2. TEST DO BADANIA POZIOMU SPRAWNOŚCI MANUALNEJ
I PERCEPCJI WZROKOWEJ (analizy i syntezy) H. SPIONEK.
Przeprowadzenie testu:
1) Wzory figur geometrycznych muszą być duże.
2) Dziecko ma przygotowaną dużą kartkę, gdyż wszystkie figury narysuje na jednej kartce.
3) Figury pokazujemy pojedynczo, prosimy o narysowanie kolejnych figur.
4) Po narysowaniu przez dziecko jednej figury pokazujemy następną, aż do ostatniej -14 figury.
Sposób, w jaki dziecko odtworzyło figury, świadczy o ogólnym poziomie jego możliwości graficznych.
Dzieci, u których procesy analizy i syntezy wzrokowej przebiegają prawidłowo, bezbłędnie potrafią odwzorować wszystkie figury.
Trudności w odtwarzaniu prawidłowo wszystkich figur wskazują na zaburzenia procesów analizy i syntezy.
1
Proponowane kryteria oceny sprawności manualnej i percepcji wzrokowej
Lp.
Elementy diagnozy
Wyniki diagnozy
Sprawność manualna
1.
Napięcie mięśniowe
• słabe,
• normalne,
• silne
2.
Precyzja : prawidłowa czy zaburzona
• linie przerywane, niejednolite, złożone z kilku odcinków,
• niejednakowa grubość linii,
• linie faliste, drżące,
• kąty przekształcone w łuki
3.
Koordynacja wzrokowo- ruchowa
• niezachowanie równoległości linii,
• brak styczności,
• zachodzenie na siebie elementów
Percepcja wzrokowa
4.
Spostrzeganie
• nieprawidłowy kształt,
• dodawanie bądź opuszczanie elementów,
• niewłaściwe wielkości, nieprawidłowe proporcje
5.
Orientacja przestrzenna
• odwracanie całego wzoru,
• odwracanie elementów we wzorze,
• podnoszenie, opuszczanie, przestawianie elementów
6.
Analiza i synteza wzrokowa
• wyodrębnianie części z całości,
• składanie całości z części
Karta wyników poziomu analizy i syntezy wzrokowej uczniów badanych testem H. Spionek (zestaw figur geometrycznych)
Data badania: Klasa
Nazwisko i imię dziecka
Odtwarzana figura
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
muciosa1