Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Pytania, na które stara się dać odpowiedź logistyka
Podstawowe zadania stawiane logistyce
Główne cele logistyki.
Obszary zainteresowań logistyki:
1. Magazynowanie a w tym
3. Zaopatrzenie w tym
NOWOCZESNA LOGISTYKA
Podstawowe zadania i potencjalne możliwości nowoczesnej logistyki
LOGISTYKA W PRZEDSIĘBIORSTWIE
Podstawowe zasady organizacji logistyki w przedsiębiorstwie:
Zadania działu zaopatrzenia
Procesy fizyczne, zachodzące w sferze logistyki zaopatrzenia obejmują.
Ocena dostawców.
Algorytm postępowania
Algorytm podziału pozycji asortymentowych wg metody ABC
FAZY MARKETINGU SPRZEDAŻY I MARKETINGU ZAKUPÓW.
Marketing sprzedaży
Marketing zakupów
*** ZARZĄDZANIE TRASPORTEM
Na co powinien zwracać uwagę zarządzający transportem?
PODSTAWY GOSPODARKI ZAPASAMI:
Rodzaje zapasów w przedsiębiorstwie:
Czynniki bezpośrednio oddziałujące (na sterowanie zapasami)
Główne powody tworzenia zapasów.
Problemy decyzyjne związane z zarządzaniem zapasami:
Rodzaje magazynów:
Decyzje menedżerskie dot. magazynów:
Ad. 1
Czynniki mające wpływ na wielkość magazynu:
LOGISTYKA POWTÓRNEGO WYKORZYSTANIA.
ZARZĄDZANIE LOGITYKĄ MARKETINGOWĄ
Argumenty za centralizacją
Argumenty za decentralizacją
Cechy zarządzania strategicznego
Cechy zarządzania operacyjnego
KOSZTY LOGISTYKI
CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WIELKOŚĆ KOSZTÓW LOGISTYKI
Obszary kosztów logistyki:
Algorytm postępowania przy wyodrębnianiu kosztów logistyki.
Komórki w których ujmuje się koszty logistyki:
Koszty procesów logistycznych:
Podstawowe przekroje strukturalne kosztów logistyki i ich powiązania.
Pozostałe koszty
Koszty fazy dystrybucji
Koszty logistyki według różnych kryteriów podziału.
Podstawowe przekroje kosztów i ich powiązania
Przekroje kosztów procesów informacyjnych:
KOSZTY ZAPASÓW
Podział kosztów zapasów:
Koszty magazynowania i obsługi zapasów
-liczby i rodzaju pozycji asortymentowych składowanych zapasów
Koszty zapasów:
KOSZTY MAGAZYNOWANIA:
KOSZTY TRANSPORTU
Podział kosztów transportu:
MARKETING W TRANSORCIE
_______________________________________
Logistyka jest procesem zarządzania całym łańcuchem dostaw. Logistyka ma za zadanie utrzymanie możliwie największego poziomu obsługi klienta. Logistyka jest głównym instrumentem wspomagającym działania marketingu.
Logistyka – proces zintegrowanego zarządzania (planowania, realizowania, organizacji i kontrolowania)
Łańcuch dostaw jest to działalność związana z przepływem materiału (towaru) od pierwotnego źródła poprzez wszystkie pośrednie formy aż do postaci w której jest konsumowany przez ostatecznego klienta.
Łańcuch logistyczny jest to technologiczne połączenie procesów przewozowych (przewozowych z magazynowymi) oraz organizacyjne skoordynowanie wszystkich ogniw zewnętrznych i wewnętrznych obrotu towarowego.
1. Czy wybrać dostawcę, który proponuje niskie ceny, czy raczej takiego, który zapewnia szybkie dostawy?
2. Czy ważniejsze są częste dostawy, czy raczej ich punktualność
3. Czy możemy sobie pozwolić na więcej transportów aby ograniczyć magazynowanie?
4. Czy opłacalny jest fracht lotniczy w celu skrócenia czasu dostawy?
5. Jaki wpływ na koszty obsługi zamówień ma więcej lub mniej dostaw?
6. Czy należy postawić na atrakcyjniejsze opakowanie, a jeśli tak to w jakim stopniu wpłynie to na sposób i koszt transportu? Czy rozmawiać o opakowaniach z dostawcami, czy z producentami opakowań?
7. Czy stać nas na bardziej zaawansowane systemy informacyjne, zważywszy na inwestycje jakich to wymaga.
8. Czy powinniśmy się sami zająć magazynowaniem i transportem, czy zlecić to specjalistom z zewnątrz?
9. Czy mamy współpracować z naszymi partnerami na rynku a jeśli tak to w jaki sposób ?
10. Jeśli dział sprzedaży poszerzy swoją klientelę w pewnym sektorze to jaki to będzie miało wpływ na koszty całkowite dystrybucji?
11. Czy można zmniejszyć rozmiary opakowania określonych towarów by zmniejszyć powierzchnię magazynu w handlu detalicznym?
12. Jakie zakłócenia najczęściej występują w przepływie towaru? W jakim stopniu zależą one od błędów w systemie a w jakim stopniu są one od ...
1. Skrócenie i przyspieszenie wszystkich procesów na każdym etapie dystrybucji.
2. Koordynacja przepływów surowców, materiałów od produkcji i wyrobów gotowych
3. Minimalizacja kosztów tego przepływu
4. ! Porządkowanie działu logistycznego wymaga usługi klienta – podaż żądanego poziomu usług.
5. Optymalizowanie działań w celu osiągnięcia założonego poziomu efektywności funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
6. Oferowanie klientom właściwych produktów i informacji
7. Ukształtowanie odpowiedniego poziomu zysku przedsiębiorstwa.
8. Sprawne i racjonalne przepływy dostosowane do wymogów klientów
9. Koordynacja i realizacja celów przedsiębiorstwa z punktu widzenia wymogów rynku i znajdującego się otoczenia np. ochrony środowiska
1. Osiągnięcie długofalowego zadowolenia klienta
2. Minimalizacja czasu i kosztu fizycznej dystrybucji przy założonym poziomie usług
3. Wzmacnianie pozycji i osiągnięcie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
4. Kształtowanie optymalnej struktury osiąganych wartości ponoszonych w związku z tym kosztów oraz dążenie do optymalnej relacji między poziomem realizowanych i pożądanych korzyści i usług a poziomem kosztów.
5. Kreowanie podaży i odpowiednich rozwiązań problemowych związanych z potrzebami i preferencjami klientów w logistycznych segmentach rynku.
6. Odkrywanie i kreowanie nowych potencjałów produktywności i efektywności oraz wspomaganie rynkowego sukcesu przedsiębiorstwa.
7. Tworzenie systemów i modeli kooperacji (aliansów strategicznych i sojuszów przedsiębiorstwa)
8. Określenie o ile będą większe dodatkowe dochody firmy uzyskane drogą zwiększania zysku w wyniku poprawy jakości usług.
Obszar zainteresowania logistyki stanowi fizyczne transakcje dokonywane w łańcuchach dostaw. Nie zajmuje się ona transakcjami równoległymi składających się z zakupu i sprzedaży.
1. Wybór dostawy produktów i materiałów, części, podzespołów i zespołów
2. Prognozowanie popytu i polityka zakupów
3. Przepływ informacji
4. Stan zapasów i ich kontrola
5. Dystrybucja – realizacja zamówień
6. Zarządzanie zapasami
7. Organizacja transportu
8. Obsługa zwrotów
9. Składowanie i lokalizacja składów
10. Gospodarowanie odpadkami
11. Wysyłka
KLUCZOWA DZIAŁALNOŚĆ LOGISTYCZNA dotyczy zatem takich zadań, jak:
1. Standaryzacji usług przeprowadzonej w kooperacji z marketingiem dla:
- określenia życzeń i potrzeb konsumenta w świetle doświadczenia usług logistycznych,
- określenie usługi jako odpowiedzi na żądanie klienta,
- podaży żądanego poziomu usług.
2. Działalności transportowej a w tym:
- selekcji i unowocześnienia usług transportowych,
- dróg kołowych,
- rozkładów jazdy środków transportu,
- dobór wyposażenia w środki transportu,
- proces zamówień,
- kontrola stawek przewozowych.
3. Zarządzania zapasami w zakresie:
- polityki zapasów surowców i wyrobów gotowych,
- prognozowania sprzedaży,
- zróżnicowania produktów w punktach magazynowania,
- liczby, wielkości i lokalizacji punktów magazynowania,
- strategii napełniania i opróżniania magazynów oraz organizacji dostaw „just in time”
4. Procesu zamówień, a w tym:
- sprzedaży zamówionych zapasów stosownie do zróżnicowanej procedury dostaw.
- metody transmisji informacji w procesie zamówień,
- przepisów dotyczących zamówień.
Należy podkreślić, iż kluczowa działalność logistyczna prowadzona jest w każdym kanale dystrybucji, niezależnie od jego rodzaju i długości.
DO POMOCNICZEJ DZIAŁALNOŚCI LOGISTYCZNEJ zaliczamy:
Ø Wyznaczenie powierzchni magazynowych
Ø Rozmieszczenie zapasów w magazynie i oznakowanie miejsc ich składowania
Ø Rozmieszczenie magazynów
Ø Rozmieszczenie zapasów
2. Obsługa zapasów w zakresie:
Ø Zróżnicowania wyposażenia magazynów
Ø Polityka rozmieszczenia wyposażenia
Ø Procedura zamawiania zapasów
Ø Magazynowanie zapasów oraz polityka rozliczania ubytków w magazynie
Ø Zróżnicowanie źródło zakupów
Ø Czas zakupów
Ø Wielkość zakupów
4. Opakowania ochronne używane w:
Ø handlu
Ø magazynowaniu
Ø transporcie
5. Współpraca z produkcją dla:
Ø tworzenia partii dostaw
Ø rodzaju i czasu dokonywania wysyłek towarów
6. Gromadzenie informacji celem:
Ø uzyskania zbioru informacji o magazynowaniu i obsłudze zapasów
Ø przeprowadzenia analizy danych
Ø przeprowadzenia kontroli procesów
1. Logistyka wspomaga orientacje rynkową przedsiębiorstwa, jest zorientowana na oferowanie nabywcą optymalnego poziomu jakości obsługi.
2. Logistyka jest orientowana na stymulowanie sprzedaży i obsługi przy równoczesnej racjonalizacji struktury całkowitych kosztów logistycznych; zwiększa świadomość znaczenia relacji: koszty-korzyści we wszystkich sferach przedsiębiorstwa
3. Logistyka umożliwia rozwiązywanie problemów powstałych w miejscach styków (sprzężeń) przepływów towarów i informacji z innymi obszarami funkcjonalnymi w przedsiębiorstwie (marketingiem, produkcją, finansami, zatrudnieniem)
4. Logistyka umożliwia oraz stymuluje tendencje do integracji i hierarchizacji celów w przedsiębiorstwie i w powiązaniu i w powiązaniu z jego partnerami; wspomaga przedsięwzięcia i komponenty zarządzania oraz strategii marketingowej w sposób długofalowy i skuteczny.
5. logistyka jest zorientowana na racjonalizację systemu organizacyjnego przedsiębiorstw i całego układu przepływów towarowych.
6. Logistyka stymuluje wzrost ogólnej efektywności gospodarowania.
Podstawowe zasady nowoczesnej koncepcji logistyki.
1. Niezbędna jest integracja między operacjami, strategicznymi i normatywnymi decyzjami w sferze logistyki oraz z całym systemem zarządzania przedsiębiorstwem.
2. Wszystkie aspekty procesów logistycznych powinny być związane w sposób bezpośredni z innymi sferami funkcjonalnymi w przedsiębiorstwie.
3. Wszystkie funkcje i czynności logistyczne powinny być zorganizowane w jednostkach organizacyjnych zlokalizowane w odpowiednich (na wysokich lub najwyższych) szczeblach w hierarchii struktury organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie.
4. Logistyka powinna stanowić podstawowe kryterium zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem.
5. Przedsiębiorstwa powinny się troszczyć o ścisłe partnerstwo z innymi uczestnikami łańcucha dostaw (łańcucha logistycznego)
6. Koncepcja logistyki musi być osadzona na realizacjach rynku dostosowana do zmian w otoczeniu.
7. Realizacja optymalnego poziomu usług i obsługi logistycznej warunkuje osiągnięcie odpowiedniej rentowności i przewagi konkurencyjnej na rynku.
8. Przedsiębiorstwa powinny wprowadzić (stosować) kompleksowe i przejrzyste wskaźniki jako podstawy podejmowania decyzji oraz miary efektywności w systemie logistyki.
Właściwości i założenia nowoczesnej koncepcji logistyki.
1. !...
stary_hipis