Cialdini_Raobert_-_Wywieranie_wplywu_na_ludzi.txt

(709 KB) Pobierz
Raobert Cialdini

WYWIERANIE WP�YWU NA LUDZI

Teoria i praktyka

SERIA PSYCHOL061l SPO�ECZNEJ

Przek�ad Bogdan Wojciszke



GWP

GDA�SKIE WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE

Gda�sk, 2000



tytu� orygina�u: INFLUENCE. SCIENCE AND PRACTICE

Copyright (c)	1993 by HarperCollins CollegePublishers, Inc.

Copyright (c)   for the Polish edition by Gda�skie Wydaw nictwo Psychologiczne Gda�sk 2000

Wszystkie prawa zastrze�one. Ksi��ka ani jej cz�� nie mo�e by� przedrukowy vi ana ani w �aden inny spos�b reprodukowana, powielana mechanicznie, fotograficznie, elektronicznie lub magnetycznie, ani odczytywana w �rodkach masowego przekazu bez pisemnej zgody Gda�skiego Wy dawnictwaPsychologicznego.

wydanie trzecie w j�zyku polskim

redakcja naukowa: prof. dr liab. Bogdan Wojciszke redakcja polonistyczna: El�bieta Babi�ska korekta: Bogumi�a Cirocka opracowanie graficzne: Dominika Gzowska

ISBN 83-85416-39-0

druk:   "StellaMaris".

ul. Rze�nicka 54/56 80-822 Gda�sk

Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne

ul. Bema 4 / la, 81-753 Sopot, tel. / fax (058) 551-61-04

e-mail: gwp@gwp.gda.pl

http .//www.gwp.gda.pl



is tre�ci

Od t�umacza ...................................

Komentarz do trzeciego wydania ...................

WST�P...........................................

ROZDZIA� l. Narz�dzia wp�ywu ..............

Klik, wrrr... ....................................

Na skr�ty ......................................

Wyzyskiwacze ..................................

Sztuka d�udo ...................................

Doniesienia czytelnik�w ..........................

Podsumowanie .................................

Pytania .......................................

ROZDZIA� 2. Regu�a wzajemno�ci .............

Zasady dzia�ania regu�y ..........................

Przemo�na si�a wzajemno�ci .................

Polityka .............................

Nie tak znowu darmowa pr�bka .........

Jak regu�a wymusza niechciane d�ugi ..........

Jak regu�a wymusza niesprawiedliw� wymian� .. Wzajemno�� ust�pstw ............................

Odmowa-wycofanie ..............................

Wzajemno�� ust�pstw, zasada kontrastu i tajemnica afery Watergate ..................

Tak czy owak - stracisz .....................

Oto moja krew - i wpadnij znowu .............

S�odkie a sekretne efekty uboczne .............

Poczucie odpowiedzialno�ci .............

Satysfakcja ..........................

Obrona ........................................

Odrzucenie regu�y wzajemno�ci ...............

Wykurzy� wroga ...........................

Doniesienia czytelnik�w ..........................

Podsumowanie .................................

Pytania .......................................

ROZDZIA� 3. Zaanga�owanie i konsekwencja

Klik i wrrr... raz jeszcze ..........................



Szybki numer ........................................ 68

Forteca g�upc�w ...................................... 69

Zabawa w chowanego .................................. 72

Kluczem jest zaanga�owanie .................................. 74

Serca i umys�y ......................................... 81

Magiczny akt . ................................... 81

Oko publiczno�ci ................................. 85

Dodatkowy wysi�ek............................... 87

W�asny wyb�r ........................................ 93

Zapuszczanie korzeni .................................. 97

W obronie dobra publicznego .......................... 100

Obrona .................................................. 103

Sygna�y z �o��dka .................................... 104

W g��bi duszy ....................................... 106

Doniesienia czytelnik�w .................................... 108

Podsumowanie ........................................... 110

Pytania ................................................. 111

ROZDZIA� 4. Spo�eczny dow�d s�uszno�ci .............. 112

Zasada dowodu spo�ecznego ................................ 113

W�adza ludu ........................................ 114

Po ko�cu �wiata ..................................... 118

Przyczyna �mierci - niepewno�� ............................. 124

Podej�cie naukowe ................................... 128

Co robi�, g-dy ju� jeste� ofiar� .......................... 130

Wielu wezwano, lecz tylko jeden powinien by� wybrany ..... 132

...R�bcie wszystko to, co ja .................................. 133

�mier� z ma�powania ................................. 135

Wyspa ma�p ........................................ 141

Obrona .................................................. 145

Sabota� ............................................ 146

Patrz�c w g�r� ...................................... 149

Doniesienia czytelnik�w ..................... .-, ............. 151

Podsumowanie ........................................... 152

Pytania ................................................. 152

ROZDZIA� 5. Lubienie i sympatia ....................... 154

Przyja�� jako narz�dzie wp�ywu na innych ..................... 158

Kogo lubimy i za co ........................................ 159

Atrakcyjno�� fizyczna ................................. 159

Podobie�stwo ....................................... 161

Komplementy ....................................... 163

Kontakt i wsp�praca ................................. 164

Na ob�z ....................................... 167

Z powrotem do szko�y ............................ 168

Warunkowanie i skojarzenia ...................

Czy nazwisko Paw��w z czym� Ci si� kojarzy? Z wiadomo�ci i pogody do sportu ...........

Obrona ............................... ......

Doniesienia czytelnik�w .......................

Podsumowanie ..............................

Pytania ....................................

ROZDZIA� 6. Autorytet..........

Si�a nacisku autorytetu ...........

Blaski i cienie �lepego pos�usze�stwa Opakowanie, nie zawarto�� ........

Tytu�y ....................

Ubranie ...................

Samochody ................

Obrona .........................

Autorytatywny autorytet .....

Sprytna szczero�� ...........

Doniesienia czytelnik�w ...........

Podsumowanie ..................

Pytania ........................

ROZDZIA� 7. Niedost�pno�� ............

Im mniej, tym lepiej ......................

Ograniczona ilo�� d�br ...............

Ograniczenie czasowej dost�pno�ci d�br . Op�r psychologiczny ......................

Op�r doros�ych: mi�o��, pistolety i pranie Cenzura ...........................

Warunki optymalne ......................

�wie�o�� niedost�pno�ci ..............

Rywalizacja o niedost�pne dobra .......

Obrona .................................

Doniesienia czytelnik�w ...................

Podsumowanie ..........................

Pytania ................................

ROZDZIA� 8. Wp�yw w mgnieniu oka...

Automatyzmy pierwotne...................

Automatyzmy nowoczesne .................

W obronie u�wi�conych dr�g na skr�ty .......

Podsumowanie ..........................

Pytania ................................

BIBIOGRAFIA

INDEKS





NOTA OD T�UMACZA

Ksi��ka Wywieranie wp�ywu na ludzi ��czy dwie cnoty, kt�rym rzadko udaje si� i�� w parze: naukow� rzetelno�� z jednej strony, �ywo�� i lekko�� narracji - z drugiej. Czytelnik znajdzie w niej przejrzysty opis mechanizm�w, na mocy kt�rych jednym ludziom udaje si� nak�oni� innych do uleg�o�ci, cho� nie znajdzie w niej d�ugich a "naukowo" brzmi�cych s��w.

Jak nak�oni� innego cz�owieka do zmiany sposobu post�powania? Do podj�cia lub zmiany decyzji? Jak dokona� tego, by zmiany takiej sam zapragn��? Jak obroni� si� przed niepo��danym wp�ywem innych ludzi na nasze w�asne decyzje? Jak unikn�� sytuacji, w kt�rych dopiero po czasie orientujemy si�, �e oto (zn�w) kto� nas naci�gn�� na co�, na co wcale nie mieli�my ochoty?

Ksi��ka Wywieranie wp�ywu na ludzi udziela jasnych i przekonuj�cych odpowiedzi na te pytania. S�u�y� wi�c mo�e pomoc� zar�wno tym, kt�rzy chc� lub musz� wp�ywa� na innych, jak i tym, kt�rzy pragn� sami si� obroni� przed niepo��danym wp�ywem innych. Jest to wi�c ksi��ka po prostu dla ka�dego z nas. Za� zupe�nie nieodzowna okaza� si� mo�e dla os�b, kt�re zawodowo zajmuj� si� wp�ywaniem na innych - kierownik�w i negocjator�w, specjalist�w od reklamy i marketingu, prawnik�w i ekonomist�w, nauczycieli i wychowawc�w.

Robert B. Cialdini, jest znanym i cenionym w USA profesorem psychologii spo�ecznej. Jest on nie tylko utalentowanym badaczem "laboratoryjnym", ale i cz�owiekiem dociekliwym i pomys�owym, kt�ry zrealizowa� bardzo nietypowy cykl bada� nad wp�ywem spo�ecznym. Mianowicie przez kilka lat dos�ownie zatrudnia� si� u r�nych praktyk�w wp�ywu spo�ecznego (agent�w rozprowadzaj�cych polisy ubezpieczeniowe, specjalist�w od reklamy, sprzedawc�w u�ywanych samochod�w, sprzedawc�w-domo-kr��c�w itp.) i podpatrywa� w jaki spos�b "urabiaj�" oni swoich klient�w. Wszystko to powi�za� z bardziej systematyczn� wiedz�, jakiej dostarczaj� badania laboratoryjne i opisa� w bardzo interesuj�cy, a cz�sto i dowcipny spos�b. Powsta�a w ten spos�b ksi��ka tyle� zajmuj�ca, co pouczaj�ca. Okaza�a si� przebojem wydawniczym w Ameryce. Jej naj�wie�sze, trzecie wydanie przet�umaczy�em, czerpi�c z tego wiele przyjemno�ci. Mam nadziej�, �e lektura tej ksi��ki oka�e si� r�wnie przyjemna.

Bogdan Wojciszke



KOMENTARZ DO TRZECIEGO WYDANIA

Od poprzedniego wydania Psychologii wywierania wp�ywu na ludzi up�yn�o ju� nieco czasu. W okresie tym wydarzy�y si� pewne rzeczy zas�uguj�ce na ich odnotowanie w obecnym wydaniu. Po pierwsze, obecnie wi�cej ju� wiemy o procesach wywierania wp�ywu na ludzi. W badaniach nad perswazj�, uleganiem i zmian� opinii nast�pi� wyra�ny post�p i obecne wydanie zawiera nowy materia� b�d�cy wyrazem tego post�pu Do tego wydania do��czy�em te� - zainspirowany listami czytelnik�w poprzednich wyda� tej ksi��ki - Doniesienia czytelnik�w. Na ko�cu ka�dego rozdzia�u znajduj� si^ lis...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin