Apokalipsa - księga na dziś.txt

(13 KB) Pobierz
Apokalipsa - ksi�ga na dzi�

Czy m�g�by Ojciec powiedzie� nam co� o Apokalipsie? Ta przedziwna ksi�ga jest do�� hermetyczna, a zarazem bardzo bogata w symbole.

Apokalipsa (.) ukazuje teologi� boskiej ekonomii, Jezusa obecnego w Ko�ciele przez swego Ducha i rz�dz�cego Ko�cio�em; pokazuje nam drog� Ko�cio�a po�r�d wielu walk. By�a ona prawdziwa wtedy, gdy otrzyma� j� Jan, w �redniowieczu, gdy komentowa� j� �w. Tomasz, w XVI i XVII wieku, i wci��, a nawet coraz bardziej, jest prawdziwa dzisiaj. Mo�na by powiedzie�, �e Apokalipsa jest napisana dla nas, ludzi prze�omu tysi�cleci. Prze�ywamy bowiem tak pot�ne walki, �e gdyby nie o�wieca�a nas Apokalipsa, niczego by�my z nich nie zrozumieli (.).

Apokalipsa jest wi�c �wiat�em wieczno�ci rzuconym na czas. Jest ono prawdziwe we wszystkich okresach �ycia Ko�cio�a, ale im bardziej zbli�amy si� do kresu, tym jest silniejsze. Nie nale�y wi�c odczytywa� Apokalipsy w spos�b historyczny: jest ona objawieniem. (.)
Trzy wielkie pisma Janowe rzucaj� ostateczne �wiat�o na ca�e nasze �ycie teologalne: Ewangelia obja�nia nam wiar� kontemplacyjn�; Apokalipsa nadziej�, a Pierwszy List - mi�o��. Kiedy nasza nadzieja jest poddawana tak silnym wstrz�som jak teraz, potrzebuje bardzo po�ywnego pokarmu.

Co przynosi nam Apokalipsa?

Przynosi nam wizj� Jezusa w chwale. Musia�a ona niezwykle uderzy� Jana. Pomy�lmy, �e Jan po raz ostatni widzia� Jezusa na Krzy�u. P�niej Jezus ukazywa� si�, w wiecz�r Paschy z pewno�ci� popatrzy� na Jana, to niemo�liwe, by na niego nie spojrza�, by nie skrzy�owa�y si� ich spojrzenia. Ale potem ju� nic! Nie zapominajmy, i� Jan �y� w wierze i wyczekiwa� powrotu Chrystusa! Jezus obieca�, �e powr�ci, i powiedzia�: "Nie przeminie to pokolenie, a� si� to wszystko stanie". Co to znaczy dos�ownie? Jan jest ostatni z tego pokolenia, ostatni z Aposto��w! Wszyscy inni ponie�li �mier�, pozosta� tylko Jan. A zatem Jezus musi wr�ci�? (.) Ale tu nie chodzi o pokolenie Aposto��w rozumiane dos�ownie, lecz o pokolenie w spojrzeniu Boga, czyli o sukcesj� apostolsk�. Jan poj��, �e sukcesja apostolska b�dzie istnia�a a� do powt�rnego przyj�cia Chrystusa. (.)

Apokalipsa jest wi�c dla eschatologicznej nadziei Jana, aby poprzez te ostateczne walki umia� on widzie� chwa��. Zaraz w pierwszej wizji Apokalipsa ukazuje Jezusa w chwale. Jest to chwa�a Jezusa kap�ana, uwielbienie kap�a�stwa Chrystusa, przej�cie od Jezusa - ofiary mi�o�ci do Jezusa w chwale. (.)
I w�a�nie w �wietle Jezusa uwielbionego zostaje nam pokazanych siedem Ko�cio��w Jana; my�l�, �e za�o�y� je Jan. (.) Skarcenie siedmiu Ko�cio��w pokazuje nam aposto�a, dobrego pasterza, odpowiedzialnego za swe Ko�cio�y przed Bogiem (.).

Najpierw nast�puje wielka tajemnica siedmiu piecz�ci, kt�re mo�e z�ama� tylko Baranek jakby zabity i kt�re s� dekretami Boga. S�dz�, �e chodzi tu o tajemnic� predestynacji (.) , gdy� jest to wola Boga wzgl�dem Ko�cio�a i wzgl�dem ka�dego z nas. Widzimy, �e Ojciec realizuje t� predestynacj� poprzez zranione serce Baranka, skoro tylko Baranek mo�e z�ama� piecz�cie.

Czym jest predestynacja?

Jest to spojrzenie Boga na ka�dego z nas. Jeste�my predestynowani, ale to w �aden spos�b nie przekre�la naszej wolno�ci. Siedem piecz�ci ukazuje jakby siedem g��bokich wymiar�w spojrzenia Boga, zawsze poprzez spojrzenie Chrystusa, gdy� to Jezus, "Baranek jakby zabity", ods�ania przed nami piecz�cie. (.) Poprzez te piecz�cie odkrywamy ca�� tajemnic� walk. Pierwsza piecz��: bia�y ko�. Jeste�my zbawieni, ale musimy walczy� wraz z Jezusem, musimy walczy�, gdy� walka nie ko�czy si� na Krzy�u, lecz trwa przez ca�e �ycie Ko�cio�a. (.)

Po symbolizmie piecz�ci pojawia si� symbolizm tr�b. Znacznie trudniej to zrozumie�, gdy� jest to poziom wykonania, spe�nienia. Widzimy kolejne tr�by, czyli spos�b, w jaki ka�dy z nas zostaje ogarni�ty r�nymi walkami. W tajemnicy tr�b nie mo�na ju� rozezna�, co pochodzi od Boga, a co od szatana. (.)
(.) Na pocz�tku rozdzia�u 12 wida� "wielki znak" na niebie: Niewiast� obleczon� w s�o�ce, z dwunastoma gwiazdami wok� g�owy i z ksi�ycem pod stopami. W�a�nie ma rodzi� w b�lach, a przed ni� stoi Smok.

Te znaki pozwalaj� nam zrozumie� walki. Na pocz�tku Ksi�gi Rodzaju B�g "wprowadza nieprzyja��" mi�dzy niewiast� i w�em. Niewiasta to przede wszystkim Maryja, nast�pnie Ko�ci�, i ka�dy z nas, ma�e, kruche stworzenie, kt�re przechowuje tajemnic�, strze�e p�odno�ci, b�d�cej najwi�ksz� tajemnic� mi�o�ci. Smok to "W�� starodawny", "szatan". Widzimy nieub�agan� walk� mi�dzy nimi. Gdy tylko niewiasta wyda�a na �wiat syna, kt�ry natychmiast zosta� uniesiony do nieba, Szatan �ciga j� na pustyni. (.)

Pustynia symbolicznie oznacza adoracj�. Gdy adorujemy Boga, wymykamy si� szatanowi, nic nie mo�e nam on zrobi� - nigdy o tym nie zapominajmy. Apokalipsa pokazuje nam, �e mamy niezwykle pot�n� bro� przeciw szatanowi, kt�ra pozwala nam ca�kowicie przed nim uciec: jest to adoracja. (.) Przez adoracj� i kontemplacj� Maryja ca�kowicie wymyka si� szatanowi. Widz�c to, szatan b�dzie �ciga� Jej potomstwo.

Rozdzia�y 12 i 13 pozwalaj� nam odkry� wielk� strategi� szatana, kt�ry nawi�zuje przymierze z cz�owiekiem, aby go �ciga� i osi�gn�� wi�ksz� skuteczno�� w walce. O co toczy si� ta wojna? Szatan nie mo�e znie�� tajemnicy Maryi, czyli w gruncie rzeczy stworzenia m�czyzny i niewiasty. �ywi do nich nienawi��, gdy� s� oni arcydzie�ami Boga, i na wszelkie mo�liwe sposoby chce ich odwie�� od ich celu. Wydaje mi si�, �e przede wszystkim tego uczy nas Apokalipsa. 

Co mo�e oznacza� przymierze szatana z lud�mi?

(.) Ojciec zapragn�� zbawi� ludzi przez tajemnic� Wcielenia, co wprawia szatana we w�ciek�o��: dlatego chce on doprowadzi� do upadku cz�owieka pos�uguj�c si� cz�owiekiem. Moim zdaniem, Bestia wychodz�ca z morza przedstawia zepsucie umys�u. Na jej siedmiu g�owach widniej� blu�niercze imiona. Innymi s�owy, szatan pos�uguje si� cz�owiekiem, aby zaprzeczy� istnieniu Boga. Bestia wychodz�ca z morza to ideologie ateistyczne; niegdy� mog�y to by� szerz�ce si� b��dy. Szatan zawsze pos�ugiwa� si� cz�owiekiem, aby k�ama� i uwodzi� k�amstwem.. Ostatnim, najwi�kszym k�amstwem jest przekonywanie ludzi, �e zdo�aj� si� zbawi� o w�asnych si�ach (.).

Na pocz�tku rozdzia�u 13 widzimy zadziwiaj�c� karykatur� rany serca na jednej z g��w Bestii, kt�ra zosta�a �miertelnie zraniona. Jej rana zosta�a uleczona. W pewnym sensie, Bestia sama si� wskrzesi�a. Jest to symboliczne, wi�c nie�atwe do wyja�nienia, chodzi jednak o swoiste na�ladowanie tajemnicy rany serca. Serce Chrystusa zosta�o zranione. Bestia nie ma serca, ma tylko g�owy: serce znik�o, gdy� szatan ju� nie kocha i nie wie, czym jest mi�o��.

Nast�puje wi�c odwr�cenie: umys� staje si� s�u�ebny wobec w�adzy. Bestia wychodz�ca z morza wykazuje bardzo rozbudzonym umys�, tym bardziej, �e sama uzdrawia sw� ran� - czy� nie kryje si� tu zadziwiaj�cy symbolizm dialektyki? I to wszystko s�u�y w�adzy. Bestia wychodz�ca z morza i Bestia wychodz�ca z ziemi oznaczaj� przymierze wypaczonego umys�u z w�adz�. (.) Ich wsp�lnym dzie�em jest Babilon; dalszy ci�g Apokalipsy pokazuje wielko�� Babilonu i jego zdemaskowanie na s�dzie Boga.

Czym jest Babilon?

To ziemskie miasto bez Boga, miasto nierz�du - w znaczeniu ba�wochwalstwa, gdy cz�owiek ju� nie wie, co znaczy adorowa� Boga; to cz�owiek bez Boga, d���cy tylko do w�adzy. Apokalipsa zadziwiaj�co opisuje wielko�� Babilonu, pokazuje, �e wszyscy ludzie zwi�zani z Babilonem op�akuj� jego upadek. (.)
Potem widzimy s�d nad Babilonem. Taki jest sens s�du ostatecznego, zupe�nie inny ni� nam si� wydaje. My�limy, �e to B�g pot�pia, ale tak nie jest. S�d ostateczny polega na tym, �e B�g stawia nas wobec rzeczywisto�ci: widzimy, �e ludzie zostali zwiedzeni i widzimy prawd�, kt�ra wyzwoli cz�owieka spod tej strasznej w�adzy szatana, spod uwodzicielskiego czaru k�amstwa, aby wreszcie ujrza� Jeruzalem Niebieskie.

Apokalipsa opisuje nam wi�c wielkie walki, w jakich si� znajdujemy: stale obecne dzia�anie szatana, jego strategi�, taktyk�, i jak B�g poprzez to wszystko odnosi zwyci�stwo w Chrystusie. Wielkie zwyci�stwo Chrystusa to bia�y ko� na czele zast�p�w Boga. (.)

Na czym polega powt�rne przyj�cie Chrystusa? Czy nale�y je sobie wyobra�a� dos�ownie, czy symbolicznie?

Nie mo�na go sobie wyobrazi� w �aden spos�b. Trzeba w nie wierzy�, w spos�b ca�kowicie wewn�trzny. Chrystusa w chwale mo�emy "ujrze�" tylko od wewn�trz, w wierze. Dla naszych oczu jest to niemo�liwe.

Czy to jest koniec �wiata?

Tak, to koniec �wiata, koniec czas�w, kres wszystkiego. Powr�t Jezusa (.). Znakiem tego jest widoczna dla wszystkich t�cza wok� tronu. Chrystus w swej chwale objawi si� wszystkim w widzeniu wewn�trznym, ale tak mocnym, �e wszyscy zostaniemy przez nie pochwyceni. Wtedy sam Jezus nas we�mie do siebie - je�li w chwili Jego powrotu jeszcze b�dziemy �yli na ziemi - aby nas uwielbi�. (.)

Jako teolog i cz�owiek kontemplacji, jak Ojciec widzi walki, jakie prze�ywa dzisiaj ludzko��?

Najbardziej mnie uderza zadziwiaj�ca zgodno�� mi�dzy tym, co nasz umys� (biedny, ale poszukuj�cy prawdy) odkrywa w �wiecie, zw�aszcza poprzez ideologie ateistyczne i wielkie ataki, a tym, co pokazuje nam �w. Jan. W �wietle �w. Jana widzimy, �e ostateczne ataki, o kt�rych m�wi Apokalipsa, prze�ywamy w�a�nie teraz.
Najbardziej przewrotny atak szatana jest wymierzony przeciw Niewie�cie (Maryi i Ko�cio�owi) i tajemnicy p�odno�ci. To zrozumia�e, gdy� je�li B�g zapragn�� stworzy� swe ostateczne arcydzie�o w m�czy�nie i kobiecie, to po to, aby im przekaza� wielk� tajemnic� p�odno�ci: m�czyzna i kobieta, zwyk�e stworzenia, sami mog� sta� si� �r�d�em �ycia - a anio�owie nie. To najbardziej z�o�ci szatana. Prokreacja stanowi podstawowe, radykalne, najbardziej zasadnicze przymierze cz�owieka z Bogiem, i to ono jest celem najsilniejszego ataku w dzisiejszym �wiecie. Szatan - Smok, W�� starodawny - nie mo�e go znie��. Dlatego istnieje nieprzyja�� mi�dzy Niewiast� i W�em, kt�ry nie mo�e zaakceptowa� tajemnicy p�odno�ci, poczynaj�c od p�odno�ci b...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin