dochody i wydatki gminy (5 str).doc

(36 KB) Pobierz
Dochody i wydatki gminy

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Dochody i wydatki gminy

 

 

       Warunkiem koniecznym realizacji przez samorząd terytorialny nałożonych na niego zadań jest posiadanie odpowiednich zasobów finansowych.

       Zasoby pieniężne gmin są gromadzone przede wszystkim w ich budżetach, w mniejszym natomiast zakresie na kontach poza budżetowych funduszy celowych (np. funduszy ochrony i kształtowania środowiska). Dla samodzielności samorządu terytorialnego nie są obojętne źródła i metody pozyskania środków pieniężnych. Wydaje się, że z punktu widzenia samodzielności gmin nadal istotne znaczenie ma podział dochodów na tzw. własne, tj. dochody przyznawane ustawowo organom lokalnym na czas nieoznaczony, i tzw. dochody obce, które nie mają charakteru stałego, a ponadto nie są to dochody płynące z własnej działalności organów lokalnych i przyznanych budżetom lokalnym danin publicznych.

        Dochody własne mogą pochodzić z wielu źródeł, np. z tzw. danin publicznych (podatków i opłat komunalnych), udziałów gmin w dochodach niektórych podatków państwowych, dochodach z tzw. majątku komunalnego.

       Dochody obce – konieczność ich występowania i rozmiary zależą od wielu czynników:

1)     zróżnicowanie terytorialne dochodów własnych, jest to spowodowane odmiennością warunków naturalnych, gospodarczych i infrastrukturalnych,

2)     równomierne zapewnienie realizacji potrzeb socjalnych społeczności lokalnych,

3)     bariera komercjalizacji usług komunalnych i socjalnych,

4)     ograniczenie odrębności stanu infrastruktury technicznej,

5)     niwelacja skutków centralnych decyzji gospodarczych.

       Do kategorii dochodów obcych zalicza się: udziały we wpływach; z podatków państwowych; dotacje ogólne, celowe i wyrównawcze oraz dochody pochodzące z tzw. redystrybucji poziomej dokonywanej między jednostkami tego samego szczebla o zróżnicowanych dochodach własnych.

 

       W odniesieniu do każdego szczebla samorządów ustawa wyróżnia dochody, które wystąpią w każdej jednostce                        ( obligatoryjne ) oraz takie, które mogą lecz nie muszą znaleźć się                     wśród źródeł dochodów konkretnego samorządu ( fakultatywne ).

 

       Ustawa o dochodach jednostek samorządów terytorialnych przewiduje następujące obligatoryjne źródła dochodów gmin:

 

1/ wpływy z podatków:

● rolnego, 

● od nieruchomości,

● leśnego,

● od środków transportowych,

● od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacanej w formie karty podatkowej,

● od spadków i darowizn,

● od posiadania psów

● od czynności cywilnoprawnych.

 

2/ Wpływy z opłat:

● skarbowej,

● eksploatacyjnej,

● targowej,

● miejscowej,

● administracyjnej.

● innych, pobieranych na podstawie innych przepisów.

 

3/ Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości

a)       27,6% wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych  (PIT ), zamieszkałych na terenie gminy,

b)       5% wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych  (CIT) i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, posiadających siedzibę na terenie gminy,

 

4/ Subwencja ogólna,

 

5/ Dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe gmin oraz wpłaty od zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych gminy,

 

6/ Dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie oraz inne zadania zlecone ustawami,

 

7/ Odsetki od środków finansowych gminy, gromadzonych na rachunkach bankowych,

 

8/ Dochody z majątku gminy.

 

       Wśród fakultatywnych źródeł dochodów gminy wymienione zostały:

1/ dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych gmin,

2/ dotacje celowe na zadania realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,

3/ dotacje celowe z budżetu państwa na usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego,

4/ dotacje z funduszy celowych,

● środki finansowe pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi oraz środki na współfinansowanie programów realizowanych z udziałem środków zagranicznych nie podlegających zwrotowi,

5/ spadki, zapisy i darowizny,

6/ odsetki od pożyczek udzielanych przez gminę,

7/ opłaty prolongacyjne oraz odsetki od nieterminowo regulowanych należności, stanowiących dochody gmin,

8/ odsetki i dywidendy od wniesionego kapitału,

9/ dochody z kar pieniężnych i grzywien, określonych odrębnymi przepisami,

10/ inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów.

 

      Do dochodów gminy możemy zaliczyć także zaciąganie kredytów i pożyczek, które możemy sklasyfikować w dwóch kategoriach:

1) krótkoterminowe – na zadania bieżące,

2) długoterminowe – na zadania inwestycyjne.

 

      Gmina może także emitować obligacje gminne (komunalne) dla pozyskania środków na finansowanie inwestycji gminnych. Obligacje mogą też zapewnić elastyczne sterowanie wielkością i strukturą przychodów gminy. Samorządy lokalne mogą w sytuacji nadwyżki środków finansowych wykupywać obligacje, bądź też w przypadku niedoboru, emitować nowe.

 

       Wydatki gmin są odzwierciedleniem realizacji ich zadań. W wielkości poszczególnych rodzajów wydatków znajdują odbicie kierunki i zakres zadań powierzonych gminom do wykonania.

 

Wydatki gminy możemy podzielić na 12 sektorów:

1)    rolnictwo

2)    transport,

3)    gospodarka komunalna,

4)    gospodarka mieszkaniowa,

5)    oświata i wychowanie,

6)    kultura i sztuka,

7)    ochrona zdrowia,

8)    opieka społeczna,

9)    kultura fizyczna i sport,

10)  turystyka i wychowanie,

11)   Administracja państwowa i samorządowa,

12)    Urzędy naczelnych organów.

 

       Wszystkie wydatki gminy powinny być planowane zgodnie z prawnymi uregulowaniami ustalającymi zadania dla gmin oraz charakterem, jaki nadają przepisy ustawowe poszczególnym zadaniom. Jeżeli Rada Gminy nie wprowadzi do uchwały budżetowej wydatków, które powinny się w niej znaleźć, to Regionalna Izba Obrachunkowa może orzec, iż uchwala taka jest nieważna w części lub w całości. Nie oznacza to, że gminy nie mają samodzielności w sposobie realizacji i wydatkowaniu środków finansowych. Są one bowiem nie tylko uprawnione, ale i zobowiązane do wykonywania zadań, a w szczególności zadań własnych, w taki sposób, aby nie naruszając przepisów prawnych właściwie zaspokajać wcześniej rozpoznane potrzeby mieszkańców danego terenu.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin