Krótkie opracowanie nt. radiofonii i telewizji.doc

(58 KB) Pobierz
Uczelnia: Uniwersytet Gdański

 

 

 

 

RADIOFONIA I TELEWIZJA

 

                                    

 

                                    

 

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROBLEMATYKI RADIOFONII I TELEWIZJI

 

                             I GENEZA KRRIT

 

 

 

  Problemy radiofonii i telewizji należy postrzegać obecnie w pierwszej kolejności przez

pryzmat praw i wolności obywatelskich. Art. 14. w I rozdziale Konstytucji brzmi: „RP

zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego przekazu.” Łšczy się on z art. 54. (

Rozdział II „Wolności, prawa i obowišzki Człowieka i obywatela”, podtytuł „Wolności i prawa

osobiste”):

 

„1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglšdów oraz pozyskiwania i

rozpowszechniania informacji.

 

2. Cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy sš

zakazane. Ustawa może wprowadzić obowišzek uprzedniego uzyskania koncesji na

prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej.”

 

      Oprócz wolności słowa i wyrażania swoich poglšdów istnieje jeszcze szereg innych zasad i

wartości konstytucyjnych, takich jak np.: prawo do informacji ochrona moralności publicznej,

swoboda działalności gospodarczej.

 

      Konieczność poddania problematyki zwišzanej z radiofoniš i telewizjš uregulowaniu

prawnemu o znacznie szczegółowym charakterze niż w przypadku prasy wynika z tego, że:

 

  -         przekaz radiowy i telewizyjny musi być - z uwagi na wymagania techniczne - poddany

     ścisłym regułom dotyczšcym częstotliwości i zasięgu nadawania. Mowa tu o niezbędnej

     przesłance w realizacji zadań państwa, jakš jest sprawna łšczność;

 

  -         przekaz radiowy i telewizyjny pełni znaczšcš rolę w kształtowaniu postaw moralnych

     społeczeństwa oraz jego wiedzy i preferencji politycznych;

 

  -         istnieje obawa ukształtowania się tendencji monopolistycznych i co za tym idzie -

     zawężenia tzw. pluralizmu zewnętrznego. Podstawš tej obawy jest fakt emitowania

     programów radiowych i telewizyjnych przy niezbędnym nakładzie poważnych środków

     finansowych, co ogranicza liczbę potencjalnych nadawców.

 

      W okresie PRL-u charakterystyczny był państwowy monopol radia i telewizji oraz ich

włšczenie w polityczny mechanizm sprawowania władzy. Zarzšd radiem i telewizjš należał do

Komitetu ds. Radia i Telewizji Polskie Radio i Telewizja, który formalnie stanowił jeden z

centralnych organów administracji, podporzšdkowany premierowi. W rzeczywistości poddany

był bezpośredniemu kierownictwu PZPR. Dopiero po 1989 zaczęto zmierzać do stworzenia

jakiś elementów niezależności i pluralizmu. Spory polityczne z tym zagadnieniem zwišzane

trwały kilka lat i doprowadziły ostatecznie do przyjęcia ustawy z 29 grudnia 1992 r. o

radiofonii i telewizji (uRT). Równocześnie dokonano zmiany w Konstytucji

 

(MK, Rozdział 4, art. 36b.).

 

      Nowy kształt radiofonii i telewizji opiera się na czterech podstawowych założeniach:

 

1)      na zniesieniu cenzury (art. 54. Konstytucji z 2 kwietnia 1997), rozumianej jako

    uprawnienie państwa

 

       do uprzedniego aprobowania treści emitowanych audycji;

 

2)      na demonopolizacji: obok dotychczas istniejšcych stacji państwowych stworzono

    możliwość działania nadawcom prywatnym (komercyjnym), ale pod warunkiem uzyskania

    koncesji (różnica w porównaniu z wolnościš tworzenia tytułów prasowych);

 

3)      na zmianie charakteru stacji państwowych, a w szczególności w przekształceniu ich w

    nadawców publicznych, organizacyjnie i politycznie odseparowanych od aktualnej

    większości parlamentarnej;

 

4)      na stworzeniu szczególnego organu konstytucyjnego – Krajowej Rady Radiofonii i

    Telewizji, której zadaniem jest rzetelne organizowanie całokształtu działalności mediów

    elektronicznych.

 

     Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest organem konstytucyjnym określonym w Rozdziale

IX Konstytucji „Organy kontroli państwowej i ochrony prawa”, gdzie jest także mowa o

NIK-u i RPO. Konstytucja umiejscawia KRRiT poza schematem trójpodziału władz. Choć jej

zadania w znacznym stopniu wišżš się z działalnościš wykonawczo-administracyjnš, to jest

usytuowana jak gdyby

 

 

 

 

 

 

 

pomiędzy egzekutywš a legislatywš, przy zachowaniu wyraźnego dystansu wobec rzšdu.

Konstytucja poświęca KRRiT tylko trzy dość ogólne artykuły:

 

 

 

                                 Art. 213.

 

1. KRRiT stoi na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w

radiofonii i telewizji.

 

2. KRRiT wydaje rozporzšdzenia, a w sprawach indywidualnych podejmuje uchwały.

 

                                    

 

                                 Art. 214.

 

1. Członkowie KRRiT sš powoływani przez Sejm, Senat i Prezydenta RP.

 

2. Członek KRRiT nie może należeć do partii politycznej, zwišzku zawodowego ani prowadzić

działalności publicznej nie dajšcej się pogodzić z godnościš pełnionej funkcji.

 

 

 

                                 Art. 215.

 

Zasady i tryb działania KRRiT, jej organizację oraz szczegółowe zasady powoływania jej

członków określa ustawa.

 

      Ponadto art. 103 ust. 1 Konstytucji mówi, że członek Rady nie może być posłem i

senatorem.

 

 

 

  SKŁAD KRRiT, KADENCJA I PRZYCZYNY ODWOŁANIA JEJ CZŁONKÓW

 

 

 

      Jeśli chodzi o skład, to ustawa precyzuje zapis konstytucyjny. Art. 7 uRT mówi, że:

 

9 członków powoływanych jest w liczbie: - 4 przez Sejm

 

                                                                    - 3 przez Prezydenta

 

                                                                    - 2 przez Senat

 

      Obowišzuje też system rotacji, który zapewnia cišgłość funkcjonowania Rady. Mianowicie,

co dwa lata powoływana jest 1/3 składu Rady. Kadencja członków trwa 6 lat, bez możliwości

ponownego powołania na pełna kadencję. Członkowie powinni się wyróżniać wiedzš i

doświadczeniem w zakresie środków masowego przekazu.

 

      W trakcie kadencji członek nie może być odwołany chyba, że w przypadku:

 

   1)      zrzeczenia się funkcji,

 

   2)      choroby trwale uniemożliwiajšcej sprawowanie funkcji,

 

   3)      skazania prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa z winy umyślnej,

 

   4)      naruszenia przepisów ustawy, stwierdzonego orzeczeniem TS.

 

Na czele Rady stoi przewodniczšcy wybierany przez Radę większościš 2/3 głosów członków,

(czyli sześciu). [Konflikt między L. Wałęsš a przewodniczšcym w momencie powstania Rady-

na jego tle TK sformułował zasadę niezależności Rady w systemie organów państwa].

Przewodniczšcy KRRiT jest zarazem jednoosobowym organem państwa i w tym charakterze

wydaje m.in. decyzje administracyjne. (Czyli raz jest przewodniczšcym Rady jako jej część, a

raz samoistnym organem). Jego uprawnienia to m.in.:

 

- udzielanie / cofanie koncesji

 

- nakładanie kar pieniężnych

 

      Istnieje natomiast procedura politycznej odpowiedzialności KRRiT in corpore. Co roku

Rada przedstawia sprawozdanie ze swojej działalności, do którego muszš się ustosunkować

Sejm i Senat. Jeżeli sprawozdanie zostanie odrzucone, to kadencja KRRiT wygasa, ale pod

warunkiem potwierdzenia tego wygaśnięcia przez Prezydenta (art. 12. uRT). Decyzja jego jest

w tym wypadku jednš z prerogatyw, nie wymagajšcš rzšdowej kontrasygnaty.

 

 

 

                            ZADANIA KRRiT

 

 

 

      Podstawowe zad. określa art. 213 ust. 1 Konstytucji. Art. 6 ust. 1 uRT dodaje też

obowišzek ochrony samodzielności nadawców oraz otwartego i pluralistycznego charakteru

radiofonii i telewizji. Wyrażona tu została konieczność harmonizacji wartości, którym służyć ma

Rada, bo łatwo o konflikt między wolnościš słowa nadawcy a prawem odbiorcy do informacji i

wymaganiami interesu publicznego. Zadania Rady musza też być odczytywane na tle zasad

wyrażonych w art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i orzecznictwa

ukształtowanego na jego podstawie.

 

 

 

 

 

 

 

Kompetencjami, funkcjami sš:

 

   1)      f-cja prawodawcza (wydawanie rozporzšdzeń, np. na podstawie ustawy

      rozporzšdzenie określajšce tryb postępowania i zagwarantowania partiom politycznym

      prezentacji swoich programów),

 

   2)      f-cja koncesyjna ( Rada rozstrzyga zasady przyznawania koncesji, czyli najpierw

      przewiduje szczególnš procedurę, a potem dopiero przewodniczšcy przyznaje

      konkretnš koncesję),

 

   3)      f-cja kreacyjna (KRRiT ma swoje organy wewnętrzne: zarzšd, rady programowe,

      nadzorcze; powoływanie składu rad nadzorczych w spółkach publicznej radiofonii i

      telewizji, 1 członek przez Ministra Skarbu, członkowie na okres 3 lat, zarzšdy

      powoływane przez rady nadzorcze na 4 lata),

 

   4)      f-cja kontrolna (kontrola sposobu korzystania z koncesji z prawem jej cofania, nie

      może przybierać postaci cenzury prewencyjnej, jednak nie wyklucza

      odpowiedzialności następczej),

 

   5)      f-cja opiniodawczo-programujšca (projektowanie w porozumieniu z Premierem

      kierunków polityki państwa w dziedzinie radiofonii i telewizji),

 

   6)      f-cja finansowa (określenie opłat abonamentowych).

 

Na podstawie konkretnych upoważnień ustawowych Rada w wykonywaniu w/w kompetencji

wydaje rozporzšdzenia

 

     

 

      Publiczna radiofonia i telewizja działa w formie jednoosobowych spółek akcyjnych

Skarbu Państwa. Na szczeblu ogólnokrajowym działajš dwie spółki: Telewizja Polska SA (w

jej skład wchodzš też rozgłośnie regionalne) i Polskie Radio SA, na szczeblu regionalnym

działajš spółki radiofonii regionalnej.

 

Forma spółki akcyjnej oznacza, że do jej organizacji i działalności stosujš się przepisy kodeksu

handlowego, chyba że ustawa o radiofonii i telewizji zawiera postanowienia szczególne.

 

      Istotš funkcjonowania radiofonii i telewizji – niezależność programowa. Nie tylko nie ma

charakteru absolutnego, ale też podlega dodatkowym, daleko idšcym ograniczeniom. Ustawa

o radiofonii i telewizji nakłada bowiem na wszystkich nadawców obowišzki o negatywnym i

pozytywnym charakterze.

 

      Obowišzki negatywne polegajš na wprowadzeniu zakazu rozpowszechniania niektórych

treści, propagujšcych np. działań sprzecznych z moralnościš i dobrem społecznym.

 

      Obowišzki pozytywne nakładajš na audycje wymóg poszanowania uczuć religijnych

odbiorców.

 

Ustawa nakłada tez liczne obowišzki dotyczšce struktury programów: określa minimalny udział

audycji wytwarzanych przez producentów krajowych oraz wytwarzanych przez producentów

europejskich, sposób wyodrębniania reklam i ich proporcji w programie, oznaczenie audycji

sponsorowanych. Programy publiczne natomiast muszš wywišzywać się z szerzej wobec nich

ujętych obowišzków pozytywnych. Telewizja publiczna powinna pełnić swš misję.

 

      Nad przestrzeganiem powyższych obowišzków czuwa w szczególności właśnie KRRiT.

Może ona nakładać kary pieniężne, a w odniesieniu do nadawców prywatnych może też

cofnšć koncesję lub odmówić jej odnowienia (co podlega, oczywiście, kontroli Naczelnego

Sšdu Administracyjnego).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie:

 

 

 

   1)      Konstytucja

 

   2)      wykład z PK prof. dr hab. A. Pułło

 

   3)      „Polskie prawo konstytucyjne – zarys wykładu”, L. Garlicki

 

   4)      „Prawo konstytucyjne”, B. Banaszak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin