Świetlice socjoterapeutyczne
· Prawne podstawy funkcjonowania świetlic środowiskowych
Świetlice socjoterapeutyczne są rodzajem placówek wsparcia dziennego. Każda świetlica socjoterapeutyczna, podobnie jak wszystkie placówki wsparcia dziennego, muszą spełniać konkretne wymogi, które określa ustawa o pomocy społecznej z 12 marca 2004r. Szczegółowe zasady jej funkcjonowania określa rozporządzenie ministra polityki społecznej z 14 lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych ( DzU z 4 marca 2005r.,nr 37, poz. 331 )
(co do tych ustaw to mam wątpliwości, sprawdzę to i jeśli będzie trzeba wyślę jeszcze raz prawidłową wersję tego akapitu)
· Zadania
Ø Zadania podstawowe
- wsparcie rodziny w sprawowaniu jej podstawowych funkcji
- zapewnienie pomocy rodzinie i dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonych demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami
- współpraca ze szkołą, ośrodkiem pomocy społecznej i innymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
Ø Zadania wynikające ze specyfiki placówki
Ze względu na to, że świetlice socjoterapeutyczne są specjalistycznymi placówkami wsparcia dziennego, oprócz realizowania „podstawowych zadań” ma prowadzić co najmniej jedną z następujących form pracy:
- zajęcia socjoterapeutyczne, realizowane w stałych grupach dzieci, prowadzone przez wychowawcę i terapeutę
- oddziaływanie terapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne i logopedyczne
- indywidualne programy korekcyjne realizowane podczas zajęć grupowych lub indywidualnych
- udzielanie pomocy w sytuacjach kryzysowych szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych na podstawie diagnozy indywidualnej dziecka i jego rodziny
· Funkcjonowanie
Jak, że świetlice socjoterapeutyczne są tworzone jako odpowiedź na zjawisko dzieci ulicy, ich specyficzne potrzeby wyznaczają jej podstawowe funkcje:
- Funkcja kompensacyjna
Polega na wyrównaniu deficytów emocjonalnych, społecznych, co dokonuje się przez stwarzanie możliwości pobytu w grupie rówieśniczej, gdzie wytwarza im się atmosferę akceptacji, gdzie prowadzone są zajęcia korekcyjne, kompensacyjne, socjoterapeutyczne. Szczególnie chodzi tutaj o wypełnienie pustki emocjonalnej i rozwinięcie talentów dzieci.
- Funkcja opiekuńcza
Polega na organizowaniu opieki po zajęciach szkolnych, pomocy w nauce, odrabianiu zadań domowych, tworzeniu warunków do nauki, pomocy w pokonywaniu trudności w nauce, kontakcie i współpracy ze szkołą, korepetycjach z poszczególnych przedmiotów.
- Funkcja wychowawcza
Jest realizowana przez organizowanie kółek zainteresowań, prowadzenie zajęć plastycznych, technicznych, muzycznych, sportowych, kulinarnych, komputerowych, tanecznych. Uczestnictwo w takich zajęciach umożliwia dzieciom poznanie swoich talentów, pomaga w umiejętności wyrażania siebie, odreagowanie w konstruktywny sposób napięć, jakie wynoszą z domu rodzinnego, a także kształtowanie pozytywnych nawyków organizowania codziennych zajęć.
Celem działań opiekuńczych jest:
- wdrażanie wychowanków do przestrzegania zasad współżycia społecznego,
- podnoszenie kultury osobistej,
- kształtowanie pozytywnego stosunku do pracy,
- przygotowanie dzieci do postaw odpowiedzialności i samodzielności
· Funkcje świetlic socjoterapeutycznych
Ø Funkcje profilaktyczne
Celem pracy z dziećmi i młodzieżą jest zapobieganie ujawniającym się zaburzeniom ich zachowań. Często profilaktyka obejmuje całą rodzinę podopiecznego świetlicy, chcąc dotrzeć do źródła problemu, ponieważ niezaspokojenie potrzeb dzieci wynika właśnie z nieprawidłowego funkcjonowania rodziny. Odbywa się to np. przez odwiedzanie rodziców w ich domach, organizowanie indywidualnych spotkań i udzielanie porad.
Ø Funkcje integracyjne
Chodzi tu przede wszystkim o integrację ze środowiskiem lokalnym, współpracę i pomoc lokalnego ośrodka pomocy społecznej lub Centrum Pomocy Rodzinie
a_nirvana