usługi (2 str).doc

(47 KB) Pobierz
Usługi

Usługi

Usługi - są to czynności, które tworzą nowe wartości użytkowe, niematerialne, niewidoczne, nie nadające się do transportu, ale wymagające współdziałania ludzi.

 Podział definicji:

1.    o usługach komperatywnych - są to definicje, które wyliczają działy i rodzaje działalności zaliczanych do usług.

2.    definicje negatywne - mówią, że to co nie jest wytworzeniem dóbr materialnych nazywa się działalnością usługową.

3.    definicje konstruktywne:

a)   zorientowane na potencjał, gdy przez usługi rozumiemy zdolność, czy też gotowość do świadczenia określonych usług.

b)   zorientowane na proces produkcji.

c)   zorientowane na wynik usług, czyli tworzenia produkcji niematerialnej.

 

W art. 60 Traktatu Rzymskiego przyjmuje się, że usługi są to świadczenia z reguły odpłatne o ile nie dotyczą one postanowień związanych ze swobodnym przepływem towarów, kapitału i ludzi.

  Usługi obejmują działalność o charakterze:

      przemysłowym, handlowym, rzemieslniczym, dzialalnosci wolnych zawodow.

       Usługi posiadają określone cechy:

1.    cechy pierwotne

2.    cechy wtórne

ad.1)

      niematerialność

      uzależnienie nabywcy od usługodawcy

      jednoczesność produkcji i konsumpcji

      konieczność istnienia potencjału usługowego przed rozpoczęciem produkcji

      ryzyko nabywcy - niezbędne zaufanie do usługodawcy

      duże zróżnicowanie i zindywidualizowanie poszczególnych rodzajów usług

ad.2)

      usługi nie można sprzedać

      niektóre specyficzne cechy usług traktowane są jako instrumenty marketingowe

      lokalny charakter usług

      bezpośredni związek między świadczeniami, a konsumpcją

      komplementarny i substytucyjny charakter w stosunku do dóbr materialnych

 Klasyfikacja usług:

1.    ze względu na sfery działania

      materialne - niematerialne

2.    wg kryterium przedmiotu

      sfery,-dzialy np. handel, oswiata, -galezie np. tr.kolejowy, -branze

3.    wg kryterium ekonomicznego

      produkcyjne, -konsumpcje, -ogolno-spoleczne

4.    ze względu na wrażliwość na koniunkturę

      wrażliwe, np. transport, - niewrażliwe ,np. konserwacja zabytków, medycyna

5.    ze względu na statystyki międzynarodowe

      widzialne , - niewidzialne ,np. odsetki od udzielanego kredytu

6.    ze względu na statystyki międzynarodowe

      przepływy samodzielne, np. bilans płatny, - przepływy niesamodzielne ,tzn. trudno wyodrębnione

 Usługi występujące w handlu międzynarodowym:

1.    sensu - stricte (commercial bussines)

2.    usługi czynnikowe (związane są z przepływem kapitału i siły roboczej)

 ad. 1)

      usługi transportowe: ubezpieczenia, składowanie

      turystyka międzynarodowa i podróże związane z biznesem

      pozostałe usługi transportowe: poczta

ad.2)

      dochody od zainwestowanego kapitału - dywidendy

      dochody związane z pracą zagraniczną

 

Podział usług wg. Bilansu rozrachunkowego (powstał w 1993):

1.    Usługi handlowe (podróże zagraniczne, ubezpieczenie, reasekuracja, usługi informatyczne, lisingowe, wystawy, targi)

2.    Usługi niehandlowe (szkolenie, wymiana kulturalna, sportowa, usługi lecznicze, prawa autorskie, inne)

3.    Usługi rządowe (składki na międzynarodowe organizacje)

 Przyczyny wzrostu sektora usług w gospodarce:

1.    zmechanizowanie produkcji przemysłowej

2.    wzrost liczby zatrudnionych

3.    usługi pobudzają aktywność przepływów

4.    usługi stały się powszechnym przedmiotem obrotu w handlu międzynarodowym

5.    w handlu usługami jest większa efektywność niż w handlu towarami

6.    uważa się, że stanowisko pracy w usługach jest stosunkowo tańsze niż w produkcji przemysłowej

 Zależności między producentem, a konsumentem usług:

1.    wymagające bliskości konsumenta i producenta

2.    nie wymagające bliskości konsumenta i producenta

 ad.1) 3 kategorie

      kiedy jest niemobilny użytkownik, a mobilny dostawca, np. usługi budowlane

      mobilny użytkownik, a niemobilny dostawca usług, np. pralnie, stomatologia

      mobilny użytkownik i mobilny dostawca ,np. usługi fryzjerskie, kosmetyczki

 ad.2)

usługi na odległość „Long Distance Services” , np. bankowe, ubezpieczeniowe.

 Bariery w handlu międzynarodowych usług:

1.    zakłócenia w dostępie do rynku: licencje, ograniczenia

2.    zakłócenia transakcji i struktury finansowej

3.    zakłócenia w dostępie do czynników produkcji , np. restrykcje

4.    zakłócenia marketingowe ,np. stosowanie kontyngentów

5.    zakłócenia wywołane przez działanie poszczególnych rządów 

GATS - General Agreement on Trade in Services.

Z punktu widzenia G - 10 ( KNR ):

1.    uważały, iż różnice między handlem usługami i towarami są tak duże, że nie może być wspólnej płaszczyzny do negocjacji.

2.    postulowały wyłączenie negocjacji o usługach z rundy Urugwajskiej

3.    zaproponowały stworzenie GATS z zastrzeżeniem iż kraje słabiej rozwinięte powinny być w nim traktowane w sposób uprzywilejowany

 

Porozumienie GATS składa się z 5 części i 4 aneksów:

cz.I - zawarta jest definicja, kategoria usług, właściwości i zakres stosowania usług w handlu międzynarodowym.

cz. II - zbiór podstawowych i zasadniczych zobowiązań dyscyplinujących strony

cz. III - zawiera klauzule precyzujące dostęp do rynku i narodowego traktowania zagranicznych usług

cz. IV - harmonogram liberalizacji handlu usługami

cz. V - klauzule instytucjonalne „Council on Services”

 Aneksy dotyczą:

1.    przypływu siły roboczej 2. usług finansowych 3. telekomunikacji 4. transportu lotniczego

 

Zobowiązania Polski wobec GATS to poprawa dróg, transportu.

Jeżeli chodzi o usługi mamy więcej przychodów, bowiem usługi nasze są stosunkowo tańsze.

1.    Koncentracja zasług w KWP

2.    Dominacja tych krajów we wszystkich rodzajach usług (inwestycje kapitałowo-zagraniczne)

Najwięksi eksporterzy usług są równocześnie największymi eksporterami towarów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin