KRÓLEWNA ŚNIEŻKA
SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA WYKONANEGO PRZEZ INTEGRACYJNĄ GRUPĘ TEATRALNĄ „PINOKIO”
DZIAŁAJĄCĄ PRZY SOSW W RADZIEJOWIE
CELE INSCENIZACJI:
I. Główne:
1. Integracja wychowanków Ośrodka z dziećmi ze Szkoły Podstawowej nr 1( w przedstawieniu obok wychowanków SOSW biorą udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Radziejowie).
2. Promocja i umacnianie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku lokalnym.
3. Wspieranie i pogłębianie zdolności twórczych dzieci.
4. Wyrównanie dysproporcji rozwojowych.
II. Szczegółowe:
1. Zaspokojenie potrzeby uznania i poczucia własnej wartości u dzieci biorących udział w przedstawieniu.
2. Wyrabianie odpowiedzialności za wspólne przygotowanie i prezentację wybranego utworu.
3. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień aktorskich.
4. Poznanie i zrozumienie tekstu baśni.
5. Modelowanie zachowań pod wpływem pozytywnych bohaterów baśni.
6. Rozwijanie pamięci, wyobraźni i fantazji.
7. Doskonalenie technik zapamiętywania tekstu.
8. Ćwiczenie koncentracji uwagi.
9. Ćwiczenie dykcji, poruszania się po scenie, gestu.
10. Nabywanie nowych umiejętności i doświadczeń podczas pracy w teatrzyku.
11. Kształtowanie wrażliwości estetycznej.
Osoby występujące w inscenizacji:
NARRATOR I- (strój dowolny),
NARRATOR II – (strój dowolny),
ZŁA KRÓLOWA – (czarna spódnica, czarny golf, czerwony gorset, korona, lustro w ręku),
ŚNIEŻKA – ( złota sukienka, biała bluzeczka, złota opaska na głowie)
NADWORNY MYŚLIWY- (koszula flanelowa, spodnie i kamizelka myśliwska, buty trapery ,kapelusz, wiatrówka),
SZARY WRÓBEL – ( szare getry, szary sweter z naszytymi piórami, czepek z piórami i dziobkiem na głowie),
LEŚNY PTAK – ( czarne getry, czarna bluzka z naszytymi piórami, beret z naszytymi piórami, dziób),
KRASNOLUDEK I – ( spodnie w czarno- białe paski, bluzka w paski, czarna kamizelka, czerwone buty i czapka),
KRASNOLUDEK II – ( spodnie w czarno-białe prążki, biała koszulka, kamizelka w czarno- białą kratkę, czerwone buty i czapkę),
KRASNOLUDEK III – ( spodnie we wzorki, żółta koszulka, kamizelka beżowa, zielone buty i czapka),
KRASNOLUDEK IV – (granatowe spodnie, zielona koszulka, kolorowa kamizelka- czerwona czapka i buty),
KRASNOLUDEK V- ( spodnie w granatowo-białe pasy czerwona koszulka, kolorowa kamizelka, niebieskie buty i spodnie),
KRASNOLUDEKVI – ( spodnie w mazgaje, czerwona koszulka, kamizelka w zielono- czarną kratę, czerwona czapka i buty),
KRASNOLUDEKVII – (spodnie w żółto-granatowe paski, żółta koszulka, kamizelka we wzory, granatowe buty i czapka),
CZAROWNICA – ( czarna spódnica, czarna peleryna, czarny kapelusz, miotła w ręku),
SŁUŻĄCY – ( zielone bufiaste spodnie, kolorowy kubrak i beret, biała koszula)
CZRODZIEJSKIE LUSTRO – głos zza kotary.
AKT I
SCENA I
(Zła Królowa przechadza się po komnacie. Zatrzymuje się przed Czarodziejskim Lustrem i przygląda się sobie z zadowoleniem.)
(Muzyka; „ Śpiąca królewna” Czajkowski)
NARRATOR I
Na skale stoi zamek.
NARRATOR II
A kto w tym zamku mieszka?
Król wdowiec, Zła Królowa i córka Króla, Śnieżka.
Królewna-dziewczę śliczne, Król- dobry, już niemłody.
Królowa-zła i dumna z niezwykłej swej urody.
Przed Lustrem Czarodziejskim co dnia Królowa staje i, odpowiedzi pewna, pytanie to zadaje:
(Królowa staje przed Czarodziejskim Lustrem)
ZŁA KRÓLOWA
Lustereczko, powiedz przecie, kto najpiękniejszy jest na świecie?
Lustro odpowiedź ma już gotową:
CZARODZIEJSKIE LUSTRO
Ty najpiękniejsza jesteś, Królowo!
Długo tak się działo.
Wiele lat tak było.
Ale dnia pewnego wszystko się zmieniło.
Przed Lustrem Czarodziejskim , jak co dnia Królowa staje. I znów, pewna odpowiedzi, swe pytanie mu zadaje.
ZŁA KRÓLOWA( z dumnym uśmiechem)
Lustereczko, powiedz przecie: kto jest najpiękniejszy na świecie?
Ale Lustro milczy, nic nie odpowiada.
(Zła Królowa jest zaniepokojona)
Czeka Zła Królowa, wnet się robi blada. Chyba coś przeczuwa...
Znów przed Lustrem Stoi. Chciałaby zapytać, lecz się czegoś boi...
ZŁA KRÓLOWA(z niepokojem)
Zwierciadełko moje! Powiedz, powiedz przecie kto jest najpiękniejszy na świecie?
Piękna jesteś Pani jak gwiazda na niebie, lecz teraz Śnieżka piękniejsza jest od ciebie.
Jak w rzece płynie woda , tak ciągle płynie czas. Przemija twa uroda, przygasa oczu blask.
ZŁA KRÓLOWA(z gniewem)
Nie! Ja nie chcę! Nie pozwolę! Śnieżka jest wszystkiemu winna, a więc niechaj zginie!
Hej! Służba! Niech Myśliwy przede mną się zjawi!
SCENA II
W komnacie zjawia się Nadworny Myśliwy. Nikt nie widzi Szarego Wróbelka, który przycupnął na oknie.
NADWORNY MYŚLIWY-kłania się
Oto jestem na twój rozkaz. Cóż mi Pani czynić każe?
ZŁA KRÓLOWA-(z gniewem)
NADWORNY MYŚLIWY-( z przerażeniem)
Nie! Przenigdy!
Zabij ją, bo ja tak każę!
NADWORNY MYŚLIWY-(błagalnie)
Zlituj, zlituj się Królowo! Śnieżka nic nie zawiniła. Ona taka piękna, miła!
ZŁA KRÓLOWA-(krzyczy)
Piękna?! Zamilcz! Rób, co mówię! Prowadź Śnieżkę do lasu i tam życie odbierz! Prędzej! Nie trać czasu! I pamiętaj, byś nikomu nic nie powiedział! Aby Król się nigdy nie dowiedział!
(Myśliwy kłania się, odchodzi, mówi do siebie z bólem)
NADWORNY MYŚLIWY
Ona serce ma z kamienia! Łzami jej nie wzruszę. Lecz słuchać jej muszę.
(Po ogrodzie pałacowym spaceruje Śnieżka, zbiera kwiatki, jest wesoła i szczęśliwa.)
( Muzyka; „ Taniec chiński” Czajkowski)
Raduje się Królowa, że Śnieżka zginie w lesie. Lecz nie wie, że nowina po świecie już się niesie.
Nie wie, że na oknie szary wróbel siedział i to, co usłyszał, ptakom opowiedział.
(Szary wróbel frunie do lasu, do niech nadlatują ptaki, mówi do nich z przejęciem)
SZARY WRÓBEL
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir! Nie do wiary! Zła Królowa ma podłe zamiary!
Śnieżkę chce zabić!
Ptaki chwili nie zwlekały, wnet do lasu poleciały. Wszystkim w lesie powiedziały, co od wróbla usłyszały.
( Muzyka; głosy ptaków z płyty „ Letnie głosy ptaków”)
(Leśny Ptak i Szary Wróbel lecą do lasu. Do Śnieżki podchodzi Nadworny Myśliwy, rozgląda się niespokojnie i mówi.)
Chodź, Śnieżko, na spacer. Pójdziemy do lasu.
ŚNIEŻKA-(radośnie)
Chodźmy więc!
(Ruszają! razem do lasu.)
Tak się cieszę! Lubię las
( Muzyka; głosy ptaków z płyty „ Leśne głosy ptaków”)
(Myśliwy i Śnieżka są już w lesie)
Idą, idą coraz dalej, już oboje się zmęczyli. Noc zapada-oni idą. Czyżby w lesie zabłądzili?
(nie rozumiejąc, o czym mówi Myśliwy)
NADWORNY MYŚLIWY(z rozpaczą)
Nie Śnieżko! Twa macocha kazała cię zabić!
ŚNIEŻKA( nie rozumiejąc)
Za co? Dlaczego?
NADWORNY MYŚLIWY( z bólem) Za twą urodę.
Nie rób tego! Nie rób tego! Chcemy żeby Śnieżka żyła .
NADWORNY MYSLIWY
Macie rację! Śnieżka nic mi nie zawiniła.
(zwracając się do Śnieżki)
Uciekaj przed siebie, może spotkasz dobrych ludzi, co pomogą ci w potrzebie.
Ja do pałacu już wracać muszę.
(odchodzi i zostawia Śnieżkę)
( Muzyka; „ Koncert fortepianowy” Czajkowski)
(Śnieżka jest sama, siedzi pod drzewem i płacze.)
Poszedł Myśliwy, wrócił do zamku. Śnieżka została sama. Siadła i płacze.
ŚNIEŻKA(rozglądając się bezradnie)
Cóż teraz pocznę? Ach! Gdyby żyła mama!
SZARY WRÓBEL(przyfruwa do Śnieżki)
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir! Nie płacz Śnieżko! Chętnie ci pomogę! Zawsze byłaś dobra dla mnie, więc ci wskażę drogę!
(Śnieżka ociera łzy, wstaje i słucha.)
LEŚNY PTAK(przylatując)
My ci także pomożemy! Ty nam zimą pomagałaś i ziarenka nam dawałaś.
SZRAY WRÓBEL
Ćwir, ćwir! Tędy! Tu jest ścieżka!
ŚNIEŻKA
Widzę domek! Kto w nim mieszka? Jaki ładny! Jaki mały!
A w takim ładnym domku ktoś dobry pewnie mieszka. Więc może tutaj znajdzie schronienie biedna Śnieżka?
ŚNIEŻKA(stukając do drzwi)
Stuk, stuk, stuk, stuk! Puk, puk, puk, puk!
(nasłuchuje)
Nikt nie odpowiada.
(z wahaniem)
Co mam zrobić? Wejść, czy nie wejść? Nie wiem, trudna rada.
Śnieżko! Śnieżko! Wejdź do środka! Nic tam złego cię nie spotka!
ŚNIEŻKA(podejmując decyzję)
Wejdę!
(Śnieżka wchodzi do domu , rozgląda się i woła)
Czy ktoś tutaj mieszka? Dzień dobry! Jestem Śnieżka!
(Nikt nie odpowiada.)
Nie ma tu nikogo. Cóż poczekać muszę. Siądę i odpocznę.
(Podchodzi do stołu, na którym stoi siedem miseczek.)
Miseczki z kaszką, stoją na stole, zjeść sobie pozwolę.
(Chodzi wokół stołu od jednej miseczki do drugiej i je z apetytem.)
Z pierwszej miseczki-zjem odrobinkę. Z drugiej-tylko ciupinkę.
Z trzeciej miseczki-jedną łyżeczkę. Z czwartej-tylko troszeczkę.
Z piątej miseczki-mały okruszek. A tym, co w szóstej, napełnię brzuszek,
Bo siódma miska jest za malutka nawet dla skrzata lub krasnoludka.
(Zjadłszy kaszkę Śnieżka zbiera miseczki i mówi)
Dobra kaszka była! Zmyję więc miseczki i łyżeczki, zmiotę, a potem... (ziewa)
Taka jestem śpiąca...
(zauważa łóżeczko)
O tu są łóżeczka, położę się troszeczkę...
(kładzie się na łóżku i zasypia)
( Muzyka; „ Piosenka Krasnoludków” G. Świtała)
(Śnieżka śpi, do domu wchodzą Krasnoludki)
KRASNOLUDEK I
Ktoś zjadł moją kaszkę!
KRASNOLUDEK II
Moją też!
KRASNOLUDEK III ...
aliaz