Bankowy system informatyczny.doc

(132 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Bankowy system informatyczny

Jest to skomputeryzowany i wyposażony w media teleinformatyczne system informacyjny, realizujący specyficzne funkcje instytucji banko­wych i relacji pomiędzy nimi, w celu zapewnienia doskonalszej obsługi klienta (w miejscu funkcjonowania banku lub na odległość) oraz usprawnieniu funkcji zarządzania bankiem.

Geneza i rozwój BSI

l                    lata 60. - rozwój dużych komputerów - transakcyjne przetwarzanie numeryczne,

l                    lata 70. - utrwalenie pozycji dużych komputerów i rozwój minikomputerów - przetwarzanie w systemach dedykowanych lub wyspecjalizowanych ośrodkach zewnętrznych,

l                    lata 80. - mikrokomputery + sieci - skracanie czasu przetwarzania i zwiększanie zakresu obszarów obejmowanych komputeryzacją,

l                    lata 90. - wszystkie rodzaje komputerów - wprowadzanie zintegrowanych systemów zorientowanych na obsługę klienta, z drugiej strony rozwój bankowości elektronicznej i internetowej.

Fazy rozwoju informatyki

l                    Faza wczesna przetwarzania transakcyjnego 1960-70 r.,

l                    Faza burzliwego rozwoju informacyjnych systemów zarządzania w bankowości (MIS) - 1970-77 r.,

l                    Faza produktywna informatycznych systemów zarządzania w latach (DSS+ES) 1978-85 r.,

l                    Faza zmian technologicznych systemów wspomagających decyzje - 1986-1990 r.,

l                    Faza zmiany filozofii i systematyki tworzenia systemów informatycznych rozwój zintegrowanych systemów informatycznych zarządzania – od 1990 r.,

l                    Faza zdalnych systemów – bankowość elektroniczna od 1994 r.,

l                    Faza systemów globalnych – bankowość internetowa od 1998 r.

Faza wczesna przetwarzania transakcyjnego 1960-70

l                    Duże, drogie, wolne komputery o awaryjności do 60% czasu pracy, w wyodrębnionych ośrodkach informatycznych,

l                    Uciążliwe prace, nad przygotowaniem i wprowadzaniem danych,

l                    Zakres dotyczy głównie automatyzacji obejmującej:

Ø                    Księgowość,

Ø                    Prace administracyjne typu - kadry, płace,

Ø                    Statystyki i raporty zewnętrzne.

Faza burzliwego rozwoju informacyjnych systemów
zarządzania w bankowości (MIS) 1970-77

l                    Koncentracja prac na obsłudze rachunków bankowych – systemy finansowo-księgowe,

l                    Zapewnienie podstawowego wyposażenia informatycznego – duże komputery, drukarki, taśmy, dyski stałe, czytniki taśm i kart perforowanych,

l                    Realizacja systemów scentralizowanych typu wsadowego,

l                    Rejestracja  danych wejściowych w scentralizowanych ośrodkach przetwarzania (perforacja taśm i kart),

l                    Prezentacja danych wyjściowych głównie w postaci wydruków i dostarczanie ich w tej postaci użytkownikowi,

l                    Ograniczona pojemność i szybkość działania sprzętu.

Faza produktywna informatycznych systemów zarządzania
w latach (DSS+ES) 1978-85

l                    modernizacja działań poprzedniej fazy,

l                    początek teleprzetwarzania (1988 - 45% TP),

l                    dane rejestrowane są przez użytkownika końcowego,

l                    systemy pozostają nadal scentralizowane,

l                    przetwarzanie danych traktowane jest jako produkcja  zapewniająca:

Ø                    masowe przetwarzanie,

Ø                    prowadzenie rachunków bankowych i tradycyjnych oszczędności,

Ø                    prowadzenie rachunkowości syntetycznej i analitycznej,

l                    aplikacje zorientowane na produkty,

l                    konserwacja wszelkich systemów tworzonych w tym czasie jest bardzo trudna,

l                    prowadzone są wstępne prace dotyczące planowania działalności bankowej,

Faza zmian technologicznych systemów wspomagających
decyzje - 1986-1990

l                    radykalne zmiany w technologii informatycznej (sieci, relacyjne bazy danych itp.)

l                    rozpoczęcie decentralizacji systemów, zmiany architektury systemów,

l                    dane i procesy przetwarzania stają się niezależne,

l                    integracja systemów produktowych i problemowych w systemy informacyjne kierownictwa, powstanie pierwszych systemów w pełni zintegrowanych,

l                    pełne włączenie użytkownika w proces projektowania systemów,

Faza zmiany filozofii i systematyki tworzenia systemów informatycznych rozwój zintegrowanych systemów informatycznych
zarządzania – od 1990

l                    zmiana metod tworzenia systemów informatycznych,

l                    automatyzacja zintegrowanego stanowiska pracy,

l                    przewaga w stosowaniu relacyjnych baz danych,

l                    administrowanie połączonymi bazami danych,

l                    stosowanie bezpośredniego dostępu do rozproszonych baz danych,

l                    system informatyczny zapewnia:

Ø                    wzrost produktywności stanowiska pracy,

Ø                    racjonalizuje przepływ danych,

Ø                    zwiększa trafność decyzji,

Ø                    zapewnia zgodność usług  z oczekiwaniami klientów.

Faza zdalnych systemów – bankowość elektroniczna od 1994

l                   Zmiana filozofii działania banku – automatyzacja front office, powszechność kart płatniczych,

l                   Do 40% usług zdalnych w tym zakresie,

l                   Rozwój systemów elektronicznych rozliczeń międzybankowych,

l                   Początki elektronicznego pieniądza i jego praktycznej implementacji,

l                   Upowszechnianie standardów elektronicznej wymiany dokumentacji bankowej SWIFT, EDIFACT

Faza systemów globalnych – bankowość internetowa od 1998

l                   Rozwój systemów kart płatniczych – karty inteligentne

l                   Bankowość internetowa,

l                   Przesyłanie standardów danych przez Internet,

l                   Rozwój handlu elektronicznego i związanych z nim płatności elektronicznych przez Internet,

l                   Usługi bankowe przez telefon phone-banking i m-banking

l                   Rozwój systemów zabezpieczeń bankowych.

Wybrane fakty rozwoju BSI w Polsce

l                     Początek - przekazanie pierwszego komputera do przetwarzania danych bankowych - NCR-315 - 1965 r.,

l                     Pierwszym systemem, który został uruchomiony na tym komputerze był system ewidencji i księgowości dla książeczek a'vista (później znany jako KSERO),

l                     Pół roku później uruchomiono system SOB,

l                     W latach 70. systemy bankowe przetwarzano we własnych ośrodkach informatycznych i w ośrodkach zewnętrznych – wojewódzkiej sieci ZETO. Były to systemy na maszyny duże -  serii ODRA  (ICL 1900), później maszyny systemu RIAD lub IBM 360/370.

l                     Informacje do przetworzenia dostarczane były poprzez zwykłe środki transportu mediami typu: taśma, dyskietka, karta perforowana. Z powrotem - głównie w postaci wydruków.

l                     Od 1976 r. kryzys informatyki - brak dewiz na zakup sprzętu zachodniego, ustaleń rządowych (w ramach RWPG). W Polsce produkowano maszyny typu RIAD i minikomputery SM na poziomie późnych lat 60.

l                     Systemy z tych lat to pojedyncze systemy dziedzinowe. Przetwarzanie w tych systemach oparte na danych aktualnych,

 

Wybrane fakty rozwoju BSI w Polsce cd.

l                     W 1979 r. pierwszy w polskiej bankowości system on-line. Jako system dedykowany określonej maszynie nie ma możliwości wejścia do szerokiej eksploatacji i jego wpływ na zmiany jakościowe systemów był niewielki .

l                     Lata 1985-86 to początek fascynacji mikrokomputerami. Wydaje się, że zainstalowanie ich dużej ilości pozwoli w dowolnej płaszczyźnie zinformatyzować nawet bank.

l                     Odegrały one pozytywną rolę w podniesieniu ogólnej kultury technicznej, nauczenie podejścia do aplikacji komputerowych,  automatyzacja prostych funkcji obsługi biurowej oddziałów i central banków.

l                     Koniec lat osiemdziesiątych zaczynają powstawać polskie zespoły projektowe systemów bankowych i pierwsze systemy bankowe samodzielne lub uzupełniające SOB. Większość jest usytuowana przy bankach, ale są to też firmy Rezultatem pracy tych zespołów będą w przyszłości zintegrowane systemy bankowe.

l                     Początek lat 90. tworzenie systemów zintegrowanych (ZORBA, Bankier, Sezam itp.)

l                     Od 1994 r. – elektronicznej i internetowej bankowości (KIR, karty płatnicze, telebanking, m-bank itd.)

Wpływ SI na rozwój bankowości

l                     Relatywne zmniejszenie liczby pracowników obsługujących bezpośrednio klientów i wykonujących operacje oraz zwiększenie liczby pracowników i komórek zaplecza.

l                     Wzrosła rola komórek zajmujących się ewidencją, analizą, badaniami, zaopatrzeniem stanowisk operacyjnych i rozwiązywaniem ich problemów (np. oddzielenie od stanowisk wykonujących operacje, jednostek badających reklamacje klientów). To pozwala stanowiskom operacyjnym skupić się na obsłudze otrzymywanych zleceń, co zwiększa ich wydajność.

l                     Skraca się czas wykonywania poszczególnych operacji, co służy zarówno wygodzie klienta jak i podniesieniu efektywności pracy banku.

l                     Automatyzacja pozwala na szybkie załatwienie spraw klientów. Zwiększa wydajność pracowników, zmniejsza liczbę pracowników zajmujących się bezpośrednią obsługą. Efekt ten jest niwelowany wzrostem zespołu informatyków.

l                     Malejący udział pracowników wykonawczych, wzrost funkcjonalnych o wysokich kwalifikacjach. Wzrost wymagań angażowanych pracowników,  jednocześnie duże zapotrzebowanie na specjalistów o różnych profilach.

l                     Zmiany obiegów dokumentacyjnych, odchodzenie od mediów papierowych.

l                     Oddzielenie miejsca funkcjonowania banku i miejsca dokonywania transakcji.

Specyfika informatycznych systemów bankowości

l                    Zorientowanie na klienta

l                    Różnorodność i dynamika zmian produktów

l                    Scentralizowany charakter przetwarzania rozproszonych danych

l                    Specyfika operacji księgowych

l                    Integracja kompleksowych rozwiązań

l                    System obsługi wielu walut i relacje pomiędzy nimi

l                    Obsługa w czasie rzeczywistym operacji klienckich

l                    Bezpieczeństwo systemu

l                    Elastyczność i otwartość na różne formy bankowości, w tym bankowości elektronicznej

l                    Możliwość multimedialności danych

l                    Wieloformatowość baz danych, wykorzystanie repozytoriów danych, data-miningu, martów itp.

l                    Łatwość opanowania interfejsów z użytkownikiem

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin