agresja.doc

(31 KB) Pobierz
AGRESJA

AGRESJA

 

Szybkie przemiany społeczne zachodzące w Polsce w ostatnich latach

przyczyniają się do brutalizacji życia codziennego. Wiadomości telewizyjne i prasowe pełne są informacji o konfliktach, gwałtach, rabunkach, morderstwach. Mamy wrażenie, że zewsząd otacza nas agresja, przed którą nie ma ucieczki. Skuteczną walkę z przemocą można podjąć poprzez powszechną edukację obejmującą polityków, nauczycieli, duchownych i rodziców.

Co to jest agresja?

Pojęcie to bywa definiowane różnie. Najprostsze objaśnienie: “agresja jest to zachowanie polegające na celowym wyrządzeniu krzywdy lub przykrości”.

Przejawy agresji

Wśród dzieci i młodzieży zaobserwować można następujące przejawy agresji:

1.              napastliwość fizyczna (agresja fizyczna) – używanie siły fizycznej przeciw innym, np.: bójki, z innymi, bicie, grożenie biciem, zachęcanie do bicia, przestraszanie.

2.              napastliwość słowna – wyrażanie negatywnych uczuć w formie i treści wypowiedzi: kłótnie, krzyki, wyśmiewanie , przezywanie, ośmieszanie, dokuczliwość słowna.

3.              napastliwość pośrednia – zachowania agresywne, które bezpośrednio

nie godzą wprost w kogoś: szkodzenie poza plecami, tupanie, rzucanie przedmiotami, trzaskanie drzwiami, niszczenie cudzej własności, złośliwe dogadywanie.

4.              negatywizm – zachowanie sprzeciwiające się władzy, np.: odmowa współpracy, bierny opór, otwarty bunt przeciw prawu lub zwyczajom; w szkole może to być bierne zachowanie na lekcji, negowanie wszystkiego.

5.              podejrzliwość – przenoszenie własnej wrogości na innych, od nieufności do przeświadczenia o wrogości, złośliwości, złych intencjach innych w stosunku do siebie.

6.              uraza - zazdrość i nienawiść do innych, uczucie złości do całego świata za urojone lub rzeczywiste krzywdy.

7.              drażliwość – gotowość do wybuchu negatywnych uczuć z byle jakiego powodu: wybuchowość, zły humor, rozdrażnienie, niegrzeczność. 8.              poczucie winy – uczucie, że jest się złym, nieudacznikiem, że się uczyniło coś złego, coś nieodpowiedniego.

Źródła agresji:

1.              Dom

*              konflikt pokoleń – brak tolerancji

*              faworyzowanie rodzeństwa, zazdrość o rodzeństwo

*              zakazy wydawane przez rodziców bez komentarza

*              nałogi rodziców

*              brak poczucia bezpieczeństwa

*              brutalność, przemoc rodziców wobec dziecka, wobec siebie

*              media – brak kontroli

1.              Szkoła

*              niepowodzenia szkolne

*              przerost ambicji nad możliwościami dziecka

*              brak porozumienia z nauczycielem

2.              Grupa rówieśnicza

*              status materialny

*              indywidualność, nieutożsamianie się z grupą

*              odmienne zainteresowania i hobby

*              niepowodzenia w nauce

Jak rozpoznać ofiarę przemocy?

Typowe zachowania potencjalnej ofiary:

1.              w szkole

*              często jest obiektem przezywania, dokuczania, nosi brzydkie przezwisko, jest wyśmiewany; inni wydają rozkazy, wysługują się nią; zachowuje się jak osoba podporządkowana, zdominowana *              inni urządzają sobie zabawy jaj kosztem, robią to w ubliżający sposób *              jest potrącana, popychana, kopana i nie umie się bronić

*              gdy wejdzie w kłótnię lub walkę, wychodzi z niej przegrana, często płacząc

*              książki, pieniądze i inne przedmioty będące własnością ofiary są odbierane, niszczone lub rozrzucane *              nosi na sobie ślady przemocy: sińce, zadrapania, rany, podarte ubrania, których nie daje się wytłumaczyć w inny sposób

*              często jest izolowana *              niechętnie włącza się ją do wspólnych działań

*              wygląda na osobę cierpiącą, nieszczęśliwą, depresyjną, “na granicy płaczu”

*              trzyma się blisko dorosłych (nauczyciela) *              ma trudności w wypowiadaniu się w klasie *              pogarsza się w nauce (nagle lub stopniowo)

2.              w domu

*              boi się chodzić do szkoły *              chodzi do i ze szkoły dziwną trasą

*              ma niespokojne sny, krzyczy w nocy *              traci zainteresowanie nauką i dostaje gorsze stopnie

*              wygląda smutno, nieszczęśliwie, depresyjnie lub wykazuje nagłe zmiany nastroju i wybuchy złego humoru *              domaga się dodatkowych pieniędzy

Jak rozpoznać agresora?

*              Może być fizycznie silniejszy od rówieśników oraz sprawniejszy w aktywności sportowej

*              Ma silną potrzebę dominacji i podporządkowania sobie innych; przyjemność sprawia mu moc, władza i zagrażanie innym; może przechwalać się swoją rzeczywista lub wyimaginowaną przewagą nad kolegami

*              Ma gorący temperament, łatwo wpada w złość, jest impulsywny, ma niską tolerancję na frustrację oraz na sprzeciw; z trudem poddaje się obowiązującym normom; może starać się o uzyskiwanie przewagi droga oszustwa

*              Jest buntowniczy, chętnie się sprzeciwia, jest agresywny wobec dorosłych, chociaż też może się ich bać (zależy to od wieku i siły fizycznej)

*              Jest postrzegany jako “twardy”, “ostry”, wykazuje niską empatię wobec słabszych i ofiar

*              Często w młodym wieku angażuje się w inne działania aspołeczne jak kradzieże, wandalizm, picie alkoholu; często wchodzi w “złe towarzystwo”

*              Nie jest lękowy i ma najczęściej pozytywny obraz własnej osoby

*              Zawsze uzyskuje pewną popularność wśród niewielkiej liczby rówieśników (większą w szkole podstawowej niż w średniej)

*              Różnie sytuuje się w szkole podstawowej pod względem osiągnięć w nauce – w średniej jest z reguły poniżej poziomu

W wielu przypadkach agresja jest prawdopodobnie stosowaną przez dzieci formą obrony przed lękiem, gdyż jak podaje A. Kępiński: “Agresja idzie w parze z lękiem. Stanowi ona jednocześnie antidotum na lęk bowiem człowiek wychodzi z lękowej pozycji zaszczucia i ze wściekłością i rozpaczą uderza w otaczający świat. Zniszczenie jakiegoś fragmentu tego świata przynosi ulgę i poczucie, że jest zwycięzcą, że jego przeznaczeniem jest nie tylko klęska”

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin