wasowski.pdf

(210 KB) Pobierz
BiK_06_03
98 Systemy Finansowe
BANK I KREDYT listopad-grudzieÄ 2004
Polityka regionalna UE realizowana
i potencjalna rola sektora
bankowego w realizacji tej polityki
Krzysztof Wsowski
Wprowadzenie
przewidzianym na lata 2007Ð2013. Niska stopa absorp-
cji pomocy unijnej przez nasz kraj w obecnym okresie
programowania pozbawi argumentw zwolennikw za-
cieæniania wsp¸pracy europejskiej w ramach polityki
regionalnej i wesprze frakcj« opowiadajc si« za prze-
niesieniem ci«ýaru realizowania i finansowania polity-
ki regionalnej w wi«kszym zakresie na rzdy poszcze-
glnych krajw cz¸onkowskich 4 .
Wyznaczenie nawet przybliýonej prognozy realnej
stopy absorpcji, jak osignie nasz kraj w najbliýszych
latach, jest w praktyce niezwykle trudne 5 . Moýna jed-
nak wskaza na g¸wne czynniki sukcesu oraz zagroýe-
nia, ktre mog mie wp¸yw na poziom absorpcji ærod-
kw strukturalnych w Polsce. Wærd wielu czynnikw
istotnych dla wykorzystania pomocy unijnej naukowcy
eksperci rzdowi i z organizacji pozarzdowych wy-
mieniaj najcz«æciej 6 :
Ð stworzenie sprawnego systemu wdraýania pomocy
regionalnej na kaýdym szczeblu administracji publicznej,
Jedn z najbardziej wymiernych finansowo korzyæci
wejæcia Polski do Unii Europejskiej jest wyasygnowa-
nie dla naszego kraju ærodkw strukturalnych w ra-
mach realizowanej przez UE polityki regionalnej.
Uwzgl«dniajc bieýce ceny Polska ma szans« na trans-
fery z tytu¸u realizowania tej polityki w wysokoæci pra-
wie 13 mld euro 1 (okres programowania 2004Ð2006) 2 .
Stopa absorpcji 3 (wykorzystania) tych ærodkw przes-
dzi, naturalnie, o bilansie transferw finansowych po-
mi«dzy Polsk a UE, tj. o tym, czy kraj stanie si« p¸atni-
kiem netto unijnego budýetu. Ponadto, b«dzie rzutowa
na iloæ ærodkw strukturalnych, ktre sk¸onna b«dzie
wyasygnowa UE w kolejnym okresie programowania,
1 Trudno ustali dok¸adn kwot« alokacji pomocy w najbliýszych latach, gdyý
wartoæ niewykorzystanych ærodkw w danym roku b«dzie urealniana (defla-
tor we WE wynosi obecnie oko¸o 2% æredniorocznie). Pierwotnie zosta¸a ona
ustalona na poziomie 11 368,6 mln euro (patrz tabela 2, rd¸a finansowania
NPR 2004-2006).
2 Alokacja ærodkw zosta¸a oficjalnie potwierdzone ze strony KE w: Artyku¸
2, Decyzja Komisji z dnia 22/VI/2004 r. zatwierdzajca Podstawy Wsparcia
Wsplnoty dla pomocy strukturalnej Wsplnoty dla regionw spe¸niajcych
kryteria Celu 1 w Polsce, Bruksela, 22/VI/2004, C (2004) 2092 final.
3 Stop« absorpcji naleýy rozumie jako iloraz poziomu p¸atnoæci (ang. pay-
ments ) w stosunku do wysokoæci zobowizaÄ (ang. commitments ). P¸atnoæci
to efektywnie wyp¸acone ærodki pomocowe w danym okresie programowania
(budýetowania) na rzecz kraju cz¸onkowskiego. Zobowizania to maksymalny
pu¸ap ærodkw pomocowych, ktre zosta¸y dla danego kraju przewidziane
w danym okresie programowania i o ktre ma prawo si« ubiega kraj cz¸on-
kowski po spe¸nieniu okreælonych warunkw o charakterze formalnym, praw-
nym i finansowym.
4 Por. wypowied J. Barrot, Komisarza ds. Polityki Regionalnej w: Wzr dla in-
nych. Goæ ãRzeczpospolitejÓ . ã Rzeczpospolita Ó nr 172 (6855) z 24-25. VII.
2004 r., s. 2.
5 Zdecydowanie ¸atwiejsze jest natomiast wyznaczenie stopy progowej, ktra
musi zosta osigni«ta, aby Polska nie sta¸a si« p¸atnikiem netto. Analizy ta-
kiej dokona¸ m.in. GdaÄski Instytut BadaÄ nad Gospodark Rynkow. Stopa
progowa zosta¸a wyznaczona na poziomie 49%. Na temat metodyki przyj«tej
do wyznaczenia prognozy zob. szerzej: M. Mackiewicz i in.: Finansowe skut-
ki przystpienia Polski do Unii Europejskiej. Warszawa Ð GdaÄsk 2003 Insty-
tut BadaÄ nad Gospodark Rynkow.
6 Szerzej na ten temat zob. J. Szlachta: Narodowy Plan Rozwoju Polski na lata
2004Ð2006 Ð wybory strategiczne. ãGospodarka NarodowaÓ nr 7-8/2003, s. 13-16.
w Polsce w latach 2004Ð2006
514386435.005.png
BANK I KREDYT listopad-grudzieÄ 2004
Systemy Finansowe
99
Ð zapewnienie odpowiedniej liczby i jakoæci pro-
jektw (ang. project pipeline ), ktre spe¸ni ostre kryte-
ria selekcji pod ktem unijnych wytycznych,
Ð wygospodarowanie ærodkw krajowych w ra-
mach wsp¸finansowania i prefinansowania projektw.
Na dwa ostatnie czynniki niezwykle istotny
wp¸yw moýe mie polski sektor bankowy poprzez
wspieranie beneficjentw w opracowywaniu podstaw
finansowych projektw oraz zapewnienie stabilnych
rde¸ ich finansowania.
Najwaýniejsze praktyczne konsekwencje obj«cia
regionu pomoc w ramach Celu 1. oznaczaj, ýe:
Ð projekty w danym regionie mog by finansowa-
ne ze wszystkich funduszy strukturalnych,
Ð alokacja ærodkw dla takich regionw jest naj-
wyýsza 12 ,
Ð stopy dofinansowania projektw mog osign
najwyýsze przewidziane pu¸apy 13 .
Poza obj«ciem ca¸ego obszaru Polski dzia¸aniami
w ramach Celu 1. kraj spe¸ni¸ rwnieý warunki formal-
ne, aby mc korzysta ze ærodkw Funduszu Spjnoæci
Ð FS (ang. Cohesion Fund ) 14 .
Zakres polityki regionalnej realizowanej w Polsce
Relatywnie niski w stosunku do innych krajw UE po-
ziom rozwoju regionalnego Polski, rozpatrywany
w przekroju ekonomicznym, spo¸ecznym i przestrzen-
nym, przesdzi¸ o obj«ciu kraju priorytetowymi celami
polityki regionalnej UE. Polityka regionalna (struktu-
ralna) w UE jest prowadzona przede wszystkim na po-
ziomie regionw 7 . S one wydzielone na podstawie
wytycznych unijnych, tzw. Nomenklatury jednostek te-
rytorialnych do celw statystycznych ( NUTS , ang. No-
menclature of territorial units for statistics) 8 . W prakty-
ce najwi«ksze znaczenie maj regiony wydzielone na
drugim poziomie NUTS (w przypadku Polski s to wo-
jewdztwa 9 ). Wszystkie regiony Polski wydzielone na
drugim poziomie zosta¸y obj«te polityk regionaln
w ramach tzw. Celu 1., tj. ãpromowania rozwoju i do-
stosowaÄ strukturalnych w regionach s¸abiej rozwini«-
tychÓ 10 . Kryterium, ktre musi spe¸ni region, aby
otrzyma pomoc strukturaln w ramach Celu 1., zaleýy
od poziomu PKB per capita notowanego w danym re-
gionie. Regiony obj«te Celem 1. to te, w ktrych PKB na
mieszkaÄca, mierzony parytetem si¸y nabywczej i obli-
czony na podstawie danych Wsplnoty za ostatnie trzy
lata, dost«pnych w dniu 26 marca 1999 r., jest niýszy
od 75% æredniej Wsplnoty 11 .
System realizacji i cele polityki regionalnej
w Polsce
System realizacji polityki regionalnej i dystrybucji
ærodkw unijnych w Polsce zosta¸ precyzyjnie zapro-
jektowany w wielu dokumentach programowych 15 . Do-
kumenty, na podstawie ktrych b«dzie udzielana akce-
syjna pomoc regionalna w naszym kraju, obejmuj:
Ð Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004-2006 (NPR),
Ð Podstawy Wsparcia Wsplnoty Ð PWW (ang.
Community Support Framework ) 16 ,
Ð Sektorowe Programy Operacyjne/Zintegrowany Pro-
gram Operacyjny Rozwoju Regionalnego (SPO/ZPORR),
Ð Strategi« Wykorzystania Funduszu Spjnoæci,
11 Rozdzia¸ 2, Artyku¸ 3, Rozporzdzenie Rady z 21 czerwca 1999 r. wprowa-
dzajce oglne przepisy dotyczce funduszy strukturalnych (1260/1999/WE).
åredni dochd PKB na mieszkaÄca liczony wg parytetu si¸y nabywczej w Pol-
sce w 2001 r. wynis¸ wg danych Eurostatu 9,2 tys. USD (poniýej 40% prze-
ci«tnego poziomu notowanego w krajach UE). Dane za: Polska. Narodowy Plan
Rozwoju 2004-2006. Dokument przyj«ty przez Rad« Ministrw w dniu 14
stycznia 2003 r., skorygowany zgodnie z decyzj Rady Ministrw z dnia 11 lu-
tego 2003 r. Warszawa, luty 2003 r., s. 7.
12 Stanowi w praktyce oko¸o 70% ca¸kowitych wydatkw z budýetu funduszy
strukturalnych.
13 Maksymalnie 75% ca¸kowitych tzw. kosztw kwalifikowanych oraz co naj-
mniej 50% tzw. kwalifikowanych wydatkw publicznych.
14 Podstawowe kryterium, umoýliwiajce dost«p do ærodkw FS, dotyczy wy-
sokoæci produktu krajowego brutto (PKB) na jednego mieszkaÄca w danym
paÄstwie cz¸onkowskim. Jeýeli poziom ten jest niýszy od 90% æredniego po-
ziomu PKB na jednego mieszkaÄca we Wsplnocie, to kraj moýe realizowa
projekty dofinansowane ze ærodkw FS.
15 Dok¸adne zaprogramowanie pomocy i sporzdzenie dokumentw progra-
mowych jest formalnym warunkiem korzystania ze ærodkw strukturalnych
UE. Liczba sporzdzonych dokumentw i tryb ich konsultacji z KE zaleý
przed wszystkim od wielkoæci kraju cz¸onkowskiego i wysokoæci pomocy, kt-
ra ma by udzielona. Szerzej na temat wymaganej dokumentacji programuj-
cej pomoc strukturaln zob. Rozdzia¸ II, Treæ programowa dla celw 1, 2 oraz
3. Rozporzdzenie 1260/1999/WE, op. cit.
16 Pod wzgl«dem konstrukcji i treæci PWW jest dokumentem pochodnym
w stosunku do NPR, przy czym opracowan¸a go strona unijna. Powsta¸ na pod-
stawie NPR oraz kilkumiesi«cznych negocjacji pomi«dzy urz«dnikami pol-
skimi a unijnymi. Stanowi akceptacj« planu polskiej polityki regionalnej okre-
ælonej w NPR, ktra b«dzie realizowana w latach 2004-2006. PWW jest rw-
nieý formalnym wyrazem zobowizania do alokacji ærodkw unijnych jako
wk¸ad wsplnoty do realizacji polityki regionalnej w Polsce. Podstawy Wspar-
cia Wsplnoty. Promowanie rozwoju gospodarczego i warunkw sprzyjaj-
cych wzrostowi zatrudnienia. Bruksela Ð Warszawa, GrudzieÄ 2003, Doku-
ment przyj«ty przez Kolegium Wysokich Komisarzy 10 grudnia 2003 r. i przez
Rad« Ministrw 23 grudnia 2003 r.
7 Wyjtkiem jest tu przede wszystkim Fundusz Spjnoæci, b«dcy instrumen-
tem finansowania wsparcia strukturalnego UE. årodki FS alokowane s na po-
ziomie ca¸ych krajw cz¸onkowskich. Zasady dzia¸ania FS oraz zakres tema-
tyczny projektw, ktre mog by dofinansowane z funduszu zob. Rozporz-
dzenie Rady UE nr 1164 z 16 maja 1994 r. w sprawie Funduszu Spjnoæci
(1164/1994/WE); Rozporzdzenie Rady z 21 czerwca 1999 r. zmieniajce roz-
porzdzenie NR 1164/1994/WE ustanawiajce Fundusz Spjnoæci
(1264/1999/WE).
8 Klasyfikacja NUTS ma charakter pi«ciostopniowego podzia¸u hierarchicz-
nego regionw sk¸adowych UE. Na temat kryteriw podzia¸u regionalnego
oraz stosowanej skali podzia¸u zob. szerzej Rozporzdzenie (WE) nr
1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie
ustalenia wsplnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celw Staty-
stycznych (NUTS).
9 Na temat podzia¸u obszaru Polski zgodnie z wytycznymi NUTS zob. Rozpo-
rzdzenie Rady Ministrw z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia
Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celw Statystycznych (NTS)
(Dz.U. Nr 58, poz. 685 z pn.zm.).
10 Oprcz Celu 1. istniej jeszcze dwa cele realizacji europejskiej polityki re-
gionalnej. Cel 2. dotyczy ãwspierania gospodarczej i spo¸ecznej konwersji ob-
szarw stojcych w obliczu problemw strukturalnychÓ. Cel 3. s¸uýy ãwspie-
raniu adaptacji i modernizacji polityk i systemw kszta¸cenia, szkolenia i za-
trudnieniaÓ.
514386435.006.png 514386435.007.png 514386435.008.png
100 Systemy Finansowe
BANK I KREDYT listopad-grudzieÄ 2004
Ð Jednolity Dokument Programujcy Inicjatyw«
Wsplnotow Equal,
Ð Dokumenty Programowe Inicjatywy Wsplnoto-
wej Interreg.
G¸wny cel strategiczny realizacji polityki regional-
nej w Polsce zosta¸ zdefiniowany w Narodowym Planie
Rozwoju na lata 2004-2006. Cel okreælono jako ãrozwija-
nie konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy
i przedsi«biorczoæci, zdolnej do d¸ugofalowego harmo-
nijnego rozwoju, zapewniajcej wzrost zatrudnienia
i osigni«cie spjnoæci spo¸ecznej, ekonomicznej i prze-
strzennej z Uni Europejsk na poziomie regionalnym
i krajowymÓ 17 . W ramach uæciælenia celu strategiczne-
go wyznaczono tzw. osie rozwoju. Obejmuj one:
Ð wspieranie konkurencyjnoæci przedsi«biorstw,
Ð rozwj zasobw ludzkich i zatrudnienia,
Ð tworzenie warunkw do zwi«kszania poziomu
inwestycji, trwa¸ego rozwoju i promowania spjnoæci
przestrzennej,
Ð przekszta¸cenia strukturalne w rolnictwie i rybo-
¸wstwie, rozwj obszarw wiejskich,
Ð wzmocnienie potencja¸u rozwojowego regionw
i przeciwdzia¸anie marginalizacji niektrych obszarw.
Rolnej Ð Sekcja Orientacji, EFOGR- SO (ang. European
Agricultural Guidance and Guarantee Fund ) 21 ,
Ð Instrumentu Finansowego dla Orientacji Rybo-
¸wstwa, IFOR (ang. Financial Instrument for Fisheries
Guidance ) 22 .
Poza funduszami strukturalnymi NPR jest rwnieý
finansowany ze ærodkw Funduszu Spjnoæci.
Oæ rozwoju NPR ãwspieranie konkurencyjnoæci
przedsi«biorstwÓ jest realizowana poprzez SPO Ð
Wzrost Konkurencyjnoæci Przedsi«biorstw 23 , finanso-
wany ze ærodkw EFRR. Celem strategicznym realiza-
cji SPO Ð WKP jest ãpoprawa pozycji konkurencyjnej
przedsi«biorstw, dzia¸ajcych na terenie Polski w wa-
runkach Jednolitego Rynku EuropejskiegoÓ . Przewi-
dziano dwa g¸wne priorytety tego programu 24 . Prio-
rytet pierwszy to ãRozwj przedsi«biorczoæci i inno-
wacyjnoæci poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia
biznesuÓ. Jego beneficjentami s instytucje wspierania
biznesu, fundusze poýyczkowe, por«czeÄ kredyto-
wych 25 oraz kapita¸u zalýkowego, podmioty zarz-
dzajce parkami przemys¸owymi i naukowo-technol-
ogicznymi, instytucje badawczo-rozwojowe, instytu-
cje prowadzce ewidencje i rejestry. Priorytet drugi to
ãBezpoærednie wsparcie przedsi«biorstwÓ. G¸wnymi
beneficjentami programu s przedsi«biorstwa 26 (us¸u-
gi doradcze dla Ma¸ych i ærednich przedsi«biorstw
(MSP), granty inwestycyjne dla MSP, dotacje dla
przedsi«biorstw na realizacj« inwestycji dotyczcych
osigania standardw UE w zakresie ochrony ærodo-
wiska).
Oæ rozwoju ãrozwj zasobw ludzkich i zatrud-
nieniaÓ jest realizowana poprzez SPO Rozwj Za-
sobw Ludzkich 27
Zarys programw operacyjnych realizowanych
w Polsce 18
NPR jest wprowadzany w Polsce w ramach wymienio-
nych osi rozwoju na podstawie tzw. Sektorowych pro-
gramw operacyjnych (SPO), Zintegrowanego progra-
mu operacyjnego rozwoju regionalnego (ZPORR),
Strategii wykorzystania Funduszu Spjnoæci oraz Pro-
gramw zwizanych z wdraýaniem inicjatyw wspl-
notowych.
Kaýdy z opracowanych przez Polsk« Programw
operacyjnych dotyczy konkretnej osi rozwoju NPR. Po-
wsta¸e w Polsce Sektorowe programy operacyjne s
programami monofunduszowymi. Oznacza to, ýe kaýdy
z nich jest finansowany ze ærodkw jednego funduszu
strukturalnego, tj.:
Ð Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego;
EFRR (ang. European Regional Development Fund ) 19 ,
Ð Europejskiego Funduszu Spo¸ecznego, EFS (ang.
European Social Fund ) 20 ,
Ð Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji
oraz Inicjatyw« Wsplnotow
21 Zasady dzia¸ania EFOiGR oraz zakres tematyczny projektw, ktre mog
by dofinansowane z funduszu, zob.: Rozporzdzenie Rady UE nr 1257 z 17
maja 1999r. dotyczce wsparcia rozwoju wsi przez Europejski Fundusz Orien-
tacji i Gwarancji Rolnej (EAGGF) zmieniajce i uchylajce niektre rozporz-
dzenia (1257/1999/WE).
22 Zasady dzia¸ania FIOR oraz zakres tematyczny projektw, ktre mog by
dofinansowane z funduszu, zob.: Rozporzdzenie Rady UE nr 1263 z 21
czerwca 1999 r. w sprawie Finansowego Instrumentu Orientacji Rybo¸wstwa
(1263/1999/WE).
23 Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjnoæci Przedsi«-
biorstw, lata 2004-2006, przyj«ty przez Rad« Ministrw w dniu 16 marca
2004 r. Podstawy Wsparcia Wsplnoty na lata 2004-2006. Warszawa, ma-
rzec 2004 r. (SPO WKP oraz wszystkie kolejno cytowane dokumenty progra-
mowe dost«pne s na stronie internetowej:
www.funduszestrukturalne. gov.pl)
24 W kaýdym Programie Operacyjnym pojawia si« jeszcze dodatkowy priory-
tet Ð Pomoc Techniczna. Wg za¸oýeÄ, ma on usprawni realizacj« danego pro-
gramu operacyjnego. Zakres dzia¸aÄ i beneficjentw przewidzianych w ramach
tych priorytetw zostanie omwiony przy prezentacji PO Pomoc Techniczna.
25 Pomoc unijna w szczeglnoæci bardzo silnie wp¸ynie na rynek funduszy
por«czeÄ kredytowych. Istniejce FPK mog zosta bezzwrotne dokapitalizo-
wane w ramach SPO WKP w kwocie si«gajcej trzykrotnoæci ich obecnych ka-
pita¸w w¸asnych. Szerzej nt. perspektyw rozwoju rynku funduszy por«cze-
niowych w Polsce po wejæciu do UE zob. K. Wsowski: Szansa na trjskok .
ãGazeta BankowaÓ nr 34 (826), 23.08.2004, s. 20-21.
26 Przewiduje si«, ýe oko¸o 75% pomocy przeznaczonej dla przedsi«biorcw
b«dzie alokowane w sektorze ma¸ych i ærednich przedsi«biorstw.
27 Sektorowy Program Operacyjny Rozwj Zasobw Ludzkich 2004-2006.
Bruksela Ð Warszawa, styczeÄ 2004 r.
17 Polska. Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 , op.cit., s. 63.
18 Na temat procesu programowania pomocy i dokumentw programowych
zob. szerzej K. Wsowski: Struktura dost«pnych ærodkw pomocowych Ð pro-
gramy operacyjne . ãRzeczpospolitaÓ nr 102 (6785), 30.04. - 3.05.2004 r., Doda-
tek Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej, s. 6-10.
19 Zasady dzia¸ania EFRR oraz zakres tematyczny projektw, ktre mog by
dofinansowane z funduszu, zob.: Rozporzdzenie Rady UE nr 1783 z 12 lipca
1999 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
(1783/1999/WE).
20 Zasady dzia¸ania EFS oraz zakres tematyczny projektw, ktre mog by
dofinansowane z funduszu, zob.: Rozporzdzenie Rady UE nr 1784 z 12 lipca
1999r. w sprawie Europejskiego Funduszu Spo¸ecznego (1784/1999/WE).
514386435.001.png
BANK I KREDYT listopad-grudzieÄ 2004
Systemy Finansowe
101
Equal 28 (oba finansowane z EFS). G¸wnym celem
strategicznym realizacji SPO RZL jest ãbudowa otwar-
tego, opartego na wiedzy spo¸eczeÄstwa poprzez za-
pewnienie warunkw do rozwoju zasobw ludzkich
w drodze kszta¸cenia, szkolenia i pracyÓ. Jest on reali-
zowany poprzez dwa priorytety: ãAktywna polityka na
rynku pracy oraz integracja zawodowa i spo¸ecznaÓ
oraz ãRozwj spo¸eczeÄstwa opartego na wiedzyÓ. Do
g¸wnych grup beneficjentw programu naleý: insty-
tucje rynku pracy (publiczne i niepubliczne), samorz-
dy wojewdztw, powiatw i gmin, placwki edukacyj-
ne i partnerzy spo¸eczni, przedsi«biorcy i zatrudnieni
w przedsi«biorstwach, instytucje doradztwa personal-
nego i poærednictwa pracy, osoby bezrobotne, pracow-
nicy zagroýeni bezrobociem, placwki podnoszce
kwalifikacje zawodowe.
ãtworzenie warunkw dla zwi«kszania pozio-
mu inwestycji, trwa¸ego rozwoju i promowania spjno-
æci przestrzennejÓ jest realizowana poprzez SPO Trans-
port 29 (EFRR) oraz Strategi« wykorzystania funduszu
spjnoæci 30 (FS). Celem strategicznym realizacji SPO
Transport jest ãzwi«kszenie spjnoæci transportowej
kraju oraz polepszenie dost«pnoæci przestrzennej
miast, obszarw i regionw Polski w uk¸adzie Unii Eu-
ropejskiej, co przyczyni si« do osigni«cia celu strate-
gicznego PWWÓ . Przewidziano dwa priorytety realiza-
cji programu: ãZrwnowaýony ga¸«ziowo rozwj trans-
portuÓ i ãBezpieczniejsza infrastruktura drogowaÓ.
Waýniejszymi beneficjentami pomocy programu s: Ge-
neralna Dyrekcja Drg Krajowych i Autostrad, Polskie
Koleje PaÄstwowe SA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA,
Urz«dy Morskie, Zarzdy Portw, samorzdy woje-
wdztw, powiatw i gmin, Morska S¸uýba Poszukiwania
i Ratownictwa SAR. Celem interwencji realizowanych
w ramach FS jest ãzapewnienie gospodarczej i prze-
strzennej spjnoæci kraju i poszczeglnych regionw
z przestrzeni europejskÓ . Przewidziano dwa obszary
koncentracji dzia¸aÄ finansowanych ze ærodkw FS:
Ð rozwj sieci transportowych: sieci drogowej
(przede wszystkim autostrad i drg g¸wnych) oraz sie-
ci kolejowej (linii o podstawowym i mi«dzynarodo-
wym znaczeniu, usytuowanych w paneuropejskich ko-
rytarzach transportowych), w istotnym stopniu popra-
wiajcych warunki tranzytowe kraju i dost«pnoæ po-
szczeglnych regionw;
Ð rozwj infrastruktury ochrony ærodowiska maj-
cej najwi«kszy wp¸yw na popraw« sytuacji ekologicz-
nej kraju.
Instytucje odpowiedzialne za realizacj« Strategii to:
Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Drg
Krajowych i Autostrad, PKP Polskie Linie Kolejowe SA
(sektor transportowy) oraz Ministerstwo årodowiska,
Narodowy i Wojewdzkie Fundusze Ochrony årodowi-
ska i Gospodarki Wodnej, jednostki samorzdu teryto-
rialnego, przedsi«biorstwa komunalne, Regionalne Za-
rzdy Gospodarki Wodnej (sektor ochrony ærodowiska).
ãprzekszta¸cenia strukturalne w rolnictwie i ry-
bo¸wstwie oraz rozwj obszarw wiejskichÓ jest reali-
zowana wed¸ug dwch programw operacyjnych: SPO
Restrukturyzacja i modernizacja sektora ýywnoæciowe-
go oraz rozwj obszarw wiejskich 31 i SPO Rybo¸w-
stwo i przetwrstwo ryb 32 (finansowane ze ærodkw
EFOGRÐSO oraz IFOR). W SPO Restrukturyzacja i mo-
dernizacja sektora ýywnoæciowego oraz rozwj obsza-
rw wiejskich przewidziano dwa priorytety: ãWspiera-
nie zmian i dostosowaÄ w sektorze rolno-ýywnoæci-
28 Program Inicjatywy Wsplnotowej EQUAL dla Polski, Warszawa, kwiecieÄ
2004 r.
Inicjatywy Wsplnotowe s odr«bnym instrumentem realizacji polityki regio-
nalnej. Ich specyfika polega na tym, ýe realizuj one przede wszystkim cele
istotne z punktu widzenia Unii Europejskiej jako ca¸oæci. W zwizku z tym s
one inicjowane g¸wnie przez Komisj« Europejsk i opracowywane wsplnie
przez Komisj« Europejsk (poprzez poszczeglne Dyrekcje Generalne) i kraje
cz¸onkowskie, natomiast wdraýane i koordynowane na poziomie krajowym.
W obecnym okresie programowania b«d wprowadzane w naszym kraju wy-
¸cznie dwie Inicjatywy Wsplnotowe: Interreg oraz Equal.
29 Sektorowy Program Operacyjny Transport na lata 2004-2006. Warszawa,
grudzieÄ 2004 r.
30 Strategia Wykorzystania Funduszu Spjnoæci na lata 2004-2006. Warsza-
wa, grudzieÄ 2003 r.
31 Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i modernizacja sektora
ýywnoæciowego oraz rozwj obszarw wiejskich. Narodowy Plan Rozwoju na
lata 2004-2006.
32 Sektorowy Program Operacyjny Rybo¸wstwo i Przetwrstwo Ryb. Podsta-
wy Wsparcia Wsplnoty 2004-2006. Warszawa, luty 2004 r.
Wykres 1 Alokacja ærodkw unijnych na poszczeglne SPO, ZPORR, Strategi« Wykorzystania
Funduszu Spjnoæci oraz Inicjatywy Wsplnotowe (mld euro)
0,13 1,25
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjnoæci Przedsi«biorstw
Sektorowy Program Operacyjny Rozwj Zasobw Ludzkich
4,18
1,47
Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja
i modernizacja sektora ýywnoæciowego oraz rozwj obszarw
Inicjatywa Wsplnotowa Interreg
Sektorowy Program Operacyjny Transport
Sektorowy Program Operacyjny Rybo¸wstwo i przetwrstwo ryb
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Program Operacyjny Pomoc Techniczna
Strategia Wykorzystania Funduszu Spjnoæci
Inicjatywa Wsplnotowa Equal
0,03
1,2
0,22
1,16
0,2
2,97
rd¸o: opracowanie w¸asne na podstawie zaktualizowanych alokacji ærodkw unijnych zaprezentowanych w PWW, op.cit., s. 99.
514386435.002.png 514386435.003.png
102 Systemy Finansowe
BANK I KREDYT listopad-grudzieÄ 2004
Tabela 1 Wyniki symulacji HERMIN: Odchylenie rezultatw symulacji z NPR do symulacji ba-
zowej bez NPR (w %)
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
Ca¸kowite NPR
PKB
0,22
1,13
2,51
3,33
2,83
1,56
1,22
Stopa bezrobocia
-0,14
-0,71
-1,48
-1,77
-1,15
-0,27
-0,05
Bezrobocie*
-23.960
-119.710
-250.180
-299.750
-194.730
-45.350
-8.930
Infrastruktura
0,17
0,99
2,57
4,27
5,14
5,13
5,12
Konsumpcja prywatna
0,15
0,78
1,83
2,54
2,20
1,11
0,52
Wy¸cznie ærodki publiczne
PKB
0,17
0,83
1,83
2,43
2,10
1,20
0,95
Stopa bezrobocia
-0,10
-0,51
-1,05
-1,25
-0,81
-0,18
-0,02
* Rýnica do wartoæci bazowej w osobach zatrudnionych.
rd¸o: Podstawy Wsparcia Wsplnoty, op.cit., s. 48.
owymÓ oraz ãZrwnowaýony rozwj obszarw wiej-
skichÓ. G¸wnymi beneficjentami pomocy s: samorz-
dy terytorialne na poziomie gminy, powiatu, woje-
wdztwa, rolnicy i mieszkaÄcy obszarw wiejskich,
przedsi«biorstwa produkujce i przetwarzajce pro-
dukty rolne, pracownicy zatrudnieni w tych przedsi«-
biorstwach, instytucje otoczenia biznesu. W SPO Rybo-
¸wstwo i przetwrstwo ryb przewidziano cztery prio-
rytety realizacji programu: ãDostosowanie zasobw po-
¸owowych do nak¸adwÓ, ãOdnowa i modernizacji flo-
ty rybackiejÓ, ãOchrona i rozwj zasobw wodnych,
chw i hodowla ryb, rybackie urzdzenia portowe,
przetwrstwo i rynek rybny, rybo¸wstwo ærdldoweÓ
oraz ãInne dzia¸aniaÓ. G¸wnymi beneficjentami pomo-
cy programu s: armatorzy statkw rybackich, w¸aæci-
ciele i dzierýawcy portw, zintegrowane kolektywne
grupy w¸aæcicieli i rodzin rybackich, rybacy, organiza-
cje rybakw ærdldowych, w¸aæciciele gospodarstw
rybackich, w¸aæciciele zak¸adw przetwrczych o okre-
ælonych moýliwoæciach wprowadzenia nowych techno-
logii, hurtownicy, detaliæci, placwki naukowo-bada-
wcze, uczelnie.
ãwzmocnienie potencja¸u rozwojowego re-
gionw i przeciwdzia¸anie marginalizacji niektrych
obszarwÓ b«dzie realizowana poprzez Zintegrowa-
ny Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 33 (ja-
ko jedyny wyjtek program b«dzie finansowany ze ærod-
kw dwch funduszy strukturalnych Ð EFRR i EFS) oraz
Inicjatyw« Wsplnotow Interreg (EFRR). ZPORR jest naj-
wi«kszym programem operacyjnym, ktry b«dzie realizo-
wany w Polsce. Jego strategicznym celem jest ãtworzenie
warunkw wzrostu konkurencyjnoæci regionw oraz prze-
ciwdzia¸anie marginalizacji niektrych obszarw w taki
sposb, aby sprzyja d¸ugofalowemu rozwojowi gospodar-
czemu kraju, jego spjnoæci ekonomicznej, spo¸ecznej i te-
rytorialnej oraz integracji z Uni EuropejskÓ . W ramach
jego realizacji przewidziano trzy priorytety: ãRozbudowa
i modernizacja infrastruktury s¸uýcej wzmacnianiu kon-
kurencyjnoæci regionwÓ, ãWzmocnienie rozwoju zaso-
bw ludzkich w regionachÓ oraz ãRozwj lokalnyÓ. Bene-
ficjentami wsparcia programu s przede wszystkim samo-
rzdy wojewdztw, powiatw i gmin, stowarzyszenia
oraz zwizki gmin i powiatw, instytucje naukowe, insty-
tucje rynku pracy, agencje rozwoju regionalnego i instytu-
cje wspierania przedsi«biorczoæci.
Ostatni z programw Ð Program Operacyjny Po-
moc Techniczna 34 Ð nie s¸uýy realizacji konkretnej osi
33 Polska, Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego. Podsta-
wy Wsparcia Wsplnoty na lata 2004-2006 . Warszawa 2004.
34 Program Operacyjny Pomoc Techniczna. Program zatwierdzony przez Komi-
sj« Europejsk pismem z dnia 3 lutego 2004 r. oraz przez Rad« Ministrw w dniu
16 marca 2004 r. Podstawy Wsparcia Wsplnoty 2004-2006 . Warszawa 2003.
Tabela 2 rd¸a finansowania NPR 2004-2006 (w mln euro)
Ca¸kowite koszty realizacji NPR 2004Ð2006
16.709,5
w tym:
Ð ærodki wsplnotowe (fundusze strukturalne, Fundusz Spjnoæci)
11.368,6
Ð fundusze strukturalne
7.635,3
Ð Fundusz Spjnoæci
3.733,3
Ð wk¸ad publiczny krajowy (fundusze strukturalne)
2.861,4
Ð wk¸ad publiczny krajowy (Fundusz Spjnoæci)
661,5
Ð wk¸ad prywatny (fundusze strukturalne)
1.818,0
rd¸o: opracowanie w¸asne na podstawie: Polska. Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006, op.cit., s. 136-145.
514386435.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin