Rada Ministrów może uznać każdy uchwalony przez siebie projekt ustawy za pilny, za wyjątkiem projektów w ustaw podatkowych, ustaw dotyczących wyboru Prezydenta RP, Sejmu, Senatu oraz organów samorządu terytorialnego, ustaw regulujących ustrój i właściwość władz publicznych, a także kodeksów. Marszałek Sejmu zarządza drukowanie pilnych projektów ustaw niezwłocznie po otrzymaniu. Doręczenie projektu posłom może być zastąpione podaniem do wiadomości o wyłożeniu druków do odbioru w kancelarii Sejmu. Marszałek Sejmu może zarządzić przeprowadzenie pierwszego czytania bez zachwiania 7-dniowego terminu od doręczenia posłom projektu. Marszałek Sejmu kierując pilny projekt do komisji ustala jednocześnie termin przedstawienia przez nie sprawozdania, nic dłuższy niż 30 dni. Pilny projekt ustawy Marszałek Sejmu wprowadza do porządku dziennego posiedzenia Sejmu najbliższego po zakończeniu prac komisji. II czytanie- przedstawienie Sejmowi sprawozdania przez komisje, przeprowadzenie debaty oraz zgłaszanie poprawek. W czasu rozpoczęcia drugiego czytania Rada Ministrów może wycofać klauzulę pilności. III czytanie odbywa się na zasadach ogólnych. Ustawę pilna Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie (nie później niż 3 dni od dnia uchwalenia) Marszałkowi Senatu i prezydentowi.
Postępowanie w Senacie- po otrzymaniu M. Senatu- do komisji senackich. W terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie komisie przygotowują projekt uchwały Senatu w sprawie ustawy- przyjęcie bez poprawek, odrzucenie, przyjęcie z poprawkami; przekazanie Marszałkowi Sejmu. Jeśli w 30 dni Senat nie przekaże uchwały oznacza przyjęcie ustawy w brzmieniu Sejmowym.
Postępowanie nad pilnym projektem ustawy w Senacie jest krótsze- max 14 dni. Na rozpatrzenie ustawy budżetowej 20 dni. Nie może jej odrzucić bo to = wotum nieufności dla rządu, a takiego uprawnienia Senat nie posiada.
stary_hipis