uatawa.txt

(44 KB) Pobierz
Kancelaria Sejmu s. 1/20 

Kancelaria Sejmu s. 1/20 
Opracowano na podz 
dnia 26 kwietnia 2007 r. stawie: Dz.U. z 2007 
r. Nr 89, poz. 590. 
o zarzdzaniu kryzysowym1) 
Art. 1. 
Ustawa okrela organy waciwe w sprawach zarzdzania kryzysowego oraz ich zadania 
i zasady dziaania w tej dziedzinie, a take zasady finansowania zada zarzdzania 
kryzysowego. 
Art. 2. 
Zarzdzanie kryzysowe to dziaalno organw administracji publicznej bdca elementem 
kierowania bezpieczestwem narodowym, ktra polega na zapobieganiu 
sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze 
zaplanowanych dziaa, reagowaniu w przypadku wystpienia sytuacji kryzysowych 
oraz na odtwarzaniu infrastruktury lub przywrceniu jej pierwotnego charakteru. 
Art. 3. 
Ilekro w ustawie jest mowa o: 
1) sytuacji kryzysowej  naley przez to rozumie sytuacj bdc nastpstwem 
zagroenia i prowadzc w konsekwencji do zerwania lub znacznego 
naruszenia wizw spoecznych przy rwnoczesnym powanym zakceniu 
w funkcjonowaniu instytucji publicznych, jednak w takim stopniu, e uyte 
rodki niezbdne do zapewnienia lub przywrcenia bezpieczestwa nie uzasadniaj 
wprowadzenia adnego ze stanw nadzwyczajnych, o ktrych mowa 
w art. 228 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej; 
2) infrastrukturze krytycznej  naley przez to rozumie systemy oraz wchodzce 
w ich skad powizane ze sob funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty 
budowlane, urzdzenia, instalacje, usugi kluczowe dla bezpieczestwa pastwa 
i jego obywateli oraz suce zapewnieniu sprawnego funkcjonowania 
organw administracji publicznej, a take instytucji i przedsibiorcw. Infrastruktura 
krytyczna obejmuje systemy: 
a) zaopatrzenia w energi i paliwa, 
b) cznoci i sieci teleinformatycznych, 
1) Niniejsz ustaw zmienia si ustawy: dekret z dnia 23 kwietnia 1953 r. o wiadczeniach w celu 
zwalczania klsk ywioowych, ustaw 
z dnia 26 stycznia 1984 r.  Prawo prasowe, ustaw z dnia 
24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpoarowej, ustaw z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klski 
ywioowej, ustaw z dnia 8 wrzenia 2006 r. o Pastwowym Ratownictwie Medycznym. 

2007-06-13 


Kancelaria Sejmu s. 2/20 

Kancelaria Sejmu s. 2/20 

d) zaopatrzenia w ywno i wod, 

e) ochrony zdrowia, 

f) transportowe i komunikacyjne, 

g) ratownicze, 

h) zapewniajce cigo dziaania administracji publicznej, 

i) produkcji, skadowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych 
i promieniotwrczych, w tym rurocigi substancji niebezpiecznych; 


3) ochronie infrastruktury krytycznej  naley przez to rozumie zesp przedsiwzi 
organizacyjnych realizowanych w celu zapewnienia funkcjonowania 
lub szybkiego odtworzenia infrastruktury krytycznej na wypadek zagroe, 
w tym awarii, atakw oraz innych zdarze zakcajcych jej prawidowe 
funkcjonowanie; 

4) planowaniu cywilnym  naley przez to rozumie: 

a) caoksztat przedsiwzi organizacyjnych, polegajcych na opracowywaniu 
planw, w tym planw reagowania kryzysowego, i programw, 
majcych na celu optymalne wykorzystanie dostpnych si i 
rodkw w sytuacjach kryzysowych oraz w czasie stanw nadzwyczajnych 
i w czasie wojny, w zakresie zapobiegania sytuacjom kryzysowym, 
przygotowania do przejmowania nad nimi kontroli, reagowania 
w sytuacjach kryzysowych oraz odtwarzania infrastruktury 
i przywracania jej pierwotnego charakteru, 

b) planowanie w zakresie wspierania Si Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej 
w razie ich uycia oraz planowanie wykorzystania Si Zbrojnych 
Rzeczypospolitej Polskiej do realizacji zada z zakresu zarzdzania 
kryzysowego; 

5) Narodowym Systemie Pogotowia Kryzysowego, zwanym dalej NSPK  
naley przez to rozumie realizowane przez organy administracji rzdowej 
oraz Siy Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej zadania i procedury majce na 
celu zapobieganie sytuacjom kryzysowym, przygotowanie do przejmowania 
nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych dziaa oraz reagowanie w 
przypadku wystpienia sytuacji kryzysowych; 

6) powiecie  naley przez to rozumie rwnie miasto na prawach powiatu. 

Art. 4. 

1. Zadania z zakresu planowania cywilnego obejmuj: 
1) gromadzenie i przetwarzanie informacji o moliwych do uycia siach i 
rodkach w sytuacjach kryzysowych, w czasie stanw nadzwyczajnych i w 
czasie wojny; 
2) opracowywanie procedur postpowania na wypadek zagroe; 
3) przygotowywanie planw reagowania kryzysowego. 


2. Zadania, o ktrych mowa w ust. 1, powinny uwzgldnia: 
2007-06-13 


Kancelaria Sejmu s. 3/20 

Kancelaria Sejmu s. 3/20 

2) zapewnienie funkcjonowania i moliwoci odtworzenia infrastruktury lub 
przywrcenia jej pierwotnego charakteru; 

3) racjonalne gospodarowanie siami i rodkami w sytuacjach kryzysowych, w 
czasie stanw nadzwyczajnych i w czasie wojny; 

4) zapewnienie ludziom warunkw przetrwania w sytuacjach kryzysowych, w 
czasie stanw nadzwyczajnych i w czasie wojny. 

Art. 5. 

1. Na poziomie krajowym, wojewdzkim, powiatowym i gminnym tworzy si plany 
reagowania kryzysowego. 
2. W skad planw reagowania kryzysowego, o ktrych mowa w ust. 1, wchodz 
nastpujce elementy: 
1) plan gwny zawierajcy: 
a) charakterystyk zagroe oraz ocen ryzyka ich wystpienia, w tym 
mapy ryzyka i zagroenia powodziowego, 
b) charakterystyk si i rodkw, w tym stan rezerw pastwowych, oraz 
ocen moliwoci ich wykorzystania, 
c) analiz funkcjonowania administracji publicznej, jej skutecznoci i 
moliwoci wykorzystania w sytuacjach kryzysowych, 
d) przewidywane warianty dziaa w sytuacjach kryzysowych, 
e) wskazanie trybu aktualizacji planu oraz poszczeglnych zacznikw 
funkcjonalnych; 
2) procedury reagowania kryzysowego okrelajce zesp przedsiwzi na 
wypadek sytuacji kryzysowych, w czasie stanw nadzwyczajnych i w czasie 
wojny, a w tym: 

a) zadania w zakresie monitorowania zagroe, 
b) bilans i tryb uruchamiania si i rodkw niezbdnych do usuwania 
skutkw zagroe, 
c) uruchamianie dziaa przewidzianych w planie reagowania kryzysowego 
oraz zasady wspdziaania, a take sposoby ograniczania rozmiarw 
strat i usuwania skutkw zagroe; 
3) zaczniki funkcjonalne planu gwnego okrelajce: 
a) standardowe procedury operacyjne, opisujce sposoby dziaania pod


miotw realizujcych zadania z zakresu zarzdzania kryzysowego, 
b) organizacj 
cznoci midzy podmiotami, o ktrych mowa w lit. a, 
c) organizacj systemu monitorowania zagroe, ostrzegania i alarmowania, 
d) zasady informowania ludnoci o zagroeniach i sposobach postpowa


nia na wypadek zagroe, 
e) organizacj ewakuacji z obszarw zagroonych, 


2007-06-13 


Kancelaria Sejmu s. 4/20 

Kancelaria Sejmu s. 4/20 

g) organizacj ochrony przed zagroeniami radiacyjnymi, biologicznymi i 
chemicznymi, 

h) wykaz zawartych umw i porozumie zwizanych z realizacj zada 
zawartych w planie reagowania kryzysowego, 

i) zasady oraz tryb oceniania i dokumentowania szkd. 

3. Zaczniki funkcjonalne planu gwnego okrelajce organizacj ochrony przed 
zagroeniami radiacyjnymi zawieraj tylko plany reagowania kryzysowego, ktre 
s tworzone na poziomie krajowym i wojewdzkim. 
4. Plany reagowania kryzysowego, o ktrych mowa w ust. 1, s aktualizowane nie 
rzadziej ni co dwa lata. 
Art. 6. 

1. Zadania z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej obejmuj: 
1) gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczcych infrastruktury krytycznej; 


2) przygotowywanie i aktualizacj planw ochrony infrastruktury krytycznej; 

3) opracowywanie i wdraanie procedur na wypadek wystpienia zagroe in


frastruktury krytycznej; 

4) zapewnienie moliwoci odtworzenia infrastruktury krytycznej; 

5) wspprac midzy administracj publiczn a wacicielami oraz posiada


czami samoistnymi i zalenymi obiektw, instalacji lub urzdze infrastruktury 
krytycznej w zakresie jej ochrony. 

2. Plany ochrony infrastruktury krytycznej tworzy si na poziomie krajowym i wojewdzkim. 
3. W skad planw ochrony infrastruktury krytycznej wchodz nastpujce elementy: 
1) wykaz obiektw i systemw infrastruktury krytycznej; 

2) charakterystyka zagroe dla infrastruktury krytycznej oraz ocena ryzyka 
ich wystpienia; 

3) charakterystyka zasobw moliwych do wykorzystania w celu ochrony infrastruktury 
krytycznej; 

4) warianty dziaania w sytuacji zagroe lub zakcenia funkcjonowania infrastruktury 
krytycznej; 

5) warianty odtwarzania infrastruktury krytycznej; 

6) zasady wsppracy administracji publicznej z wacicielami oraz posiadaczami 
samoistnymi i zalenymi obiektw, instalacji lub urzdze infrastruktury 
krytycznej w zakresie jej ochrony, w tym zasady przekazywania informacji; 


7) wskazanie terminw i trybu aktualizacji planu. 

2007-06-13 


Kancelaria Sejmu s. 5/20 

Kancelaria Sejmu s. 5/20 
Plany ochrony infrastruktury krytycznej, o ktrych mowa w ust. 2, s aktualizowane 
nie rzadziej ni co dwa lata. 
5. Waciciele oraz posiadacze samoistni i zaleni obiektw, instalacji lub urzdze 
infrastruktury krytycznej, obowizani do jej ochrony, zgodnie z odrbnymi 
przepisami, maj obowizek przygotowywa i wdraa stosownie do zaistniaego 
zagroenia, wasne plany ochrony infrastruktury krytycznej oraz utrzymywa 
wasne systemy rezerwowe zapewniajce bezpieczestwo i podtrzymujce 
funkcjonowanie tej infrastruktury, do czasu jej penego odtworzenia, a take 
wyznaczy osoby odpowiedzialne za utrzymywanie kontaktw z administracj 
publiczn w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej. 
6. Plany, o ktrych mowa w ust. 5, s udostpniane na pisemny wniosek organu, do 
zada ktrego naley ochrona infrastruktury krytycznej, w terminie nie duszym 
ni 14 dni. 
7. Rada Ministrw okreli, w d...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin