Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wydanie II.pdf

(309 KB) Pobierz
Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wydanie II
ZarzĴdzanie jakoľciĴ.
Teoria i praktyka. Wydanie II
Autor: SĀawomir Wawak
ISBN: 83-7361-787-6
Format: B5, stron: okoĀo 270
Kompendium wiedzy na temat systemw zarzĴdzania jakoľciĴ
¤ Poznaj filozofiķ i zasady zarzĴdzania jakoľciĴ
¤ Przygotuj firmķ do wdroŃenia norm ISO
¤ Zastosuj nowoczesne metody zarzĴdzania jakoľciĴ
¤ Wykorzystaj narzķdzia informatyczne
W ciĴgu ostatnich lat w gospodarce ľwiatowej dokonaĀo siķ wiele zmian, a konkurencja
na rynku wzrosĀa. W wyniku tego jakoľě produktw, usĀug i obsĀugi klienta staĀa siķ
podstawowym czynnikiem decydujĴcym o sukcesie przedsiķbiorstwa. Nadal jednak
wiele firm popeĀnia podstawowe bĀķdy identyfikujĴc przyczyny niskiej jakoľci i prbujĴc
jĴ poprawiě. Takie bĀķdy okazujĴ siķ niezwykle kosztowne Ð prowadzĴ do utraty pozycji
rynkowej lub nawet upadku przedsiķbiorstwa. Jedynym sposobem unikniķcia
problemw jest stosowanie sprawdzonych systemw zarzĴdzania jakoľciĴ oraz
wdroŃenie praktycznych metod i narzķdzi.
âZarzĴdzanie jakoľciĴ. Teoria i praktyka. Wydanie IIÒ to podrķcznik dla kadry
menedŃerskiej i studentw, przedstawiajĴcy podstawy wiedzy zwiĴzanej z zarzĴdzaniem
jakoľciĴ. Prezentuje zasady zarzĴdzania przez jakoľě (TQM Ð Total Quality Management)
oraz efekty ekonomiczne zmian w organizacji powodowanych wprowadzeniem systemu
zarzĴdzania jakoľciĴ. W ksiĴŃce opisano normy zwiĴzane z zarzĴdzaniem jakoľciĴ,
zasady ich wdraŃania i wymagania stawiane przedsiķbiorstwom starajĴcym siķ
o certyfikaty. Przedstawiono tu rwnieŃ praktyczne metody zarzĴdzania jakoľciĴ
oraz narzķdzia informatyczne wspomagajĴce ten proces.
¤ Idea, filozofia i zasady TQM
¤ Koszty wprowadzania zarzĴdzania jakoľciĴ
¤ Normy zarzĴdzania jakoľciĴ ISO 9001
¤ Przygotowanie firmy do audytu
¤ ZarzĴdzanie ľrodowiskiem i BHP
¤ Normy ISO 14001 oraz PN-N-18001
¤ Narzķdzia i metody zarzĴdzania jakoľciĴ
¤ Stosowanie narzķdzi informatycznych wspomagajĴcych zarzĴdzanie jakoľciĴ
W oparciu o wiadomoľci zawarte w tej ksiĴŃce moŃna samodzielnie zaprojektowaě
model zarzĴdzania jakoľciĴ w firmie.
92028741.004.png 92028741.005.png 92028741.006.png 92028741.007.png 92028741.001.png 92028741.002.png
Spis treści
Wstęp ........................................................................................................7
1. Idea zarządzania przez jakość .............................................................9
Wprowadzenie ......................................................................................................9
Pojęcie TQM-u .................................................................................................... 11
Od jakości do TQM-u ....................................................................................... 11
Słownik pojęć związanych z jakością ............................................................... 18
Twórcy TQM-u ...................................................................................................20
Test .......................................................................................................................24
2. Idea i zasady TQM-u ........................................................................... 27
14 zasad Deminga ...............................................................................................27
Juran — zasady planowania jakości ................................................................32
10 kroków do TQM-u wg Jurana ...................................................................... 33
14 etapów doskonalenia jakości wg Crosby’ego ............................................34
Idea zarządzania w TQM-ie .............................................................................. 35
Przyczyny niewłaściwego działania TQM-u ...................................................37
Polska Nagroda Jakości .....................................................................................38
Test .......................................................................................................................40
3. Koszty jakości ...................................................................................... 43
Wprowadzenie ....................................................................................................43
Podział kosztów jakości i relacje między nimi ...............................................44
Jakość projektowana ..........................................................................................49
4
Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka
Rachunek kosztów jakości ................................................................................50
Analiza kosztów jakości .................................................................................... 53
Koszty jakości jako narzędzie zarządzania ..................................................... 55
Rola kosztów jakości ..........................................................................................58
Koszty jakości w świetle unormowań międzynarodowych ..........................60
Koszty jakości w organizacji ............................................................................. 71
Test .......................................................................................................................73
4. System zarządzania jakością ISO 9000 ........................................... 75
Wprowadzenie ....................................................................................................75
Historia normalizacji systemów jakości .........................................................76
Normy serii ISO 9000 ........................................................................................85
Wymagania normy ISO 9001:2000 ..................................................................87
Przejście od ISO 9001:1994 do ISO 9001:2000 ...............................................97
System i proces — nowe pojęcia w ISO 9000 .................................................97
Osiem zasad zarządzania jakością ................................................................. 101
Analiza procesów zachodzących w firmie ....................................................109
Korzyści z wdrożenia systemu ISO 9001 ...................................................... 110
Dokumentacja systemu ................................................................................... 112
Auditowanie i certyfikacja .............................................................................. 125
Przygotowanie i wdrożenie systemu .............................................................. 139
Przyczyny niewłaściwego działania systemu jakości ...................................144
Idea TQM a normalizacja zarządzania jakością .......................................... 150
Test ..................................................................................................................... 156
5. Zarządzanie środowiskiem i BHP ..................................................159
Wprowadzenie .................................................................................................. 159
Zarządzanie środowiskowe ............................................................................. 164
Normy serii ISO 14000 .................................................................................... 165
Słownik podstawowych pojęć
związanych z zarządzaniem środowiskowym ........................................ 167
Wymagania normy ISO 14001:1996 ............................................................... 168
Bezpieczeństwo i higiena pracy ......................................................................172
Słownik podstawowych pojęć BHP ...............................................................172
Wymagania normy PN-N-18001:1999 ...........................................................174
Porównanie wymagań norm systemów zintegrowanych ........................... 176
Ocena ryzyka zawodowego ............................................................................. 176
Test .....................................................................................................................178
Spis treści
5
6. Narzędzia i metody ............................................................................ 181
Formularz zbierania danych .......................................................................... 181
Karty przebiegu ................................................................................................182
Wykres drzewa .................................................................................................. 183
Wykres Ishikawy ............................................................................................... 185
FMEA — analiza skutków wad ......................................................................187
QFD — dopasowanie funkcji jakości ...........................................................190
„Burza mózgów” ..............................................................................................198
Histogram .........................................................................................................199
Karta kontrolna ............................................................................................... 200
Metoda ABC .....................................................................................................203
Metoda Taguchiego ........................................................................................ 209
Kaizen ................................................................................................................ 211
Koła jakości ....................................................................................................... 213
Benchmarking ..................................................................................................214
Test ..................................................................................................................... 216
7. Wspomaganie informatyczne systemu zarządzania jakością .. 219
System informacji menedżerskiej w zakresie jakości ..................................219
Open source — dlaczego nie warto wydawać pieniędzy
na oprogramowanie ...................................................................................234
Odpowiedzi do testów ...................................................................... 247
Literatura ............................................................................................ 249
Skorowidz ........................................................................................... 259
 
Idea zarządzania przez jakość
Wprowadzenie
Skąd wziął się cud gospodarczy Japonii? Dlaczego Japończycy zrobili tak
duży postęp jak żaden inny kraj? Czy ich sukces był spowodowany jakimiś
ponadprzeciętnymi zdolnościami? To pytania, które zadaje sobie wielu pre-
zesów europejskich i amerykańskich przedsiębiorstw. Japońskie firmy stały
się bowiem pewnego rodzaju ideałem, a ich droga do sukcesu jest postrze-
gana w kategoriach legendy lub wręcz mitu. Wiele przedsiębiorstw, także
w Polsce, zatrudnia japońskich specjalistów, aby wdrożyć system zarządzania
gwarantujący powodzenie na rynku. Niestety, takie proste przenoszenie me-
tod między krajami o zupełnie innych uwarunkowaniach prawnych i kultu-
rowych nie jest najlepszym rozwiązaniem. Spróbujmy więc zastanowić się,
na czym polega japoński system zarządzania i jakie jego składniki można by
przenieść do naszych przedsiębiorstw.
Mówiąc o japońskim stylu czy systemie zarządzania, popełnia się pewne
nadużycie, ponieważ nie jest on tak naprawdę japoński. Został „importowa-
ny” ze Stanów Zjednoczonych, a następnie dostosowany do specyficznych
warunków kulturowych Kraju Kwitnącej Wiśni. Musimy także pamiętać, że
ten system jest daleki od ideału: wymaga bardzo wytężonej pracy w zamian
za stosunkowo niskie pensje (Japonia ma jedne z najwyższych na świecie
podatków), praktycznie nie przewiduje zatrudniania kobiet (a jeśli już, to
92028741.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin