Analiza strategiczna ORBIS SA.doc

(255 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANALIZA STRATEGICZNA ORBIS S.A.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.    Wprowadzenie

 

Podstawowym zakresem działalności Spółki ORBIS S.A. jest świadczenie usług hotelarskich i gastronomicznych wraz z usługami towarzyszącymi oraz zarządzanie obiektami hotelowymi. Spółka ORBIS S.A. powyższe usługi realizuje przez własne oddziały hotelowe, w skład których wchodzą 53 obiekty hotelowe zlokalizowanych na terenie całej Polski. Poza wspomnianymi 53 hotelami wchodzącymi w skład oddziałów Spółki ORBIS S.A. zarządza dodatkowo jednym hotelem trzygwiazdkowym zlokalizowanym w Bydgoszczy, którego jest współwłaścicielem.Za pośrednictwem oddziału „ Zakład Transportu” w Łodzi Spółka ORBIS S.A. świadczyła usługi transportowe, motoryzacyjne i celne oraz prowadziła działalność handlową i usługi magazynowe. Aktualnie, z uwagi na przygotowanie „Zakładu Transportu” do odsprzedaży, działalność operacyjna Zakładu ogranicza się głównie do wynajmu powierzchni i świadczenia usług motoryzacyjnych w zakresie napraw samochodów IVECO. W ramach spółki funkcjonuje również „Zakład Pralniczy” w Poznaniu, który świadczy usługi pralnicze na rzecz poznańskich hoteli sieci Orbis oraz klientów zewnętrznych.

W ramach struktury organizacyjnej spółki działają również zagraniczne jednostki niehandlowe, w skład których wchodzą Ośrodki Informacyjne w Tel-Awiwie i Wiedniu oraz Przedstawicielstwa Spółki w Brukseli, Paryżu i Rzymie. Ośrodki Informacyjne koncentrują się na realizacji polityki handlowej spółki wypracowanej dla danego rynku, poprzez prowadzenie na rzecz jednostek Orbisu działalności akwizycyjnej, reklamowej i informacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem turystyki przyjazdowej do Polski, zaś Przedstawicielstwa – na prowadzeniu działalności promocyjnej usług hotelarsko – gastronomicznych hoteli ORBIS S.A. i reprezentowaniu interesów spółki.

Jedynym rynkiem, na którym Spółka ORBIS S.A. świadczy usługi, jest rynek krajowy (działalność hotelarsko – gastronomiczna wraz z ługami towarzyszącymi prowadzona jest przez spółkę tylko na terenie kraju) – zagraniczne jednostki niehandlowe, wchodzą w skład struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, stanowią jedynie centra kosztów, nie uczestnicząc w generowaniu przychodów. Na dzień 1.01.1999 r. na liście największych sieci hotelowych świata Spółka ORBIS S.A. zajmowała 47 miejsce, zaś na rynku polskim była i jest zdecydowanie największą siecią hotelową

             

 

 

              Większość hoteli należących do Spółki ORBIS S.A. zlokalizowanych jest w głównych miastach Polski Stanowiących centra biznesu (typu: Warszawa, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Wrocław, Katowice, Szczecin) oraz w miastach atrakcyjnych pod względem turystycznym (Zakopane, Karpacz, Kołobrzeg, Sopot, Częstochowa, Poraj).

             

 

2.Charakterystyka przedsiębiorstwa

 

2.1.Misja firmy

 

              Misją Spółki ORBIS S.A. zgodnie ze stanowiskiem Zarządu, jest osiągnięcie pozycji silnej finansowo grupy holdingowej, powiązanej kapitałowo z podmiotami działającymi na rynku turystycznym ( w dziedzinie hotelarskiej , transportowej ) i z nimi związanymi ( rekreacja i rozrywka , nieruchomości hotelowe i biurowe ). W zakresie działalności hotelowej , misją firmy na najbliższe lata jest utrzymanie pozycji największego operatora na rynku trzy- i czterogwiazdkowych hoteli oraz zdobycie liczącej się pozycji na rynku hoteli dwugwiazdkowych w Polsce . Plany dotyczące bardziej odległej przyszłości ( po roku 2010 ) przewidują również wejście na rynki hotelowe państw sąsiadujących z Polską. ORBIS będzie dążył do rozwoju sieci hoteli tak, aby w 2007 roku był obecny we wszystkich miastach Polski, których liczba mieszkańców przekracza 100 tys. , lub w regionach , których walory turystyczne generują znaczny popyt na usługi hotelarskie. W dziedzinie touroperatorskiej Zarząd Spółki zakłada utrzymanie kontrolnego udziału w PBP ORBIS Sp. z o.o. - największego polskiego organizatora turystyki. Związane z tym wzmocnienie synergii pomiędzy działalnością hotelową i turystyczną  powinno mieć korzystny wpływ na efekty finansowe osiągane w przyszłości przez firmę.

 

 

 

 

 

 

 

2.2. Cele strategiczne

 

              W świetle tak zdefiniowanej misji celem strategicznym ORBIS-u jest rozwój sieci hoteli w oparciu o obiekty własne i użytkowane w przyszłości na podstawie zawieranych umów oraz zdywersyfikowanie zaangażowania kapitałowego poprzez uruchomienie działalności innej niż hotelowa , w tym pokrewnej i komplementarnej w stosunku do usług hotelowych. W odniesieniu do istniejącej bazy powyższy cel będzie realizowany przez Spółkę ORBIS S.A. ,  w drodze modernizacji hoteli. Powinno to zapewnić poprawę jakości produktu, wzrost konkurencyjności i w efekcie przyrost udziału w rynku. Powyższa działalność ma również na celu stworzenie struktury zdolnej do efektywnego stawienia czoła zarówno konsolidującej się konkurencji krajowej , jak i konkurencji zagranicznej. Ujednolicenie i podniesienie efektywności działania sieci dystrybucji usług turystycznych oraz podniesienie poziomu obsługi klientów ma zwiększyć poziom satysfakcji klientów.

 

 

2.3. Styl zarządzania

 

Kadra Kierownicza ORBIS S.A. składa się z :

 

W skład RADY NADZORCZEJ wchodzą :

Tomasz Nogalski - Przewodniczący Rady

Piotr Robak - Zastępca Przewodniczącego

Józef Madaliński - Sekretarz

Włodzimierz Kuban

Stanisław Psonka

 

 

W skład ZARZĄDU SPÓŁKI wchodzą:

 

Marek Ciepły - Prezes Zarządu

Jan Całus - Wiceprezes

Mariusz Chłądzyński

Anna Stochel

Władysław Bryc

Dariusz Jędrusik

FORMA WŁASNOŚCI

ORBIS S.A. - spółka akcyjna posiadająca osobowość prawną  zgodnie z prawem polskim. Spółka powstała w wyniku konsolidacji następujących podmiotów:

-ORBIS S.A. - jako podmiot dominujący

-Polskie Biuro Podróży Orbis Sp. z o.o. (PBP Orbis Sp. z o.o.) - jednostka zależna (podlegająca konsolidacji pełnej) - spółka ta jest równocześnie jednostką dominującą w stosunku do następujących spółek, które podlegały konsolidacji z PBP Orbis Sp. z o.o.:

-Polskie Biuro Podróży S.A. ( jednostka zależna od PBP Orbis Sp. z o.o.),

-Amadeus-Start Polska Sp. z o.o. (jednostka stowarzyszona z PBP Orbis Sp. z o.o.)

-ORBIS CASINO Sp. z o.o. jednostka stowarzyszona (podlegająca konsolidacji metodą praw własności);

Członkowie Grupy Kapitałowej ORBIS działają głównie w sferze usług związanych z rynkiem hotelarsko - gastronomicznym, turystycznym oraz rynkiem gier losowych.

 

2.4. Struktura firmy

 

Liczba zatrudnionych oraz struktura

 

Według zarządu ORBIS S.A. posiada wykwalifikowany personel. Na dzień 31 grudnia 1998 roku Spółka zatrudniała 7124 pracowników, w tym w placówkach zagranicznych 147 osób. W ostatnim czasie nastąpił wzrost zatrudnienia, spowodowany głównie rozwojem sieci placówek oraz rozwijającym się rynkiem turystycznym.

 

Struktura zatrudnienia wg wieku na 31 grudnia 1998 roku

 

Do 25 lat                            890

26-30 lat                            1691

31-40 lat                            2754

41-55 lat                            1267

55 i więcej lat                 522

 

 

 

 

 

Struktura stażowa pracowników na 31 grudnia 1998 roku

 

0-1 r.                                          15,6%

1-5 lat                                          38,2%

5-10 lat                            26,2%

10-15 lat                            8,4%

15-20 lat                            5,4%

20- 25 lat                            4,6%

ponad 25 lat                            1,6%

 

Struktura wykształcenia pracowników na 31 grudnia 1998 roku

 

Wykształcenie wyższe                             25,8%

Wykształcenie średnie i policealne              63,3%

Wykształcenie poniżej średniego              10,9%

 

System pracy

 

              W Spółce obowiązuje 8 godzinny czas pracy oraz 48 godzinny tydzień pracy.

 

System wynagrodzenia

 

              Systemem wynagradzania objęci są wszyscy pracownicy Spółki zatrudnieni na podstawie umowy o pracę z wyłączeniem członków Zarządu oraz osób świadczących prace na podstawie kontraktów menedżerskich. Wybrane grupy wysoko wykwalifikowanych specjalistów objęte są specjalnym systemem wynagrodzeń. Polityka płacowa Spółki zmierza do zróżnicowania przeciętnych wynagrodzeń w oparciu o :

              -wyniki ekonomiczne ;

              -osiągnięty na danym terenie poziom przeciętnych wynagrodzeń w sektorze turystycznym

              -ocenę sytuacji na lokalnym rynku pracy

 

Dodatkowe rodzaje wynagrodzeń to:

 

              -dodatki za staż pracy

              -dodatek za pracę w niedzielę i święta

-dodatek za dyżury

              -nagrody jubileuszowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Analiza otoczenia dalszego przedsiębiorstwa "ORBIS S.A.".

 

3.1.Struktura czynników otoczenia dalszego wg Bizella i Smitha.

 

 

Tabela 1: Analiza tendencji w otoczeniu.

 

 

 

 

Czynniki/ trendy w otoczeniu

Trend

Siła wpływu

Prawdopodobieństwo

SFERA EKONOMICZNA

 

Inflacja

 

wzrost

stabilizacja

regres

-3

+1

+4

0,6

0,3

0,1

Wysokość

Oprocentowania

Kredytów

wzrost

stabilizacja

regres

-3

+1

+4

0,7

0,2

0,1

 

Nasycenie rynku

 

wzrost

stabilizacja

regres

-4

-1

+4

0,1

0,3

0,6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin