francja.pdf

(242 KB) Pobierz
SKRÓTOWE OPISY SYSTEMÓW EDUKACJI I AKTUALNYCH REFORM W EUROPIE
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
FRANCJA
1. Populacja uczących się i język nauczania
W roku 2002/03 populacja szkolna we Francji metropolitalnej (tj. kontynentalnej części Francji) i
départements zamorskich liczyła 14 940 900 uczniów i studentów, przy łącznej liczbie mieszkańców
nieco powyżej 60 milionów; 6 529 000 kształciło się w szkolnictwie podstawowym, 5 596 000 w
szkolnictwie średnim i 2 209 000 w szkolnictwie wyższym. Językiem nauczania jest język francuski.
Dialektów regionalnych uczy się w ramach bloku języków nowożytnych.
2. Administracja i finansowanie edukacji
Oprócz sektora publicznego, prowadzącego bezpłatne kształcenie, w którym uczy się 86,5% uczniów
szkół podstawowych i 79,9% uczniów szkół średnich, istnieją szkoły prywatne, z których większość
zawarła z państwem umowę, umożliwiającą im przejęcie odpowiedzialności za wynagrodzenia
nauczycieli oraz, w większości przypadków, na mocy tzw. contrats d’association („umów
stowarzyszeniowych), za funkcjonowanie danej placówki.
Wprawdzie w ramach decentralizacji przekazano władzom lokalnym odpowiedzialność za budowę i
konserwację budynków szkół publicznych, rząd centralny zachował decydującą rolę w tworzeniu
polityki edukacyjnej. Ministerstwo odpowiedzialne za edukację opracowuje szczegółowy program
nauczania każdego przedmiotu na wszystkich poziomach edukacji oraz wytyczne dotyczące
organizacji i metodyki nauczania, nie zobowiązując jednak nauczycieli do stosowania określonych
metod kształcenia. Prowadzi rekrutację i szkolenia dla nauczycieli, decyduje o obsadzie etatów
nauczycielskich oraz określa status i zasady funkcjonowania szkół, przydzielając im odpowiednią
liczbę pracowników. Ministerstwo organizuje również egzaminy i przyznaje państwowe kwalifikacje, a
w szczególności wydaje świadectwa maturalne, które potwierdzają uzyskanie średniego
wykształcenia.
Realizacją tej polityki i licznych zadań ministerstwa w zakresie zarządzania zajmują się „zewnętrzne”
departamenty administracyjne – académies . Francja jest podzielona na 30 académies , którymi
bezpośrednio w imieniu ministerstwa kierują tzw. rektorzy ( recteurs ). Jedna académie obejmuje kilka
départements ; każdy département odpowiada mniejszej jednostce w tradycyjnym, obowiązującym od
czasów Rewolucji podziale administracyjnym Francji, a każdym département zarządza inspecteur
d’académie , który nadzoruje realizację zadań edukacyjnych na swym terenie.
W ramach systemu edukacji szkoły mają pewną autonomię w sprawach administracyjnych i
dydaktycznych, a na poziomie średnim ( collèges i lycées ) – również w sprawach finansowych. W
praktyce przejawem tej względnej niezależności jest tworzenie przez każdą szkołę planu, określanego
jako projet d’école w szkole podstawowej i projet d’établissement w szkole średniej.
Nadzór pedagogiczny nad systemem sprawuje kilka inspektoratów. Dwóm inspektoratom generalnym
powierzono bardzo szerokie zadania związane z oceną. Z kolei „krajowi inspektorzy oświatowi”
wizytują szkoły podstawowe i monitorują pracę nauczycieli; w szkolnictwie średnim inni inspektorzy,
„regionalni inspektorzy ds. dydaktyki”, odpowiadają za sprawy związane z wystawianiem stopni oraz
oceniają pracę nauczycieli szkolnych.
1
19122063.008.png 19122063.009.png 19122063.010.png
3. Edukacja przedszkolna
Francja ma długoletnią tradycję edukacji przedszkolnej. Pomimo tego, że edukacja na tym poziomie
nie jest obowiązkowa, do école maternelle (przedszkoli) uczęszczają wszystkie dzieci, począwszy od
wieku 3 lat. Na początku roku szkolnego 2002 do przedszkoli było również zapisanych 32% dzieci w
wieku 2 lat.
Publiczne przedszkola są prowadzone przez ministerstwo edukacji i dzieci uczęszczają do nich
bezpłatnie. W placówkach prywatnych, do których uczęszcza 1,5% dzieci, rodzice pokrywają część
opłat za naukę. Przedszkola są w rzeczywistości „szkołami” w pełnym tego słowa znaczeniu, mają
bowiem swoje programy nauczania i prowadzą zajęcia dydaktyczne. Przedszkole stanowi etap
„wstępnego kształcenia”. Dzieci dzieli się na ogół według wieku na trzy „sekcje”: sekcję „maluchów”
(dla 3-latków), sekcję „średniaków” (4-latków) i sekcję „główną”/„starszaków” (5-latków). Zajęcia
edukacyjne, stanowiące główną część programu, przyczyniają się do wszechstronnego rozwoju dzieci
i przygotowują je do szkoły „elementarnej”.
Nauczyciele przedszkolni należą wraz z nauczycielami szkół „elementarnych” do kategorii professeurs
des écoles . Kształci się ich na takim samym poziomie (świadectwo maturalne, a następnie 5-letnie
studia), jak tzw. professeurs certifiés w szkolnictwie średnim (zob.: pkt 8).
4. Kształcenie obowiązkowe
a) Etapy
Kształcenie jest obowiązkowe w wieku od 6 do 16 lat i dzieli się na trzy etapy:
- szkoła podstawowa: do école élementaire uczęszczają wszyscy uczniowie w wieku od 6 do 11 lat;
- szkoła średnia I stopnia: do collège uczęszczają wszyscy uczniowie w wieku od 11 do 15 lat;
- szkoła średnia II stopnia: na ogół w wieku 15 lat uczniowie wstępują do lycée d’enseignement
général et technologique (liceum ogólnokształcącego i technicznego) lub lycée professionnel
(liceum zawodowego), w którym rozpoczynają classe de seconde (piąty rok nauki w szkole
średniej), a w momencie ukończenia tej klasy osiągają wiek odpowiadający zakończeniu
obowiązku szkolnego.
b) Kryteriaprzyjęć
Rekrutacja uczniów do szkół państwowych odbywa się zgodnie z zasadą rejonizacji, uczniów zapisuje
się na ogół do szkoły podstawowej, collège i lycée w rejonie, w którym mieszkają ich rodzice (określanym
jako secteur w przypadku collège i district w przypadku lycée ). Kształcenie w szkołach państwowych jest
bezpłatne. Rodzice mogą również zapisać swoje dziecko do dowolnej szkoły prywatnej pod warunkiem,
że są w niej wolne miejsca. Opłaty w szkołach, które zawarły z państwem umowę na dofinansowanie, nie
są zbyt wysokie, ponieważ placówki te otrzymują od państwa znaczne środki.
c) Dzienny/tygodniowy/rocznywymiarzajęć
Rok szkolny trwa 180 dni, od września do czerwca. Szkoły są czynne sześć dni w tygodniu, ale lekcji
nie prowadzi się w środowe i sobotnie popołudnia. Każdy tydzień nauki składa się z 26 lekcji 60-
minutowych w szkole podstawowej i 25,5-30 lekcji 55-minutowych w szkole średniej (przy czym na
zajęcia dla uczniów, którzy mają zaległości, oraz na przedmioty fakultatywne przewidziano 3
dodatkowe godziny). Minimalny roczny wymiar zajęć wynosi 846 godzin zegarowych w szkołach
podstawowych i 842 godziny zegarowe w szkołach średnich I stopnia.
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
Nie istnieją zalecenia w sprawie wielkości klas; klasy mogą mieć różną liczbę uczniów, zależnie od
polityki recteur i inspecteur d’académie , którzy powinni uwzględniać lokalne realia (np. sytuację w
obszarach upośledzonych lub wiejskich). Średnia krajowa wynosi ok. 25 uczniów w klasie szkoły
podstawowej, 24 w collèges , 28 w lycées généraux et technologiques i 20 w lycées professionnels .
Uczniów dzieli się na ogół na klasy według wieku. Klasy w szkole podstawowej mają jednego
nauczyciela do wszystkich przedmiotów, natomiast w szkole średniej każdego przedmiotu uczy inny
nauczyciel.
2
19122063.011.png 19122063.001.png
e) Programyitreści nauczania
Ministerstwo edukacji ustala cele i programy nauczania. Nauczyciele sami wybierają metody
kształcenia i szkolne podręczniki. Program nauczania szkoły „elementarnej” koncentruje się na
podstawowych umiejętnościach czytania, pisania i liczenia oraz wychowaniu fizycznym (rozwijaniu
umiejętności motorycznych itp.) oraz rozwijaniu ogólnej wiedzy i wrażliwości. Program nauczania w
szkole średniej I stopnia obejmuje osiem lub dziewięć przedmiotów obowiązkowych, zależnie od klasy,
i staje się stopniowo coraz bardziej zróżnicowany w związku z wprowadzaniem przedmiotów
fakultatywnych.
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Przez cały okres kształcenia w szkole podstawowej i średniej uczniowie są oceniani przez nauczycieli
w sposób ciągły. Począwszy od 1989 roku, przeprowadzana na początku trzeciego i szóstego roku
kształcenia ocena diagnostyczna uczniów, umożliwia nauczycielom określenie postępów i braków
uczniów w zakresie języka francuskiego i matematyki. Kształcenie w szkołach podstawowych i
collèges jest podzielone na następujące etapy:
- école élémentaire składa się z dwóch etapów: etapu nauczania początkowego, który rozpoczyna
się w sekcji „głównej”/”starszaków” w przedszkolu i jest kontynuowany w pierwszych dwóch latach
szkoły „elementarnej” (klasy przygotowawcze – CP, a następnie pierwsza klasa „elementarna” –
CE 1), oraz etapu dalszej nauki, obejmującego ostatnie trzy lata (druga klasa „elementarna – CE
2, a następnie pierwsza i druga klasa na poziomie średnio-zaawansowanym, odpowiednio – CM 1
i CM 2) przed wstąpieniem do collège . Uwzględniając tempo nauki indywidualnych uczniów,
conseil des professeurs (rada pedagogiczna) może przedłużyć lub skrócić o rok okres kształcenia
ucznia w ramach każdego z tych etapów;
- kształcenie w collège trwa cztery lata (odpowiadające kolejnym klasom określanym w terminologii
francuskiej jako VI, V, IV i III) i jest podzielone na trzy następujące etapy:
- etap „adaptacji”, odpowiadający klasie VI,
- etap „utrwalania”, obejmujący klasy V i IV,
- etap „orientacji”, odpowiadający klasie III, w której prowadzi się również zajęcia fakultatywne
z „techniki”.
Klasę można powtarzać wyłącznie na zakończenie pełnego etapu, przy czym rodzice mogą odwołać
się od tej decyzji.
Uczniowie, u których występują bardzo poważne trudności w nauce i/lub w zakresie przystosowania
społecznego na zakończenie szkoły podstawowej, w collège muszą uczęszczać na zajęcia w sekcjach
realizujących specjalnie dostosowany program kształcenia ogólnego i zawodowego ( SECPA ).
Ponadto, począwszy od IV klasy, prowadzi się kształcenie przemienne, które umożliwia uczniom
mającym trudności bezpośredni kontakt ze światem pracy i lepsze poznanie pracy w różnych
zawodach. I w końcu, w ramach zmian programowych w III klasie, które mają obowiązywać od
początku roku szkolnego 2005/06, do oferty szkół wprowadza się fakultatywne zajęcia zapoznające
uczniów ze światem pracy.
Po ukończeniu collège , uczniowie otrzymują brevet (świadectwo państwowe), na podstawie ocen z
ostatnich dwóch lat (IV i III klasy) oraz egzaminu państwowego. Brevet nie jest kwalifikacją
obowiązkową, a kontynuowanie nauki w lycée nie jest uzależnione od zdania egzaminu.
5. Szkolnictwo średnie II stopnia
a) Rodzajekształcenia
Po ukończeniu collège uczniowie mają do wyboru trzy następujące ścieżki kształcenia:
- kształcenie ogólne, które trwa trzy lata ( klasa II, I i tzw. klasa końcowa) i kończy się ogólnym
egzaminem maturalnym,
- kształcenie techniczne, które trwa również trzy lata i kończy się technicznym egzaminem
maturalnym,
- kształcenie zawodowe, które trwa dwa lata i kończy się uzyskaniem świadectwa certificat
d’aptitude professionnelle ( CAP ) lub brevet d’études professionnelles ( BEP ), a po kolejnych
dwóch latach zawodowym egzaminem maturalnym – baccalauréat professionnel .
3
19122063.002.png 19122063.003.png
W lycée d’enseignement général et technologique – szkole dla uczniów, którzy wybrali jedną z dwóch
pierwszych ścieżek – kształcenie trwa trzy lata i obejmuje klasę II, I i końcową, po czym następuje
egzamin maturalny.
Po ukończeniu wspólnej dla wszystkich klasy II, uczniowie wybierają rodzaj egzaminu maturalnego
spośród trzech profili ogólnych (ekonomiczno-społecznego, humanistycznego lub ścisłego) lub siedmiu
profili technicznych.
2-letnie lycée professionnel przygotowuje uczniów do uzyskania kwalifikacji zawodowych na poziomie
I, odpowiadających certificat d’aptitude professionnelle ( CAP ) lub brevet d’études professionnelles
( BEP ). Kwalifikacje te umożliwiają podjęcie pracy bezpośrednio po ukończeniu szkoły. Natomiast
uczniowie, którzy chcą kontynuować naukę, przygotowują się przez kolejne dwa lata (w I i końcowej
klasie zawodowej) do uzyskania zawodowego świadectwa maturalnego w jednej z 48 prowadzonych
specjalności.
b) Kryteriaprzyjęć
Zob.: pkt 4 b) wyżej.
c) Programyitreści nauczania
Wyraźnie odrębne ścieżki i profile, które istnieją od samego początku kształcenia w szkole średniej II
stopnia, zapewniają zróżnicowanie treści, a przede wszystkim decydują o znacznych różnicach w
godzinowym wymiarze nauczania poszczególnych przedmiotów, zależnie od wyboru uczniów.
Opracowywanie treści programów nauczania leży jednak wyłącznie w gestii państwa. Przedmiotami
podstawowymi w lycées généraux et technologiques są: język francuski, matematyka, fizyka/chemia,
nauki o życiu i ziemi, język obcy I, historia/geografia oraz wychowanie fizyczne i sport, uzupełnione o
dwa kolejne przedmioty, które uczniowie wybierają obowiązkowo, i jeden przedmiot wybierany
nieobowiązkowo. W przedostatniej i ostatniej klasie lista przedmiotów obowiązkowych i przeznaczona
na nie liczba godzin zależą od tego, jak zostały połączone (w ramach jednego z trzech ogólnych lub
siedmiu technicznych profili). Lycées zawodowe prowadzą zarówno kształcenie ogólne, jak też
teoretyczne i praktyczne kształcenie zawodowe, włącznie z praktykami w zakładach pracy. Ramowy
system kwalifikacji zawodowych przyznawanych przez ministerstwo edukacji (zob.: pkt d poniżej)
opracowuje się zawsze we współpracy z danym sektorem gospodarki, w ramach zawodowych
komitetów konsultacyjnych ( commissions professionnelles consultatives, CPC ).
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Uczniów przyjętych do lycée d’enseignement général et technologique ocenia się przez cały pierwszy
rok nauki (tzw. II klasę); w trakcie tego roku wybierają oni rodzaj egzaminu maturalnego, który najlepiej
odpowiada ich zdolnościom i zainteresowaniom. Na zakończenie roku, uwzględniając wyniki oceny,
rada pedagogiczna podejmuje decyzję o zatwierdzeniu lub niezatwierdzeniu ich wyboru. W tym drugim
przypadku rodzice mają prawo do odwołania.
Do egzaminu maturalnego przystępuje się po ukończeniu klasy końcowej, ale uczniowie mogą zdawać
ten egzamin z niektórych przedmiotów już po ukończeniu I klasy (drugiego roku nauki).
Lycées professionnels przygotowują uczniów do uzyskania kwalifikacji na dwóch poziomach: pierwszy
z nich (poziom V) prowadzi do dwóch rodzajów kwalifikacji państwowych: certificat d’aptitude
professionnelle ( CAP ) i brevet d’études professionnelles ( BEP ); po ukończeniu z pozytywnymi
ocenami drugiego poziomu (poziom IV), otrzymuje się zawodowe świadectwo maturalne baccalauréat
professionnel . Kształcenie kończące się uzyskaniem tych kwalifikacji zawsze obejmuje praktykę w
zakładzie pracy. W uzasadnionych wypadkach, zgodnie z procedurą uznawania kwalifikacji
zawodowych i doświadczenia zawodowego, uczniowie mogą zostać zwolnieni z niektórych
egzaminów, które normalnie zdaje się obowiązkowo.
Świadectwo maturalne, zarówno ogólne, techniczne, jak i zawodowe, uprawnia do podjęcia studiów w
uczelni. Jednak o ile ogólne i techniczne świadectwa maturalne stanowią z założenia kwalifikacje
ukierunkowane na kontynuowanie nauki, zawodowe świadectwo maturalne ma przede wszystkim
umożliwić podjęcie pracy zawodowej bezpośrednio po ukończeniu szkoły średniej.
4
19122063.004.png 19122063.005.png
6. Szkolnictwo wyższe
a) Rodzajeuczelni
Studia są prowadzone w uniwersytetach, które – z wyjątkiem pięciu uniwersytetów katolickich – są
uczelniami państwowymi, oraz państwowych i prywatnych szkołach wyższych, z których część stanowią
tzw. grand écoles . Przy uniwersytetach działają również następujące instytuty: instituts universitaires de
technologie (IUT), prowadzące krótkie studia techniczne, instituts universitaires professionnalisés ( IUP ),
przygotowujące do uzyskania kwalifikacji na kierunkach inżynierskich, oraz instituts de formation des
maîtres ( IUFM ), które przygotowują studentów do egzaminów konkursowych, stanowiących podstawę
rekrutacji nauczycieli oraz prowadzą kursy doskonalenia zawodowego nauczycieli itp.
Udział w kształceniu studentów mają również niektóre lycées , ponieważ prowadzą one kursy
przygotowawcze dla uczniów zamierzających ubiegać się o przyjęcie do grand école , w ramach tzw.
classes préparatoires aux grand écoles ( CPGE ), lub obejmują sections de techniciens supérieurs ( STS
sekcje dla dyplomowanych techników), które prowadzą krótkie studia techniczne.
b) Warunkiwstępu
Uniwersytety przyjmują kandydatów posiadających świadectwo maturalne, diplôme d’accès aux
études universitaires ( DAEU – dyplom uprawniający do podjęcia studiów uniwersyteckich) lub
kwalifikację uznawaną za równorzędną bez dodatkowej procedury selekcji, z wyjątkiem studiów na
kierunkach Medycyna, Stomatologia i Farmacja oraz w instytutach IUT .
Przyjęcia do najbardziej prestiżowych szkół wyższych, zwanych grand écoles , odbywają się na
podstawie egzaminu konkursowego, do którego uczniowie przygotowują się podczas dwuletnich zajęć
w klasach CPGE .
Ogólnie rzecz biorąc, przyjęcia w uczelniach bardzo zróżnicowanego sektora nie-akademickiego
odbywają się na podstawie ścisłych procedur selekcji.
c) Kwalifikacje
Długie studia uniwersyteckie były tradycyjnie dzielone na etapy prowadzące do tytułów państwowych:
2-letnie studia odbywane po uzyskaniu świadectwa maturalnego, kończące się diplôme d’études
universitaires générales ( DEUG – dyplomem ogólnych studiów uniwersyteckich), roczne studia
prowadzące do tytułu licence (mniej więcej równorzędnego tytułowi licencjata) i roczne studia
kończące się tytułem maîtrise (mniej więcej równorzędnego tytułowi magistra), które w sumie
odpowiadały 4-letnim studiom odbywanym po egzaminie maturalnym, po czym następowały
kwalifikacje uzyskiwane w trzecim etapie studiów, tj. diplôme d’études supérieures spécialisées ( DESS
– dyplom ukończenia specjalistycznych studiów wyższych), diplôme d’études approfondies ( DEA
dyplom studiów na bardziej zaawansowanym poziomie) oraz doktorat.
Jednak od kwietnia 2002 r., w ramach realizacji celów Procesu Bolońskiego, który zmierza do
stworzenia Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, wydano szereg przepisów mających na
celu stopniowe dostosowanie struktury francuskiego systemu szkolnictwa wyższego do systemu
europejskiego 3-5-8 (odpowiadającego trzem, pięciu i ośmiu latom studiów od egzaminu maturalnego),
tzw. LMD ( licence , master , doctorat ).
W związku z tym ministerstwo odpowiedzialne za szkolnictwo wyższe zachęca uczelnie obecnie
odnawiające swe czteroletnie umowy, by podzieliły program studiów na semestry i moduły, ponieważ
taka struktura umożliwi studentom uzyskiwanie punktów zgodnie z zasadami Europejskiego Systemu
Transferu Punktów (ECTS). Studenci, którzy uzyskają 180 punktów, na ogół w ciągu trzech lat, mogą
otrzymać tytuł licence ; uzyskanie tytułu master wymaga zdobycia 300 punktów (tj. dodatkowych 120
punktów po uzyskaniu licence , odpowiadających dwóm kolejnym latom studiów). Istnieje również
program studiów prowadzących do tytułu master professionnel (tytułu magisterskiego o profilu
zawodowym), które przygotowują do podjęcia pracy zawodowej, oraz studiów prowadzących do
master recherche (tytułu magisterskiego o profilu badawczym), które są zbliżone do studiów
kończących się tytułem DEA i stanowią pierwszy etap studiów doktoranckich, trwających trzy lata do
momentu otrzymania samego stopnia doktora.
Krótkie 2-letnie studia techniczne prowadzą do diplôme universitaire de technologie ( DUT – dyplomu
uniwersyteckiego w dziedzinie techniki) w instytutach IUT lub brevet de technicien supérieur ( BTS
tytułu dyplomowanego technika) w sekcjach dla techników w lycées .
5
19122063.006.png 19122063.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin