Test do badania poziomu sprawności manualnej i percepcji wzrokowej H. Spionek.doc

(162 KB) Pobierz
Microsoft Word - Diagnoza rozwoju-ca³..doc

 

 

 

 

2. TEST DO BADANIA POZIOMU SPRAWNOŚCI MANUALNEJ

I PERCEPCJI WZROKOWEJ (analizy i syntezy) H. SPIONEK.

 

 

 

Przeprowadzenie testu:

1)      Wzory figur geometrycznych muszą być duże.

2)      Dziecko ma przygotowaną dużą kartkę, gdyż wszystkie figury narysuje na jednej kartce.

3)      Figury pokazujemy pojedynczo, prosimy o narysowanie kolejnych figur.

4)      Po narysowaniu przez dziecko jednej figury pokazujemy następną, aż do ostatniej -14 figury.

 

Sposób, w jaki dziecko odtworzyło figury, świadczy o ogólnym poziomie jego możliwości graficznych.

Dzieci, u których procesy analizy i syntezy wzrokowej przebiegają prawidłowo, bezbłędnie potrafią odwzorować wszystkie figury.

Trudności w odtwarzaniu prawidłowo wszystkich figur wskazują na zaburzenia procesów analizy i syntezy.

1



 

Proponowane kryteria oceny sprawności manualnej i percepcji wzrokowej

 

Lp.

Elementy diagnozy

Wyniki diagnozy

Sprawność manualna

1.

Napięcie mięśniowe

              słabe,

              normalne,

              silne

2.

Precyzja : prawidłowa czy zaburzona

              linie przerywane, niejednolite, złożone z kilku odcinków,

              niejednakowa grubość linii,

              linie faliste, drżące,

              kąty przekształcone w łuki

3.

Koordynacja wzrokowo- ruchowa

              niezachowanie równoległości linii,

              brak styczności,

              zachodzenie na siebie elementów

Percepcja wzrokowa

4.

Spostrzeganie

              nieprawidłowy kształt,

              dodawanie bądź opuszczanie elementów,

              niewłaściwe   wielkości,   nieprawidłowe proporcje

5.

Orientacja przestrzenna

              odwracanie całego wzoru,

              odwracanie elementów we wzorze,

              podnoszenie, opuszczanie, przestawianie elementów

6.

Analiza i synteza wzrokowa

              wyodrębnianie części z całości,

              składanie całości z części

 

Karta wyników poziomu analizy i syntezy wzrokowej uczniów badanych testem H. Spionek (zestaw figur geometrycznych)

 

 

 

Data badania:                            Klasa             

 

Lp.

Nazwisko i      imię dziecka

Odtwarzana figura

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin