BANKOWOŚĆ INTERNETOWA JAKO NOWOCZESNY KANAŁ DYSTRYBUCJI USŁUG BANKOWYCH.pdf

(1267 KB) Pobierz
1
AKADEMIA EKONOMICZNA
IM. OSKARA LANGEGO
WE WROCŁAWIU
BANKOWOŚĆ INTERNETOWA JAKO NOWOCZESNY
KANAŁ DYSTRYBUCJI USŁUG BANKOWYCH
Praca magisterska napisana pod
kierunkiem
Katedra Zarządzania Bankiem
Wydział Zarządzanie i Informatyka
Specjalność Bankowość i Ubezpieczenia
WROCŁAW 2002
Wstęp
1. Nowoczesne sposoby dystrybucji usług bankowych,
1.1- Rynek elektroniczny i jego cechy,
1.2 - Bankowość elektroniczna,
1.3 – Zmiany w bankowości,
1.4 – Kanały dystrybucji,
1.4.1 - tele banking,
1.4.2 - Self banking,
1.4.3 - Systemy EFT - POS,
1.4.4 - Karty płatnicze,
1.4.5 - Elektroniczna portmonetka i pieniądz elektroniczny,
1.4.6 - Home banking,
1.4.7 - Mobile banking,
1.4.8 - Przyszłościowe technologie w bankowości elektronicznej,
2. Istota bankowości internetowej
2.1 – Przyczyny upowszechniania się bankowości internetowej,
2.2 – Koszty i przychody w bankowości internetowej,
2.3 – Etapy wdrażania bankowości internetowej,
2.4 – Formy organizacyjne banku internetowego,
3. Bezpieczeństwo w bankowości internetowej
3.1 - Charakterystyka zagrożeń operacji w bankowości internetowej,
3.1.1 Charakterystyka systemów rozproszonych,
3.1.2 Potencjalne zagrożenia bezpieczeństwa systemów i metody ich,
zabezpieczania
3.2 Zabezpieczenia elementów składowych bankowości internetowej,
3.2.1 Zabezpieczenia stosowane u klienta detalicznego,
3.2.2 Zabezpieczenia kanału komunikacyjnego w bankowości internetowej,
3.2.2.1 Protokół SLL (Secure Socket Layer),
3.2.2.2 Podpis cyfrowy,
3.2.2.2.1 Ustawa o podpisie elektronicznym (cyfrowym),
3.2.2.2.2 Charakterystyka i zasady działania podpisu elektronicznego,
3.2.2.2.3 Koszty funkcjonowania i korzyści dla banku z zastosowania
podpisu elektronicznego.
3.2.3 Bezpieczeństwo systemu informatycznego banku,
3.2.3.1 Podział i charakterystyka zagrożeń,
3.2.3.2 Źródła zagrożeń systemu informatycznego,
4. Analiza i ocena oferty wybranych banków w zakresie bankowości internetowej
4.1 Założenia metody wzorca rozwoju,
4.2 Analiza ofert rachunków internetowych
Zakończenie
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków
WSTĘP
Internet to największa, ogólnoświatowa sieć komputerowa. Jest to przede
wszystkim źródło informacji, które rozwija się bardzo szybko. Swymi
korzeniami Internet sięga lat sześćdziesiątych, kiedy to w Departamencie
Obrony Stanów Zjednoczonych wprowadzono nową metodę elektronicznego
przesyłania danych. W latach osiemdziesiątych Internet wykorzystywany był
przede wszystkim przez studentów i pracowników naukowych. W ciągu
dziesięciu lat urósł do rangi rewolucji technologicznej, a członkowie zarządów,
finansiści i konsultanci na całym świecie wciąż zastanawiają się jak dostosować
modele funkcjonowania firm do nowej rzeczywistości.
Za spopularyzowanie Sieci i ułatwienie korzystania z niej dzisiejszym
milionom użytkowników odpowiada „globalna pajęczyna", czyli World Wide
Web. Miejscem narodzin WWW była Szwajcaria, a stworzył ją brytyjski
naukowiec, członek Europejskiego Centrum Badań Jądrowych -Tim Berners-
Lee.
W nowoczesnym języku ekonomii upowszechniło się pojęcie e-commerce, e-
business oznaczające przepływ informacji i transakcje zawierane między
różnymi firmami przez Intemet. Banki nie mogą pozwolić sobie na
pozostawanie w tyle i lekceważenie medium, jakim jest Intemet. Usługi
świadczone poprzez elektroniczne kanały dystrybucji stają się coraz
ważniejszym argumentem w konkurencji banków. Zdania specjalistów odnośnie
korzyści z zastosowania Intemetu w biznesie są podzielone. Powszechnie uważa
się, że komputerowe przesyłanie danych jest ryzykowne. Często jednak
przekonanie to wynika z ograniczonej wiedzy w zakresie informatyki.
Niniejsza praca ma na celu pokazanie zależności jak inne, teoretycznie różne,
przy zastosowaniu różnych środków, elektroniczne kanały dystrybucji usług
bankowych, miały wpływ na rozwój bankowości i jak narodziła się bankowość
internetowa.
Pierwszy rozdział opisuje rynek elektroniczny, jego cechy i usługi, które
dzięki niemu powstały i dziś są powszechnie wykorzystywane w bankowości.
Scharakteryzowano w nim najpopularniejsze dziś kanały elektronicznej
dystrybucji usług bankowych, ale również najnowsze trendy w tej dziedzinie
takie jak pieniądz elektroniczny czy bankowość mobilna (telefon komórkowy).
W drugim rozdziale zajęto się szeroką pojętą problematyką jednego z
kanałów dystrybucji usług bankowych jakim jest bankowość internetowa.
Przyjrzymy się zatem jej właściwościom, zobaczymy jakie zaufanie do tego
typu usługi istnieje w Polsce, oraz porównamy osiągnięcia rodzimej bankowości
na tle innych krajów europejskich, czy też najbardziej rozwiniętych gospodarek
światowych.
W rozdziale trzecim zająłem się bezpieczeństwem bankowości internetowej.
Została przeprowadzona analiza zabezpieczeń na trzech płaszczyznach –
użytkownika bankowości internetowej, sieci internet oraz systemu
informatycznego banku. Bezpieczeństwo naszych pieniędzy jest bardzo ważne i
dlatego poświęciłem mu najwięcej miejsca w tej pracy.
W ostatnim rozdziale podejmę się oceny ofert naszych rodzimych banków.
Oceny ofert rachunków dostępnych przez internet. Wykorzystana zostanie tam
wiedza zgromadzona w poprzednich rozdziałach, oraz wykorzystane będą
statystyczne metody oceny zjawisk złożonych do analizy tych ofert.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin