Jak pisać dobre e-maile.pdf

(275 KB) Pobierz
Jak pisać dobre e-maile
Jak pisaě dobre e-maile
Autorzy: Nancy Flynn, Tom Flynn
TĀumaczenie: Ewa SĀawiĺska
ISBN: 83-7361-611-X
Format: 121
Sprawna i skuteczna komunikacja to podstawa biznesu Ð niezaleŃnie od tego, kto z kim
siķ porozumiewa i na jakiej pĀaszczyłnie. A poniewaŃ poczta elektroniczna jest jednym
z najczķľciej wykorzystywanych ľrodkw przekazu informacji, warto umieě perfekcyjnie
siķ posĀugiwaě tym uŃytecznym narzķdziem, aby skutecznie przekazywaě wĀaľciwe
komunikaty.
Nigdy wczeľniej komunikatywnoľě nie byĀa ceniona tak wysoko. JuŃ na pierwszych
stronach tej ksiĴŃki znajdziesz uŃyteczne informacje i wskazwki, ktre pomogĴ Ci
sprawnie korzystaě z poczty e-mail.
¤ pisz zawsze w odpowiednim tonie;
¤ unikaj puĀapek czyhajĴcych na niedoľwiadczonych uŃytkownikw;
¤ ciĴgle rozwijaj umiejķtnoľě poprawnego pisania.
âJak pisaě dobre e-maileÒ to ksiĴŃka, ktra wyjaľni Ci wszystkie aspekty korzystania
z poczty elektronicznej, poczĴwszy od zasad poprawnego pisania i podstaw obsĀugi
komputera zwiĴzanych z przygotowaniem, wysyĀaniem i odbieraniem wiadomoľci
e-mail. W dalszej czķľci ksiĴŃki omwione sĴ tematy bardziej zaawansowane, jak
redagowanie wiadomoľci, unikanie typowych bĀķdw technicznych i jķzykowych,
a takŃe formatowanie dokumentw przesyĀanych w e-mailach.
O autorze:
Nancy Flynn jest zaĀoŃycielem i prezesem zarzĴdu firmy konsultingowej w branŃy public
relations. Na co dzieĺ wspĀpracuje z ludłmi, ktrzy zaznaczyli juŃ swĴ obecnoľě
w ľwiecie biznesu i dĴŃĴ do osiĴgniķcia mistrzostwa w komunikowaniu siķ.
Tom Flynn jest ekspertem w dziedzinie systemw informatycznych. Ma duŃe
doľwiadczenie w pracy z oprogramowaniem do zarzĴdzania pocztĴ elektronicznĴ.
194, stron: 88
×
9602104.005.png 9602104.006.png 9602104.007.png 9602104.008.png 9602104.001.png 9602104.002.png 9602104.003.png
Spis treci
Wprowadzenie
7
1. Zanim napiszesz wiadomo 13
Kiedy uywa poczty elektronicznej.............................................14
Pisanie do odbiorców zagranicznych...........................................15
Adresowanie wiadomo"ci...............................................................17
2. Redagowanie wiadomoci 23
Atrakcyjny temat.............................................................................25
Doł'czanie powitania i podpisu...................................................26
Przykuwanie uwagi odbiorców — wst*p.....................................27
Przykładowe wst*py — dobre i złe...............................................28
Szeregowanie informacji — struktura odwróconej piramidy.....30
Układanie dokumentów w porz'dku chronologicznym...........31
Jak zacz' — w trzech prostych krokach....................................34
3. Wiadomo, która zostanie przeczytana 37
Redagowanie tekstu........................................................................38
Wyrazy znaczeniotwórcze i ł'cz'ce..............................................40
Posługiwanie si* stron' czynn'....................................................42
Pisa w odpowiednim tonie..........................................................43
Unikanie j*zyka dyskryminuj'cego płe.....................................48
Nie da si* sprowokowa...............................................................50
4. Unikanie typowych bł$dów 53
Poprawne posługiwanie si* przecinkiem....................................55
Zasady interpunkcji — dodatkowe wskazówki..........................58
Ortografia te jest wana...............................................................59
Emotikony i skróty.........................................................................60
6
J AK PISA DOBRE E - MAILE
5. Formatowanie tekstu
63
Jak oprze si* pokusie pisania wył'cznie wielkimi
lub małymi literami....................................................................64
Wyrónianie za pomoc' list punktowanych
i numerowanych..........................................................................65
Oprogramowanie ma swoje ograniczenia....................................66
Uwydatnianie tekstu......................................................................67
6. Zarz)dzanie poczt) 69
Unikanie bałaganu w skrzynce wiadomo"ci................................71
Zwalczanie wirusów komputerowych.........................................73
Unikanie spamu.............................................................................74
Słowniczek terminów zwi)zanych
z pisaniem i poczt) elektroniczn)
77
Zanim napiszesz
wiadomo
Wydawa by si mogło, e najwaniejsza w e-mailu jest tre wia-
domoci. W rzeczywistoci przed przystpieniem do jej napisania
konieczne jest jeszcze podjcie pewnych czynnoci przygotowaw-
czych. Przede wszystkim naley zastanowi si, czy na pewno
poczta elektroniczna bdzie najlepsz form przekazu danej in-
formacji. Jeli tak, to kto bdzie jej odbiorc? Czy konieczne b-
dzie wysłanie kopii (jawnych bd( ukrytych) do innych osób?
Poniej przedstawiamy wytyczne, które pomog w znalezieniu
odpowiedzi na tego rodzaju pytania za kadym razem, gdy po-
stanowimy napisa e-maila.
Poczta elektroniczna w pracy
Gdy z poczty elektronicznej korzystamy przede wszystkim w pra-
cy, trzeba pamita o tym, e cho jest to jedna z najszybszych
form komunikacji, nie naley do najbezpieczniejszych. Wystar-
czy drobna pomyłka w adresie i poufna wiadomo wdruje — za-
miast do jednego konkretnego odbiorcy — do całej grupy nawet
bliej nam nie znanych osób. Ponadto adresat moe przekazywa
tak wiadomo dalej, do kolejnych uytkowników.
Istnieje take powane ryzyko, e Wielki Brat bdzie nam za-
glda „przez rami” i sprawdza, co oraz do kogo piszemy. Jak
wynika z bada1 przeprowadzonych przez Society for Human Re-
source Management, ponad 36 procent pracodawców czyta kore-
spondencj elektroniczn pisan przez podwładnych, a wicej ni
9602104.004.png
14 J AK PISA DOBRE E - MAILE
70 procent jest zdania, e pracodawca ma wrcz prawo do czyta-
nia wszelkiej korespondencji przepływajcej przez wewntrzfir-
mowy system komunikacji elektronicznej 1 .
Procesy sdowe wytaczane z powodu molestowania seksualne-
go w miejscu pracy i inne konflikty bardzo czsto maj swoje
(ródło w nieodpowiedzialnym korzystaniu z poczty elektronicz-
nej. Zbyt wiele osób lekko traktuje t form komunikacji, rozsyła-
jc informacje, których nigdy nie zdecydowałyby si zapisa na
papierze. Potrzeba wic ostronoci. Nigdy nie piszmy o czym,
o czym obawialibymy si porozmawia z adresatem wiadomoci
twarz w twarz. Jeli w firmie, która nas zatrudnia, nie opracowa-
no dotd polityki zarzdzania przesyłaniem informacji za po-
moc poczty elektronicznej, to najwyszy czas o to zadba.
Kiedy uywa poczty elektronicznej
Niezalenie od sposobu, w jaki korzysta si z poczty elektronicz-
nej, nie powinno si wysyła e-maila, jeli bardziej adekwatn
form przekazu informacji okae si rozmowa przez telefon lub
osobiste spotkanie. Poczta elektroniczna zapewnia szybko i wy-
god przekazu informacji, lecz nie jest to najlepszy rodek ko-
munikacji w kadym przypadku. Sigajmy po telefon lub uma-
wiajmy si na spotkanie szczególnie wówczas, gdy znajdziemy si
w jednej z nastpujcych sytuacji:
Przekazywana wiadomo jest nadzwyczaj wana bd( poufna
i nie moemy pozwoli sobie na ryzyko utraty prywatnoci.
Jeli tre wiadomoci pod adnym pozorem nie moe trafi
w niepowołane rce, nie przekazujmy jej w e-mailu — byłoby
to bardzo ryzykowne.
Przekazywana wiadomo nie bdzie miła dla odbiorcy,
a nie chcielibymy, aby odebrano nas jako chłodnych lub
obojtnych. Reguł powinno by tutaj to, e złe wiadomoci
przekazujemy osobicie bd( przez telefon. W ten sposób
1 Komunikacja poprzez e-mail norm w miejscu pracy, zasady korzystania — nie ,
„Society for Human Resource Management”, notatka prasowa z 8 lutego
1996. Dodatkowe informacje mo$na znale%& na stronie internetowej
organizacji, pod adresem www.shrm.org .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin