dania.pdf

(217 KB) Pobierz
SKRÓTOWE OPISY SYSTEMÓW EDUKACJI I AKTUALNYCH REFORM W EUROPIE
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
DANIA
1. Populacja uczących się i język nauczania
W 2001 r. w wieku objętym obowiązkowym kształceniem było 677 880 dzieci i młodzieży, a ok. 35,5%
ludności w wieku 15-34 lata i 82,8% młodzieży w wieku 15-19 lat korzystało z różnych form
kształcenia. Językiem nauczania jest język duński.
2. Administracja i finansowanie edukacji
W 2001 r. 85,1% uczniów uczęszczało do publicznych szkół podstawowych i średnich I stopnia,
natomiast 14,9% uczęszczało do szkół prywatnych, w których ok. 85% budżetu stanowią środki
przekazywane przez państwo.
Ustawodawstwo określa cele, ramową strukturę i sposób finansowania edukacji, a w niektórych
wypadkach reguluje również sprawy związane z programami nauczania, egzaminami i zatrudnieniem.
Za niektóre aspekty edukacji przedszkolnej odpowiada Ministerstwo Spraw Socjalnych, natomiast
większość spraw związanych ze szkolnictwem podstawowym i średnim I stopnia leży w gestii
Ministerstwa Edukacji. Ministerstwo Edukacji nadzoruje wspólnie z radami gmin roczne kształcenie w
klasach poprzedzających rozpoczęcie nauki w szkole (klasach zerowych) i naukę w folkeskole , a
wspólnie z radami okręgów i zarządami szkół lub komisjami odpowiedzialnymi za kształcenie w
określonych dziedzinach – gymnasium i Højere Forberedelseseksamen . Ministerstwo Edukacji
sprawuje również nadzór nad szkolnictwem zawodowym. Szkolnictwo wyższe podlega Ministerstwu
Edukacji, Ministerstwu Kultury oraz Ministerstwu Nauki, Techniki i Innowacji. Ministerstwo Nauki,
Techniki i Innowacji odpowiada za długie studia uniwersyteckie oraz programy badawcze, studia
krótkiego i średniego cyklu wchodzą w zakres kompetencji Ministerstwa Edukacji, natomiast
Ministerstwo Kultury nadzoruje studia na kierunkach artystycznych.
W Danii nie istnieje krajowy inspektorat oświatowy, ale funkcjonuje krajowy zespół doradców
przedmiotowych. Przeprowadzanie inspekcji należy do zadań władz gminnych lub okręgowych, które
prowadzą również ośrodki doradztwa dla nauczycieli.
3. Edukacja przedszkolna
Istnieją cztery różne rodzaje placówek przedszkolnych: żłobki dzienne (dla dzieci w wieku do 3 lat),
przedszkola (3-7 lat), klasy zerowe przygotowujące do nauki w szkole (6-7 lat) oraz zintegrowane
placówki, do których uczęszczają dzieci w wieku od 3 miesięcy do 14 lat. Kształcenie w klasach
zerowych prowadzonych przez gminy jest bezpłatne, natomiast placówki prywatne (dotowane przez
państwo) pobierają opłaty.
2002
Wiek: 0-2 lata
Wiek: 3-5 lat
Wiek: 6 lat*
Edukacja przedszkolna
57,6%
93,6%
98%
* Klasa zerowa
1
52879125.008.png 52879125.009.png 52879125.010.png
4. Kształcenie obowiązkowe
a) Etapy
Folkeskole – Szkoła podstawowa i średnia I stopnia
Wiek: 7-16/17 lat
Kształcenie jest obowiązkowe w wieku od 7 do 16 lat. Większość szkół Folkeskole prowadzi
nieobowiązkową klasę zerową, a wiele również nieobowiązkową klasę X.
b) Kryteriaprzyjęć
Dzieci rozpoczynają kształcenie obowiązkowe w sierpniu tego roku kalendarzowego, w którym
przypadają ich siódme urodziny. Rodzice mogą wybrać dowolną szkołę na terenie swojej gminy.
Kształcenie w folkeskole jest bezpłatne.
c) Dzienny/tygodniowy/rocznywymiarzajęć
Rok szkolny rozpoczyna się w sierpniu i kończy w czerwcu. Szkoły są czynne pięć dni w tygodniu.
Każda lekcja trwa na ogół 45 minut, ale gminy mogą zmienić czas trwania lekcji. Minimalny roczny
wymiar zajęć dydaktycznych wynosi 600 godzin (w klasie zerowej oraz klasach I i II), 660 godzin (w
klasach III-IX) i 840 godzin w (X klasie folkeskole ).
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
Klasy mogą liczyć maksymalnie 28 uczniów. Uczniów dzieli się na klasy według wieku. We wszystkich
klasach folkeskole lekcje prowadzą nauczyciele będący specjalistami przedmiotu.
e) Programyitreści nauczania
Ministerstwo Edukacji określa ogólne cele programów nauczania oraz dodatkowe wytyczne do ich
realizacji. Nie istnieje lista zalecanych podręczników. Program nauczania składa się z trzech
następujących bloków przedmiotowych: przedmioty humanistyczne, przedmioty praktyczne/ artystyczne
oraz przedmioty ścisłe. Przedmioty humanistyczne obejmują: język duński (we wszystkich klasach),
język angielski (w klasach III-IX) religię chrześcijańską (we wszystkich klasach z wyjątkiem klasy, w
której przygotowuje się do bierzmowania), historię (w klasach III-IX), wiedzę o społeczeństwie (w klasach
VIII i IX). Blok przedmiotów praktycznych/artystycznych tworzą: wychowanie fizyczne (we wszystkich
klasach), wychowanie muzyczne (w klasach I-VI), wychowanie plastyczne (w klasach I-V), projektowanie
tkanin, obróbka drewna/metalu i zajęcia z gospodarstwa domowego (w klasach IV-VII – w jednej lub
kilku klasach). Z kolei blok przedmiotów ścisłych składa się z matematyki (we wszystkich klasach), nauki
i techniki (w klasach I-VI), geografii (w klasach VII i VIII), biologii (w klasach VII-IX) oraz fizyki/chemii (w
klasach VII-IX). Począwszy od wieku 13 lat, uczniowie mają do wyboru szereg przedmiotów
fakultatywnych. W grupach o różnym poziomie zdolności nauczyciele muszą dostosować kształcenie do
indywidualnych potrzeb wszystkich uczniów, w związku z czym prowadzi się nauczanie
zindywidualizowane.
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Na zakończenie kształcenia obowiązkowego uczniowie mogą przystąpić do formalnych egzaminów
maksymalnie z dziesięciu przedmiotów. Egzaminy pisemne przygotowuje Ministerstwo Edukacji,
natomiast egzaminy ustne przeprowadzają nauczyciele. Przez cały okres kształcenia w folkeskole
prowadzi się ocenę ciągłą, a promocja do następnej klasy odbywa się automatycznie. W klasach I-VII
rodzicom przekazuje się co najmniej dwa razy w roku ogólne informacje (bez ocen) o postępach
uczniów w nauce poszczególnych przedmiotów. Od VIII klasy oceny wystawia się z tych przedmiotów,
z których można zdawać egzamin na zakończenie nauki w szkole. Wszyscy uczniowie otrzymują
świadectwo ukończenia szkoły z wymienionymi wszystkimi przedmiotami, z ocenami za pracę w ciągu
roku oraz wynikami egzaminów, jeżeli uczeń do nich przystąpił.
2
52879125.011.png 52879125.001.png
5. Szkolnictwo średnie II stopnia
a) Rodzajekształcenia
Kształcenie ogólne w szkołach średnich II stopnia:
Almengymnasiale uddannelser ( Gymnazjum i HF )
Erhvervsgymnasiale uddannelser ( HTX i HHX )
Wiek: 16-19 lat
Wiek: 17-19 lat
Kształcenie zawodowe w szkołach średnich II stopnia:
Wiek: 16-19 lat
Kształcenie i szkolenie zawodowe ( EUD )
Kształcenie w dziedzinach związanych z opieką socjalną i zdrowiem ( Sosu )
Kształcenie w takich dziedzinach, jak rolnictwo, żegluga morska itp.
Gymnasium prowadzi trzyletnie kształcenie o profilu ogólnym dla uczniów, którzy ukończyli IX lub X
klasę folkeskole . W szkołach HF prowadzi się dwuletnie kształcenie ogólne dla absolwentów X klasy
folkeskole , przygotowujące do podjęcia studiów wyższych. Trzyletni cykl zawodowo ukierunkowanego
kształcenia w szkołach HTX i HHX, przewidziany dla absolwentów IX lub X klasy folkeskole ,
przygotowuje do podjęcia studiów lub pracy zawodowej. Kształcenie zawodowe w ramach EUD łączy
kształcenie ogólne i zawodowe w szkole zawodowej (kolegium zawodowym) z kształceniem w miejscu
pracy. Kształcenie w dziedzinach związanych z pracą socjalną i zdrowiem, kształcenie w dziedzinie
rolnictwa i żeglugi morskiej oraz inne specjalistyczne rodzaje kształcenia prowadzi się w odpowiednich
szkołach zawodowych.
b) Kryteriaprzyjęć
Do wymienionych wyżej szkół przyjmuje się na ogół uczniów w wieku 16 lat i starszych, którzy
ukończyli dziewięć lat kształcenia obowiązkowego. Po ukończeniu dziewięcioletniego kształcenia
obowiązkowego uczeń może zostać przyjęty do gymnasium . Folkeskole , którą ukończył dany uczeń,
może jednak przedstawić gymnasium zalecenie, by uczeń ten przystąpił do sprawdzianu wstępnego.
Kształcenie jest bezpłatne.
c) Programyitreści nauczania
Departament Ogólnokształcących Szkół Średnich II Stopnia w Ministerstwie Edukacji wydaje przepisy
dotyczące programów nauczania w gymnasium i HF , natomiast nauczyciele sami wybierają
podręczniki i metody kształcenia. W gymnasium prowadzi się kształcenie w dwóch „profilach”:
humanistycznym i matematycznym. Przedmioty podstawowe na różnych etapach trzyletniego cyklu
kształcenia obejmują język duński, pierwszy i drugi język obcy, geografię, historię, biologię,
wychowanie muzyczne, religię, wychowanie plastyczne, języki i kulturę starożytnej Grecji i Rzymu
oraz wychowanie fizyczne. Programy nauczania w ramach kształcenia zawodowego są
opracowywane przez same szkoły i komitety branżowe i obejmują przedmioty podstawowe
stanowiące wprowadzenie do danego zawodu, przedmioty fakultatywne oraz przedmioty
specjalizacyjne.
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Uczniowie, którzy kończą nieobowiązkową X klasę folkeskole , mogą przystąpić do egzaminów z pięciu
przedmiotów. Końcowe egzaminy w gymnasium zdaje się z dziesięciu przedmiotów. Egzaminy
pisemne przygotowuje Departament Ogólnokształcących Szkół Średnich II Stopnia w Ministerstwie
Edukacji, a prace pisemne oceniają egzaminatorzy z zewnątrz, powoływani przez Ministerstwo
Edukacji. Oceny końcowe wystawia się również na podstawie obszernej pracy pisemnej. Uczniowie,
którzy uzyskali pozytywne wyniki, otrzymują świadectwo zawierające oceny z egzaminów oraz oceny
za pracę w ciągu roku szkolnego. Promocja odbywa się automatycznie pod warunkiem, że uczeń
przerobił przewidziany materiał, uczęszczał na wszystkie zajęcia i przystąpił do egzaminów; uczniowie
mogą powtarzać klasę. Kształcenie zawodowe kończy się egzaminem, a w ocenach końcowych
uwzględnia się zarówno oceny z egzaminów ustnych, jak i pisemnych. Oprócz zdawania egzaminów
pisemnych i ustnych uczniowie w szkołach HTX i HHX przygotowują obszerną pracę pisemną.
3
52879125.002.png 52879125.003.png
6. Szkolnictwo wyższe
a) Rodzajeuczelni
System szkolnictwa wyższego obejmuje uniwersytety, które prowadzą dydaktykę oraz badania
naukowe na bardziej ogólnych, akademickich kierunkach, oraz wyspecjalizowane uczelnie zawodowe,
przygotowujące do pracy w określonych zawodach. Na podstawie nowej Ustawy o uniwersytetach z
2003 r. wszystkie uniwersytety w Dani, tj 12 placówek, stały się samorządnymi instytucjami.
b) Warunkiwstępu
Wstęp na studia jest wolny, a liczbę przyjmowanych ogranicza się jedynie na takich kierunkach, jak
medycyna i pedagogika. Warunkiem przyjęcia na uniwersytet lub uczelnię prowadzącą zawodowe
studia pierwszego stopnia jest zdanie egzaminu końcowego w gymnasium ( Studentereksamen ),
egzaminu HF , HHX lub HTX . Inne uczelnie zawodowe mogą nie wymagać zdania tych egzaminów,
ale mogą określać własne wymogi wstępne.
c) Kwalifikacje
Uniwersytety prowadzą 3-letnie studia pierwszego stopnia zakończone tytułem zawodowym licencjata.
Po ukończeniu studiów zawodowych, trwających od roku do 4 lat, studenci otrzymują dyplom. Istnieje
szereg programów (zawodowych) studiów średniego cyklu, które trwają 3 lub 4 lata i prowadzą do
specjalistycznych kwalifikacji w określonych zawodach. W ramach reformy studiów uniwersyteckich,
na wszystkich kierunkach z wyjątkiem medycyny i weterynarii wprowadzono strukturę 3+2,
obejmującą 3-letnie studia licencjackie i 2-letnie studia magisterskie.
7. Kształcenie specjalne
Uczniowie mający specjalne potrzeby edukacyjne kształcą się na ogół w szkołach ogólnodostępnych.
Dodatkową pomoc zapewniają im specjalnie przeszkoleni nauczyciele. W 2000 r. do szkół specjalnych
uczęszczało mniej niż 0,6% ogółu uczniów w szkolnictwie podstawowym i średnim I stopnia.
8. Nauczyciele
Nauczyciele przedszkolni są absolwentami 3,5-letniego kolegium pedagogiki społecznej
( pædagogseminarium ). Nauczyciele folkeskole kończą 4-letnie studia zawodowe w kolegium
nauczycielskim ( lærerseminarium ). Nauczyciele gymnasium specjalizują się w jednym lub kilku
przedmiotach, posiadają tytuł zawodowy Candidatus (na poziomie magisterskim) i mają ukończony
specjalny podyplomowy kurs pedagogiczny. Nauczyciele szkół zawodowych (kolegiów zawodowych)
muszą posiadać kwalifikacje pedagogiczne uprawniające do nauczania jednego lub kilku przedmiotów.
Warunkiem uzyskania kwalifikacji przedmiotowych jest posiadanie tytułu Candidatus (na poziomie
magisterskim) lub dyplomu/tytułu przyznawanego w kolegium zawodowym, na uniwersytecie lub w
kolegium inżynierskim, wraz z doświadczeniem zawodowym w odpowiedniej dziedzinie, zdobytym po
ukończeniu studiów. Nauczyciele przedmiotów zawodowych muszą legitymować się dwuletnim stażem
zawodowym w odpowiedniej dziedzinie. Nauczyciele kolegiów zawodowych uzupełniają wykształcenie w
specjalistycznym instytucie w ciągu dwóch lat od czasu objęcia posady nauczycielskiej. Nauczyciele
placówek przedszkolnych, folkeskole , gymnasium i kolegiów zawodowych są zatrudniani na podstawie
umowy o pracę, przy czym wielu z nich na podobnych warunkach jak urzędnicy państwowi.
9. Aktualne reformy i priorytety w dziedzinie edukacji
Zgodnie z decyzją ministra edukacji, duńska polityka edukacyjna w latach 2005-2006 będzie
koncentrować się na następujących zagadnieniach:
Ogólnokształcące szkoły średnie II stopnia – reforma gymnasium
Celem reformy gymnasium jest podniesienie poziomu rzeczywistych kompetencji uczniów w zakresie
uczenia się, co ma im w przyszłości ułatwić ukończenie studiów wyższych. W trakcie trzyletniej nauki
w gymnasium muszą oni rozwinąć się w taki sposób, by z „uczniów” stać się „studentami”. Kwalifikacje
i kompetencje uczniów zostaną wzmocnione dzięki stworzeniu im lepszych warunków do intensywnej
nauki. Wprowadzenie większej liczby przedmiotów fakultatywnych ma zapewnić uczniom szersze
możliwości wyboru oraz umożliwić ściślejsze powiązanie egzaminu końcowego z dalszym
kształceniem i pracą zawodową. Zlikwidowany zostanie obecny podział na profil matematyczny i
humanistyczny, a zamiast tego uczniowie będą wybierać dla siebie zestaw przedmiotów dopiero po
półrocznym okresie przygotowawczym.
4
52879125.004.png 52879125.005.png
Ogólnokształcące szkoły średnie II stopnia – reforma programu HF (egzaminy
przygotowawcze do studiów wyższych)
Program HF będzie przygotowywać ucznia do spełnienia wymogów związanych z dalszym
kształceniem oraz stwarzać solidne podstawy do wyboru dalszej ścieżki kształcenia i zawodu.
Kwalifikacje i kompetencje zostaną wzmocnione dzięki zwiększonej integracji międzyprzedmiotowej.
Kształcenie na poziomie HF będzie bardziej elastyczne, co zapewni szkołom większą swobodę w
organizowaniu dydaktyki zgodnie z różnymi preferencjami uczniów. Zależnie od wybranych przez
indywidualnych uczniów przedmiotów i poziomów, ukończenie kształcenia na poziomie HF będzie
uprawniać do podjęcia studiów na wszystkich kierunkach.
Zawodowe szkoły średnie II stopnia – Modernizacja programów kształcenia zawodowego w
ramach EUD
Programy kształcenia zawodowego w dziedzinach związanych z handlem zostaną zmodernizowane
zgodnie z potrzebami sektora biznesu, tj. z uwzględnieniem wymaganej różnorodności kompetencji.
Programy będą ukierunkowane na cele, co umożliwi uczniom ukończenie ich w krótszym czasie i
szybsze znalezienie pracy. Kształcenie praktyczne zostanie zorganizowane w sposób bardziej
elastyczny, a nowe rozwiązania zastąpią realizowany obecnie w szkole program praktycznego
kształcenia.
Jeśli chodzi o programy technicznego kształcenia zawodowego, rząd oceni sytuację pod kątem miejsc
najwłaściwszych do prowadzenia praktyk (nie wyłączając budynków szkolnych), pod kątem
uzyskiwanych przez uczniów kwalifikacji i kompetencji oraz związanych z nimi perspektyw znalezienia
pracy.
Celem planowanych działań jest uelastycznienie kształcenia w taki sposób, aby uczniowie uzyskiwali
uznawane kompetencje zawodowe z możliwością późniejszego podniesienia uzyskanych kwalifikacji.
Opracowanie: Duńskie Biuro Eurydice
Bardziej szczegółowe informacje o systemach edukacji w Europie można znaleźć w prowadzonej
przez EURYDICE bazie danych EURYBASE ( http://www.eurydice.org ) .
Ostatnia aktualizacja: luty 2005
5
52879125.006.png 52879125.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin