoty Laur Klienta dla Mobil 1
Jubileusz firmy Inter Parts
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogo-
wego
– na spotkanie podsumowujące kampa-
nię „Zapnij pasy. Włącz myślenie” (Warszawa,
8 września)
Drabpol
– na swoje stoisko podczas Targów
Transexpo 2011 (Kielce, 20-22 września)
Firmy
Sogei
i
Valeo Service
– na konferencje
prasowe podczas targów Equip Auto 2011
(Paryż, 11-12 października)
Brembo
– na uroczystą celebrację 50-lecia
istnienia irmy z udziałem menedżerów Brem-
bo Nicolasa de Gaudemont i Marca Morettie-
go podczas targów Equip Auto 2011 (Paryż,
11-15 października)
Syntetyczne oleje silnikowe
Mobil 1 zostały laureatem kon-
kursu Laur Klienta 2011 w ka-
tegorii „Oleje silnikowe”. Wśród
ponad 1000 respondentów
35% uznało produkty marki
Mobil 1 za godne polecenia.
Uhonorowana Złotym Lau-
rem seria Mobil 1 to zestaw
olejów spełniających normy
ACEA i wymagania wielu pro-
ducentów samochodów. Na
całą linię produktów składają
się oleje: Mobil 1 ESP 0W-40,
Mobil 1 New Life 0W-40,
Mobil 1 Peak Life 5W-50,
Mobil 1 ESP Formula 5W-30,
Mobil 1 Fuel Economy Formu-
la 0W-30 oraz Mobil 1 Turbo
Diesel 0W-40.
Konkurs Laur Klienta jest
organizowany przez agencję
Kowalski Pro-Media oraz
redakcję dziennika „Rzecz-
pospolita”.
Starter o wakacyjnych awariach
Z okazji dwudziestolecia dzia-
łalności irma Inter Parts przy-
gotowała dla swoich klientów
wiele akcji promocyjnych
i innych atrakcji. W ciągu ju-
bileuszowego roku ogłoszono
niemal 50 promocji produktów
z irmowego katalogu. Obec-
nie pod hasłem „20 irm na
20-lecie” trwa do 15 grudnia
promocja inałowa, w której
nabywcy produktów 20 marek
(Bilstein, Bosch, Contitech,
Dayco, Delphi, Hengst, Jurid,
JP Group, Kayaba, LUK, Ruvil-
le, NGK, TRW, Valeo, Magneti
Marelli, LPR, Vacaro, Dello,
Lemförder i Textar) mogą liczyć
na nagrody o łącznej wartości
przekraczającej 250 tysięcy
złotych. Do wygrania są m.in.
egzotyczne wycieczki, narzę-
dzia i urządzenia warsztato-
we, sprzęt RTV i AGD, laptopy,
odzież oraz bony upominko-
we sieci Apart, Media Markt
i Douglas. Ogółem ponad
1000 nagród!
Zasady na stronie:
www.promocje.interparts.pl
Firma Starter, świadcząca
usługi drogowe typu assistan-
ce, podała statystyki awarii,
które podczas tegorocznych
wakacji dotknęły polskich kie-
rowców.
Między 1 czerwca a 29
sierpnia 2011 roku mechanicy
Startera byli wzywani niemal
9 tysięcy razy. Najczęstsze
awarie pojazdów (23% zgło-
szeń) były związane z silni-
kiem. Ranking pozostałych
usterek wygląda następująco:
Akumulator: 15% zgłoszeń,
koła: 9%, napęd, skrzynia
biegów: 8%, kluczyki, zamki,
alarm: 7%, instalacja elek-
tryczna: 6%, alternator/prądni-
ca: 4%, ogrzewanie/chłodze-
nie: 4%, układ hamulcowy:
4%, układ paliwowy: 4%,
układ wtryskowy diesel: 3%,
inne: 13%.
Sto lat Continentala w Polsce
W 1911 roku w Warszawie
otwarto pierwsze przedsta-
wicielstwo irmy Continental.
Na polskich drogach najle-
piej sprawdzały się opony
Continental Cord o mocnej
konstrukcji i bieżniku przysto-
sowanym do trudnych warun-
ków drogowych oraz (sprzeda-
wane od 1921 roku) modele
Continental Ballon, które za-
pewniały wysoki komfort jaz-
dy. Firma ta opracowała też
pierwszy, wydany w 1926 roku,
„Atlas Polski Continental dla
Oiler rozpoczyna skup
automobilistów z 1 mapą ogólną
i 20 mapami poszczególnymi”.
Po wojnie marka ta powróciła
na nasz rynek dopiero po 1989
roku. Najpierw pojawiły się
produkty importowane przez
niezależnych dystrybutorów,
a w styczniu 1997 roku otwar-
to oicjalne przedstawicielstwo
koncernu – Continental Opony
Polska sp. z o.o., które od stycz-
nia 1999 roku jest importerem
opon Continental, Uniroyal,
Barum, Semperit, Mabor, Gi-
slaved, Viking i General Tire.
Spółka Oiler, która uczestniczy
w tworzeniu Krajowej Sieci
Zbiórki Olejów Odpadowych,
zobowiązuje się do skupowa-
nia zużytych iltrów olejowych.
Firma dotychczas zajmowała
się zbieraniem olejów odpado-
wych. Teraz każdy klient, który
zgłosi się z prośbą o odebranie
odpadów olejów smarowych,
będzie mógł oddać także zu-
żyte iltry.
Oiler płaci za odpady oby-
dwu rodzajów.
Rocznicowe konferencje Tüvpol
Wyniki finansowe AC SA
Z okazji piętnastolecia działal-
ności w Polsce Tüvpol organi-
zuje konferencje:
Rzeczoznawców certyiko-
wanych w Europejskim
Centrum Certyikacji Rze-
czoznawców i Specjalistów
Techniki Samochodowej,
Cepik – Diagnostyka – Prawo,
Zarządzanie jakością – Sys-
temy bezpieczeństwa infor-
macji,
Certyikacja systemów za-
rządzania.
Odbędą się one 21 i 22 paź-
dziernika w Regionalnym Cen-
trum Turystyki Biznesowej Hala
Stulecia we Wrocławiu. Tüvpol
zaprasza na nie rzeczoznaw-
ców samochodowych, diagno-
stów, pracowników warsztatów
i stacji obsługi pojazdów oraz
pracowników wydziałów komu-
nikacji starostw powiatowych.
Firma AC SA – producent sa-
mochodowych instalacji ga-
zowych – osiągnęła w pierw-
szym półroczu przychody
ze sprzedaży na poziomie
82 milionów złotych. Jest to
o 27% więcej niż w tym sa-
mym okresie roku ubiegłego.
Do końca czerwca wypraco-
wano 14 milionów złotych
zysku netto (o 23% więcej
niż w 2010 roku); prognozo-
wany zysk netto za 2011 rok
przekroczy 22 miliony złotych.
Aż 65% przychodów stanowi
eksport – z tego tytułu do kasy
spółki wpłynęły 53 miliony
złotych.
Spółka AC zadebiutowała
11 sierpnia 2011 na głów-
nym parkiecie Giełdy Papierów
Wartościowych w Warszawie
i stała się w ten sposób pierw-
szym w Polsce i trzecim na
świecie notowanym na gieł-
dzie producentem samocho-
dowych instalacji gazowych.
Wartość oferty publicznej akcji
wyniosła ponad 40 milionów
złotych.
AUTONAPRAWA | PAŹDZIERNIK 2011
AUTONAPRAWA | PAŹDZIERNIK 2011
8
|
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
|
9
11 Targi Inter Cars SA
Teraźniejszość i przyszłość
Czy to znaczy, że za cenę medialnych
sukcesów niektórych irm pozostali wy-
stawcy muszą się przez długi dzień nu-
dzić? Chyba nie, lecz pod warunkiem,
że sami wykorzystają tę liczną obecność
dziennikarzy, kamer i mikrofonów, by za-
prezentować coś ciekawego czytelnikom,
internautom, słuchaczom i widzom na tar-
gach nieobecnym. Taka targowo-medialna
aktywność nie jest już niczym nowym na
europejskich i światowych targach moto-
ryzacyjnych. Inter Cars próbuje stworzyć
takie możliwości nie tylko największym
współpracującym z nim irmom.
Z LEWEJ: PREZES ZARZĄ-
DU, ROBERT KIERZEK,
UROCZYŚCIE OTWIERA
11. TARGI IC,
Z PRAWEJ I OD PRA-
WEJ: NA KONFERENCJI
PRASOWEJ INTER CARS
SA KRZYSZTOF OLEKSO-
WICZ, ZAŁOŻYCIEL FIRMY,
I ZAJMUJĄCA SIĘ W NIEJ
SPRAWAMI PR JOANNA
KRÓL - PRZEDSTAWIAJĄ
DZIENNIKARZOM SWEGO
PODOPIECZNEGO,
BARTKA OSTAŁOWSKIE-
GO, NIEPEŁNOSPRAWNE-
GO SPOTOWCA, I JEGO
DZIEWCZYNĘ
roku już prawie idealnie udało się organi-
zatorom traić w ów wymarzony złoty śro-
dek, skutkujący niemal stabilną frekwen-
cją we wszystkich targowych strefach,
z gastronomiczną włącznie.
Dodatkowy dzień
W odróżnieniu od poprzednich, dwudnio-
wych edycji tej dorocznej imprezy, ostat-
nia trwała dłużej o jeden dzień, nazwany
umownie prasowym. To chyba najłatwiej
zauważalna z wprowadzonych tym razem
innowacji. Opinie uczestników były po-
dzielone. Narzekali niektórzy wystawcy,
że to dla nich czas pusty, a jednak zmu-
szający do utrzymywania stałej gotowości.
Pomysł niewątpliwie spodobał się przed-
stawicielom mediów zainteresowanych
motoryzacyjną techniką, gdyż dawał im
pełną swobodę w pozyskiwaniu potrzeb-
nych informacji. W zwykłych dniach targo-
wych dziennikarze odwiedzający stoiska
muszą się tam godzić ze statusem gości
drugorzędnych względem potencjalnych
klientów.
Powody do zadowolenia mieli też go-
spodarze, czyli zarząd Inter Cars SA. Mogli
bowiem w atmosferze wolnej od normal-
nego skądinąd, targowego zgiełku przepro-
wadzić bardzo udaną konferencję prasową
i poinformować zebranych szczegółowo
o swych dokonaniach, problemach i pla-
nach oraz o ogólnej sytuacji rynkowej
w kraju i na świecie, a także zaprezento-
wać mało znane, choć niebanalne spon-
sorskie i charytatywne działania spółki.
Zadowoleni byli też z pewnością or-
ganizatorzy prasowej prezentacji Castro-
la. Oleje, nawet najlepsze, nie należą do
produktów szczególnie widowiskowych,
a opowiadać o nich też nie sposób zbyt
długo. Dlatego na plenerowym stoisku tej
marki oleje były jedynie tłem dla bardzo
ciekawych postaci sportowców różnych
dyscyplin i ludzi techniki opowiadających
barwnie o swej współpracy z olejowym
potentatem.
Powszedni weekend
Uroczyste otwarcie 11. Targów nastąpiło
dopiero w sobotni poranek, gdy autobusy
przywiozły całą rzeszę motoryzacyjnych
warsztatowców ze wszystkich regionów
kraju. Ściągnęli też licznie, indywidual-
nym transportem ich koledzy z Warszawy
i okolic. Zaludniły się pawilony i targowe
plenery. Tak samo wyglądało to w nie-
dzielę, z tą tylko różnicą, że nie było już
ponownego otwarcia ani końcowego za-
mknięcia. Profesjonalne zainteresowania
publiczności wypada ocenić z najwyż-
szym uznaniem.
Przyzwyczailiśmy się już do tego, iż
stoiska takich dostawców Inter Carsu, jak:
Bosch, Delphi, Hella, Schaefler, TRW,
ZF – to już niemal „targi w targach”. Wra-
żenie to wywołuje nie tylko różnorodność
prezentowanej oferty i liczebność stoisko-
wego personelu, lecz także imponująca
oprawa plastyczna i rozmaite atrakcje do-
datkowe w postaci pokazów, konkursów
i poczęstunków towarzyszących meryto-
rycznym rozmowom. Ów światowy styl
światowych irm znajduje coraz liczniej-
szych naśladowców, także wśród polskich
producentów.
Krzywdzący jednak dla wystawców
i gości byłby pogląd, iż to decyduje o fre-
kwencji tych ostatnich na targowych sto-
iskach. To nie jest publiczność przypad-
kowa, lecz profesjonaliści zainteresowani
uzyskaniem dodatkowej wiedzy na temat
konkretnych produktów od kompetent-
nych ekspertów. Atrakcyjna oprawa takiej
wymianie informacji nie przeszkadza, lecz
także niewiele by pomogła, gdyby ekspo-
zycje renomowanych irm nie dostarczały
potencjalnym klientom merytorycznych
OLEJE MARKI
CASTROL BYŁY JEDYNIE
TŁEM DLA SPORTOWCÓW
I LUDZI TECHNIKI OPO-
WIADAJĄCYCH CIEKAWIE
O SWEJ WSPÓŁPRACY
Z OLEJOWYM
POTENTATEM
SPOŚRÓD CYKLICZNYCH SPOTKAŃ POLSKIEJ BRANŻY MOTO-
RYZACYJNEJ TE SĄ NAJWIĘKSZE I WCIĄŻ SIĘ ROZWIJAJĄ POD
WZGLĘDEM LICZBY WYSTAWCÓW I GOŚCI, ATRAKCYJNOŚCI
IMPREZ TOWARZYSZĄCYCH I SAMEJ EKSPOZYCJI
WYSTAWCY PRZY-
POMINALI TARGOWEJ
PUBLICZNOŚCI O SWYCH
OFERTACH NIE TYLKO NA
FIRMOWYCH STOISKACH
Na Targach Części Zamiennych, Narzędzi
i Wyposażenia Warsztatów każdy rok przy-
nosi też jakieś koncepcyjne nowości. Nie-
które z nich przyjmowały się natychmiast,
z innymi trzeba było zainteresowanych
stopniowo oswajać, by z czasem doceni-
li ich trafność, a jeszcze zostały z czasem
zaniechane. Tak było kiedyś z lokalizacją,
konsekwentnie odległą od tradycyjnych
targowych centrów, teraz wszelkie odstęp-
stwa od tej zasady wydają się już wręcz
niedopuszczalne.
prowizorka, trochę nawet uciążliwa przy
słonecznej pogodzie. Potem, na lotnisku
w Modlinie, stały się rozwiązaniem już
całkiem normalnym. Obecnie na war-
szawskim lotnisku Bemowo, trochę za
sprawą techniki, a trochę z przywiązania
do już ugruntowanej tradycji, robiły wra-
żenie bardziej komfortowych niż jakie-
kolwiek inne.
Kilka lat trwały doświadczenia z ustala-
niem optymalnych proporcji między ofertą
profesjonalno-handlową a rozrywkowo-
rekreacyjną. To narzekali wystawcy na
nadmiar dodatkowych atrakcji, odciąga-
jących uwagę publiczności od irmowych
stoisk, a to zwiedzającym targowy dzień
zaczynał się monotonnie dłużyć. W tym
NAJWIĘKSZE
ZAINTERESOWANIE
BUDZIŁY INTERAKTYWNE
POKAZY I PREZENTACJE
TECHNICZNYCH
NOWOŚCI
pożytków. Były i takie przykłady, a także
odwrotnie: zdarzały się kolejki zwiedza-
jących do stosunkowo skromnie wyglą-
dających stoisk. Najlepsze kontakty wy-
stawców z publicznością obserwowało się
wszędzie tam, gdzie prowadzono instruk-
tażowe pokazy oraz spontaniczne, inter-
aktywne prezentacje ofertowych nowości.
Słabnie natomiast wyraźnie popularność
standardowych szkoleń, odbywających się
w konferencyjnych salach według ustalo-
nych harmonogramów.
n
Wyważone proporcje
Stoiska w namiotowych pawilonach po-
jawiły się jeszcze w Czosnowie i począt-
kowo były traktowane jak swego rodzaju
AUTONAPRAWA | PAŹDZIERNIK 2011
AUTONAPRAWA | PAŹDZIERNIK 2011
Plik z chomika:
adam.r3
Inne pliki z tego folderu:
an_01_2011.pdf
(5742 KB)
an_02_2011.pdf
(6335 KB)
an_03_2011.pdf
(12891 KB)
an_04_2011.pdf
(8240 KB)
an_10_2011.pdf
(8116 KB)
Inne foldery tego chomika:
Autonaprawa 2012 PDF PL
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin