Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
„Działania promocyjne rynku samochodów osobowych na przykładach”
1. Promocja, jej charakter, uwarunkowania.
1.1 Promocja a polityka marketingowa firmy.
W rozdziale I wstępnie prześledzimy wpływ różnych czynników na wybór polityki marketingowej firmy jak i na charakter promocji. Poznamy czym jest marketing, jakie są jego formy i czym każda firma powinna się kierować przy podejmowaniu decyzji marketingowych. Poruszymy tu kwestie produktu firmy, gdyż w związku z różnorodnością produktów wiąże się różne podejście do marketingu. Wreszcie dowiemy się czym jest promocja, jakie są jej rodzaje i w jaki sposób możemy ją realizować.
Marketing (wg Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu)„ to prowadzenie działalności gospodarczej skierowanej i odnoszącej się do przepływu towarów i usług od producenta do konsumenta lub użytkownika.” Marketing to celowo prowadzona działalność przedsiębiorstwa nakierowana na poznanie i zaspokojenie potrzeb klientów i w rezultacie osiągnięcie zysku. Marketing w różnych publikacjach może być określany jako:Ø siła napędowa zespalająca w jeden kompleks produkcję, handel i konsumpcjęØ metoda koncentrowania uwagi na potrzebach konsumentów i technikach zachęcania ich do kupowania oferowanych towarów i usług .Ø metoda wytwarzania nowych produktów i stwarzania nowego popytuØ sposób dodawania nowych wartości do produktów na ich drodze od producenta do konsumentów .Ø zespół czynności handlowych kierujących przebiegiem towarów od producentów do nabywców .Ø nowa koncepcja polityki i kierowania przedsiębiorstwem według orientacji na rynek i dostosowania się do rynku .Ø system myślenia przedsiębiorczego uznającego nabywcę i rynek za główny cel inicjatyw produkcyjnych, handlowych i usługowych . Marketing może być pojmowany jako: .Ø filozofia działania nakierowana na rynek, a zwłaszcza na klientaØ zespół działań zmierzających do poznania i zaspokojenia potrzeb klientów w lepszy sposób niż konkurencja .Ø zespół instrumentów służących oddziaływaniu na rynek . Ogólne zasady marketingu: .Ø zasada celowego wyboru i kształtowania rynku przedsiębiorstwa - wybór i zdefiniowanie rynku z którym wiąże się nadzieje na odniesienie sukcesu stanowi decyzję firmy, która ma wyznaczać kierunki działalności na wiele kolejnych latØ zasada badania rynku - wiąże się bezpośrednio z zapotrzebowaniem firmy na informacje dotyczące potrzeb, pragnień i motywów kierujących zachowaniami rynkowymi potencjalnych nabywców .Ø zasada zintegrowanego oddziaływania na rynek - dotyczy ona celowego kształtowania kompozycji mieszanki marketingowej, na którą składają się takie elementy jak: produkt, cena, dystrybucja i promocja .Ø zasada planowania działań rynkowych - oznacza konieczność zebrania i analizy odpowiednich informacji oraz przemyślenia i zaprojektowania zamierzonych działań, a także oceny ich przewidywalnych skutków .Ø zasada kontroli skuteczności działań marketingowych - ma na celu sprawdzenie, czy w działaniu praktycznym zrealizowano to, co zamierzono w planie, a także ujawnienie przyczyn ewentualnych niepowodzeń . Zasady marketingu określają, że: .Ø wartością najbardziej cenioną jest doskonała znajomość rynku i potrzeb nabywców oparta na systematycznych badaniach marketingowych .Ø potrzeby nabywców wyznaczają podstawową orientacje przedsiębiorstwaØ produkcja i sprzedaż stanowią zintegrowane ogniwa struktury organizacyjnej podmiotu, a weryfikatorem trafności podejmowanych decyzji jest rynek i zawierane transakcje .Ø podstawą strategii marketingowej jest planowany cykl obiegu produktu na właściwym dla niego segmencie rynku .Ø planowanie cyklu obiegu produktu na rynku jest procesem ciągłym, który zaczyna się przed podjęciem decyzji o produkcji i sprzedaży, jest odnawiany i modyfikowany w każdej fazie wytwarzania produktów i dostarczania ich do nabywcówØ powodzenie działalności gospodarczej organizacji jest uzależnione od umiejętnego doboru i skutecznego stosowania marketingowych instrumentów rynkowych i metod pozyskiwania nabywców dla swojej oferty . Rodzaje marketingu: .Ø Marketing dóbr konsumpcyjnych .Ø Marketing dóbr zaopatrzeniowo-konsumpcyjnych .Ø Marketing usług: .Ø bankowychØ ubezpieczeniowychØ turystycznych
Elementy otoczenia marketingowego:Ø otoczenie makroekonomiczneØ cła i podatkiØ stopy procentoweØ stopa bezrobociaØ kursy walutØ deficyt budżetowyØ otocznie społeczno-kulturoweØ uwarunkowania kulturowe społeczeństwaØ trendy społeczneØ otoczenie konkurencyjneØ konkurenci wewnątrz sektoraØ potencjalni konkurenciØ oferujący substytutyØ otoczenie prawneØ przepisy podatkoweØ prawo cywilneØ prawo handloweØ wymagane atesty i świadectwaØ rejestracja znaków towarowychØ otocznie technologiczneØ innowacje techniczne i technologiczneØ dostępność licencjiØ otoczenie przyrodniczeØ ograniczoność zasobówØ ochrona środowiska naturalnego
Badanie marketingowe . Badania marketingowe - systematyczne projektowanie, zbieranie, analizowanie, prezentowanie i interpretacja danych oraz wyników badań związanych z sytuacją przedsiębiorstwa w celu podjęcia najbardziej trafnych i operatywnych decyzji rynkowych . Cele badań marketingowych: .Ø pomoc w zrozumieniu – dzięki badaniom możliwe jest uzyskanie informacji pozwalających na zrozumienie pewnych mechanizmów rynkowych, np. zmian w popycie .Ø pomoc w decydowaniu – dzięki badaniom uzyskuje się informacje, będące podstawą do podjęcia decyzji marketingowych .Ø pomoc w kontroli – dzięki badaniom uzyskuje się instrument pomiaru efektywności podejmowanych działań . Przesłanki wzrostu znaczenia badań marketingowych: .Ø szybkie tempo zmian ekonomicznych, technologicznych, politycznych i prawnych otoczenia .Ø złożoność przewidywania popytu, którego rozwój zależy od czynników zewnętrznych względem przedsiębiorstwa .Ø złożoność zachowań konsumentów wraz z coraz pełniejszym zaspokajaniem potrzeb .Ø rozszerzanie się zasięgu terytorialnego rynku wraz z ekspansją geograficzną przedsiębiorstwØ rosnące ryzyko w lansowaniu nowych produktów . Czynniki użyteczności badań marketingowych: .Ø ilość czasu przed podjęciem decyzji marketingowej .Ø dostępność informacji z innych źródeł .Ø natura decyzji (operacyjna, taktyczna, strategiczna) .Ø wartość dodatkowej informacji w stosunku do kosztów jej uzyskania . Etapy procesu badania marketingowego: . Ø określenie problemu badawczego .Ø formułowanie hipotez .Ø opracowanie planu badań .Ø wybór metod i podmiotów gromadzenia informacji .Ø gromadzenie informacji .Ø rejestrowanie i przetwarzanie danych .Ø analiza i interpretacja wyników .Ø opracowanie raportu z badań . Określenie problemu badawczego: .Ø określenie symptomów, np. spadek sprzedaży .Ø uświadomienie istoty problemu decyzyjnego, np. czy produkt jest zbyt przestarzały?Ø sformułowanie pytań badawczych, np.: .Ø czy oferta firmy jest postrzegana jako zbyt przestarzała? .Ø czy są na rynku produkty innowacyjne? .Ø jakie są oczekiwania klientów co produktów firmy? . Formułowanie hipotez . hipoteza – jest przypuszczeniem, orzeczeniem niezupełnie pewnym o występowaniu danego zjawiska, bądź o jego wielkości, częstotliwości, itp.; hipoteza powinna być tak sformułowana, żeby możliwa była jej weryfikacja, np. produkt naszej firmy jest zbyt przestarzały i nie zaspokaja przez to potrzeb konsumentów Opracowanie planu badań .Ø wybór typu badań .Ø badania eksploracyjne (poszukiwawcze) .Ø badania opisowe .Ø badania przyczynowo-skutkowe .Ø wybór zmiennych do obserwowania i pomiaru .Ø np. obserwacja zachowań nabywców .Ø np. pomiar stopnia preferencji .Ø wybór źródeł informacji .Ø źródła wtórne – informacje w formie zapisanej .Ø źródła pierwotne – informacje do uzyskania z rynku . Wybór metod gromadzenia danych .Ø obserwacja – niski koszt, możliwa do przeprowadzenia przez pracownikówØ metody ankietowe – wykorzystujące zestaw pytań zawartych w kwestionariuszu .Ø metody eksperymentalne – tworzenie sztucznych warunków lub wykorzystanie rynku jako pola do eksperymentu .Ø metody badań jakościowych – mają za zadanie poznanie motywacje podejmowanych działań na rynku, głównie przez konsumentów .
Analizowanie i interpretacja danych .Ø kodowanie – zapisanie wyników badań w formie pozwalającej dalszą analizęØ analizaØ jednoczynnikowaØ dwuczynnikowaØ wieloczynnikowaØ indukcja – polega na formułowaniu uogólnień na podstawie danych zgromadzonych empirycznie . Sporządzanie raportu z badań .Ø jest to prezentacja wyników badań .Ø sformalizowana forma .Ø opis metodologii .Ø opis rezultatów .Ø wnioskiØ wskazówkiØ wykorzystywane form .Ø tekstowychØ tabelaryczneØ graficzne
„Złote reguły” opracowania raportu .Ø staraj się, aby raport był możliwie krótki i zwięzły .Ø rozplanuj raport, aby miał wstęp, rozwinięcie i zakończenie .Ø pisz raport uwzględniając możliwości percepcyjne głównego odbiorcy .Ø pisz raport po to, aby przekazać informacje, a nie po to, aby zrobić wrażenieØ pisz raport naturalnym, płynnym stylem, używaj krótkich zdań .Ø omijaj skomplikowane i obce słowa, używaj słów znanych, unikaj żargonuØ bądź ostrożny w operowaniu liczbami .Ø dokładnie cytuj informacje źródłowe
Orientacje w działalności przedsiębiorstw: ü Orientacja produkcyjna - wyprodukuj dużo i tanio bo i tak wszystko sprzedasz!Ø nadwyżka popytu nad podażąØ produkcja masowaØ niskie kosztyØ konkurencja nie jest zagrożeniemØ zysk jest wynikiem masowej sprzedaży i niskich kosztówü Orientacja sprzedażowa - wyprodukuj dużo, tanio i profesjonalnie to sprzedaj!Ø równoważenie się popytu z podażąØ produkcja masowaØ średnie kosztyØ konkurencja zaczyna stanowić zagrożenieØ zysk jest wynikiem profesjonalnej sprzedaży masowych i tanich produktów ü Orientacja produktowa - wyprodukuj towar wysokiej jakości, a wówczas go sprzedasz!Ø nadwyżka podaży nad popytem Ø produkcja towarów wysokiej jakościØ wysokie kosztyØ konkurencja stanowi istotne zagrożenieØ zysk jest wynikiem profesjonalnej sprzedaży produktów o wysokiej jakościü Orientacja marketingowa - wyprodukuj to, czego potrzebuje klient, a wówczas on to kupi!!!Ø znaczna nadwyżka podaży nad popytem Ø badanie potrzeb nabywcówØ analiza rynkowych warunków działaniaØ konkurencja stanowi istotne zagrożenieØ segmentacja rynkuØ zysk jest wynikiem zaspokojenia potrzeb nabywców
Produkt Produktem (w marketingu) jest cokolwiek, co może znaleźć się na rynku, zyskać uwagę, zostać nabyte, a następnie zużyte lub skonsumowane zaspokajając czyjeś pragnienie lub potrzebę. . Rodzaje produktów: .Ø dobro materialne . Ø usługiØ ideeØ miejscaØ osoby
Pięć poziomów produktu: .Ø podstawowy pożytek .Ø produkt w formie podstawowej .Ø produkt oczekiwany .Ø produkt ulepszony .Ø produkt potencjalny . Atrybuty produktu: .Ø marka – nazwa, symbol, znak graficzny, kolor, kompozycje przestrzenne, melodia lub ich kombinacje, stworzone w celu oznaczenia produktu i odróżnienia go od produktu konkurentów; .Ø jakość – zespół materialnych i emocjonalnych cech użytkowych, które decydują o stopniu zaspokojenia potrzeb konsumenta przez dany produkt; jakość może być rozpatrywana z punktu widzenia technicznego, ekonomicznego i marketingowego; .Ø opakowanie – pełni w stosunku do produktu funkcję ochronną, ale również promocyjną, ekonomiczną, ekologiczną, itp.; .Ø usługi – są integralną częścią każdego produktu zwłaszcza w procesie sprzedaży, ich poziom warunkuje stopień satysfakcji z dokonanego zakupu;Ø gwarancja – zobowiązanie producenta lub sprzedawcy do wysokiej jakości produktu, ale w przypadku braku cech gwarantowanych do wymiany, naprawy lub zwrotu gotówki; . Cykl życia produktu – to kategoria obrazująca całkowity czas pobytu produktu na rynku, składający się z kilku charakterystycznych fazFazy CŻP: .Ø wprowadzenieØ wzrostØ dojrzałośćØ spadek Nowy produkt, to taki, który zaspokaja nowe potrzeby konsumentów lub też w lepszy, doskonalszy sposób zaspokaja potrzeby już istniejące. Rodzaje nowych produktów .Ø nowy dla producenta i nowy dla konsumenta .Ø znany dla producenta i nowy dla konsumenta .Ø nowy dla producenta i znany dla konsumenta .
Decyzje przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek:Ø kiedy? - określenie momentu wejściaØ gdzie? - określenie lokalizacji geograficznejØ komu? - określenie przyszłych klientówØjak? - określenie strategii wprowadzania produktu
Cena Cena - pieniężne odzwierciedlenie wartości produktuKlasyfikacja cen:· Wg swobody przy kształtowaniuØ ceny urzędowe...
stary_hipis