łożyska.docx

(33 KB) Pobierz

http://www.ime.pw.edu.pl/zme/dyd/mater/kme/kmeii_03.pdf

 

Nośność statyczna - C0 [N] maksymalna siła promieniowa jaką można trwale obciążyć łożysko w spoczynku lub obracające się z niewielką prędkością obrotową <10min-1

Nośność dynamiczna – C [N] obciążenie przy jakim łożysko wykona 106 obr.

Trwałość L – ilośc obrotów (w mln) jaką wykona łożysko pod obciążeniem P    L=CPp

Trwałość godzinowa [h] - Lh=16660n∙L

Klasyfikacja: I [poprzeczne(promieniowe), wzdłużne(osiowe), skośne], II [ślizgowe, toczne], III [zwykłe, wachliwe, samonastawne], IV [kulkowe, baryłkowe, wałeczkowe, igiełkowe]

Materiały na łożyska toczne - pierścienie i części toczne łożysk są wykonywane ze specjalnej stali chromowej ŁH15 lub ŁH15SG (wg PN-75/H-84041) charakteryzującej się wysoką czystością. Pierścienie i części toczne są poddawane specjalnej obróbce cieplnej, zapewniającej uzyskanie twardości w granicach 59-65 HRC oraz zapewniającej stabilizację wymiarów w granicach do 120°

Materiały na łożyska ślizgowe – stopy łożyskowe cyny i ołowiu: Cynowo-antymonowo-
miedziowy SnSb8Cu4, Ołowiowo-cynowo-antymonowo-miedziowy PbSb15SnAs, Ołowiowo-cynowo- -antymonowy PbSb10Sn6

Uszczelnienia ferromagnetyczne(magnetoreologiczne) - uszczelnienia z cieczą magnetyczną należą do całkowicie szczelnych uszczelnień. Czynnik uszczelniany oddzielany jest od otoczenia barierą utworzoną przez ciecz magnetyczną, utrzymywaną polem magnetycznym.

 

Uszczelnienia: -rowkowe i labiryntowe; -odrzutowe; -filcowe; -mankietowe; -pierscieniowe; -czołowe; -wargowe

 

Materiały na uszczelnienia: NBR - kauczuk akrylonitrylowy, HNBR - kauczuk akrylonitrylowy uwodorniony, CR - kauczuk chloroprenowy, ACM - kauczuk akrylowy, VMQ/MVQ - kauczuk silikonowy, NR - kauczuk naturalny

 

Dobór uszczelnień: głównie prędkość obrotowa, warunki pracy (temperatura, ciśnienie, zanieczyszczenia), rodzaj smarowania

 

-Układ „O” zapewnia bardzo sztywne łożyskowanie. Obciążenie osiowe jest przenoszone w obu kierunkach a dodatkowo układ może przenosić moment w płaszczyźnie przechodzącej przez oś łożyska.

-Układ „X” również przenosi obciążenia osiowe w obu kierunkach jednak gorzej moment, dlatego stosowany jest gdy wymagana jest większa podatność układu.

-Zespoły dopasowanych łożysk w układzie tandem są rzadko stosowane i wymagają, podobnie jak zespoły łożysk w układzie O, dwóch pierścieni pośrednich między obu pierścieniami zewnętrznymi i wewnętrznymi. W układzie tandem linie styku są do siebie równoległe. Obciążenie osiowe rozkłada się równomiernie na oba łożyska. Para łożysk może przejmować obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku i jest zwykle nastawiana w stosunku do łożyska trzeciego, które może przejmować obciążenie osiowe w przeciwnym kierunku.

 

Pierścienie tłokowe – elementy uszczelniające oddzielające komorę spalania silnika spalinowego tłokowego od skrzyni korbowej oraz zgarniające nadmiar oleju ze ścianek cylindra. Wykonane są z żeliwa ciągliwego lub szarego sferoidalnego, czasem z walcowanych prętów stalowych. Pierścienie są przecięte w jednym miejscu, tak aby możliwe było ich rozszerzenie i nałożenie na tłok oraz aby występował odpowiedni nacisk powierzchni zewnętrznej pierścienia do tulei cylindra wywołany napięciem wstępnym sprężystego pierścienia. Miejsce, gdzie w tłoku jest występ niwelujący nieciągłość pierścieni, nazywa się zamkiem. Między pierścieniem a cylindrem znajduje się cienka warstwa oleju zmniejszająca tarcie między pierścieniem a tuleją cylindra. Nieszczelność pierścieni powoduje spadek kompresji, a co za tym idzie utratę mocy i sprawności silnika, lub wzrost zużycia oleju, który nie jest dokładnie zgarniany ze ścianek cylindra i częściowo ulega spaleniu.

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin