1.doc

(132 KB) Pobierz
System transportowy

System transportowy

Rozwinięty i sprawny system transportowy, jako zespolony potencjał przewozowy obejmujący wszystkie gałęzie transportu, stanowi istotny warunek oraz jeden z najważniejszych czynników dynamizujących wzrost gospodarczy.

Polska zlokalizowana w centrum Europy posiada chociażby tylko z tego faktu duże znaczenie w europejskim systemie transportowym. Przez Polskę przebiegają ważne szlaki komunikacyjne, co powoduje intensywny ruch transportowy zwią-zany z międzynarodową wymianą towarową i przewozami tranzytowymi. Dla jego obsługi oraz na potrzeby dużej liczby powstających przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych nastąpił na początku minionej dekady dynamiczny rozwój małych prywatnych przedsiębiorstw przewozowych i spedycyjnych. Rozwój rynku usług transportowych spowodował pojawienie się w Polsce dużych zagranicznych firm spedycyjnych, stwarzających realne zagrożenie dla państwowych przedsiębiorstw transportowych, wymuszając ich restrukturyzację i prywatyzację w celu sprostania konkurencji.

Przekształceniom tym towarzyszyły również zmiany w światowych koncepcjach transportowych, które również musiały zostać uwzględnione w strategiach polskich przedsiębiorstw. Obecnie na świecie obowiązuje model transportu skon-centrowany logistycznie, co oznacza systemowe podejście do organizowania i funkcjonowania transferu ładunków wyrażające się w:

·         minimalizacji kosztów transferu ładunków,

·         rynkowo skoncentrowanym sposobie funkcjonowania spedytorów,

·         minimalizacji czasu obsługi,

·         wysokim poziomie uzbrojenia technicznego,

·         specjalizacji grup ładunkowych,

·         wysokim stopniu gotowości wykonania usługi transportowej,

·         mobilnym systemie planowania transferu ładunków,

·         wysoko zaawansowanych systemach informatycznych.

Procesy koncentracji funkcji i czynności w łańcuchach logistycznych powodują, że powstaje nowa jakość usług, pojawiają się nowe obszary zależności w procesie wymiany towarowej.

Analiza danych z tablicy 4 skłania do wniosku, że w latach 1990-1998 największy udział w przewozie ładunków (licząc w tys. ton) przypada na transport samochodowy (79,2%) oraz transport kolejowy (15,2%). Udział pozostałych gałęzi transportu był znikomy. Nieco inaczej kształtuje się udział poszczególnych gałęzi transportu w kontekście wykonanej pracy przewozowej. W analizowanym okresie największa praca przewozowa mierzona w mln tkm przypada transportowi mor-skiemu (52,4%), a następnie samochodowemu (22%) oraz kolejowemu (19,5%). Znacząco zmniejszył się w rozpatrywanym okresie udział transportu kolejowego: pod względem ilości przewiezionych ładunków z 17,1% do 15,2%, a pod względem wykonanej pracy przewozowej - z 24,1% do 19,5%.

 


Tablica 4. Udział transportu kolejowego, samochodowego, rurociągowego, morskiego, wodnego śródlądowego oraz lotniczego w przewozie ładunków w latach 1990-1998

 

1990

1995

1997

1998

Wyszczególnienie

w liczbach bezwzględnych

w odsetkach

w tys. ton

1645542

1380810

1406559

1359199

100,0

Transport kolejowy

281658

225348

226963

206391

15,2

Transport samochodowy

1292358

1086762

1110759

1077295

79,2

Transport rurociągowy

32995

33353

33982

40742

3,0

Transport morski

28477

26019

25479

25362

1,9

Śródlądowy transport wodny

9795

9306

9340

9376

0,7

Transport lotniczy

14

22

26

33

0,0

w mln tkm

346232

300807

329737

317052

100,0

Transport kolejowy

83530

69116

68651

61760

19,5

Transport samochodowy

40293

51200

63688

69542

22,0

Transport rurociągowy

13887

13493

14971

18448

5,8

Transport morski

207430

166048

181381

166095

52,4

Śródlądowy transport morski

1034

876

930

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin