Program rewalidacji indywidualnej dla Dawida.doc

(60 KB) Pobierz
Program rewalidacji indywidualnej dla Dawida Szelągowskiego,

 

 

 

Program rewalidacji indywidualnej dla Dawida …………..,

ucznia klasy ….

Gimnazjum im. Ewarysta Estkowskiego w Pakości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

Alicja Ojczenasz

 

 

 

 

I. Diagnoza Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Inowrocławiu:

 

Zaburzone procesy logicznego myślenia takie jak: wnioskowanie i abstrahowanie, co powoduje duże problemy z systematyzowaniem wiedzy. Bardzo niska zdolność ekspresji słownej, ubogie słownictwo. Poniżej przeciętnej zdolność organizacji przestrzennej materiału wzrokowo spostrzeganego. Bardzo długi czas do namysłu, bardzo wolno myśli, kojarzy. Myli pojęcia: różnica, podobieństwo. Uczeń jest pod opieką neurologa.

Aktualnie rozwój kształtuje się na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim.

 

II. Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:

 

-kształcenie specjalne dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej lub w oddziale integracyjnym do ukończenia nauki w gimnazjum,

-zajęcia rewalidacji indywidualnej, w ramach których mogą odbywać się zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,

- doskonalenie funkcji wzrokowych i słuchowych,

- dostosowanie tempa pracy, wymagań edukacyjnych oraz warunków i formy egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb ucznia,

-dalsza specjalistyczna opieka lekarska.

 

Na podstawie orzeczenia nr …..o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Inowrocławiu przy ul. Mątewskiej 17 z dnia …………r. uczeń Dawid …………….otrzymał zalecenie kształcenia specjalnego oraz uczęszczania na zajęcia rewalidacji indywidualnej. Zgodnie z zaleceniami w/w poradni opracowano indywidualny program rewalidacji.

 

III. Indywidualny program rewalidacji:

 

Cel główny:

Stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego na miarę możliwości ucznia.

 

1.Cele rewalidacyjne:

-ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową (spostrzeganie, analiza, synteza),

-ćwiczenia doskonalące percepcję słuchową,

-ćwiczenia doskonalące koordynację: wzrokowo-ruchową, wzrokowo-słuchową, wzrokowo-słuchowo-ruchową,

-doskonalenie uwagi (trwałości, zdolności koncentracji, uwagi dowolnej),

-ćwiczenia doskonalące pamięć ( świeżą i trwałą, mechaniczną, logiczną, pamięć słów, zdań, tekstów, pamięć wzrokową, słuchową, ruchową),

-ćwiczenia doskonalące poziom rozwoju wyobraźni i orientacji przestrzennej,

- rozwijanie myślenia: ujmowanie różnic i podobieństw, umiejętność klasyfikowania, przyporządkowywania, wnioskowania, myślenie przyczynowo-skutkowe, abstrakcyjne, matematyczne, definiowanie pojęć,

-zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i życzliwości,

- budzenie wiary we własne możliwości, odkrywanie potencjalnych zdolności i inspirowanie do ujawniania zainteresowań,

- kształtowanie równowagi emocjonalnej i pozytywnej motywacji do podejmowanych działań,

- wdrażanie do twórczego rozwiązywania problemów pojawiających się w codziennym życiu.

 

2. Cele dydaktyczne:

a) Edukacja humanistyczna

Cele ogólne:

· uzupełnienie wiadomości dotyczących nauki o języku, ortografii, interpunkcji,

· bogacenie słownictwa i kształtowanie umiejętności posługiwania się słownikami,

· kształtowanie sprawności komunikacyjnych,

· wyrabianie nawyków samokształceniowych,

· rozbudzanie wiary w możliwość pokonywania istniejących trudności i sprawnego posługiwania się językiem polskim.

Cele szczegółowe:

- przypomnienie zasad ortografii i interpunkcji oraz ćwiczenie umiejętności stosowania ich w praktyce,

- uzupełnianie wiadomości o budowie zdania pojedynczego, złożonego,

- kształtowanie umiejętności stosowania zasad składni w budowaniu wypowiedzi oraz świadomego dobierania konstrukcji zdania do celu wypowiedzi,

- bogacenie słownictwa, gromadzenie słów potrzebnych przy tworzeniu różnych typów wypowiedzi pisemnej,

- wyrabianie umiejętności i nawyku korzystania ze słowników języka polskiego i wyrazów obcych oraz poradników językowych,

- kształtowanie umiejętności samodzielnego tworzenia komunikatów językowych, niezbędnych w dalszej edukacji i w życiu.

- kształtowanie zaradności życiowej: umiejętność adresowania i wysyłania listu, płacenia rachunków, wypełniania prostych formularzy, właściwe korzystanie z numerów alarmowych celem umiejętnego wezwania pomocy, umiejętność napisania podania, np. o duplikat legitymacji szkolnej

-rozwiązywanie gimnazjalnych testów humanistycznych.

b)Edukacja matematyczno-przyrodnicza

Cele ogólne:

- rozwijanie pamięci,

- rozwijanie zainteresowań matematyczno – przyrodniczych,

- rozwijanie umiejętności czytania krótkiego prostego tekstu ze zrozumieniem,

- przygotowanie do korzystania z tekstów użytkowych, kształtowanie umiejętności stosowania schematów w zadaniach jak i sytuacjach codziennych,

- kształtowanie umiejętności dostrzegania analogii,

- wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego zapamiętywania,

- rozwijanie sprawności rachunkowej,

- praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki.

Cele szczegółowe:

- wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń pamięciowych,

- posługiwanie się algorytmami działań pisemnych ( dodawanie i odejmowanie do 1000, proste przypadki mnożenia i dzielenia),

- stosowanie reguł kolejności wykonywania działań,

- obliczanie ułamka danej liczby,

- dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych-proste przypadki ( całości, połówki, ćwiartki)

- posługiwanie się systemem dziesiątkowym,

- posługiwanie się systemem rzymskim,

- rozumienie pojęć związanych z arytmetyką: suma, różnica, iloczyn, iloraz, liczby naturalne, cyfra, oś liczbowa,

- kształtowanie pojęcia ułamka zwykłego ( połowa, ćwiartka, całość, ósemka) i dziesiętnego

-rozpoznawanie podstawowych figur geometrycznych,

- mierzenie odcinków,

- rozpoznawanie i rysowanie prostych prostopadłych i równoległych,

- rysowanie odcinków i prostokątów w skali,

- rysowanie podstawowych figur geometrycznych przy pomocy linijki, ekierki i cyrkla

( kwadrat, prostokąt, trójkąt, okrąg),

- rozumienie pojęć związanych z geometrią: punkt, prosta, półprosta, odcinek, kąt ostry, rozwarty, prosty, prostokąt, kwadrat, trójkąt, prostopadłościan, sześcian, jednostki długości

- praktyczne posługiwanie się jednostkami długości, masy itp.,

- rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań tekstowych ( w tym porównywanie różnicowe i ilorazowe),

- obliczanie obwodów, pól prostokątów i kwadratów z wykorzystaniem sieci kwadratowej,

- posługiwanie się skalą w ćwiczeniach powiększających i pomniejszających figury,

- praktyczne posługiwanie się kalendarzem, zegarem, pisanie dat, obliczenia czasowe, obliczenia czasu podróży,

- korzystanie z informacji podanych za pomocą tabel, diagramów, rozkładów jazdy itp.,

- wskazywanie kierunków głównych i pośrednich na mapie,

- rozróżnianie krajobrazów ( górski, wyżynny, nizinny),

- ogólna budowa roślin: drzewa, krzewu i rośliny zielnej,

- Planeta Ziemia i jej miejsce w Układzie Słonecznym,

- zmysły człowieka – ich rola i higiena

- rozwiązywanie testów matematyczno przyrodniczych.

 

 

3. Organizacja zajęć:

Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są z uczniem 1 raz tygodniu. W czasie ich trwania nauczyciel podkreśla mocne strony ucznia, stara się nawiązać z nim jak najlepszy kontakt, zachęca go do pracy oraz pomaga pokonać trudności. Zajęcia odbywają się w miłej, przyjaznej atmosferze, często z wykorzystaniem edukacyjnych programów komputerowych.

 

4. Zasady pracy rewalidacyjnej:

- zasada indywidualizacji wymagań, metod, doboru środków dydaktycznych oraz organizacji i tempa pracy oddziaływania korekcyjnego,

- zasada powolnego stopniowania trudności,

- zasada korekcji zaburzeń, czyli ćwiczenie funkcji najbardziej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności,

- zasada przystępności treści nauczania,

- zasada wiązania teorii z praktyką( zastosowanie w życiu codziennym ),

- zasada systematyczności.

 

4. Przewidywane efekty:

- wzbogacenie słownika biernego i czynnego ucznia,
- zwiększenie koncentracji uwagi,
- rozwój pamięci słuchowej i wzrokowej,
- podniesienie poziomu myślenia, w tym matematyczno logicznego,
- podniesienie poziomu koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- usprawnienie pamięci słuchowej i wzrokowej,
- czytanie ze zrozumieniem,

- poprawienie sprawności ortograficznej,

- zwiększenie zaradności życiowej,

- uzupełnienie braków w wiadomościach i umiejętnościach z poszczególnych przedmiotów.
 

 

5. Uwagi:

Przedstawiony program zajęć rewalidacyjnych będzie modyfikowany i uzupełniany w zależności od sytuacji i potrzeb, z równoczesnym uwzględnianiem postępów czynionych przez ucznia. Jednocześnie duży nacisk kładziony będzie na wyrównywanie u Dawida braków szkolnych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie aktualnie przerabianego materiału z poszczególnych przedmiotów. Podczas zajęć uczeń będzie miał okazję odrobienia zadań domowych oraz przygotowania się do zajęć lekcyjnych. W przypadku wcześniejszego opanowania danych umiejętności możliwe będzie wprowadzanie nowych zadań w procesie rewalidacyjnym.

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin