Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Wykład II:
FUNKCJONOWANIE RYNKÓW I MECHANIZMU RYNKOWEGO
Rynek – to proces ekonomiczny polegający na ciągłej konfrontacji popytu z podażą, w wyniku czego dochodzi do ustalenia stanu równowagi.
Rynek - to zespół przesłanek doprowadzających do kontaktu między kupującymi i sprzedającymi w procesie wymiany dóbr i usług. Pojęcie rynku możemy rozpatrywać z dwóch punktów widzenia:
· Pojęcie rynku z ekonomicznego punktu widzenia – rynek jest to proces w ramach którego kupujący i sprzedający określają co mają zamiar kupować i sprzedawać oraz na jakich warunkach, czyli jest proces, w ramach którego kupujący i sprzedający określają ceny i ilość dóbr, które mają być kupione i sprzedane. W ramach tego procesu uczestnicy rynku poszukują informacji mających dla nich istotne znaczenie. Kupujący poszukują informacji o dostępnych modelach, rozmiarach, kolorach dóbr oraz przede wszystkim o ich cenach, które pragną zakupić. Z kolei sprzedający poszukują informacji o rodzajach dóbr i usług jakich poszukują nabywcy oraz o cenach jakie są oni skłonni zapłacić;
· Pojęcie rynku z technicznego punktu widzenia – rynek jest to miejsce (hala aukcyjna, targowisko) na którym dochodzi do zawarcia transakcji kupna-sprzedaży pomiędzy kupującymi a sprzedającymi.
Uczestnikami rynku są:
· Gospodarstwa domowe – to grupa ludzi wspólnie zamieszkujących i podejmujących wspólne decyzje;
· Przedsiębiorstwa – podmiot gospodarujący, który wykorzystuje usługi czynników produkcji do wytwarzania dóbr i usług, które następnie sprzedaje innym uczestnikom procesu rynkowego;
· Rząd (władza centralna) – obejmuje instytucje należące do rządu i te, które swoje istnienie zawdzięczają rządowi, jedną z funkcji władzy centralnej jest kierowanie gospodarką.
POPYT
Popyt (ang. Demand)– jest ilość dóbr i usług jaką konsumenci są skłonni i są w stanie nabyć w określonym miejscu i czasie przy różnym poziomie ceny i pozostałych warunkach stałych.
Wielkość popytu – jest to zapotrzebowanie zgłaszane przez konsumentów w danym czasie i po danej cenie.
Funkcja popytu - zależność miedzy ilością nabywanego dobra w danym czasie a czynnikami wpływającymi na zmianę ilości nabywanego dobra:
DA = f (Pn, P1, … , Pn-1, Y, W, U, L, e, E)
DA – popyt na dobro A;
Pn – cena badanego dobra;
P1, … , Pn-1 – ceny innych dóbr (substytucyjnych i komplementarnych);
Y – dochód konsumentów;
W – poziom dobrobytu nabywcy;
U – gusty i upodobania konsumentów, użyteczność dobra;
L – liczba nabywców
e – oczekiwania co do poziomu przyszłych cen;
E – czynniki losowe.
Popyt na czekoladę Jana Kowalskiego
Cena dobra (w PLN)
Popyt na czekoladę (w szt./rok)
0,5
10
1,0
9
1,5
8
2,0
7
2,5
6
3,0
5
3,5
4
4,0
3
4,5
2
5,0
1
Prawo popytu – wzrostowi cen towarzyszy spadek wielkości popytu, a spadkowi ceny – wzrost wielkości popytu; zakłada ujemną relację między ceną a wielkością popytu.
Zmiana wielkości popytu – jest następstwem zmiany ceny danego dobra, przy zachowaniu stałości pozostałych czynników (ceteris paribus), zmiana wielkości popytu obrazowana jest ruchem wzdłuż krzywej popytu. Na rysunku wzrost wielkości popytu z B do A.
Zmiana popytu – jest następstwem zmiany czynników pozacenowych (np. ceny innych dóbr, dochód konsumentów), ilustrowana jest równoległym przesunięciem krzywej popytu. Na rysunku wzrost podaży przedstawia równoległe przesunięcie krzywej podaży z położenia D do D1, natomiast spadek podaży jest przesunięcie krzywej podaży z położenia D do D2.
Wyjątki od prawa popytu
· Paradoks Giffena – wielki głód w Irlandii, koniec XiX w, w okresach dynamicznego wzrostu cen wszystkich dóbr (np. na skutek inflacji) wraz ze wzrostem cen artykułów pierwszej potrzeby nie spada na nie wielkość zapotrzebowania; czyli zapotrzebowanie na dobra pierwszej potrzeby rośnie wraz ze wzrostem ceny tych dóbr.
· Paradoks Veblena (efekt snoba)- pomimo wzrostu cen dóbr luksusowych, wielkość zapotrzebowania na te dobra rośnie.
· Efekt spekulacyjny – związany z oczekiwaniami poziomu cen dóbr w przyszłości. Wzrost ceny dobra powoduje wzrost wielkości popytu na nie, w obawie przed ich dalszym wzrostem, spadek cen powoduje spadek wielkości popytu w oczekiwaniu na dalsze obniżenie ceny.
· Efekt owczego pędu – wyjaśnia zachowanie ludzi w tłumie, wyjaśnia potrzebę naśladowania innych ludzi, ich stylu życia. Zapotrzebowanie na dane dobro rośnie mimo, że jego cena wzrasta.
PODAŻ
Podaż (ang. Supply) – ilość dóbr i usług jaką producenci skłonni są zaoferować w określonym miejscu przy różnym poziomie ceny i pozostałych warunkach stałych.
Wielkość podaży – jest to ilość dóbr i usług, jaką producenci gotowi są zaoferować w danym czasie i po danej cenie.
Funkcja podaży – zależność między ilością dobra dostarczonego na rynek w danym czasie a czynnikami wpływającymi na ilość dobra oferowanego przez wytwórców:
SA = f (Pn, P1, … , Pn-1, F1, … , Fm, T, Pr, M, e, E)
SA – ilość dobra A dostarczonego na rynek;
F1, … , Fm – ceny czynników produkcji;
T – stosowane technologie;
Pr – cele działania firmy (maksymalizacja zysków);
M – majątek przedsiębiorstwa;
Podaż czekolady
Podaż czekolady (w szt./rok)
0
stary_hipis