Bankowy system informatyczny.doc
(
132 KB
)
Pobierz
Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Bankowy system informatyczny
Jest to skomputeryzowany i wyposażony w media teleinformatyczne system informacyjny, realizujący specyficzne funkcje instytucji banko
wych i relacji pomiędzy nimi, w celu zapewnienia doskonalszej obsługi klienta (w miejscu funkcjonowania banku lub na odległość) oraz usprawnieniu funkcji zarządzania bankiem.
Geneza i rozwój BSI
l
lata 60. - rozwój dużych komputerów - transakcyjne przetwarzanie numeryczne,
l
lata 70. - utrwalenie pozycji dużych komputerów i rozwój minikomputerów - przetwarzanie w systemach dedykowanych lub wyspecjalizowanych ośrodkach zewnętrznych,
l
lata 80. - mikrokomputery + sieci - skracanie czasu przetwarzania i zwiększanie zakresu obszarów obejmowanych komputeryzacją,
l
lata 90. - wszystkie rodzaje komputerów - wprowadzanie zintegrowanych systemów zorientowanych na obsługę klienta, z drugiej strony rozwój bankowości elektronicznej i internetowej.
Fazy rozwoju informatyki
l
Faza wczesna przetwarzania transakcyjnego 1960-70 r.,
l
Faza burzliwego rozwoju informacyjnych systemów zarządzania w bankowości (MIS) - 1970-77 r.,
l
Faza produktywna informatycznych systemów zarządzania w latach (DSS+ES) 1978-85 r.,
l
Faza zmian technologicznych systemów wspomagających decyzje - 1986-1990 r.,
l
Faza zmiany filozofii i systematyki tworzenia systemów informatycznych rozwój zintegrowanych systemów informatycznych zarządzania – od 1990 r.,
l
Faza zdalnych systemów – bankowość elektroniczna od 1994 r.,
l
Faza systemów globalnych – bankowość internetowa od 1998 r.
Faza wczesna przetwarzania transakcyjn
ego 1960-70
l
Duże, drogie, wolne komputery o awaryjności do 60% czasu pracy, w wyodrębnionych ośrodkach informatycznych,
l
Uciążliwe prace, nad przygotowaniem i wprowadzaniem danych,
l
Zakres dotyczy głównie automatyzacji obejmującej:
Ø
Księgowość,
Ø
Prace administracyjne typu - kadry, płace,
Ø
Statystyki i raporty zewnętrzne.
Faza burzliwego rozwoju informacyjnych systemów
zarządzania w bankowości (MIS) 1970-77
l
Koncentracja prac na obsłudze rachunków bankowych – systemy finansowo-księgowe,
l
Zapewnienie podstawowego wyposażenia informatycznego – duże komputery, drukarki, taśmy, dyski stałe, czytniki taśm i kart perforowanych,
l
Realizacja systemów scentralizowanych typu wsadowego,
l
Rejestracja danych wejściowych w scentralizowanych ośrodkach przetwarzania (perforacja taśm i kart),
l
Prezentacja danych wyjściowych głównie w postaci wydruków i dostarczanie ich w tej postaci użytkownikowi,
l
Ograniczona pojemność i szybkość działania sprzętu.
Faza produktywna informatycznych systemów zarządzania
w latach (DSS+ES) 1978-85
l
modernizacja działań poprzedniej fazy,
l
początek teleprzetwarzania (1988 - 45% TP),
l
dane rejestrowane są przez użytkownika końcowego,
l
systemy pozostają nadal scentralizowane,
l
przetwarzanie danych traktowane jest jako produkcja zapewniająca:
Ø
masowe przetwarzanie
,
Ø
prowadzenie rachunków bankowych i tradycyjnych oszczędności,
Ø
prowadzenie rachunkowości syntetycznej i analitycznej,
l
aplikacje zorientowane na produkty,
l
konserwacja wszelkich systemów tworzonych w tym czasie jest bardzo trudna,
l
prowadzone są wstępne prace dotyczące planowania działalności bankowej,
Faza zmian technologicznych systemów wspomagających
decyzje - 1986-1990
l
radykalne zmiany w technologii informatycznej (sieci, relacyjne bazy danych itp.)
l
rozpoczęcie decentralizacji systemów, zmiany architektur
y systemów,
l
dane i procesy przetwarzania stają się niezależne,
l
integracja systemów produktowych i problemowych w systemy informacyjne kierownictwa, powstanie pierwszych systemów w pełni zintegrowanych,
l
pełne włączenie użytkownika w proces projektowania sys
temów,
Faza zmiany filozofii i systematyki tworzenia systemów informatycznych rozwój zintegrowanych systemów informatycznych
zarządzania – od 1990
l
zmiana metod tworzenia systemów informatycznych,
l
automatyzacja zintegrowanego stanowiska pracy,
l
przewaga w s
tosowaniu relacyjnych baz danych,
l
administrowanie połączonymi bazami danych,
l
stosowanie bezpośredniego dostępu do rozproszonych baz danych,
l
system informatyczny zapewnia:
Ø
wzrost produktywności stanowiska pracy,
Ø
racjonalizuje przepływ danych,
Ø
zwiększa trafność decyzji,
Ø
zapewnia zgodność usług z oczekiwaniami klientów.
Faza zdalnych systemów – bankowość elektroniczna od 1994
l
Zmiana filozofii działania banku – automatyzacja front office, powszechność kart płatniczych,
l
Do 40% usług zdalnych w tym zakresie,
l
Rozwój systemów elektronicznych rozliczeń międzybankowych,
l
Początki elektronicznego pieniądza i jego praktycznej implementacji,
l
Upowszechnianie standardów elektronicznej wymiany dokumentacji bankowej SWIFT, EDIFACT
Faza systemów globalnych – bankowość interne
towa od 1998
l
Rozwój systemów kart płatniczych – karty inteligentne
l
Bankowość internetowa,
l
Przesyłanie standardów danych przez Internet,
l
Rozwój handlu elektronicznego i związanych z nim płatności elektronicznych przez Internet,
l
Usługi bankowe przez telefon
phone-banking i m-banking
l
Rozwój systemów zabezpieczeń bankowych.
Wybrane fakty rozwoju BSI w Polsce
l
Początek - przekazanie pierwszego komputera do przetwarzania danych bankowych - NCR-315 - 1965 r.,
l
Pierwszym systemem, który został uruchomiony na tym komputerze był system ewidencji i księgowości dla książeczek a'vista (później znany jako KSERO),
l
Pół roku później uruchomiono system SOB,
l
W latach 70. systemy bankowe przetwarzano we własnych ośrodkach informatycznych i w ośrodkach zewnętrznych – wojewódzkiej sieci ZETO. Były to systemy na maszyny duże - serii ODRA (ICL 1900), później maszyny systemu RIAD lub IBM 360/370.
l
Informacje do przetworzenia dostarczane były poprzez zwykłe środki transportu mediami typu: taśma, dyskietka, karta perforowana. Z powrotem - głównie w postaci wydruków.
l
Od 1976 r. kryzys informatyki - brak dewiz na zakup sprzętu zachodniego, ustaleń rządowych (w ramach RWPG). W Polsce produkowano maszyny typu RIAD i minikomputery SM na poziomie późnych lat 60.
l
Systemy z tych lat to pojedyn
cze systemy dziedzinowe. Przetwarzanie w tych systemach oparte na danych aktualnych,
Wybrane fakty rozwoju BSI w Polsce cd.
l
W 1979 r. pierwszy w polskiej bankowości system on-line. Jako system dedykowany określonej maszynie nie ma możliwości wejścia do szerokiej eksploatacji i jego wpływ na zmiany jakościowe systemów był niewielki .
l
Lata 1985-86 to początek fascynacji mikrokomputerami. Wydaje się, że zainstalowanie ich dużej ilości pozwoli w dowolnej płaszczyźnie zinformatyzować nawet bank.
l
Odegrały one pozytywną rolę w podniesieniu ogólnej kultury technicznej, nauczenie podejścia do aplikacji komputerowych, automatyzacja prostych funkcji obsługi biurowej oddziałów i central banków.
l
Koniec lat osiemdziesiątych zaczynają powstawać polskie zespoły projektowe systemów bankowych i pierwsze systemy bankowe samodzielne lub uzupełniające SOB. Większość jest usytuowana przy bankach, ale są to też firmy Rezultatem pracy tych zespołów będą w przyszłości zintegrowane systemy bankowe.
l
Początek lat 90. tworzenie syst
emów zintegrowanych (ZORBA, Bankier, Sezam itp.)
l
Od 1994 r. – elektronicznej i internetowej bankowości (KIR, karty płatnicze, telebanking, m-bank
itd.)
Wpływ SI na rozwój bankowości
l
Relatywne zmniejszenie liczby pracowników obsługujących bezpośrednio klientów i wykonujących operacje oraz zwiększenie liczby pracowników i komórek zaplecza.
l
Wzrosła rola komórek zajmujących się ewidencją, analizą, badaniami, zaopatrzeniem stanowisk operacyjnych i rozwiązywaniem ich problemów (np. oddzielenie od stanowisk wykonujących operacje, jednostek badających reklamacje klientów). To pozwala stanowiskom operacyjnym skupić się na obsłudze otrzymywanych zleceń, co zwiększa ich wydajność.
l
Skraca się czas wykonywania poszczególnych operacji, co służy zarówno wygodzie klienta jak i podniesieniu efektywności pracy banku.
l
Automatyzacja pozwala na szybkie załatwienie spraw klientów. Zwiększa wydajność pracowników, zmniejsza liczbę pracowników zajmujących się bezpośrednią obsługą. Efekt ten jest niwelowany wzrostem zespołu informaty
ków.
l
Malejący udział pracowników wykonawczych, wzrost funkcjonalnych o wysokich kwalifikacjach. Wzrost wymagań angażowanych pracowników, jednocześnie duże zapotrzebowanie na specjalistów o różnych profilach.
l
Zmiany obiegów dokumentacyjnych, odchodzenie o
d mediów papierowych.
l
Oddzielenie miejsca funkcjonowania banku i miejsca dokonywania transakcji.
Specyfika informatycznych systemów bankowości
l
Zorientowanie na klienta
l
Różnorodność i dynamika zmian produktów
l
Scentralizowany charakter przetwarzania rozpro
szonych danych
l
Specyfika operacji księgowych
l
Integracja kompleksowych rozwiązań
l
System obsługi wielu walut i relacje pomiędzy nimi
l
Obsługa w czasie rzeczywistym operacji klienckich
l
Bezpieczeństwo systemu
l
Elastyczność i otwartość na różne formy bankowości, w tym bankowości elektronicznej
l
Możliwość multimedialności danych
l
Wieloformatowość baz danych, wykorzystanie repozytoriów danych, data-miningu, martów itp.
l
Łatwość opanowania interfejsów z użytkownikiem
...
Plik z chomika:
stary_hipis
Inne pliki z tego folderu:
24.doc
(44 KB)
12.doc
(36 KB)
22.doc
(35 KB)
10.doc
(52 KB)
1.doc
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
Kredyty
Ubezpieczenia_i_ryzyko
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin