System transportowy
Rozwinięty i sprawny system transportowy, jako zespolony potencjał przewozowy obejmujący wszystkie gałęzie transportu, stanowi istotny warunek oraz jeden z najważniejszych czynników dynamizujących wzrost gospodarczy.
Polska zlokalizowana w centrum Europy posiada chociażby tylko z tego faktu duże znaczenie w europejskim systemie transportowym. Przez Polskę przebiegają ważne szlaki komunikacyjne, co powoduje intensywny ruch transportowy zwią-zany z międzynarodową wymianą towarową i przewozami tranzytowymi. Dla jego obsługi oraz na potrzeby dużej liczby powstających przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych nastąpił na początku minionej dekady dynamiczny rozwój małych prywatnych przedsiębiorstw przewozowych i spedycyjnych. Rozwój rynku usług transportowych spowodował pojawienie się w Polsce dużych zagranicznych firm spedycyjnych, stwarzających realne zagrożenie dla państwowych przedsiębiorstw transportowych, wymuszając ich restrukturyzację i prywatyzację w celu sprostania konkurencji.
Przekształceniom tym towarzyszyły również zmiany w światowych koncepcjach transportowych, które również musiały zostać uwzględnione w strategiach polskich przedsiębiorstw. Obecnie na świecie obowiązuje model transportu skon-centrowany logistycznie, co oznacza systemowe podejście do organizowania i funkcjonowania transferu ładunków wyrażające się w:
· minimalizacji kosztów transferu ładunków,
· rynkowo skoncentrowanym sposobie funkcjonowania spedytorów,
· minimalizacji czasu obsługi,
· wysokim poziomie uzbrojenia technicznego,
· specjalizacji grup ładunkowych,
· wysokim stopniu gotowości wykonania usługi transportowej,
· mobilnym systemie planowania transferu ładunków,
· wysoko zaawansowanych systemach informatycznych.
Procesy koncentracji funkcji i czynności w łańcuchach logistycznych powodują, że powstaje nowa jakość usług, pojawiają się nowe obszary zależności w procesie wymiany towarowej.
Analiza danych z tablicy 4 skłania do wniosku, że w latach 1990-1998 największy udział w przewozie ładunków (licząc w tys. ton) przypada na transport samochodowy (79,2%) oraz transport kolejowy (15,2%). Udział pozostałych gałęzi transportu był znikomy. Nieco inaczej kształtuje się udział poszczególnych gałęzi transportu w kontekście wykonanej pracy przewozowej. W analizowanym okresie największa praca przewozowa mierzona w mln tkm przypada transportowi mor-skiemu (52,4%), a następnie samochodowemu (22%) oraz kolejowemu (19,5%). Znacząco zmniejszył się w rozpatrywanym okresie udział transportu kolejowego: pod względem ilości przewiezionych ładunków z 17,1% do 15,2%, a pod względem wykonanej pracy przewozowej - z 24,1% do 19,5%.
Tablica 4. Udział transportu kolejowego, samochodowego, rurociągowego, morskiego, wodnego śródlądowego oraz lotniczego w przewozie ładunków w latach 1990-1998
1990
1995
1997
1998
Wyszczególnienie
w liczbach bezwzględnych
w odsetkach
w tys. ton
1645542
1380810
1406559
1359199
100,0
Transport kolejowy
281658
225348
226963
206391
15,2
Transport samochodowy
1292358
1086762
1110759
1077295
79,2
Transport rurociągowy
32995
33353
33982
40742
3,0
Transport morski
28477
26019
25479
25362
1,9
Śródlądowy transport wodny
9795
9306
9340
9376
0,7
Transport lotniczy
14
22
26
33
0,0
w mln tkm
346232
300807
329737
317052
83530
69116
68651
61760
19,5
40293
51200
63688
69542
22,0
13887
13493
14971
18448
5,8
207430
166048
181381
166095
52,4
Śródlądowy transport morski
1034
876
930
dddwww