Konkurencje świąteczno-ortograficzne
1. Uzupełnianie ankietyDo stolika podchodzą po dwie wyznaczone osoby z każdej klasy. Uzupełniają ankietę - odpowiadają na pytania tak, aby w odpowiedzi był wyraz z podaną trudnością.(0-5 pkt)załącznik 1
Mikołajkowa ankieta1. Mikołajkowy prezent dla ciebie: ........................ 2. Mikołajkowy prezent dla mamy: ........................3. Mikołajkowy prezent dla taty: ........................4. Świąteczne drzewko: ..................................5. Świąteczne drzewko: ..................................
2. Rozwiązanie rebusówPo dwie osoby z klasy rozwiązują dwa rebusy otrzymane w kopercie.(0-2 pkt)załącznik 2
Mikołajkowe rebusy
3. Rzuty orzechami do koszyUczniowie po dziesięciu z każdej klasy otrzymują po jednym orzechu, ustawiają się w kolejce naprzeciw koszy z literami: ó - u, rz - ż, ch - h. Prowadząca osoba czyta wyraz, dziecko rzuca orzech do odpowiedniego kosza. Każdy dobrze wrzucony orzech to punkt.(0-10 pkt)Przykładowe wyrazy - załącznik 3
Wyrazy grupy I:zwierzę, hamak, rózga, chałwa, życie, nauka, żelazko, ulica, wiewiórka, Hanna
Wyrazy grupy II:porządek, żona, chomik, hejnał, drzewo, chorągiew, warzywa, córka, upadek, stół
Wyrazy grupy III:grzyby, królewna, ścieżka, choroba, hałas, rzodkiewka, kura, chleb, rózga, wieża
Wyrazy grupy IV:chłopiec, węgorz, hełm, ogórek, drzwi, uczeń, półka, chata, żaba, kłótnia
Wyrazy grupy V:skóra, rzęsa, ochota, grzebień, hotel, porzeczki, ołówek, długi, żelazko, wróbel
4. Mikołajkowy worek z prezentamiPod choinką ustawiamy worek z różnymi zabawkami-przedmiotami, w nazwach których jest ukryta jakaś trudność ortograficzna. Uczniowie po trzech z klasy wyjmują sobie "prezenty", odgadują ich nazwę i objaśniają pisownię. Zabawki gromadzimy według własnych możliwości i pomysłów np. królik, papuga, samochód, rycerz, żaglówka, wózek, huśtawka itp.(0-3 pkt)
5. Mikołajkowe buty z wyrazamiNa ścianie jako element dekoracyjny wieszamy buty mikołajkowe wykonane z brystolu z napisanymi wyrazami z lukami. Dwóch uczniów wybiera sobie but i wspólnie przy swoich stolikach uzupełniają brakujące litery.(0- 5 pkt)załącznik 4
6. Bombki-zagadkiNa choince wieszamy zamiast bombek zagadki świąteczne ozdobione. Cztery osoby z klasy podchodzą do choinki, zdejmują bombki-zagadki, głośno odczytują i podają hasło - rozwiązanie. (0-4 pkt)załącznik 5
1. Jest to uczeń, który dba o porządek w klasie. (dyżurny)
2. Gdy go trzemy, to płaczemy. (chrzan)
3. Do lekarza iść wypada, kiedy ona nas dopada. (choroba)
4. Daje ta lampa srebrzyste światło, a świeci nocą - odgadnąć łatwo. (księżyc)
5. Widać radość w oczach dzieci, gdy na jej szczycie gwiazdka świeci. (choinka)
6. Może być razowy, żytni, pszenny. (chleb)
7. Wypożyczasz ją w bibliotece. (książka)
7. Skakanka z rymowankamiNa podłodze układa się cyferki od l do 15 połączone ze sobą wstążką. Troje uczniów z każdej klasy, skacząc po skakance, wybiera odpowiedni numer. Pod każdym numerkiem ukryta jest rymowanka, którą należy dokończyć i objaśnić pisownię.Rymowanki rzucamy w jajkach niespodziankach do dzieci - publiczności i oni odczytują rymowanki.(0-5 pkt)załącznik 6
1. Kotkowi się śniła pełna mleka,a my już wiemy, że to jest .... . (rzeka)
2. W czarnej Afryce ten chłopiec mieszka.Jest nim nasz Bambo, ten nasz ..... (koleżka)
3. Bywa mała, bywa duża.Leje deszcz, słychać grzmot - to jest... ... (burza)
4. Wczoraj domu była awantura,bo od wody pękła .... . (rura)
5. W parku pod dębami leżały wszędzie.Dobrze o tym wiemy, że to są... . (żołędzie)
6. Po trawie kicają zające,a nad łąką wschodzi..... (słońce)
7. On wśród uczniów się wyróżniatym, że się do szkoły ... . (spóźnia)
8. Czeka na mnie miękka poduszka,kiedy kładę się do ... . (łóżka)
9. Muszę o tym pamiętać, żena zimę zasypiają niektóre .... . (zwierzęta)
10. Mieszkała kaczka-dziwaczka nad rzeczką, opodal... . (krzaczka)
11. Wpadła mi do fartuszkaduża i smaczna ... (gruszka)
12. Jeszcze dzień, jeszcze dwa,chłopcy i dziewczynki. Będziemy stroić świąteczne .... . (choinki)
8. KrzyżówkiPo dwie osoby z klasy siadają przy swoich stoliczkach i rozwiązują krzyżówki.(0-5 pkt)załącznik 7
Krzyżówka
1. Chroni głowę strażaka lub żołnierza. (hełm)
2. Dbanie o czystość. (higiena)
3. Samolot ze śmigłem. (helikopter)
4. Człowiek odznaczający się odwagą, męstwem, dokonujący wielkich czynów. (bohater)
5. Gdy skaczesz, mówisz: ... (hopsa)
6. Słowo mówione do słuchawki. (halo)
7. Napój z suszonych listków zalewany wrzącą wodą. (herbata)
8. Gra go trębacz z wieży mariackiej. (hejnał)
9. Dzięki temu urządzeniu można zatrzymać pojazd. (hamulec)
9. Pudełka-prezentyPod choinką układamy pudełka-prezenty. Po jednym uczniu z klasy wybieramy, aby otworzyli swoje prezenty i ułożyli wyraz z literek. Pomocą jest obrazek w pudełku np. obrazek jaskółki, litery do wyboru: j, a, s, k, ó, u, ł, k, a.(0-1 pkt)
10. Świąteczne porządki - scenkaW jednym z narożników sali przygotowujemy scenkę pokoju, w którym panuje bałagan np. ze stołu zwisa obrus, krzesło jest przewrócone, róże leżą pod stołem, rozsypana jest herbata, talerz leży przewrócony itp. Uczniowie po dwóch z klasy wypisują na kartkach jak najwięcej wyrazów, w których jest trudność ortograficzna, a które spowodowały bałagan w pokoju.(0-5 pkt)
W konkursie brały udział wszystkie dzieci z każdej klasy. Podsumowanie - przeliczanie punktów odbywało się głośno, licząc wspólnie zdobyte punkty. Dyplomy z poszczególnymi miejscami otrzymała każda klasa. Natomiast słodkie upominki mikołajkowe otrzymały wszystkie dzieci.
mg81s