Or_Lakiernik samochodowy.pdf

(127 KB) Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 5/2.I.6.
5/2.I.6. Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku
pracy lakiernika samochodowego
5/2.I.6. Ocena ryzyka zawodowego lakiernika samochodowego
Spis treœci
1. Opis stanowiska ............................ 1
2. Zakres obowi¹zków lakiernika ................. 2
3. Organizacja pracy ........................... 2
4. Wymagane kwalifikacje....................... 3
5. Identyfikacja zagro¿eñ ....................... 3
6. Stosowane œrodki profilaktyczne ............... 6
7. Statystyka wypadków na stanowisku pracy
za ostatnie 5 lat ............................ 6
8. Karta oceny ryzyka zawodowego............... 7
1. Opis stanowiska
Lakiernik pracuje w warsztacie wykonuj¹cym naprawy blacharki oraz lakiero-
wanie samochodów osobowych i dostawczych. Podstawowym miejscem pracy
lakiernika samochodowego jest wydzielone pomieszczenie warsztatu napraw
samochodów. Pomieszczenie to jest wyposa¿one w:
centralne ogrzewanie,
wentylacjê naturaln¹,
wentylacjê odci¹gow¹ z wymuszonym nawiewem powietrza (ciep³e – zimne),
oœwietlenie dzienne oraz sztuczne.
Środowisko
pracy
Pomieszczenie lakierni ma wysokoœæ 3,3 m. Urz¹dzenia wentylacyjne zapewniaj¹
w ci¹gu godziny dziesiêciokrotn¹ wymianê powietrza w lakierni.
Temperatura w pomieszczeniu lakierni utrzymywana jest na poziomie nie ni¿-
szym ni¿ +14°C, niezale¿nie od pory roku. Maksymalna temperatura to +20°C.
Oprócz pomieszczenia lakierni, pracownik wykonuje swoje czynnoœci tak¿e:
w magazynku lakierów i œrodków pomocniczych – sk¹d pobiera konieczne do
pracy materia³y,
na placu przed pomieszczeniem lakierni – gdzie pracownik manewruje pojaz-
dami przeznaczonymi do naprawy.
Lakiernik wykorzystuje w pracy polerki i szlifierki zarówno rêczne, jak i mecha-
niczne. Oprócz tego u¿ytkuje oczyszczarkê strumieniow¹ (wy³¹cznie w hermetycz-
nej komorze) oraz lepkoœciomierz i pistolet wysokociœnieniowy o zredukowanym
ciœnieniu do nak³adania pow³ok lakierniczych. Pracownik wykorzystuje te¿ narzê-
dzia rêczne (m³otki, wkrêtaki, klucze, szczotkê drucian¹, itp.).
Podstawowe materia³y wykorzystywane w pracy, to w szczególnoœci:
szpachlówka na bazie nienasyconej ¿ywicy poliestrowej (sk³adnik szkodliwy to
styren),
podk³ad akrylowy wraz z utwardzaczem (roztworem ¿ywicy poliizocyjaniano-
wej w rozpuszczalnikach organicznych),
Wykorzystywa-
ne urządzenia
lipiec 2007
1
Rozdzia³ 5/2.I.6.
Les³aw Zieliñski
5. Ryzyko zawodowe
lipiec 2007
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.I.6.
lakier akrylowy z utwardzaczem (zawieraj¹ sk³adniki szkodliwe: octan n-buty-
lu, solwent nafta, octan 1-metoksy-2-propylu, ksylen),
pasta polerska (sk³adniki szkodliwe: tlenek glinu, benzyna ciê¿ka obrabiana
wodorem).
2. Zakres obowi¹zków lakiernika
Zadania
Do obowi¹zków lakiernika nale¿y:
wstêpne przygotowanie samochodu do lakierowania – tzn. prace demonta-
¿owe i zabezpieczaj¹ce;
przygotowanie powierzchni do lakierowania:
czyszczenie z b³ota i zanieczyszczeñ,
usuwanie starych pow³ok lakierniczych i rdzy,
przygotowywanie powierzchni do szpachlowania i samo szpachlowanie,
wyrównywanie i szlifowanie;
lakierowanie,
ponowny monta¿ elementów;
czyszczenie koñcowe samochodu.
Lakiernik jest odpowiedzialny równie¿ za utrzymywanie porz¹dku w pomieszcze-
niu lakierni i na placu manewrowym.
3. Organizacja pracy
W warsztacie zatrudnionych jest ³¹cznie dwóch lakierników. Praca jest dwuzmia-
nowa przez 5 dni w tygodniu. Ka¿dy lakiernik pracuje samodzielnie na jednej
zmianie.
Lakiernik odpowiada za:
prawid³owe przygotowanie powierzchni do lakierowania,
zabezpieczenie powierzchni nie podlegaj¹cych lakierowaniu przed ich zamalo-
waniem, a tak¿e
terminowe i jakoœciowe wykonanie prac,
stan techniczny powierzonego mu wyposa¿enia,
³ad i porz¹dek w miejscu pracy oraz
przestrzeganie warunków ppo¿. w miejscach wykonywania pracy (np. w la-
kierni).
Pracodawca-w³aœciciel warsztatu wyznacza lakiernikowi zakres i termin wykona-
nia prac.
Dobór lakieru (rodzaj i kolor) nie nale¿¹ do obowi¹zków lakiernika.
Roboty blacharskie wykonywane s¹ przez blacharzy samochodowych w innych
pomieszczeniach warsztatu.
2
lipiec 2007
155600010.001.png
5/2.I.6. Ocena ryzyka zawodowego lakiernika samochodowego
OPINIE
Rozdział 5/2.I.6.
4. Wymagane kwalifikacje
Na stanowisku lakiernika mo¿na zatrudniæ osobê, która:
ma wykszta³cenie zawodowe,
ma odpowiedni stan zdrowia udokumentowany aktualnym orzeczeniem le-
karskim o braku przeciwwskazañ do pracy w lakierni.
5. Identyfikacja zagro¿eñ
Lp. Zagro¿enie lub czynnik
niebezpieczny,
szkodliwy, uci¹¿liwy
ród³o zagro¿enia
Mo¿liwe skutki
1
2
3
4
1. Po¿ar, wybuch.
Wykorzystywane w pracy
lakiery, rozpuszczalniki
i ich opary. Zw³aszcza
w przypadku:
• przechowywania w miej-
scu pracy materia³ów
w iloœci wiêkszej ni¿
niezbêdna do pracy na
jednej zmianie roboczej,
• nieprzestrzegania prze-
pisów przeciwpo¿aro-
wych (wchodzenie do
lakierni ze Ÿród³em
otwartego ognia np.
z zapalonym papie-
rosem),
• nieprzestrzegania zasa-
dy przechowywania
tamponów, itp. odpa-
dów nas¹czonych sub-
stancjami ³atwopalnymi
w zamkniêtych pojem-
nikach.
Najczêœciej dochodzi do
poparzeñ, ale zdarza siê,
¿e w wyniku wybuchu
lub po¿aru mo¿e dojœæ
równie¿ do œmierci
pracownika lub ciê¿kiego
uszkodzenia cia³a.
2. Kontakt cz³owieka
z pojazdami w ruchu –
potr¹cenie, przygniecenie.
Poruszaj¹ce siê po placu
i w warsztacie samocho-
dy, szczególnie wje¿d¿a-
j¹ce i wyje¿d¿aj¹ce.
Ciê¿kie uszkodzenie cia³a
lub nawet œmieræ.
3. Spadaj¹ce przedmioty –
uderzenie, przygniecenie.
Nieprawid³owo sk³ado-
wane:
• pojemniki z mate-
ria³ami,
• narzêdzia i
• pochodz¹ce z demonta-
¿u elementy samochodu.
Urazy cia³a szczególnie
koñczyn.
lipiec 2007
3
155600010.002.png
OPINIE
5. Ryzyko zawodowe
Rozdział 5/2.I.6.
1
2
3
4
4. Po³o¿enie stanowiska
pracy na poziomie ró¿-
nym od powierzchni oto-
czenia – upadek na ni¿szy
poziom.
Podest (drabinka) do
malowania powierzchni
dachu samochodu.
Zabrudzone schody wejœ-
ciowe do kana³u.
Urazy cia³a (zw³aszcza
st³uczenia, z³amania
i zwichniêcia koñczyn)
oraz szczególnie niebez-
pieczne urazy g³owy.
5. Poœlizgniêcie, upadek na
tej samej p³aszczyŸnie.
Nierówne, mokre i œliskie
posadzki, ba³agan na sta-
nowisku pracy.
Z³amania, zwichniêcia
koñczyn, st³uczenia cia³a
i urazy g³owy.
6. Kontakt z nieruchomymi
elementami – uderzenie.
Elementy wyposa¿enia
warsztatu (szafki i rega³y),
wejœcia, elementy kon-
strukcyjne samochodu.
Urazy cia³a – szczególnie
koñczyn i g³owy.
7. Kontakt z ruchomymi
elementami – uderzenie.
Drzwi i okna warsztatu
oraz drzwi, klapy samo-
chodu, itp.
Urazy cia³a – szczególnie
koñczyn i g³owy.
8. Kontakt z ostrymi i szorst-
kimi krawêdziami.
Elementy blacharki samo-
chodu, wykorzystywane
narzêdzia i materia³y
(zw³aszcza podczas czysz-
czenia wstêpnego oraz
obróbki przygotowywa-
nego do lakierowania ele-
mentu), krawêdzie opako-
wañ wykorzystywanych
materia³ów (najczêœciej
w trakcie otwierania
puszek).
Urazy najczêœciej d³oni
i palców (zw³aszcza
otarcia i zak³ucia).
9. Kontakt z elementami
w ruchu – uderzenie,
pochwycenie.
Ruchome elementy elek-
trycznych narzêdzi – szli-
fierka, szczotka, polerka.
Urazy cia³a – szczególnie
d³oni.
10. Praca z u¿yciem narzêdzi
bez napêdu mechanicz-
nego.
Narzêdzia rêczne – m³otki,
szczotki druciane, klucze,
no¿e, itp.
Skaleczenia, zak³ucia,
st³uczenia najczêœciej
d³oni.
11. Odpryski czynnika
materialnego.
Fragmenty b³ota, rdza,
szpachla, od³amki drutów
szczotek – podczas
oczyszczania powierzchni,
szlifowania.
Urazy cia³a – szczególnie
d³oni. Najbardziej niebez-
pieczne s¹ urazy twarzy,
w tym zaprószenia oczu
(mo¿liwa nawet ca³kowita
utrata wzroku).
12. Pr¹d elektryczny o napiê-
ciu do 1 kV.
Instalacja i wykorzysty-
wane elektryczne narzê-
dzia rêczne oraz przeno-
œne Ÿród³a oœwietlenia
miejscowego.
Pora¿enie pr¹dem elek-
trycznym – ciê¿kie uszko-
dzenie cia³a, poparzenia,
poœrednio st³uczenia,
a w skrajnych przypad-
kach pora¿enia œmiertelne.
4
lipiec 2007
155600010.003.png
5/2.I.6. Ocena ryzyka zawodowego lakiernika samochodowego
OPINIE
Rozdział 5/2.I.6.
1
2
3
4
13. Kontakt z elementami
pod ciœnieniem wy¿szym
od atmosferycznego.
Wê¿e zasilaj¹ce narzêdzia
z napêdem pneumatycz-
nym – najczêœciej w wyni-
ku wyrwania koñcówki
lub uszkodzenia samego
wê¿a.
Urazy cia³a – szczególnie
koñczyn i g³owy (czêste
urazy oka).
14. Przeci¹¿enie uk³adu miê-
œniowo-szkieletowego,
lub szkodliwy ruch.
Przetaczanie samocho-
dów (manewrowanie),
przenoszenie, ustawianie
demontowanych elemen-
tów samochodu (zw³asz-
cza du¿ych gabarytów),
przenoszenie pojemników
z materia³ami.
Urazy uk³adu miêœnio-
wo-szkieletowego
przepuklina.
15. Wymuszona pozycja
cia³a.
Praca z regu³y w trudno
dostêpnych miejscach
samochodu, ograniczone
powierzchnie miejsca
pracy.
Schorzenia uk³adu miê-
œniowo-szkieletowego.
16. Kontakt z substancjami
chemicznymi. Wch³ania-
nie par i gazów znajdu-
j¹cych siê w powietrzu.
Substancje zawarte
w u¿ytkowanych:
szpachli, lakierach,
rozpuszczalnikach.
Reakcje halucynogenne,
bóle i zawroty g³owy, sen-
noœæ, zatrucie, podra¿nie-
nie uk³adu oddechowego,
oczu, skóry oraz alergie.
W skrajnych przypadkach
utrata przytomnoœci.
17. Zapylenie.
Py³ podczas szlifowania
elementów samochodu
(py³ pochodz¹cy z b³ota
i innych zanieczyszczeñ
oraz py³ z rdzy, zdejmo-
wanych starych pow³ok
lakierniczych, py³ szlifo-
wanej szpachli).
Podra¿nienie uk³adu
oddechowego oraz oczu.
18. Ha³as.
Silniki wykorzystywa-
nych narzêdzi z napêdem
elektrycznym, oraz silniki
urz¹dzeñ wentylacyjnych.
Prace demonta¿owe z na-
rzêdziami bez napêdu.
Uszczerbek s³uchu. Przy
d³u¿szym nara¿eniu
pracownika – nawet
utrata s³uchu.
19. Zmienny mikroklimat.
Zmienne warunki atmos-
feryczne zw³aszcza
w okresie jesienno-zimo-
wym. Kontrast termiczny
pomiêdzy mocno nagrza-
nym pomieszczeniem
lakierni, a placem przy
warsztacie.
Choroby uk³adu oddecho-
wego, w tym najczêœciej
przeziêbienia.
lipiec 2007
5
155600010.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin